Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk fotospit 1:72 Ferdig


Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Å få te detta i den skalaen med detta flyet er jo heilt knall!

 

Men dette med overflow rør skjønner eg ikkje heilt,overflow fra kva då?Kjølevæske,kondens eller overmot?

 

KH

 

Jeg antar de kunne ha en liknende funksjon som disse lufterøra som stikker opp av vingetanken på en Fokker CV, for å hindre at det ble vakum i tankene, slik at det ikke kom bensin fram til motoren.

Bensintanker_003_web.jpg.893b9db5d44f2fd4d46fc15af55af608.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få te detta i den skalaen med detta flyet er jo heilt knall!

 

Men dette med overflow rør skjønner eg ikkje heilt,overflow fra kva då?Kjølevæske,kondens eller overmot?

 

KH

 

Mener det var overflow for bensinen.  Om de relativt store mengder bensin utvider seg pga oppvarming saa vil den ikke ha noe sted aa gjoere av seg inne i vingen.  Tror jeg...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølve betegnelsen "overflow" på røra tyder på at du har rett, Jens Håkon. Det samme har utforminga av røret, som sørga for at overflødig bensin ville renne ut på undersida, uten å grise til vingen.... så fremt flygeren ikke dreiv med ryggflyging, noe som neppe var normal praksis med en fotospitfire. :)

 

Det er likevel ikke til hinder for at røra samtidig også kunne hatt en anti-vakumfunksjon ved å slippe inn luft etterhvert som tanken ble tømt for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld fikk fotospitfiren påsprøyta et strøk PRU-blå etter at jeg først hadde gitt panellinjene litt skygge med Extra Dark Sea Grey. Det vises ganske svakt.

 

Underlaget er konvolutten jeg brukte til underlag da jeg sprøytmalte flyet med Tamiya Intermediate Blue. Den fargen er en del lysere, som vi ser. Humbrols Intermediate Blue er derimot litt mørkere enn Xtracrylix PRU-blå. PRU-fargen er avgjort blå, sjøl om den ser grå ut mot denne bakgrunnen.

 

Det er faktisk første gangen jeg prøver Xtracrylix, og det blir definitivt ikke den siste. Dette var temmelig problemfritt, bare en anelse apelsinhud.

 

Propellene er også malt, så nå gjenstår bare hjula og eksosrøra, før jeg kan begynne med Johnson og dekalering.

26_04.09_Xtracrylix_PRU_Blue.jpg.ba053be87ee945f456dfeee093d234ea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det tid for et gruppebilde av modellen sammen med tidligere bygde spitfiremodeller med norske forbilder.

 

Fra venstre:

 

Mk VB, 331 skvadron, Catterick og North Weald, 1942, fløyet av Svein Hegglund.

 

Mk IXc, 332 skvadron, North Weald, 1942

 

Mk IXe, 332 skvadron, Kjeller 1951

 

PR.Mk IX, Nr. 1 Fotorekognoseringsving, Kjeller 1953

03_05.09_Gruppebilde_av__Spitfire.jpg.e9941ee969ffc949308c61e374c7fcb9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette ser jo meget bra ut, einar. Du har vært effektiv i det siste :) Fint at du kom deg helskinnet ut at uhellet med overvingen. Antenna du laget av kobbertråd har jeg før laget av busta på en tannkost. Det fungerer også bra :)

 

Hva er neste nå da, Einar?

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  :)

 

Det neste?

 

Jeg holder på å fullføre en Fairchild PT-19 Cornell i etterkrigsfarger, maken til den som havna på Gardermoen.

 

Ellers har jeg diverse påbegynte modeller som kan hentes fram igjen, deriblant en Hasegawa-spitfire i skala 1:48, som jeg tenkte skulle bli RAB i siste fargeskjema, med svart spinner.

 

Hvordan går det med spitfiren din, Rune?

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det gamle MPM settet gir en skapelig Spitfire XI - har selv Ventura settet liggende i paavente av guddommelig inspirasjon en dag.  En ting jeg la merke til paa de andre ferdigbildene - det ene propellbladet staar litt paa skakke.  De gule spissene virker og litt store - mulig aa flekkmale med svart?

 

Jens

 

Riktig observert. Den gule propellspissen er i største laget, men jeg var litt redd for å få en kant der viss jeg prøvde å male mer svart nederst. Jeg får kanskje forsøke likevel.

 

Propellbladene ble satt inn enkeltvis til slutt, med en minimal limklatt på enden og gikk så trangt inn at jeg omtrent kunne klikke dem inn, men de havna ikke i helt rett vinkel. Det ene propellbladet løsna da jeg vred den i rett vinkel og har det litt med å komme ut av posisjon når jeg kommer borti den. Jeg har vurdert å ta det ut og lime det igjen.

 

MPM-byggesettet i seg sjøl er ganske godt, synes jeg.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av de viktigste eksteriørmessige endringene en bør gjøre på MPM-byggesettet:

 

1. Navigasjonslys (rødt på venstre ving og blått på høyre) og overflow-rør ved vingespissene.

 

2. Tynn antenne, kameravindu på venstre side, samt opprissing av dør til cockpiten .

 

3. To kamervinduer på undersida av skroget, bak vingen.

 

4. I tillegg kan en jo alltids detaljere mer i hjulbrønnene og radiatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - propellene ble bedre naa.  Mener bredden skal vaere 4 tommer - ca.100 mm eller omtrent 2 mm i 1:48.  har og sett referanse til 6 tommer - ca. 150 mm - 3 mm i 1:48, men lurer paa om det var forskjell mellom amerikansk og britisk praksis.  Eller gjorde modifikasjonen med overflow roeret seg, og oljelekkasjene ser troverdige ut.  Selve hjulbroennene i Spitfire er ganske nakne, men der hvor understellsleggen skal inn kan man legge til endel detaljer som man knapt ser selv om man loefter paa modellen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MPM-byggesettet er det støpt et par ribber nede i hjulbrønnen, men ellers er den ikke detaljert.

 

Modifikasjonene jeg gjorde med hjulbrønnene på MPM-fotospitfiren, var å legge kant rundt hele hjulbrønnen, lage ei ribbe med fordypning for å gi plass til hjulleggen i overgangen mellom leggdelen og den runde delen for hjulet og legge til et skråstilt støttestag øverst på understellsleggen. På en større modell kunne jeg vurdert å legge inn ekstra ledninger i rota av understellsleggen, men ikke i skala 1:72. Det fikk greie seg med bremseslangen.

 

Under er to bilder av Bodø-spitfiren, som er en MK IX, vel og merke. Bombeopphenget stenger for en del av utsikta til hjulbrønnen på det nederste venstre bildet av Bodøspitfiren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.