Sigve Hansen Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Begynte såvidt på denne i forbindelse med møtet i Rogalandsavdelingen i går. Får prøve å få den ferdig til LU. Det er et Fujimi sett med 250deler inkludert et relativt stort brett med fotoets. Tok noen bilder av eske og innhold. Er takknemlig for tips om referansebilder, gjerne noen postet i denne tråden hvis dere har noen liggende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 nydelig bil, og nydelig sett går ut fra at det ikke er gjort store endringer, så det er egentlig det gamle Enthusiast settet men jeg tror ikke det er med PE i det... må sjekke skal se om jeg kan finne noen nyttige bilder til deg etterhvert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Denne var vel konstruert for å bli en gruppe-B rallybil hvis jeg ikke husker feil. Mener at det var en prototyp med 4 hjulstrekk som ble bygd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Har Italeri sin utgave av settet. desverre ikke Komplet :'( Her er noen av mine referanse sider/bilder Interiør: Motor: .jpg' alt='sunglasses.gif.157322e4ffbb8a835220bfbba328d5dc.gif' alt='8)'>.jpg'> Bakenden: Front: Skal leite etter flere bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Lekker bil du har valgt.Blir nok en modell vi kan bruke som referanse denne tenker jeg. Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 Tror også det er det er det gamle entusiast-settet, men det står ikke det på esken. De har kalt denne for FR-serie. Her er en link til settet: http://www.hlj.com/product/FUJ12339 Takk for bildene Terje de viser en del detaljer som jeg har bruk for i prosjektet. Kom gjerne med flere av samme kvalitet. Om denne var tenkt som rallybil fra Ferrari i sin tid er meg egentlig revnende likegyldig, og en eventuell diskusjon om det emnet ser jeg helst at blir holdt utenfor denne tråden. For meg er bilen i seg selv så lekker, at jeg fokuserer på det, og vil prøve å ikke gjøre skam på et flott forbilde. Var egentlig helt tilfeldig at det ble denne jeg begynte på. Tok den i hylla, omtrent i forbifarten på vei ut døra når jeg skulle på møtet på mandag, siden det var annonsert byggemøte. Trodde det var et av de nyere Fujimi settene med i underkant av 100 deler, så jeg ble litt sjokkert når jeg tok opp eska og så hva som var i den. Så langt så ser det ut til å ha rimelig bra passform og støpekvalitet. Regner med å få kommet ltt bedre igang i løpet av helga, så jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder av fremdriften da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Fotoets? CrazyModeler har et sett med fotoets til denne bilen, og det er ikke saa dyrt heller.. http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2178 Ka Models er ikke like omfattende og virker litt forenklet (blant annet grillene synes jeg er bedre representert i CrazyModeler settet). Det er dyrere og out of stock fra Hiroboy som har begge. http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2434 Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Den var så lekker at jeg måtte bestille meg en. Kanskje jeg skal lage en what-if Rally bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Fotoets? CrazyModeler har et sett med fotoets til denne bilen, og det er ikke saa dyrt heller.. http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2178 Ka Models er ikke like omfattende og virker litt forenklet (blant annet grillene synes jeg er bedre representert i CrazyModeler settet). Det er dyrere og out of stock fra Hiroboy som har begge. http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=2434 Jens Takk for tipset Jens Håkon! I dette settet som jeg har er det i motsetning til Entusiast settet med et sett med fotoets. Det minner endel om KA Models settet men er ikke helt identisk. Jeg tror derfor at jeg har nok ets, men det er fint med linkene dine for de som har Entusiast utgaven uten ets. Er også helt enig med deg i dine vurderinger av de to du fant. Skulle jeg kjøpt et av de, så hadde det blitt CrazyModeler utgaven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Etter en lengre byggetørke så har jeg omsider kommet igang igjen med denne her. Chassis er lakkert og de fleste delene til det er lakkert og klar for montering. Motor begynner å nærme seg klar for montering i chassis. Bare noen smådetaljer som gjenstår. Interiøret er jeg også igang med, men det er fortsatt mye detaljarbeid som gjenstår der. Karosseriet er snart klar for grunning og lakk. Har skåret ut ribbene i luftinntak for å ertatte med fotoets Å skjære ut dette og tilpasse til etsen var en tidkrevende affære, men jeg håper at resultatet blir brukbart. Har limt inn etsen nå ikveld, så jeg håper å få begynt å lakkere før helga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Hermansen Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 En av de aller peneste fra maranello! Her er noen referansebilder med en liten vri fra standarden. Spritet opp interiør. Med rødlakkert frontfanger. Under skallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted February 5, 2009 Author Share Posted February 5, 2009 Og der endte denne i bremsevæske Hadde lakkert den med zeropaint, og var rimelig godt fornøyd. La klarlakk, fikk støv midt på taket og på fronten. Oppdaget når jeg skulle polere dette vekk, at det var noen merkelige skjolder i lakken på bakskjermene. Så ut som det var litt tynt med lakk, så jeg slipte litt ekstra og prøvde å legge på litt mer farge. BAD IDEA! så helt forferdelig ut, og gikk rett i bremsevæske bad. Håper lakken kommer lett av, slik at jeg kan få den klar til LU, men det begynner å se dårlig ut. Kommer forhåpentligvis noen bilder her i løpet av helga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Aesj... Du proevde aa legge fargelakk oppaa klarlakken? En opplevelse jeg har til gode, men det hoeres ikke ut som noe aa trakte etter... Haaper du faar av lakken og at du "faar en dag i maaraa..." Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted February 5, 2009 Author Share Posted February 5, 2009 Aesj... Du proevde aa legge fargelakk oppaa klarlakken? En opplevelse jeg har til gode, men det hoeres ikke ut som noe aa trakte etter... Haaper du faar av lakken og at du "faar en dag i maaraa..." Jens Jeg vannslipte grundig først, og tror jeg var gjennom klarlakken. Hadde brukt Standox 2k klarlakk. Men så var det den berømte talmodigheten da. den hadde tatt seg en høneblund, og da skulle jeg nok holdt fingrene vekk fra airbrushen. gikk for hardt på, og det ble bare søl. Så ikke ut til at det var noe reaksjon mellom klarlakk og det jeg la på, det var bare det at det jeg la på ble utrolig klønete utført og så forferdelig ut. Håper også at jeg får renset den for lakk rimelig greit. Motor, chassis og interiør begynner å bli ferdig, så det er utfallet av lakkfjerninga som blir avgjørende for om jeg blir ferdig til LU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Huff... dette høres ikke bra ut Når det gjelder lakkproblemer så er visst det et kjent problem og gir såre minner Vi får håpe at du får fikset opp i lakkproblemene i tide til LU Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Endelig har jeg klart å få tatt noen bilder som viser litt av det som er gjort med dette prosjektet. Her er ett av interiøret. Er brukt litt fotoets her + en hel del metal-transfers. Alle de blanke prikkene på setene er slike. Ett dårlig bilde av dashbordet Her er luftventilene på toppen, tenningsnøkkelen, nøkkelring og emblemet på rattet fotoets. Emblemet er håndmalt. GTO merket er metal-transfer. Motor og gir fra et par vinkler. Her er det fotoets på støtdempertoppene, clutchhus, bremseskiver og ett emblem på girkassehuset som er håndmalt. Karosseriet regner jeg med å få lakket på nytt i morgen. Bremsevæske gjorde susen, og det er nå grunnet på nytt. Begynner å få troen tilbake på at denne kan bli klar til LU likevel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-Erik Kristiansen Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Saweet lord! ...og jeg trodde jeg var gal! Du har noen timer på denne detaljeringen her! Ser ut til å være pent og MYE arbeid på denne bilen. Moro å se denne på LU så du satser vel på å bli ferdig...? Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Holder bra kvalitet som vanlig det detaljeringsarbeidet ditt Sigve Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Tusen takk for de hyggelige kommentarene. Det er riktig det at jeg har brukt noen timer på å detaljere. Gikk vel nesten to timer pr. sete, bare på å få plassert disse metal-transferene. Er brukbart fornøyd med resultatet så langt, men det er fortsatt noen timer igjen før den er ferdig. Har nå ikveld fått lakkert karosseriet på nytt, og det ser ut til å ha blitt bra, så da blir det klarlakk i morgen. Zero paint er en fin oppfinnelse. Veldig grei å lakkere med for en amatør som meg. Får jeg til klarlakken like bra, så regner jeg med å bli klar til LU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 ...naar et Fujimi Enthusiast Model sett ikke er detaljert nok... HAr settet og fotoets, men blir litt skremt hver gang jeg titter i esken. STaar respekt av denne jobben Sigve. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Det ligger i detaljene... Flott arbeid. De metal-transferene, hvem lager de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve Hansen Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Det ligger i detaljene... Flott arbeid. De metal-transferene, hvem lager de? Takk for det Knut. Metal-transferene fulgte med i settet, akkurat som fotoetsen. Det eneste jeg har brukt utenom det som var med i esken er teppe fra model factory hiro og litt setebelte materiale. Supert sett, med stort sett grei passform på det meste så langt. Mye godt arbeid for pengene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ah, svarte, jeg har en utgave uten fotoets. Har kjøpt et etsesett fra Crazy Modeller, men der var det ikke sånne små prikker. Ja, ja, det blir i alle fall ikke lenge til denne skal bygges. Nydelig bil og bygging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts