Gå til innhold
  • Bli medlem

NYE WEBSIDER NORWGIAN CHALLENGE.


Atle Eriksen

Anbefalte innlegg

Fra et it-ingeniørperspektiv har jeg noen kommentarer, jeg håper du ikke tar anstøt av litt konstruktiv kritikk:

 

For vid:                Må skrolle sidelengs, det er mange som har slike små, nette pc'er som ikke er så vide.

Linkene/"Menyen":  Ser mer ut som reklame (og noen er reklame, og jeg liker ikke blanding av menyer og reklame).

 

 

Ellers likte jeg ideen med bilder som ser ut som modellesker, den var litt kul.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tøff side  :thumb:  tok bare litt tid før skriften på "eskene" gikk opp for meg  :pinch: er nok litt treg...  Siden er knall  :thumb:

 

Bare en liten ting som kanskje er litt flisespikkeri.... men øverst på vinduet så står det "untitled" dette kan ordnes i kodingen for siden.

Jeg gikk inn på View -> Source  i nettleseren og på 4 linje der det står    <title>Untitled</title>  kan du endre navnet til det du vil ha på siten. I denne kodingen, litt lengere nede på siden kan du også endre størrelsen på vinduet som Håvard nevner hvis det er aktuellt.

Dette i kodingen hos leverandøren av nettstedet.

 

 

Svein Ivar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et it-ingeniørperspektiv har jeg noen kommentarer, jeg håper du ikke tar anstøt av litt konstruktiv kritikk:

 

For vid:                Må skrolle sidelengs, det er mange som har slike små, nette pc'er som ikke er så vide.

Linkene/"Menyen":  Ser mer ut som reklame (og noen er reklame, og jeg liker ikke blanding av menyer og reklame).

 

 

Ellers likte jeg ideen med bilder som ser ut som modellesker, den var litt kul.

 

Håvard

Takk for tilbakemeldingen. Konstruktiv kritikk er alltid bra. Når det gjelder menyvalg og blanding av meny/reklame så er SSHL vår sponsor. Derfor ligger den inne i meny valget, men når det gjelder bredden så trodde jeg "alle" PC/laptoper i dag var widescreen, men det kan kanskje hjelpe hvis jeg fjerner den høyre "pepita stolpen" og legger infoen litt over til venstre, slik at den høyre siden fader ut til ingenting? Bruker forøvrig Web-pagemaker v3. Et enkelt "klikk-og-dra" program basert på word, så det er ikke verdens mest avanserte sak, men det funker greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... når det gjelder bredden så trodde jeg "alle" PC/laptoper i dag var widescreen, men det kan kanskje hjelpe hvis jeg fjerner den høyre "pepita stolpen" og legger infoen litt over til venstre, slik at den høyre siden fader ut til ingenting?

 

Min Asus Eee har oppløsning på 1024x600, altså widescreen, men det er alikevell for trangt til å få med hele bredden på siden. I et prosjekt for Trådløse Trondheim vi hadde på skolen, kom det fram at en svært stor andel av de besøkende til nettstedet deres hadde slike små netbooks. Akkurat oppløsning 1024x600 hadde vel noe slikt som 600% økning fra året før også, så man skal ikke ta slike ting for gitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 19" 4/3 skjerm så er oppsettet helt perfekt, men da har jeg oppløsning på 1280.

Sikkert det samme Atle har brukt når han satte opp sida.

Har prøvd å endre skjermoppløsningen til 1024, og ser da hva dere mener.

Men med den oppløsningen ser ikonene ut som legoklosser og jeg hadde ikke hatt problemer med å lese forumet selv om jeg hadde plassert skjermen i stua til naboen.

 

En løsning kan være å minske størrelsen på "eskene" med 25-30%

Ser de er på 320x180, men med 240x195 ville du spart 180px og de resterende 76px kunne hentes inn på sidestripene.

Noe av problemet ligger i at bildene ikke er dynamisk plassert, men ligger med faste posisjoner.

Så det krever vel at du ikke bare endrer bildestørrelsen, men også skrift og plassering.

 

Ellers så var begrunnelsen for julekalenderfølelsen en litt sentimental dragning til sett man husker fra barndommen men aldri hadde råd til, og som bare er blitt dyrere og dyrere så man har fortsatt ikke råd til dem.

Men her fikk en i hvert fall mulighet til å "titte opp i " esken og enten finne den info man var ute etter, eller bare for å se om det var enda flere herlige lokk på neste side  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis siden ikke vises helt ut så er du for pysete og har for liten skjerm og ikke kraftig nok oppløsning

 

Hmmm, var den myntet på meg? Jeg har tøffere pc hjemme, men den lille, portable jeg har med meg rundt omkring i verden, er bare 10 tommer, og da er enhver pixel en høyt priset "eiendom". Og jeg har det siste 3/4 året verdsatt webutviklere som har tatt hensyn til slike ting, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden "diskusjonen" først er igang så kan jeg jo komme med et lite tips. Mener å huske at det fungerte da jeg prøvde det for noen år siden.

Nemlig å sette bredde og høyde på vinduene på siten til 100% for da regulerer den seg etter oppløsningen til brukeren. Jeg sier siten og ikke siden fordi siden gjelder kun hvis nettstedet er en side men hvis nettstedet består av flere undersider så er det en site. Hvis det kan hjelpe for at de som sliter med å se sidene uten å måtte scrolle så er det jo forsøket verdt å teste det ut om det virker  :)

 

Men uansett så syns jeg siten ser skikkelig bra ut Atle  :thumb: :thumb:

 

Svein Ivar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis siden ikke vises helt ut så er du for pysete og har for liten skjerm og ikke kraftig nok oppløsning

 

Hmmm, var den myntet på meg? Jeg har tøffere pc hjemme, men den lille, portable jeg har med meg rundt omkring i verden, er bare 10 tommer, og da er enhver pixel en høyt priset "eiendom". Og jeg har det siste 3/4 året verdsatt webutviklere som har tatt hensyn til slike ting, merkelig nok.

 

99% av det jeg sier kan gjerne taes med minst 4 klyper salt ;)

Jeg har alltid likt å si ting bare for å lage litt oppstyr, politisk ukorrekt som jeg er.

Er faktisk enig med deg i at det er greit at webutviklere tenker på at det finnes forskjellige datamaskiner og systemer ute i den store verden og at de prøver å få ting til å fungere på flest mulige platformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av det jeg sier kan gjerne taes med minst 4 klyper salt ;)

Jeg har alltid likt å si ting bare for å lage litt oppstyr, politisk ukorrekt som jeg er.

Er faktisk enig med deg i at det er greit at webutviklere tenker på at det finnes forskjellige datamaskiner og systemer ute i den store verden og at de prøver å få ting til å fungere på flest mulige platformer.

 

Jeg får huske disse fire klypene neste gang jeg kommer på trondheimsmøte. Jeg tok ikke anstøt av uttalelsen, og jeg er såpass trygg på min pc-ualitet ??? (fritt etter "seksualitet" eller.no slikt), at jeg trygt kan ta en kommentar som dette ;). Men nå nærmer vi oss bablestoff med raske steg. Kanskje vi skal holde oss litt mer on-topic? Hva var topic igjen?  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten for Atle oppi alt dette her, er at det å utvikle websider som funker for alle, på alle platformer, i alle nettlesere og med alle oppløsninger, er bortimot umulig. Uten at det betyr at man ikke skal prøve å gjøre det best mulig for flest mulig.

 

Lykke til med de nye sidene, i alle fall!

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten for Atle oppi alt dette her, er at det å utvikle websider som funker for alle, på alle platformer, i alle nettlesere og med alle oppløsninger, er bortimot umulig. Uten at det betyr at man ikke skal prøve å gjøre det best mulig for flest mulig.

 

Lykke til med de nye sidene, i alle fall!

 

Arild :)

 

Puhhh. Takk Arild. Nå får jeg sove igjen.  :D

Jeg jobber litt med saken, så får vi se om jeg lager noe lannet. Har egentlig ikke peiling på hva jeg driver med. Jeg fikk bare et tips om Web Page Maker av en eller annen på møtet på Haugenstua for noen år siden, og siden jeg helst vil bruke tid på limings og malings og ikke IT, så passer det meg helt perfekt å cruise gjennom det programmet, som er stort sett idiotsikkert. (Beklager Per Olav ;D )(den er Intern  ;))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig, veldig lenge siden jeg holdt på med HTML. Men var i min tid selvlært og kodet manuelt. Husker jeg laget en side hvor det ikke hadde noe å si hvilken oppløsning man kjørte. Grafikken tilpasset seg. Mener å huske at jeg da benyttet meg av % istedenfor tall på WIDTH og HEIGHT på bildene.

Krevde litt eksperimentering, og prøving og feiling. Men resultatet ble bra.

Har aldri fjernet den sidne, så tror den fortsatt ligger der ute i cyberspace en plass... Bare ikke spør meg hvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.