Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftspeiling fra Soer-Afrika


Anbefalte innlegg

Da det ble klart at Afrika ble temaet, saa var prosjektet mitt klart - det skulle bli en Mirage IIICZ fra SAAF i tan og groenn kamo og hvit nese - slik jeg saa en profil i Air International jeg kjoepte som 15-aaring paa Oslo V da jeg hadde sommerjobb i byen.  Foreloepig har det blitt sparsomt med fremgang, men i dag har jeg altsaa faatt gjort en del.  Utgangspunktet er Eduard sitt Mirage IIIC sett da jeg liker formen paa nesen bedre enn Hobbyboss sin.

 

Etterbrenneren var "ferdig" detaljert for en stund siden, men ellers ikke gjort noe med.

 

DSC_0404.jpg

 

Om man foelger instruksene, saa faar man en lei skjoet i luftinntakene som er vanskelig aa fjerne.  Lim paa luftinntakene som vist, og saa kan man sparkle og pusse alt glatt.

 

DSC_0406.jpg

 

Cockpit ble litt detaljert i omraadet bak piloten.  Dette er ikke helt riktig i foelge de referansene jeg har, men det er for et fly paa museum i Frankrike.  Cockpit skal ellers bli detaljert med et Eduard Zoom sett for dette byggesettet

 

DSC_0407.jpg

 

Og for aa spare tid (haaper selvsagt aa faa den ferdig til SMW), saa blir dette en modell paa pinne.  Ikke bare slipper jeg aa detaljere hjulbroenner og cockpit saa altfor mye, men det viser og de lekre linjene til flyet.  Og flygeren fra PJ Productions, han ser ut til aa trives...

 

DSC_0410.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken paa aa hakke opp en Eduard Mirage IIIC og lage en IIIE eller noe deromkring av den.  Skaffer man seg weekend utgaven saa er den saapass rimelig at det er nesten verd aa ta sjansen.  Akterende med Atar 9C dyse faar man fra PJ Productions (selv om man maa korte inn beverhalen over dysen da den er ment for IIIC med 9C motor), men jeg har og tenkt at Eduard sin Mirage serie er saaa grunnleggende riktig at den kan brukes som utgangspunkt for alle andre enseteres i famillien - deriblant Kfir.    Naavel, her er litt fremdrift.  Det blir endel sparkling og pussing av aa lime lukene i lukket stilling.  Prioriteten er aa faa skrog og vinger sammen foer jeg kan begynne aa legge noen detaljer paa setet og i cockpit, og da maa dyse og etterbrenner paa plass.  HEr er resultatet av en kveld med Alclad, Metallizer, Tamiya akryl lakk (Deck Tan ) og pastellkritt.

 

Mirage-IIICZ-_13_.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skrog og vinger forent, men helt Tamiya kan man ikke si at passformen er.  I hvertfall strevde jeg litt,og tror det hadde vaert bedre om jeg hadde limt paa undervingen mot skroget og saa de to overdelene av vingen - faar proeve det paa neste jeg bygger.

 

Mirage-IIICZ-_14_-800.jpg

 

Undersiden er stort sett glatt, men det er et steg i bakkant som maa tas med Milliput foer bukfinnen gaar paa plass.

 

Mirage-IIICZ-_15_-800.jpg

 

Her er venstre vinge rot - nesten perfekt passform.

 

Mirage-IIICZ-_17_-800.jpg

 

Og hoeyre - her ble det shims paa nesten 1 mm for aa dekke gapet i bakkant...  Tror jeg maa ha gjort noe galt her ja...

 

Mirage-IIICZ-_16_-800.jpg

 

Saa mye lim jeg brukte for aa faa sammen denne, saa boer nok modellen faa toerke i en uke for at ikke spoekelsesskjoeter skal hjemsoeke modellen, og da gar vel tidsskjemaet til Scale Model World floyeten, men det faar bare vaage seg.  Det er LK som er den egentlige deadline.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage er et fly som absolutt tar seg best ut med pinne ja:)  Veggen i etterbrenneren laget jeg med tinnfolie som jeg la over Evergreen plastark med en form for boelgeblikktekstur.  Bruk en tannpirker eller cocktail pinne for aa trykke folien ned i de paralelle gropene i plasticarden og saa er det bare aa klippe den til den stoerrelsen du vil ha.  Bruk superlim eller epoksy for aa lime den paa plass, men husk at den kan fortsatt boeyes og bendes, saa det er best aa ikke pirke for mye borti den naar du er ferdig.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passformen var grei - det er en liten glippe mellom hovedlukene inn mot senterlinjen og skroget som maa shimses med plasticard, men ellers blir utfordringen aa faa lukene plant med overflaten.  I hvertfall om man limer de paa uten mulighet til aa dytte de ut igjen.

 

Jens

 

Jeg bruker Blue-Tack inni brønnen noen ganger i slike tilfeller. Da får jeg justert så luka ligger riktig og forsegler deretter med Tamiyalim mot kantene. Har funka med hell på flere modeller og ikke bare på hjulluker. Har festet canopyer og cockpit-dører med skjult Blue-tack også.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det siger da fremover med prosjektet.  Endel sparkling og pussing og rissing og saa mer sparkling og pussing - er kjent med spoekelsesskjoeter ja.  Kontrtollflatene er limt paa, og jeg maatte brekke opp de indre rorene.  I foelge Verlinden Lock on boken om Mirage V, saa skal kun de to ytre rorkene bevege seg under roll - de indre har ingen utslag.  Ellers er det meste av andre deler naa limt paa, saa bare jeg faar alle skjoetene glatte er det primer og kanskje lakk neste.

 

Mirage-IIICZ-_19_-800.jpg

 

Har og jobbet med setet - litt spartansk i settet samt at flygeren ser ut som om han sitter oppaa snarere enn i det foer modifikasjon.

 

Mirage-IIICZ-_18_-800.jpg

 

Og han trives fortsatt:)  Som man ser er det lite vits i aa legge til mange detaljer lenger nede paa setet.

 

Mirage-IIICZ-_20_-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bildene, og det vil nok ordne seg for alle etterhvert. Jens Håkon låner bildeplass på mitt domene, og dette har skifta server i dag med dertil hørende DNS-forandring. Slike adresseforandringer tar litt tid før de sprer seg overalt på nettet, så noen går fremdeles mot den gamle serveren (som fremdeles er oppe), og der ligger jo bildene fra tidligere innlegg.

 

Ser uansett ut til å gå veien dette, Jens. Noe ingen er overrasket over, naturligvis  ;)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.