Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk fotospit 1:72 Ferdig


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt å bygge en blå norsk etterkrigsfotospitfire PR Mk XI i skala 1:72 til det private fra Start til F-16-prosjektet mitt, og dette gruppebygget var puffet jeg trengte for å komme i gang. Byggesettet er MPM, og er, etter sigende, ganske korrekt i form og proporsjoner, men ikke akkurat noe Lego-byggesett.

http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/Reviews/raf/spit-pr-xi.htm.

 

Dekalene til Bjørnar skal pryde byggesettet til slutt, etter planen.

 

 

Spitfire-gruppebygg_PR_Mk_XI_001_web.jpg.40a1f91be8980bbb2eb1724a49823c62.jpg

Spitfire-gruppebygg_PR_Mk_XI_002_web.jpg.8aba62762d2f31b6529c120ad9fe6c44.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Heisan! Denne må jeg følge med på!  :shifty:

Har samme planer, og samme utgangspunkt selv for et fremtidig prosjekt. Tenkte dog å bygge en "vanlig" MkIX fra Værnes til gruppebygget. Har sendt mail til Birger på "Hopefully......" med spørsmål om no ets, men det var visst litt too hopefully å forvente svar. Jaja, ikke så farlig, har ikke tid til å bygge noe som helst for tiden, så jeg får heller prøve å ringe'n når den tid kommer..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten gikk vel til slutt i retning av PRU-blå, eller noe i nærheten av det, trur jeg, litt avhengig av tidspunktet, så jeg hadde tenkt å satse på PRU-blå.

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=3158.75

 

Vi er i hvertfall enige om at fargen er blå, og ikke om den er grå eller brun, slik vi har diskuterer i en annen tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel bilder av A-ZB slik den er paa Gardermoen som jeg kan poste om det er interesse for det.  Flyet mangler ryggpanser bak setet, men har hodepanser uten hodestoette.  Om du skal ha doeren aapen, saa ser du mer av strukturen som holder setet.  Ellers er det og endel trykkflasker som ligger bak setet, og flyet mangler selvsagt sikte:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel bilder av A-ZB slik den er paa Gardermoen som jeg kan poste om det er interesse for det.  Flyet mangler ryggpanser bak setet, men har hodepanser uten hodestoette.  Om du skal ha doeren aapen, saa ser du mer av strukturen som holder setet.  Ellers er det og endel trykkflasker som ligger bak setet, og flyet mangler selvsagt sikte:)

 

Jens

 

Ja takk, bilder vil jeg gjerne ha. Sjøl om denne moddellen er i 1:72, så har jeg tenkt å detaljere cockpiten en god del mer enn MPM har lagt opp til i byggesettet.

 

Har du bilder som viser kameradekslene og hvordan kameraene tar seg ut gjennom glasset også? MPM har ikke lagd linseåpninger og glass, så dette må heimsnekres. Litt dårlig med tanke på at dette er en fotospitfire.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste motstands vei kunne vært å male åpningene blanksvarte, med flere lag blanklakk oppå, men jeg vil heller ha glass, som en kan skimte noe gjennom.

 

Jeg vurderte å bytte ut panelene med kameraåpninger med paneler i klarplast, som jeg så kunne maskere ut glassset på og male over resten, men etter å ha studert dette bildet, fant jeg ut at glasset ikke er i flukt med skroget, så da kan jeg bore hol, file ned skroget på innsida og på lime på ei plate med gjennomsiktig plast i stedet.

P.R.MK_XI_Bardufoss_1953_lysere_web.jpg.f01ba6847462da6a03b998781632e7c5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!  :)

 

Dessverre tok Mr. Dremel en jafs av den oppbora kameraporten oppe på venstre side, bak cockpiten. Jeg burde visst bedre enn å bruke dremelen til den jobben. Grrr   >:(  Der må jeg nok skifte ut hele plata med ei gjennomsiktig plastplate og maskere ut åpninga, slik jeg først tenkte å gjøre.

 

På undersida valgte jeg deretter klokelig å file manuelt, og bevarte åpningene intakt, så der står jeg mer fritt til å velge metode til å lage linseglass. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått laga ferdig kameraåpningene i bunnen av skroget og på venstresida. Punch and die-settet kom til sin rett nå, da jeg skulle lage hol i ulike dimensjoner av tynne plastark. Jeg prøvde å lage hol i biter fra lokket til en leverposteiboks i stedet for plastark. Det gikk forsåvidt greit, det også, men foreløbig har jeg i alle fall tenkt å satse på plast. Det er jo plastmodellbygging jeg fortinnsvis bedriver, da.

 

Plastarka med hol med litt mindre dimensjon ble deretter limt på plass på innsidene av kameraportene. Luka på venstre side er ikke limt på ennå. Åpningene skal males før jeg limer på "glasset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraportene er malt PRU-blå nå.Jeg brukte Humbrol 144, som anbefales på fargesidene til Urban Fredriksson på nettsidene til IPMS Stockholm.

 

Prosjektet har ligget litt i dvale noen dager, på grunn av travelhet på jobben og arbeid med cornellprosjektet, men litt rutinearbeid på modellen ble gjort i kveld. Bakkant av vingene ble pussa ned og hjulbrønnene fikk kanter. Nå er det snart påskeferie, og da kan det hende det blir mer fart over bygginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet går stadig framover. Interiøret i MPM-byggesettet i skala 1:72 er temmelig spartansk, med bare antydninger til ribber i veggene, som en kan se på et bilde ovafor. Ellers har byggesettet instrumenttavle, stikke, sete og skott bak setet. Stikka forsvant på uforklarlig vis, så der må jeg nok lage ny.

 

Jeg har brukt de siste dagene til å detaljere sidekonsollene og bygge opp et et nytt underlag av rør og rammer, sia disse flya ikke hadde golv. Nytt akterskott og tre svarte flasker som skal henge mellom de to skotta bak setet, har jeg også lagd. Dessuten har jeg lagd kameraer, men en kommer mer til å ane enn å se kameraene bak glassåpningene. Interiøret er malt, men ikke ferdigmontert og vaska ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.