Jens Håkon Brandal Posted October 18, 2008 Posted October 18, 2008 Da det ble klart at Afrika ble temaet, saa var prosjektet mitt klart - det skulle bli en Mirage IIICZ fra SAAF i tan og groenn kamo og hvit nese - slik jeg saa en profil i Air International jeg kjoepte som 15-aaring paa Oslo V da jeg hadde sommerjobb i byen. Foreloepig har det blitt sparsomt med fremgang, men i dag har jeg altsaa faatt gjort en del. Utgangspunktet er Eduard sitt Mirage IIIC sett da jeg liker formen paa nesen bedre enn Hobbyboss sin. Etterbrenneren var "ferdig" detaljert for en stund siden, men ellers ikke gjort noe med. Om man foelger instruksene, saa faar man en lei skjoet i luftinntakene som er vanskelig aa fjerne. Lim paa luftinntakene som vist, og saa kan man sparkle og pusse alt glatt. Cockpit ble litt detaljert i omraadet bak piloten. Dette er ikke helt riktig i foelge de referansene jeg har, men det er for et fly paa museum i Frankrike. Cockpit skal ellers bli detaljert med et Eduard Zoom sett for dette byggesettet Og for aa spare tid (haaper selvsagt aa faa den ferdig til SMW), saa blir dette en modell paa pinne. Ikke bare slipper jeg aa detaljere hjulbroenner og cockpit saa altfor mye, men det viser og de lekre linjene til flyet. Og flygeren fra PJ Productions, han ser ut til aa trives... Jens Quote
André Kristoffersen Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Se det se det var et kloklig valg, får sveive i gang min F-1CZ så det blir en "kompanijong" til på det afrikanske bordet. Dette blir morro å følge med på! Quote
Jens Håkon Brandal Posted October 19, 2008 Author Posted October 19, 2008 Det synes jeg absolutt du burde gjoere Andre. Glem MiG'en - den er bare kanonfoede:) Jens Quote
Geir Hogga Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Ser lovende ut, dette. Mirager får vi aldri nok av... Quote
André Kristoffersen Posted October 21, 2008 Posted October 21, 2008 Dette er fly vi håper å se flere av, fristende å følge opp parralelt med en sølvfinish IIICZ. Ellers så kan dere jo kose dere med dette heftige bilde. Quote
Jens Håkon Brandal Posted October 21, 2008 Author Posted October 21, 2008 Har tenkt tanken paa aa hakke opp en Eduard Mirage IIIC og lage en IIIE eller noe deromkring av den. Skaffer man seg weekend utgaven saa er den saapass rimelig at det er nesten verd aa ta sjansen. Akterende med Atar 9C dyse faar man fra PJ Productions (selv om man maa korte inn beverhalen over dysen da den er ment for IIIC med 9C motor), men jeg har og tenkt at Eduard sin Mirage serie er saaa grunnleggende riktig at den kan brukes som utgangspunkt for alle andre enseteres i famillien - deriblant Kfir. Naavel, her er litt fremdrift. Det blir endel sparkling og pussing av aa lime lukene i lukket stilling. Prioriteten er aa faa skrog og vinger sammen foer jeg kan begynne aa legge noen detaljer paa setet og i cockpit, og da maa dyse og etterbrenner paa plass. HEr er resultatet av en kveld med Alclad, Metallizer, Tamiya akryl lakk (Deck Tan ) og pastellkritt. Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted October 25, 2008 Author Posted October 25, 2008 Da er skrog og vinger forent, men helt Tamiya kan man ikke si at passformen er. I hvertfall strevde jeg litt,og tror det hadde vaert bedre om jeg hadde limt paa undervingen mot skroget og saa de to overdelene av vingen - faar proeve det paa neste jeg bygger. Undersiden er stort sett glatt, men det er et steg i bakkant som maa tas med Milliput foer bukfinnen gaar paa plass. Her er venstre vinge rot - nesten perfekt passform. Og hoeyre - her ble det shims paa nesten 1 mm for aa dekke gapet i bakkant... Tror jeg maa ha gjort noe galt her ja... Saa mye lim jeg brukte for aa faa sammen denne, saa boer nok modellen faa toerke i en uke for at ikke spoekelsesskjoeter skal hjemsoeke modellen, og da gar vel tidsskjemaet til Scale Model World floyeten, men det faar bare vaage seg. Det er LK som er den egentlige deadline. Jens Quote
Anton Chumak Posted October 25, 2008 Posted October 25, 2008 Bra avgjørelse med å ha den innflight. Hvordan lagde du bølgeblikk etterbrenner greiene? Kanonføde flya har jo også sånn i rumpa. Quote
Jens Håkon Brandal Posted October 25, 2008 Author Posted October 25, 2008 Mirage er et fly som absolutt tar seg best ut med pinne ja:) Veggen i etterbrenneren laget jeg med tinnfolie som jeg la over Evergreen plastark med en form for boelgeblikktekstur. Bruk en tannpirker eller cocktail pinne for aa trykke folien ned i de paralelle gropene i plasticarden og saa er det bare aa klippe den til den stoerrelsen du vil ha. Bruk superlim eller epoksy for aa lime den paa plass, men husk at den kan fortsatt boeyes og bendes, saa det er best aa ikke pirke for mye borti den naar du er ferdig. Jens Quote
Geir Hogga Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Det ser ut som at understellslukene på vingene passet godt. Falt de på plass, eller var det mye tilpasning? Quote
Jens Håkon Brandal Posted October 26, 2008 Author Posted October 26, 2008 Passformen var grei - det er en liten glippe mellom hovedlukene inn mot senterlinjen og skroget som maa shimses med plasticard, men ellers blir utfordringen aa faa lukene plant med overflaten. I hvertfall om man limer de paa uten mulighet til aa dytte de ut igjen. Jens Quote
Rune Haugen Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Passformen var grei - det er en liten glippe mellom hovedlukene inn mot senterlinjen og skroget som maa shimses med plasticard, men ellers blir utfordringen aa faa lukene plant med overflaten. I hvertfall om man limer de paa uten mulighet til aa dytte de ut igjen. Jens Jeg bruker Blue-Tack inni brønnen noen ganger i slike tilfeller. Da får jeg justert så luka ligger riktig og forsegler deretter med Tamiyalim mot kantene. Har funka med hell på flere modeller og ikke bare på hjulluker. Har festet canopyer og cockpit-dører med skjult Blue-tack også. Mvh Rune Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 5, 2008 Author Posted November 5, 2008 Det siger da fremover med prosjektet. Endel sparkling og pussing og rissing og saa mer sparkling og pussing - er kjent med spoekelsesskjoeter ja. Kontrtollflatene er limt paa, og jeg maatte brekke opp de indre rorene. I foelge Verlinden Lock on boken om Mirage V, saa skal kun de to ytre rorkene bevege seg under roll - de indre har ingen utslag. Ellers er det meste av andre deler naa limt paa, saa bare jeg faar alle skjoetene glatte er det primer og kanskje lakk neste. Har og jobbet med setet - litt spartansk i settet samt at flygeren ser ut som om han sitter oppaa snarere enn i det foer modifikasjon. Og han trives fortsatt:) Som man ser er det lite vits i aa legge til mange detaljer lenger nede paa setet. Jens Quote
Sondre Lea Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Dette blir flotte greier. Mirage gjør seg best i sørafrikansk drakt. Men jeg får bare opp røde kryss i den siste oppdateringa. Sondre Quote
Nils Mathisrud Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Jeg tror det er noe krøll med bildelagringa, ja. Jeg får ikke røde kryss engang, bare ... ingenting. Men de "gamle" bildene på samme server, de ser jeg tydelig. Nils Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 5, 2008 Author Posted November 5, 2008 Hmm... Merkelige saker. Jeg ser bildene klart og og tydelig paa denne maskinen jeg... Aaaaaaaarillllllld! Hjelp! Jens Quote
Anton Chumak Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Jeg kan fint se de. Og jeg har renset Firefoxen for cash eller hva enn det heter. Quote
Arild Moland Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Jeg ser bildene, og det vil nok ordne seg for alle etterhvert. Jens Håkon låner bildeplass på mitt domene, og dette har skifta server i dag med dertil hørende DNS-forandring. Slike adresseforandringer tar litt tid før de sprer seg overalt på nettet, så noen går fremdeles mot den gamle serveren (som fremdeles er oppe), og der ligger jo bildene fra tidligere innlegg. Ser uansett ut til å gå veien dette, Jens. Noe ingen er overrasket over, naturligvis Arild Quote
André Kristoffersen Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Er det mest sabeldans om dagen eller får vi se mere luftspeiling snart Skal jeg sende over en kartong Sør Afrikansk "rød" saft så inspirasjonen kommer tilbake... Quote
Jens Håkon Brandal Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Det gaar mest i Sabeldans om dagen med litt inneklemt Ferrari. Faar se om jeg tar med modellen paa byggehelg i kveld, men luften har gaatt litt ut av ballongen. Synd fordi det meste av sparkling og pussing er unnagjort... Takk for purringen Andre:) Jens Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.