Jens Håkon Brandal Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Det er sent. Jeg poster bildene så får jeg fortelle etterhvert. Det er Revell sin F-16B i 1:72 som skal bli 301 med svart nese så smått om senn... Apropos nese, saa er pitotroeret i plast erstattet med pianotraad og varmsstrukket plastroer. Det tok ikke mer enn ti minutter for den delen fikk smake blod, og da kom "remove before paint" dekslet paa ganske kjapt Hjulbroennene er rett fra esken, men dysen er modifisert Hasegawa. Naa har Aires kommet med en nydelig dyse i resin og fotoets, men jeg valgte i stedet aa bruke et gammelt Eduard etseark jeg hadde liggende og detaljere dysen med det. Hasegawa sin dyse passer rimelig bra til Revell skroget, og det betyr at Aires dysen skal og passe bra. Luftinntaket ble og forbedret - Revell har en forferdelig aapen loesning her... Og saa stoept i resin sammen med forbedrede cockpit badekar. Ikke Aires, men greit nok til husbruk. Setene har jeg klart aa rote bort, men jeg fant noen True Details ACES II seter som jeg kjoepte fra Romerrike Hobby Senter for mange aar siden. De trenger bare skinner i plasticard, og saa er de klare til lakk. Makroen faar alt til aa se forferdelig ut up close. Setet til venstre er vasket og toerrboerstet - det til hoeyre er bare malt. Ellers trenger man bare aa lage noen foringer til sideveggene i cockpit og oksygenslange til flygerne og cockpiten vil se helt greit ut i denne skalaen... Det grunnleggende kommer i esken, og er langt bedre enn Hasegawa settet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Vurderer å lage denne jeg også.. i litt annen tilstand en da den var flyvbar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Enda en flott F-16 på gang. Flott at du viste et av hvert av setene. Lærerikt å se forskjellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Selv om det har vært stille i det siste, så betyr ikke det at ingenting har blitt gjort... Dysen ble maskert og lakkert forrige helg og den var et lite helvete å maskere. Men det var nøkkelen til videre fremdrift. Canopyen er og maskert og lakkert ved siden av. Lakken er Xtracolor FS16270 Neutral Grey - rett og slett for den sitter bedre på grunningen enn Xtracrylics. Ja, man kan overlakkere fortere, men det spiller liten rolle om man taper tid på å reparere lakk som har blitt dratt av med tape. Litt småting igjen, så kan jeg klarlakke med akryllakk og så er det bare å vente på dekaler fra Nils... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Ferdig til LU, sa du ...? Dekaler er forresten sendt fra Italia, etter det jeg har fått beskjed om. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Ja om jeg ikke tabber meg ut helt, så bør denne legges i kofferten i slutten av Februar... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Hva tynner du Xtracolor med, Jens? Lakken ser utrolig slett og pen ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 29, 2008 Author Share Posted January 29, 2008 Jada, lakken blir slett naar man tynner med Mr.Color Self Levelling Thinner. Dette stoffet maa man handle per postordre fra Japan. Rainbow Ten har den, jeg tror den koster 900 Yen for en flaske, og jeg bruker den kun til aa tynne maling med, saa den vil vare en stund. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Ellers går det veeeldig bra å tynne med vanlig white spirit også. Den er noe enklere å få tak i. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 Gleden var stor da et sett dekaler dumpet ned i postkassen, men jeg begynte å få bange anelser da jeg så nærmere på walkways, refuelling merke og rektanglene for varselskrift på 711 og 712... Disse er så mørke at det er nesten uråd å skille de fra det svarte, at disse kunne umulig være Gunship Grey... For å sjekke hvordan de tok seg ut på modellen, så ble de plassert i går... Samtidig lakkerte jeg opp noen prøver for å sjekke hypotesen om at de er for mørke. Et stykke plasticard ble sprøytet med Xtracolor Gunship Grey (den lyseste) og White Ensign Models versjon av samme farge (den mørke). Egentlig skulle dekalet ha nesten forsvunnet mot bakgrunnen her, men så er ikke tilfelle. Som vist i byggetråden til Tormod, så kan man tone ned dekalene med en lett oversprøyting med grunnfargen. Dette er nok best å gjøre før man legger på de andre dekalene. For de som maler med pensel, saa vil jeg tro at en blanding av grunnfarge og klarlakk vil gjoere samme nytten, saa det er ikke umulig aa gjoere noe med problemet - om man bryr seg. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Men er det ikke selveste Fargepolitiet som har laget disse dekalene da? Har de ikke peiling, likevel Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Ser svarte ut for meg. Bæsja nils på leggen der? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Men er det ikke selveste Fargepolitiet som har laget disse dekalene da? Har de ikke peiling, likevel Arild Det er vel heller produsenten som har bommet litt..........tegningene og spesifiseringen av farge var nok i orden........ Det er som Jens Håkon sier lett å få de litt lysere ved hjelp av en lett dusj med gråfarge. Hadde de vært for lyse hadde det vært et problem.......dessuten passer de til F-16AM også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Jeg ville i utgangspunktet tro at Cartograf bare trykker det de får, og at de ikke roter med innstillingene i filen de mottar? Men Nils kan sikkert forklare hva som har gått galt. Resten av arket er vel OK, ellers hadde vel Jens Håkon sagt noe om det også. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 7, 2008 Author Share Posted February 7, 2008 Ja resten av arket ser meget bra ut det, og jeg har ikke oppdaget noe mer aa henge meg opp i. Rundellene paa 1:72 arket er helt i register, og det samme er flaggene langs nesen paa Paris Air Show maskinen. Paa 1:48 arket jeg fikk saa var Fokker rundellene i register, mens 300 mm rundellene (de med tykk ring) er litt ute av register. Jeg skal skaffe meg flere ark, og da skal jeg sjekke at jeg har noen som har 300 mm rundellene i register slik at jeg kan bygge lett blanding. En vakker dag skal 711 med 331 og 332 merking til pers - nemlig! Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 300 mm rundellene ser helt fine ut på 1/48 arkene mine. Virkeleig flotte dekaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Kan ikke klage på annet enn at jeg syns bildene var pittelitt mørke. Men ellers så var det jo en staselig modell da Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Gadd ikke justere bildene i photoshop - har det travelt med andre ting vet du:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Se der ja. Ikke ofte det bygges modell av de aller første maskinene, slik de så ut første året. Staselig !! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Flott toseter det der Ekstra tøff med sort nese. Har lyst til å bygge en A med sort nese Hva brukte du til oljesøl under buken? Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Torp Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Ble bra den der, Jens Håkon. Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Lekker Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Stilig! Nok en velbygd fugl fra Hr. Brandal. Begynner vel å kunne F-16 ganske godt du nå, kan sikkert bygge den neste i blinde.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Jeg måtte begynne å finlese tråden på nytt, for jeg var overbevist om at denne modellen var skala 1/48. Utrolig flott resultat. Canopyen var virkelig prikken over i èn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts