Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse - F-16B 301


Anbefalte innlegg

Det er sent.  Jeg poster bildene så får jeg fortelle etterhvert.  Det er Revell sin F-16B i 1:72 som skal bli 301 med svart nese så smått om senn...  Apropos nese, saa er pitotroeret i plast erstattet med pianotraad og varmsstrukket plastroer.  Det tok ikke mer enn ti minutter for den delen fikk smake blod, og da kom "remove before paint" dekslet paa ganske kjapt :shifty:

 

72_F-16B_00402-800.JPG

 

Hjulbroennene er rett fra esken, men dysen er modifisert Hasegawa.  Naa har Aires kommet med en nydelig dyse i resin og fotoets, men jeg valgte i stedet aa bruke et gammelt Eduard etseark jeg hadde liggende og detaljere dysen med det.  Hasegawa sin dyse passer rimelig bra til Revell skroget, og det betyr at Aires dysen skal og passe bra.

 

72_F-16B_00301-800.JPG

 

72_F-16B_00503-800.JPG

 

Luftinntaket ble og forbedret - Revell har en forferdelig aapen loesning her...

 

72_F-16B_00704-800.JPG

 

 

Og saa stoept i resin sammen med forbedrede cockpit badekar.  Ikke Aires, men greit nok til husbruk.

 

72_F-16B_01007-800.JPG

 

 

 

Setene har jeg klart aa rote bort, men jeg fant noen True Details ACES II seter som jeg kjoepte fra Romerrike Hobby Senter for mange aar siden.  De trenger bare skinner i plasticard, og saa er de klare til lakk.  Makroen faar alt til aa se forferdelig ut up close.  Setet til venstre er vasket og toerrboerstet - det til hoeyre er bare malt.

 

72_F-16B_00906-800.JPG

 

Ellers trenger man bare aa lage noen foringer til sideveggene i cockpit og oksygenslange til flygerne og cockpiten vil se helt greit ut i denne skalaen...  Det grunnleggende kommer i esken, og er langt bedre enn Hasegawa settet.

 

72_F-16B_00805-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Selv om det har vært stille i det siste, så betyr ikke det at ingenting har blitt gjort...  Dysen ble maskert og lakkert forrige helg og den var et lite helvete å maskere.  Men det var nøkkelen til videre fremdrift.  Canopyen er og maskert og lakkert ved siden av.  Lakken er Xtracolor FS16270 Neutral Grey - rett og slett for den sitter bedre på grunningen enn Xtracrylics.  Ja, man kan overlakkere fortere, men det spiller liten rolle om man taper tid på å reparere lakk som har blitt dratt av med tape. 

 

Litt småting igjen, så kan jeg klarlakke med akryllakk og så er det bare å vente på dekaler fra Nils...

 

72_F-16B_01101-800.JPG

 

72_F-16B_01202-800.JPG

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gleden var stor da et sett dekaler dumpet ned i postkassen, men jeg begynte å få bange anelser da jeg så nærmere på walkways, refuelling merke og rektanglene for varselskrift på 711 og 712...  Disse er så mørke at det er nesten uråd å skille de fra det svarte, at disse kunne umulig være Gunship Grey...

 

For å sjekke hvordan de tok seg ut på modellen, så ble de plassert i går...

 

72_F-16B_01502-800.JPG

 

Samtidig lakkerte jeg opp noen prøver for å sjekke hypotesen om at de er for mørke.  Et stykke plasticard ble sprøytet med Xtracolor Gunship Grey (den lyseste) og White Ensign Models versjon av samme farge (den mørke).  Egentlig skulle dekalet ha nesten forsvunnet mot bakgrunnen her, men så er ikke tilfelle. 

 

72_F-16B_01401-800.JPG

 

Som vist i byggetråden til Tormod, så kan man tone ned dekalene med en lett oversprøyting med grunnfargen.  Dette er nok best å gjøre før man legger på de andre dekalene.  For de som maler med pensel, saa vil jeg tro at en blanding av grunnfarge og klarlakk vil gjoere samme nytten, saa det er ikke umulig aa gjoere noe med problemet - om man bryr seg.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke selveste Fargepolitiet som har laget disse dekalene da? Har de ikke peiling, likevel  ;D

 

Arild

 

Det er vel heller produsenten som har bommet litt..........tegningene og spesifiseringen av farge var nok i orden........

 

Det er som Jens Håkon sier lett å få de litt lysere ved hjelp av en lett dusj med gråfarge. Hadde de vært for lyse hadde det vært et problem.......dessuten passer de til F-16AM også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja resten av arket ser meget bra ut det, og jeg har ikke oppdaget noe mer aa henge meg opp i.  Rundellene paa 1:72 arket er helt i register, og det samme er flaggene langs nesen paa Paris Air Show maskinen.  Paa 1:48 arket jeg fikk saa var Fokker rundellene i register, mens 300 mm rundellene (de med tykk ring) er litt ute av register.  Jeg skal skaffe meg flere ark, og da skal jeg sjekke at jeg har noen som har 300 mm rundellene i register slik at jeg kan bygge lett blanding.  En vakker dag skal 711 med 331 og 332 merking til pers - nemlig!

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.