Gå til innhold
  • Bli medlem

Rune's Hasegawa 1/48 Spitfire Mk IX, norsk Spit i RAF-tjeneste. FERDIG


Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei!

 

Har malt MSG og prøvd meg litt på Olves metode for å bryte den monotone overflaten. Tynnet MSG med litt hvitt og la inn paneler osv for å skape litt liv. Vises bedre i virkeligheten enn på bildene. Tok i litt mer enn jeg vanligvis bruker her, for erfaring tilsier at effekten blir dempet når klarlakken kommer på.

 

 

SpitIX_17.jpg

 

Her er litt bilder av effekten. La en lysere farge på bl.a høyderorene og ulike paneler. Når jeg får på en vask og oljesøl i tillegg tror jeg dette vil bli bra.

 

SpitIX_18.jpg

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er for bling akkurat nå, Kyrre, men det er gjort litt med vilje. Som nevnt i tråden blir en god del av denne effekten borte etter at klarlakk er påført. Derfor har jeg overdrevet denne gangen. Skal dempe effekten, men det er først når klarlakk er påført og det ser for overdrevet ut. Er litt spent selv, men følte at jeg må ta steget fullt ut og teste effektene og lære av evt. feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er et pent stykke arbeid du har gjort med denne Spitten, Rune. Jeg har noen få kommentarer på ting jeg ville gjort annerledes.

 

Er forvist til Fredrikstad noen dager og har ikke referansebiblioteket tilgjengelig, men noe inni mitt hode sier meg at den gule stripen langs vingeforkanten skulle gå helt ut til posisjonslyset.

 

Jeg mener også at det røde (rødbrune?) feltet på kanonene skulle trekkes lenger bakover, helt til linjen der kanondekselet kunne frakobles. Ei heller skal det røde gå helt fram på tuppen, men det regner jeg med at du har styring på.

 

Undersiden lider litt for mye av flekktyfus synes jeg. Men så er jeg da heller ikke tilhenger av "kunstneriske" effekter ..... dry.gif

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Micromesh av overspray står på lista. Skal også spraye over lett med undersidefargen for å blir kvitt litt av spragle-effekten på undersiden.

 

Jeg mener også at det røde (rødbrune?) feltet på kanonene skulle trekkes lenger bakover, helt til linjen der kanondekselet kunne frakobles. Ei heller skal det røde gå helt fram på tuppen, men det regner jeg med at du har styring på.

 

Har tatt utgangspunkt i dette bildet. Jeg synes det virker som om det røde feltet stopper under hånda på personen i bildet. Tuppen har jeg kontroll på for der skal det være løpet som stikker ut så det skal ha en annen farge.

 

SpitfireMkIXCMA668FN-LNWeald-43.jpg

 

Mht det gule feltet skal jeg sjekke litt referanser og se om begge deler fantes. Får ikke sett det ut fra bildet over. Noen som kan tolke det ut fra bildet?

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt utgangspunkt i dette bildet. Jeg synes det virker som om det røde feltet stopper under hånda på personen i bildet. Tuppen har jeg kontroll på for der skal det være løpet som stikker ut så det skal ha en annen farge.

 

Vanskelig å si ut fra bildet. Kanondekselet er ganske lyst på toppen pga. lysrefleksjoner, og undersiden ser vi ikke pga. stubbdekselet. Jeg uttaler meg imidlertid mest ut fra hva jeg har sett på andre bilder.

 

Mht det gule feltet skal jeg sjekke litt referanser og se om begge deler fantes. Får ikke sett det ut fra bildet over. Noen som kan tolke det ut fra bildet?

 

Det går vel ikke an å tolke noe rundt det på dette bildet.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste bildet jeg har sett av gulstripa er ellers dette bildet på denne hefteforsida. Dette er vel en Mk V, men bildet viser tydelig hvor den indre enden av stripa vanligvis starta også på en MK IX. I sjeldne tilfeller kunne gulstripa strekke seg helt inn til kanonene. Den ytre enden er det verre med, naturlig nok.

 

Ellers ser vi jo tydelig stensilene på begge sidene av rundellene under vingene og oljesølet under buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, er det en MK XII vi ser undersida på? Jeg så på de ulike radiatorene og antok det var en MKV, men stussa litt over den store spinneren.

 

Jeg tok et raskt gløtt gjennom bildene i lenka og fant ut at bildene der flyet har svart spinner og vi kan skjelne den individuelle bokstaven, er tatt foran T, X og E, men bare T har denne stjerna. På et enkelt bilde av T kan det se ut som stjerna er overmalt men skinner gjennom det svarte.

 

Men, nå sporer vi vel av denne tråden.....

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på avsporinger så antar jeg at dette er publikasjonen som du refererer til i Hurricane-farge-tråden, Einar. Min versjon av boka begrenser seg imidlertid ikke til Spitfire, men omhandler alle flytyper i Fighter Command, og der står det noe interessant om Hurricane ...

 

Nok om det. Stjerna i spinneren mener jeg å ha sett før. Men jeg vet ikke om det er samme stjerne eller samme fly. Jeg er imidlertid avskåret fra mitt bildearkiv for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket mot det.

 

En liten avsporing til. Til de som venter på de første bindene av 331/332 skv. bøkene til Cato, så kan jeg fortelle at de ble trykket i dag (dvs. nå har det vel blitt i går). Men de skal også bindes inn. Det betyr uansett at de er på markedet om ikke så lenge ....

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Da er dekalene på plass. Brukte en blanding av Eagle Cal, tally Ho og de som følger med i settet. Eagle Cal og Tally Ho er bra dekaler som legger seg flott over kurver med Micro Sol :)

 

SpitIX_23.jpg

 

Et lag med Xtracrylics klarlakk nå, så er det klart for oljevask.

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.