Harald Øystein Sydness Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Kommer til aa slenge ut ett par bilder av progresjonen senere, men skal ut aa handle naa! Hasegawa sin F-16A Plus, med CMK Cockpit, Vingtor/Zotz dekaler. Ellers ut tur ysskja. 331 maskin siden jeg kommer fra Bodoe! Brukte dagdroemme om aa fly naar de floey over skola daglig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 273 gikk i 331 skv merker en kort tid ca en måned, Mai '82, men da med sort radarnese som en block 1 maskin. Den ble oppgradert til Block 10 standard og overført til 332 på Rygge der den gikk fram til MLU oppgradering i '99 og ett par år der den vekslet mellom 8'ern og 2'ern før den ble omdisponert til FLO fra Januar '06, sist jeg så det var den på Ørlandet, men dette endrer seg ca hvert halvår. Så skal du lage den som tidlig verson, husk at det er en Block 1/10 med små haleror, ingen refulinglys på halen, samt at den har noe andre posisjoner for diverse antenner og inntak . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 6, 2008 Author Share Posted January 6, 2008 Takker for den! Grunnen til at jeg lager akkurat den er at jeg har laget smaa finner!! Hadde kutta dem ned for aa lage DC National Guard, men saa fant jeg jo den siste finna med pararake paa, og saa ett bilde av den med 331 farger, saa da var jo saken grei! Hvis noen har referanser med tanke paa antenner blir jeg takknemmlig. Eneste "norske" jeg har gjort saa langt, er parabrake og "spotlight". Resten faar finne veien etterhvaert. Ett spoersmaal, hvilken del er riktig for luftutblaasningen rett foran den venstre hjulbroennen, det er to med i hvaert sett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 6, 2008 Author Share Posted January 6, 2008 OK, Litt bilder som lovet, ikke mye, men whichever!! Cheers foran: Parabrake finne Eksos-dyse litt sparkel maa til... Den luftutblaasninga vises vel ogsaa her Kommer vel mer etterhvaert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 6, 2008 Share Posted January 6, 2008 Skal vi se her. kort fortalt *Refulinglyset på halen fjernes (det ser jeg du har gjort) *Antenna som på Block 15 står mellom ventralfinnene under motoren flytter du til rett under luftintaket. Og den skal være trekantet med skråning bakover (skal se om jeg finner bilde når jeg kommer hjem) *dobbelantenne rett bak radomen på undersiden av nesa fjernes. *statisk inntak som på block 15 sitter under høyre strake rett fårran EPU utblåsningen flyttes til venstre side av luftintaket rett fårran hjulbrønnen ca klokka 4, skal være mulighet å lage ett lite hull der hvis du ser på innsiden av luftintaket på Hasegawa modellen. *små høyderor, men den delen hadde du allerede Gitt at du bygger en nylig levert block 1 så skal radomen være blank svart og ikke grå. Tror du finner noe på www.f-16.net er iallfalll mye info der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 6, 2008 Share Posted January 6, 2008 *Antenna som på Block 15 står mellom ventralfinnene under motoren flytter du til rett under luftintaket. Og den skal være trekantet med skråning bakover (skal se om jeg finner bilde når jeg kommer hjem) Sludder !! Tidlige maskiner hadde rektangulær antenne. Disse ble byttet ut mot trekantet på et senere tidspunkt. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted January 6, 2008 Share Posted January 6, 2008 oki jeg har bare sett den sene versjonen isåfall.. vi "lånte" #285 noen uker i '94 da toseterne våre var på Rygge. Det var litt av en trade.. de fikk en kliss nyoverhalt #692 block 15 med overhalt 220E motor, mens vi fikk en "sur" block 10'er som måtte rett på 100 timers ettersyn, og som egentlig sto mer i sheltern en var ute å fløy.. Flyverne som fikk den "æren" var like irritert hver gang, en av dem kom med "faen skal jeg fly den gamle sure 10'ern der ?" linechief smalt tilbake at han kunne fly den der, eller bli grounda.. fritt valg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 OK, meir progresjon!! Maa bygge som bare juling, ellers ender den bare i galeriet!!! Her er maskina, med spakkel pussa ner, samt ett deksel limt paa Eksosdysa limt paa, og ferdig maskert, halefjera er bare satt paa til illustrasjon, nese limpt paa grei soem paa oversida, ikke noe exstra sparkel der men under... Desverre saa var pylons limt paa allerede, (fikk settet billig...) saa jeg maa kjoere dolly partons, hadde mest lyst paa centerline, og 3 sidewinders (Uten frontfinner paa 2,m og rollerons paa en). Men "beggars can't be choosers" osv... Gleder meg som ett barn til aa male beistet! Savner Bodoe skikkelig naa!! :'( Ikkeno som nattflyging sett fra Top 13!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Og litt mer progresjon fra i kveld! (Steike det er godt aa vaere i byggehumoer igjen!) Fant ut at konfigurasjon med Centerline tank er det jeg liker mest, dermed saa brakk jeg av pylons fra stasjon 4 og 6, ble litt sparkling der ja... Heldigvis saa sitter de under vingen og ikke over... Centerlinetank Mokka opp (Mock up...) To "Lumps" foran Og et hull fyllt igjen under (mellom ventralfinnene) det blir med den progresjonen i kveld, ein skal jo glo litt fjernsyn med kjerringa og!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 To ting som jeg tror er feil utifra den konfigurasjonen du tenker deg - panelet for kanonmunningen er sen/naavaerende type som kom paa midten av 80-tallet en gang mens 273 ville ha blitt levert med den tidlige typen med fire slisser foran og bak samt perforert midtpanel. Utblaaset foran hjulbroennen var opprinnelig naermest et aapent hull, men ble senere dekket over med den pyramideliknende formen du har paa modellen. Vet ikke om du vil rette paa det - Hasegawa har av og til lagt ved alternative deler i settene sine. Ellers tror jeg nok centerline tank er mer representativt for den tidlige perioden i tjeneste. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 OK, takker for det! skulle vaere enkelt aa pusse av pyramiden igjen, var litt usikker paa den, og mangler rett og slett referanser og tegninger... hmm. Det er et annet deksel representert ogsaa, det er bare some en "boeyle" rett over utblaasningen, vi faar se hva jeg gjoer. Ang. kanonmunningen, saa var delen paamontert naar jeg fikk settet, saa dermed er jeg "SOL" kan kanskje dremle den opp, og sette paa den andre (som jeg har i esken) men er usikker paa hvor bra det resultatet blir... jeg skal tenke litt paa det utover dagen, saa kanskje det blir ordnings!! Anna spoersmaal (til toseteren), paa Zotz arket staar det at 711 har moerkere farger paa forkanten av halefjaerenen, stemmer dette?? og hvilken farge skal det EGENTLIG vaere paa radome? (kanskje jeg burde lete opp det bladet jeg kjoepte, som har dissa fargeprofilene til Nils, og artikkelen din ...) takker for tipsa, saa faar vi se hva aftenen bringer!! Cheers Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Aa dremle ut kanonmunningen er meningsloest om du ikke har den korrekte delen som skal paa plass. Ta aa sjekk stoeperammene grundig om du har denne delen foer du fyrer opp drillen. Det at norske F-16 har litt andre graanyanser paa deler av halefinnen er ikke uvanlig. For meg ser det ut som om det er "touchup", og saa paafoerer de ny farge over den som har blitt preget av vaer og vind (i tillegg til at man ikke treffer fargen perfekt naar man blander opp). For 711 saa har jeg sett bilder hvor forkanten er litt moerkere enn resten av halefinnen. Andre fly har igjen noen paneler paa halefinnens base som er litt moerkere. Radome skal i prinsippet vaere samme farge som flyet - *6270, men fordi den er laget av et annet materiale, saa treffer ikke fargen helt. Materialet suger og til seg luftforurensning og skit og lort, og det gjoer at den som regel er moerkere enn skroget. Sjekk bilder av greske F-16 f.eks - noen av de er moerke graa. Har sett bilder av en toseter hvor crew chiefen tegnet hot-rod flammer paa radomen ved aa bruke viskelaer for aa faa vekk skiten - paa en liknende maate man skriver beskjeder paa skitne biler:) Men i utgangspunktet er norske F-16 ganske rene, og jeg ville blandet til en farge som er litt moerkere enn skrogfargen -*6270. Hvor mye moerkere er opp til deg - det beste er om du finner referanser paa det flyet du vil bygge og blande etter det. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Har den munningen, bare lurte paa om Kirurgien kommer til aa loenne seg... Mye soel, rescribing (hvis jeg er uforsiktig) osv. Vi faar se, det er jo bare en liten utfordring! kan godt hende jeg blar frem skalpellen i kveld! Godt aa vite det med fargen, ble litt usikker, og det er ikke akkurat bra greier paa det Zotz arket, mangler ganske mye. Maa ogsaa klippe/lime litt for aa faa til 273 nummrene, spesielt den dekalen som skal paa canopy og rett under canopy. Smaa greier ja... men det er bare det siste tallet som maa skiftes. Mangler ett skikkelig 331 merke, og har ikke raad til Nils' nye ark akkurat naa, men det finns jo 2 paa Zotz arket, og ett fra Hasegawa sitt ark. Takker uansett JH! Cheers Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Jammenhvisduhardenriktigedelenerdetbareaasetteigangda! Nils postet et forstoerret scan av 331 skjoldet fra Hasegawa settet, og den varianten der har vel neppe eksistert i virkeligheten. Dessuten er jeg sikker paa at din venninne har sympati for at du ikke kan ta henne med paa kino fordi du maatte ha et F-16 dekal ark fra Norge:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 9, 2008 Author Share Posted January 9, 2008 ok, (det skal foroevrig uttales rett frem som i ok! ikke O.K.!!) Dagens progresjon, ikke mye, men alt er bedre enn 'ittno!! ny munning, den gammle bare spratt av!! maa vel pusses litt ned etterhvaert. Ny fiks paa utblaasning under sparkel paa sideror, maa kanskje fylle inn pa andre siden for aa faa det symmetrisk, men det boer vel egentlig vaere noen linjer der?? Vingen paa den ene sida etter pussing. maa kansje peise paa med noen nye nagler der... takker ellers for tips og hjelp! Skal nok benytte meg av den ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 9, 2008 Author Share Posted January 9, 2008 Tja. ser jo da at jeg ikke fokuserer der jeg skal... er det noen som kan gi noen tips, slik at jeg ikke blir erkefotogra forever?? Har ett CanonIXUS 800s, med massevis av pixler... :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Joda, det skal vaere noen panellinjer paa hoeyre side av halefinnen - det er bare passformen som gjoer at de blir litt vel i overkant - uten sparkel. Godt aa se at du har faatt rettet paa kanon og ECS utblaas. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Ove Ramsvik Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Tja. ser jo da at jeg ikke fokuserer der jeg skal... er det noen som kan gi noen tips, slik at jeg ikke blir erkefotogra forever?? Har ett CanonIXUS 800s, med massevis av pixler... :'( Hvis bildet er tatt i makro, tror jeg du må ta det i manuell ikke automatisk, hvis det er det du har gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 9, 2008 Author Share Posted January 9, 2008 ahh, eller kanskje ogsaa stille inn i makro?? OK, faar proeve igjen! Synd aa kast bort saa mye film... (humre humre...) Ellers saa ble det ogsaa litt mer progresjon! Fikk "borra" opp naglene som var pussa vekk, iallefall under den ene vingen. fornoeyd med det. blir vel mer arbeid i kveld. Cheers Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 13, 2008 Author Share Posted January 13, 2008 Ja saa litt progresjon att da? Har prima og pussa ned, saa naa er det sort og hvit lakk. Nei ikke "pre-shading" Men interioer i cockpit, og hvite hjulbroenner. HATER aa lakke hvitt, men ai ai ai, det kan ikke BARE vaere starfightere her i gaarden hell? Maa bare vente paa fotoboetta. saa kommer det vel bilder au! Proevde meg foroevrig med to versjoner ogsaa, den ene lot jeg vaere tom (hjulbroenna), mens de to andre satt jeg sammen det meste av understellet (med mer eller mindre hell). Er usikker selv paa hvordan jeg liker best. Maa jo male enda mer naar jeg tar smaadelene av stoeperamma... Vi faar se hvordan det blir. Fortsettelse foelger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 Vel, det gaar da fremover, selv om progresjonen er litt treg. Fikk maskert understell og slikt, ferdigmalt hjuldoerer, og lakkert FS36270 paa hele 273 (unntatt pylons som jeg gjetter skal vaere 36375?) (har referansen hjemme). Fikk ogsaa lagt samme fargen paa de feltene som skal ha det paa de andre maskinene. Neste er vel svart radome tror jeg, og saa dekaler paa 273, mens det er mer maskering og drit paa de andre maskinene. Begynner aa ta form syns jeg selv, sjoel om det vises at arbeidet kunne ha vaert gjort grundigere enkelte plasser, men hei, vi bygger da for moro skyld, og jeg trnger vel aa trene meg opp litt mer kjenner jeg. Skulle lasta opp bilder, men jaggu er fotoboetta stri om dagen. Cheers Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 OK, da er boetta oppe og gaar att! Her er hele kostebinderiet i lakkboksen, fly og deler (rydda litt plass foer jeg satte i gang...) her skal det BLI Hvit hjulbroenn, too bad at jeg ikke fikk tatt bilde av maskeringen foer jeg mala graatt... gusjegroenn mr neo masking sol... nordmann i FS36270 (ja VET at det skal vaere 26270, men skal legge paa litt klart i sida) saann ser for oevrig resten av lakkboksen ut! fort rotete paa benken naar en har mange ting paa gang En amerikaner med selektive farger... (iallefall selektivt hvor det er 36270 (Medium Gray), den venter naa paa lit 36118, gunship gray paa ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Roger Stangeland Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 oki jeg har bare sett den sene versjonen isåfall.. vi "lånte" #285 noen uker i '94 da toseterne våre var på Rygge. Det var litt av en trade.. de fikk en kliss nyoverhalt #692 block 15 med overhalt 220E motor, mens vi fikk en "sur" block 10'er som måtte rett på 100 timers ettersyn, og som egentlig sto mer i sheltern en var ute å fløy.. Flyverne som fikk den "æren" var like irritert hver gang, en av dem kom med "faen skal jeg fly den gamle sure 10'ern der ?" linechief smalt tilbake at han kunne fly den der, eller bli grounda.. fritt valg.. Hadde 692 220E i 1994 ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Nja , nesten, den var på hovedoverhaling på Kjeller mesteparten av '94, den kom tilbake til Bodø i månedskiftet Jan/feb 95 etter å ha jobbet litt for 2'ern på Rygge i forbindelse med at nye flyvere kom tilbake fra USA og de trengte den. Mener å huske den var ferdig på overhaling i slutten av september, men ble fløyet til Rygge før vi fikk den tilbake. Den og 663 skulle ha kommet samtidig. Men vi fikk #663 tilbake,mens #285 kom sammen med den og på lån fra 2'ern. #285 var møkkete som bare fy og måtte rett på 100 timer før vi kunne få bruke den. Linesjefen var rimlig pissed, da han hadde fått beskjed om at vi fikk ett fly som "nettopp var overhalt og klar til bruk" så flyprogrammet ble litt amputert kan man si. #692 var nymalt med nye rundeller da den kom tilbake til Bodø. Men den hadde ikke noe "flagg" på halen i Rygge tiden. Det ble malt på 4'er flagg kort tid etter den kom tilbake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.