Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari 288 GTO


Sigve Hansen

Anbefalte innlegg

Begynte såvidt på denne i forbindelse med møtet i Rogalandsavdelingen i går.

Får prøve å få den ferdig til LU.

Det er et Fujimi sett med 250deler inkludert et relativt stort brett med fotoets.

Tok noen bilder av eske og innhold.

Ferrari288GTO001.jpg

Ferrari288GTO002.jpg

Ferrari288GTO003.jpg

 

Er takknemlig for tips om referansebilder, gjerne noen postet i denne tråden hvis dere har noen liggende.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er det er det gamle entusiast-settet, men det står ikke det på esken. De har kalt denne for FR-serie. Her er en link til settet: http://www.hlj.com/product/FUJ12339

 

Takk for bildene Terje :thumb: de viser en del detaljer som jeg har bruk for i prosjektet.

Kom gjerne med flere av samme kvalitet.

 

Om denne var tenkt som rallybil fra Ferrari i sin tid er meg egentlig revnende likegyldig, og en eventuell diskusjon om det emnet ser jeg helst at blir holdt utenfor denne tråden.

 

For meg er bilen i seg selv så lekker, at jeg fokuserer på det, og vil prøve å ikke gjøre skam på et flott forbilde.

Var egentlig helt tilfeldig at det ble denne jeg begynte på. Tok den i hylla, omtrent i forbifarten på vei ut døra når jeg skulle på møtet på mandag, siden det var annonsert byggemøte. Trodde det var et av de nyere Fujimi settene med i underkant av 100 deler, så jeg ble litt sjokkert når jeg tok opp eska og så hva som var i den.

Så langt så ser det ut til å ha rimelig bra passform og støpekvalitet.

Regner med å få kommet ltt bedre igang i løpet av helga, så jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder av fremdriften da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoets?  CrazyModeler har et sett med fotoets til denne bilen, og det er ikke saa dyrt heller.. 

 

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2178

 

Ka Models er ikke like omfattende og virker litt forenklet (blant annet grillene synes jeg er bedre representert i CrazyModeler settet).  Det er dyrere og out of stock fra Hiroboy som har begge.

 

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2434

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoets?  CrazyModeler har et sett med fotoets til denne bilen, og det er ikke saa dyrt heller.. 

 

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2178

 

Ka Models er ikke like omfattende og virker litt forenklet (blant annet grillene synes jeg er bedre representert i CrazyModeler settet).  Det er dyrere og out of stock fra Hiroboy som har begge.

 

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2434

 

Jens

Takk for tipset Jens Håkon!

I dette settet som jeg har er det i motsetning til Entusiast settet med et sett med fotoets. Det minner endel om KA Models settet men er ikke helt identisk.

Jeg tror derfor at jeg har nok ets, men det er fint med linkene dine for de som har Entusiast utgaven uten ets.

Er også helt enig med deg i dine vurderinger av de to du fant. Skulle jeg kjøpt et av de, så hadde det blitt CrazyModeler utgaven.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter en lengre byggetørke så har jeg omsider kommet igang igjen med denne her.

Chassis er lakkert og de fleste delene til det er lakkert og klar for montering.

Motor begynner å nærme seg klar for montering i chassis. Bare noen smådetaljer som gjenstår.

Interiøret er jeg også igang med, men det er fortsatt mye detaljarbeid som gjenstår der.

Karosseriet er snart klar for grunning og lakk.

Har skåret ut ribbene i luftinntak for å ertatte med fotoets

Ferrari288GTO001-1.jpg

Å skjære ut dette og tilpasse til etsen var en tidkrevende affære, men jeg håper at resultatet blir brukbart. Har limt inn etsen nå ikveld, så jeg håper å få begynt å lakkere før helga

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og der endte denne i bremsevæske >:(

Hadde lakkert den med zeropaint, og var rimelig godt fornøyd. La klarlakk, fikk støv midt på taket og på fronten. Oppdaget når jeg skulle polere dette vekk, at det var noen merkelige skjolder i lakken på bakskjermene. Så ut som det var litt tynt med lakk, så jeg slipte litt ekstra og prøvde å legge på litt mer farge. BAD IDEA! så helt forferdelig ut, og gikk rett i bremsevæske bad.

Håper lakken kommer lett av, slik at jeg kan få den klar til LU, men det begynner å se dårlig ut.

Kommer forhåpentligvis noen bilder her i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aesj...  Du proevde aa legge fargelakk oppaa klarlakken? En opplevelse jeg har til gode, men det hoeres ikke ut som noe aa trakte etter...  Haaper du faar av lakken og at du "faar en dag i maaraa..."

 

Jens

Jeg vannslipte grundig først, og tror jeg var gjennom klarlakken. Hadde brukt Standox 2k klarlakk.

Men så var det den berømte talmodigheten da. den hadde tatt seg en høneblund, og da skulle jeg nok holdt fingrene vekk fra airbrushen. gikk for hardt på, og det ble bare søl. Så ikke ut til at det var noe reaksjon mellom klarlakk og det jeg la på, det var bare det at det jeg la på ble utrolig klønete utført og så forferdelig ut.

Håper også at jeg får renset den for lakk rimelig greit. Motor, chassis og interiør begynner å bli ferdig, så det er utfallet av lakkfjerninga som blir avgjørende for om jeg blir ferdig til LU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg klart å få tatt noen bilder som viser litt av det som er gjort med dette prosjektet.

 

Her er ett av interiøret.

DSC00009.jpg

Er brukt litt fotoets her + en hel del metal-transfers. Alle de blanke prikkene på setene er slike.

 

Ett dårlig bilde av dashbordet

DSC00010.jpg

Her er luftventilene på toppen, tenningsnøkkelen, nøkkelring og emblemet på rattet fotoets.

Emblemet er håndmalt. GTO merket er metal-transfer.

 

Motor og gir fra et par vinkler.

DSC00013.jpg

DSC00008.jpg

DSC00011.jpg

Her er det fotoets på støtdempertoppene, clutchhus, bremseskiver og ett emblem på girkassehuset som er håndmalt.

 

 

Karosseriet regner jeg med å få lakket på nytt i morgen. Bremsevæske gjorde susen, og det er nå grunnet på nytt.

Begynner å få troen tilbake på at denne kan bli klar til LU likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de hyggelige kommentarene.

Det er riktig det at jeg har brukt noen timer på å detaljere. Gikk vel nesten to timer pr. sete, bare på å få plassert disse metal-transferene.

Er brukbart fornøyd med resultatet så langt, men det er fortsatt noen timer igjen før den er ferdig.

Har nå ikveld fått lakkert karosseriet på nytt, og det ser ut til å ha blitt bra, så da blir det klarlakk i morgen. Zero paint er en fin oppfinnelse. Veldig grei å lakkere med for en amatør som meg.

Får jeg til klarlakken like bra, så regner jeg med å bli klar til LU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i detaljene...

Flott arbeid.

 

De metal-transferene, hvem lager de?

Takk for det Knut.

Metal-transferene fulgte med i settet, akkurat som fotoetsen.

Det eneste jeg har brukt utenom det som var med i esken er teppe fra model factory hiro og litt setebelte materiale.

Supert sett, med stort sett grei passform på det meste så langt. Mye godt arbeid for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.