André Kristoffersen Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Ble ikke så lange stunden med hobbyaktiviteter i kveld... Det som ble gjort var både kjedelig og langtekelig. Fornøyd med å få det unna. Det var plugg ledninger 24 i tallet Borret hull i en tynn plastrod, og plaserte tenningsledninger av tynn loddetinn på denne. Pass på å sjekk klaringer hele tiden med motorbokken når du legger til ledninger det er trangt der inne. Et virvar av ledninger og rør i alle rettninger. Det virker typisk engelsk, litt rotete og ustrukturert, men der virket sikkert bra. Ramma passer perfekt og hullene til festeelementen er borret opp. Her er det også duppeditter som skal ha sine ledninger. Mer kommer etterhvert. Tenkte jeg skulle dele med dere de bildene jeg fant i farten av Rolls Royce Merlin. De er tatt på flysammlingen Gardemoen, fra en fotospit, og en statisk motor ( antakelig fra en Mosquito) Det er lokale variasjoner i rørsystem og små komponenter så dobbelt sjekk før du gjør rørjobben. Det mangler enkelte komponenter ser det ut til. Fargene er vel noe off fra virkeligheten i hvertfall på en krigs spit MKIXc, hvor det meste var blank sort. Det står vel en Merlin på Teknisk museum også for de som bor i nærheten. Nå er motor delene klare for lakkering, det får bli i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Børgesen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Nei, nå er det nok fristelse. Modell må bestilles og det straks. Settet ser jo ut som en fryd å bygge, og i André sine fingre blir det meste (alt) utrolig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Hvidsten Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dette blir bra Hmmm, lurer på hvor lenge jeg klarer å la være å kjøpe det settet ... Den Merlinen fra Gardermoen stammer så vidt jeg vet fra en Mosquito som hadde en hårete landing på vannet Langen i Telemark, etter angrep mot kaiområdet på Menstad ved Skien. Dette skjedde tidlig i '45. Mannskapet klarte seg og gikk i fangenskap. Flyet gikk gjennom isen og ble senere dratt opp med traktor sommeren etter. Det finnes visst flere "relikvier" fra dette på gårdene i nærheten. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Da har motoren fått et lag X-18 semigloss black fra Tamiya. Bolter og skruer er fremhevet med tørrbørsting i polished steel, og den har fått en meget forsiktig vask i mørkolje. Aluminum komponenter er lakket i alcad. Motoren er ikke færdig detaljert, eller lakket ennå men dette er det foreløpige resultat. Her kommer en sammlekanal for alle pluggledningene som må bøyes og borres 12 hull i, det blir ikke lett. Orginal bildet fra manualen . Not Kameraet mitt sliter litt med å fange inn alt. Bedre bilder kommer siden. Utrolige flotte støpte detaljer, som fremheves ved litt forsiktig tørrbørsting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Bra du tråkker opp løypa for meg. Jeg har satt sammen vingen og rorflater så nå begynner det å ligne noe. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Forøvrig er standard serienummerhøyde 8 tommer i RAF. Ellers kan det nevnes at Heglund sin Spitfire var av den tidlige typen, mens de som fløy invasjonsforberedelser ble levert i januar '44. Disse kunne bære bomber under vingene, det kunne ikke Heglund sin maskin. Kyrre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Tidlig type, altså kort luftinnsug? Var det en MkV til MkIXc, slik de første var, der er det vel også noen forskjeller i motorfester, med en sånn kink i osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Tidlig type, altså kort luftinnsug? Var det en MkV til MkIXc, slik de første var, der er det vel også noen forskjeller i motorfester, med en sånn kink i osv? Neinei, det var IXc, ikke MkV, denslags var man ferdig med. Resten får noen andre svare på. Jeg har ikke snøring. Men jeg leste nylig i en eller annen publikasjon at de fikk nye IX'er i januar '44. Har selvsagt ikke referansen. Så vidt jeg har skjønt fikk man altså IXc (eller IX eller IXb som den ble refert til) i oktober '42. Man fikk nye IXc i januar '44, med bombefester, altså lavflygingsutgave (?). Så fikk man IXe i august '44, for deretter å få nye IXe'r i april '45. Disse maskinene ble med til Norge. Sjekket litt og fant denne gamle tråden: http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=7367.0 K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Så vidt jeg har skjønt fikk man altså IXc (eller IX eller IXb som den ble refert til) i oktober '42. Så gikk de tilbake til Mk.V en periode før de var over på Mk.IX for fullt. Dette er ikke viden kjent. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Så vidt jeg har skjønt fikk man altså IXc (eller IX eller IXb som den ble refert til) i oktober '42. Så gikk de tilbake til Mk.V en periode før de var over på Mk.IX for fullt. Dette er ikke viden kjent. Nils Det maa ha vaert skikkelig nedtur, men den varte kanskje ikke lenge? Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Leverte de inn IX'ene i mellomtida? K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Leverte inn og leverte inn ...? De havarerte, mange av dem. Det var derfor de måtte ta til takke med Mk.V. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Myrland Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det hørtes ut som en passe straff.... ymmoT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det hørtes ut som en passe straff.... Jeg tror ikke de som omkom hadde noen formening om dette, mens de som klarte seg nok hadde andre tanker. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Myrland Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det hørtes ut som en passe straff.... Jeg tror ikke de som omkom hadde noen formening om dette, mens de som klarte seg nok hadde andre tanker. Nils Skal ikke spore vekk byggetråden, men det var fleipet ment og ingen tanker rettet mot de faktiske forhold hvordan de havarert. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Godt utført rørleggerjobb det der Andre. Rør og ledninger er et av de beste effektene for å skaffe et 3d-bilde av modellen imho. Da har jeg skaffet meg samme Tamya Spitfire til netto pris, 0 kr. (bokstavelig) Er ikke i hus, men i løpet av to uker er den nok det. Nå mangler det russiske dekaler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Takk for det Anton, jeg liker å være rørlegger Gratulerer med Spit, du må ha vært en god forhandler som klarte å prute prisen så lavt, eller har du kontakter med julenissen. Det er sikkert noen her inne som har pacific settet i 32 skala, der er det med russiske decaler Det blir gauda tøft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 ...eller har du kontakter med julenissen. Det er nok nærmere sannheten, men denne julenissen er ikke familierelatert i hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Heisan heisan. Skal si det har vært progresjon her, såpass mye at jeg ikke har hatt tid til å poste noen oppdateringer. Å bygge dette settet er som å lese en svært god bok man ikke kan legge fra seg., "Lord of The Rings" for eksempel genial på alle måter, det er dette settet også. Noen dager med vinterferie ble brukt på hobby rommet og ikke i skiløypa til forveksling. Dette er ståa dagen før dagen... Men hvor i pokker er Bottolf han skulle jo montere eksosanleggene og sette på plass Merlin uhyret i skroget.... Vel vi får pludre med noen små blider så lenge da... En lett detaljert cockpit. Litt Ocean Grey and Dark green. Hannants Xtracrylic med 0,3 mm Infinity sprøyte, og magic egg maskering. Fargene er så nær spot on så jeg håper å slippe å bli arrestert av fargepolitiet. Væring, lett preshading, med oljevask i panel linjer. Decaler Zotz "late Nines" Hm nå tror jeg jeg vet hvor Bottolf er på tjuvperm henne.... Modellen jeg har bygget er den til test pilot Gus Lundquist USAF (aner vi Svensk link, med tante på Strømmen ). Han klarte ved hjelp av ekstra tanker å fly til Grønnland. Det måtte han nødlande på BW8, mens han ventet på reservedeler for å komme tilbake til England laget mekanikern Sgt Petta en flott noesart på Spiten. "Tolly Hallo" ble tittelen, og Lundquist giftet seg senere med Tolly. ... Det banker på døren Inn kommer en halvsjev Bottolf.... Lundquist aner uråd å går ut for å titte på Spitten.... Ser man det her har Bottolf vært ute med noe ugang igjen..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Dette ser veldig bra ut.....bortsett fra det med flaska. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Da blir det i hvertfall en Tamiya Spit aa se i helgen - godt jobbet Andre. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Da har mekaniker Bottolf blitt ederu og koblet ferdig tennpluggene til Merlin Motoren og skjøvet den på plass, speile, IFF antenneledninger og nav lys og alskens små duppetidder er på plass.. Bottolf entrer Cockpiten og setter turen mot Skala... Vi sees. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Hvidsten Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 He, he - lykke til på SKALA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Stakkars Lundquist, han måtte spandere øl på hele skvadronen ser jeg (på bilder i ferdig-tråden) .... Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 He he mistet luken til flap aktuatoren til teppemonsteret og plaserte en flaske øl der i ren frustrasjon. Lokket datt nok av henglsene og tjener som såpeskål relikvie ett eller annet sted. See you all baren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.