Rune Haugen Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Hei! Tente umiddelbart på gruppebyggingsforslaget, så jeg anskaffet meg denne Tamiya Hetzern i 1/48 skala: Her er link til en review: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/48/tamiya/tam32511.htm Min skal bli fra StuG.Abt. (Sturmgeschutz) 1708, 708. VGD. (Volks-Grenadier-Division). Hva er egentlig en VolksGrenadier Division? Heimevernet med tanks?? Anyways, sånn skal den se ut: Den var stasjonert i Halloville, Frankrike i november 1944. Her er et bilde jeg fant som jeg tror er forbildet i slått ut tilstand: Ikke sikkert min blir i sånn slått ut tilstand, men kanskje like før Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 ...und jetzt fahren wir los! Tamiyabygging er rimelig plankekjøring, så slik ser det ut etter dagens økt: Panzerfarger fra Vallejo Air er handlet inn etter ekvivalentanbefalinger (71028 Sand Yellow som "Dark Yello", 71011 Tank Green som "Dark Green" og 71035 Cam. Light Brown som "Red Brown") fra Arild Moland: Så faor me sjao hvor fort det strider frem heretter Prosjektet blir rimelig ut av esken, men tenkte å prøve meg på litt gjørme på denne. Mer om det senere. Natta! Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 En VolkGrenadier var en type avdeling som dukket opp i 1944 etter de store tapene i den regulære armeen. En VG Div hadde kun tiltenkt defensive operasjoner (ikke offensive), hadde 6 battalioner med infanteri mot den normale 9 stk. Mannskapene var rasket inn av det reservehæren kunne finne; marinegaster, kokker, gamle, unge osv. Normalt dårlig trent og heller laber moral. Normalt utrustet med lette våpen, men ofte med StG 44 og andre senere kule våpen Må ikke forveksles med Volksturm, som var sivilister med Volksturm armbånd og Panzerfaust Olve Sakset fra internett: 708. Volksgrenadier-Division was formed in Slovakia Sep 1944 from the partially formed 573. Volksgrenadier-Division. It was sent to the Western front Nov 1944 and was destroyed at Colmar Feb 1945. Commanders Commanders Generalmajor Wilhelm Bleckwenn (? Sep 1944 - 17 Feb 1945) Area of operations Czechoslovakia (Sep 1944 - Nov 1944) France (Nov 1944 - Feb 1945) Order of battle 728. Grenadier Regiment 748. Grenadier Regiment 760. Grenadier Regiment 658. Artillery Regiment 1. Battalion 2. Battalion 3. Battalion 4. Battalion 708. (Bicycle) Fusilier Company 708. Panzerjäger Battalion 708. Feldersatz Battalion 708. Signals Battalion 708. (Bicycle) Pioneer Battalion Supply Troops Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Lund Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Se der ja! En god start Rune, gøy at du velger 1/48 modellen. Blir interesant å følge hvordan du løser camo mønsteret, har du tenkt å male for hånd? Husker at silly putty til maskering ble friskt diskutert på dette forumet tidligere, er det noen som har vurdert å prøve dette på Hetzer'n? Jeg brukte og det bildet som inspirasjon til min (spesielt groundworken) Lykke til videre Per Olav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 3, 2007 Author Share Posted November 3, 2007 Hei! Morgenstund har gull i munn Var oppe tidlig med barna i dag og fikk bygd ferdig Hetzern. Nå er det tid for grunning og maling: Husker at silly putty til maskering ble friskt diskutert på dette forumet tidligere, er det noen som har vurdert å prøve dette på Hetzer'n? Jeg brukte og det bildet som inspirasjon til min (spesielt groundworken) Lurer på om jeg tar det på frihånd med pensel, men jeg har jo Silly Putty så vi får se. Takker for oppklaring på VolksGrenadier, Olve De hadde tydeligvis ganske bra utstyr til å være en slags andrerangs avdeling. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Melleby Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 En god start, Rune! ...du er jo ferdig før vi andre kommer oss i gang! -Sverre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Hvidsten Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Du verden Rune, jeg er imponert over poduktiviteten. Skal bli spennende følge med Mvh Tommy som er forvist til svigers for helgen (= ingen modellbygging denne helgen heller ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Denne lille jernkista har noe ved seg. Tror jeg må hive meg på gruppebyggingen. Må først skaffe meg en Hetzer, som er litt bedre en den fra Dragoon. Ser fristende ut med en liten base plate og en figur ja. Dette blir bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Her går det unna i svingene ja! Tamiya sine småpanzer er jo veldig raske å få maleklare om en ikke roter seg bort i detaljeringshelvete. Selv har jeg aldri hatt sansen for Hetzeren. Syns den ser utrolig dust ut, og når jeg har begynt å få los på et par gamle prosjekter igjen, så skal jeg holde fokus. Men gleder meg til fortsettelsen på dette gruppebygget. Det er jo stor stemning og ikke så lite aktivitet heller. Og jeg tror vi får se flere Hetzere på LU enn vi fikk se Norsemenner... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Mathisen Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Jeg må innrømme at jeg syntes Hetzeren ser tøff ut, og jeg merker en viss dragning mot å bygge den. Problemet er at hver gang jeg har begitt meg på en WWII kjerre, så kommer byggetørken... og jeg vil jo ikke ha den på besøk. Men det ser bra ut Rune, og jeg er imponert over tempoet... Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Jeg må innrømme at jeg syntes Hetzeren ser tøff ut, og jeg merker en viss dragning mot å bygge den..... Martin Du er faktisk ikke den eneste.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Hvordan har du tenkt å løse maskeringsjobben på camoen? Et svin av et kamoskjema, det der. men selvsagt må jeg jo velge noe slikt jeg også. Litt utfordring må man jo ha. Selv tenkte jeg på Silly Putty, men jeg lurer på om ikke bølgene i skjemaet er litt for små og skarpe selv for SP. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Hetzern hadde ofte et "originalt" ambush-skjema, der de lyse prikkene ikke var malt på, men dukket opp fordi man ikke hadde malt over alt. En måte å løse dette på er å male kamofargen først, sette på en haug med maskeringstape-rundinger og så male panzergelb til slutt. Da får man prikker og åpne felt i lys farge. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 3, 2007 Author Share Posted November 3, 2007 Hei! Takker for tilbakemeldinger Camo skal etter litt tankevirksomhet males som følger: Airbrush grønt over hele vogna Airbrush brunt på hjulene som skal være brune Pensle brune felter Pensle gule felter pensle småprikker i ulike farger for å komplettere ambushskjemaet Deretter følger klarakk, dekaler og væring Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 3, 2007 Author Share Posted November 3, 2007 Kommet litt videre. Måtte sparkle litt, men det var jaggu ikke mye: Litt der over og undersiden av skroget møtes: Og litt på eksospotta: Deretter ble Hetzer'n grunnet: Alles klar fûr kamo Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Hvor lang er tanksen i 1/48? (uten kanonen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Alles klar fûr kamo Ja, nå er jeg spent. Hørtes ut som du hadde en god plan, da. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Da er grønnfargen ferdig sprøytet Den er en blanding av Vallejo Air Tank Green og Vallejo Hvit. Jeg lysnet malingen i flere omganger for å få litt variasjon i finishen: I tillegg har jeg sprøytet beltene i grunnfarge. De er sprøytet Vallejo German Camo black - en mørk rustbrunfarge. Ble litt mørk på bildet. Nå venter penselmaling av kamomønstret - det også med Vallejomaling (nevnt først i tråden) PS! Anton, modellen er 10,1 cm lang uten kanonen Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 10 cm?!? Forstlite meg litt mer enn det ja...Sykt liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 God kveld! Litt mer unnagjort. Løpehjul m/gummi malt. Prøvd litt kamo på mg-skjoldet. Nå skal beltene og sideskjørt på, så starter kamomaling for fullt Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Huff, får nesten (men bare nesten) lyst til å bygge Hetzer jeg og nå! Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 6, 2007 Author Share Posted November 6, 2007 Belter og sideskjørt montert. Definitivt tid for mer ambushkamo Tune in - mer kommer snart... Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted November 6, 2007 Share Posted November 6, 2007 Vakker arbeid, nå gjenstår det bare å mote seg opp til resten av kamoen . Skal du ha en sokkel på denne? Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Lund Posted November 7, 2007 Share Posted November 7, 2007 Et flott utgangspunkt Rune! Leste på Mig forumt om en som outlinet camomønsteret med pensel og fylte i med airbrush. Sikkert en grei måte å løse det på hvis du har en sprøyte som fungerer optimalt. Men pensselmaling fungerer og veldig greit, viktig med tynne strøk og en god rund pensel (no 2-3) Lykke til Per Olav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted November 7, 2007 Share Posted November 7, 2007 Ser bra ut så langt Rune! Regner med at vi får se den på mandag....? Har faktisk bygd Hetzer jeg også! Husker ikke helt hvilket fabrikat, kunne det vært Italeri tro...? Skal ta'n med på møtet mandag hvis jeg husker det, er dog på langt nær så bra som de som manifesterer seg i denne gruppebyggingen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts