Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk fotospit 1:72 Ferdig


Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå er vingene på plass.

 

Passforma til vingene er god, men det måtte en del press til på undersida for å lime fast den bakre delen av undervingeseksjonen.

Det trengtes ellers bare litt finpuss et par steder, bortsett fra at vingerota ser ut til å være beregna på en tjukkere vinge, så der måtte det til en god del pussing for å få en jevn overgang til vingen.

 

Haleflatene må en være påpasselig med å lime rett på plass, for det mangler lokaliserings-tapper som sikrer at de kommer rett på, som vanlig med MPM-byggesett. Jeg passa på å la halerora henge litt, slik de pleier å gjøre på parkerte spitfirere.

 

En kan skimte kameralinsene gjennom portene på venstre side av skroget og under, men rør hadde kanskje illudert kameralinser bedre enn runde stenger, som jeg brukte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedhjulsunderstellet på MPM-spitfiren ble en superlim-orgie for å få på plass. Hjula måtte limes på bak ringen som markerer hvor understellet skal stå, ellers ville vinkelen blitt helt feil. Hovedhjulsleggene skrår ganske kraftig forover og en anelse utover, etter det jeg kan se av bilder. Et lite rafinnement er at MPM har med resinstøtdempervinkler. Filter av to typer i resin, følger også med i settet. Jeg valgte det største, som de norske hadde.

 

Halehjulet var av den innfellbare typen på disse spitfirene. Her var det en del støpeflass som måtte bort i åpninga, tllsvarende skråen på dekslene. Plata som halehjulet skulle stå i er veldig tykk, slik at det ikke ville bli plass til noe innfelling av hjul, så jeg filte den ned til en brøkdel av tjukkelsen, og da så det mer brukbart ut. Alternativt kunne den vært limt på, lengre opp i skroget, før sammenliminga av skroghalvdelene, men det ville også krevd en del tilpasning, for å få det beint. halehjulet ble ikke med på dette bildet.

Radiatorer_og_understell_002.jpg.b236af633c297c7e33a6cdac3d003d7a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble halehjulet seende ut. Det er pussa etter det første malingstrøket som det fikk før det ble klipt løs av støpestengene.

 

Dette spitfiregruppebygget er tydeligvis mye mer vellykka enn det forrige. Morsomt og inspirerende når det er mange som holder på med det samme og vi kan lære av hverandre.

Halehjul.jpg.31c52bac8bc7627ae81c45cfb579e8e1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MPM-buggesettet inneholder hele tre buktanker i ulike størrelser. Jeg har ikke sett noe bilde av norske fotospitfirere med ekstratanker. Det er likevel rimelig å tenke seg at de fløy med slike tanker på fotooppdrag i det langstrakte landet vårt.

 

Er det noen som veit noe om norske fotospiter fløy med slike buktanker og eventuelt om hvilke(n) type® som ble brukt?

Ekstratanker_til_spitfire.jpg.22378555a2d47e8f08bd98953f91fd13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser nesten baby-blaa ut paa min skjerm, saa jeg haaper det er fargebalansen som er ute av balanse her:)  Hva slags maling har du brukt?

 

For aa svare paa spoersmaalet ditt fra forrige innlegg, saa vet jeg ikke om de norske foto-Spit'ene brukte "slippertank", men siden hele vingeforkanten var fueltank, saa burde disse Spitfire-flygerne ha store blaerer:)  Har sett et bilde av en IX med slippertank, men den trengte nok den mer enn PR.XI gjorde, og tanken oedelegger jo linjene litt...  Vet ikke om du ble noe klokere?  Er det forresten for sent aa komme med et tillegg?  Siden vingeforkanten var fueltank, saa hadde PR.XI "overflow tubes" paa vingespissene.  Dette er korte roer som vender bakover.  Over vingen...

 

SpitfirePR11039.jpg

 

SpitfirePR11028.jpg

 

og saa gaar det gjennom vingen og munner ut paa undersiden.

 

SpitfirePR11034.jpg

 

Jens

 

 

 

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halveis bestemt meg for å utelate buktanken.

 

Takk for bilder!  :) Den detaljen med "overflow tubes" ser det ikke ut til at modellen min har. Kanskje litt seint å legge den inn nå?

 

MPM-byggesettet oppgir PRU Blue til å være FS 35164. I Urban Frerikssons fargekart oppgis det til å tilsvare Humbrol 144, Intermediate Blue. Jeg malte vingetankene med denne fargen, men hadde litt problemer med at sprøyta spytta ut store dråper i tillegg til den jevne dusjen. Så prøvde jeg en sprayboks Tamiya Intermediate Blue, som altså skulle være den samme fargen, på flyet. Fargen la seg pent på, men de to blåfargene ble himmelvidt forskjellige. Her har jeg sammenlikna begge fargene med FS 35164 i fargekartet.

 

Fargen på vingetankene likner definitivt mer på FS 35164 enn fargen på flyet, så det blir vel ommaling av flyet. Her går det nok ikke an å skylde på skalafarge heller. :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bruke PRU Blue, som du får i riktig farge fra Xtracolor og Xtracrylics, hvis det er den fargen du skal ha? Å gå veien om FS blir i beste fall en god match, men ofte en dårlig match.

 

Nils

 

Godt forslag, men det er et aber: Da må jeg bestille fra Hannants, for jeg har ikke fargen på lager, og da tar det en måned før jeg kan male ferdig flyet. Men, for så vidt, jeg har egentlig god tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel maa male om flyet, saa er det kanskje ikke for sent aa legge paa over-flow roeret?  Er enig med Nils at det beste er aa bruke den rette fargen.  PRU blaa har en litt graagroenn tone som gjoer den grumsete og lite pen egentlig.  Jeg innbiller meg at naermeste FS match er for blaa.  Xtracolor og Xtracrylics ser ut til aa treffe rimelig bra med min oppfatning av fargen i hvertfall.

 

Jeg har noen bokser med Xtracolor PRU blaa (flere enn jeg trenger vil jeg tro), og jeg kan sende deg en.  Alternativt kan jeg skaffe en Xtracrylics i helgen og sende.  Vi kan gjoere opp regningen senere.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en del Xtracrylixfarger i RAF-farger for et års tid sia, men det har ikke vært aktuelt å bruke noe av dem på de prosjektene jeg har hatt i det siste året. Jeg var ganske sikker på at PRU-blå ikke var blant disse fargene, men da jeg undersøkte på nytt, så viste det seg at jeg faktisk har et glass PRU-blå i Xtracrylix likevel.  :)

 

Takk for tilbudet, Jens Håkon, sjøl om jeg ikke trenger å benytte meg av det. Hvor langt ute på vingespissen er egentlig disse overflow-røra, forresten?

 

Går det bra å male Xtracrilix oppå Tamiya på sprayboks, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit aa ha kontroll over malingsbeholdningen:)

 

Dette overflow roeret er like innenfor panellinjen til vingespissen.  Siden vingespissene kunne tas av og byttes, saa skal det kun vaere en ledning til lyset inni de.  Haaper bildene (som jeg ikke kan se paa jobb pga filtre) viser det godt nok?

 

Xtracrylics over Tamiya sprayboks lakk skal gaa bra.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du limt radiatorhuset godt paa saa ville jeg bare skrevet det paa kvoten over daarlige raad og gaatt videre.

 

Jens

 

Nei da, dette er en hverdagslig sak, som Karlsson på taket pleier å si. Det gikk greit å fjerne varmluftsrøret, som ikke satt så veldig godt fast, bore et lite hol i sida på radiatoren, stikke inn en bit strukket plast som var bøyd på enden, lime den enden fast med en dråpe superlim, samt bøye og kappe av den utstikkende enden. Det hele var gjort på en halvtime. Skråstaga i utkanten av radiatorene bør muligens forminskes.

 

Jeg har også limt på overflow-rør. jeg er litt usikker på størrelse og posisjon, men heilt reingæli trur jeg ikke det blei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.