Gå til innhold
  • Bli medlem

Runes Hetzer fra StuG.Abt. 1708, 708. VGD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tente umiddelbart på gruppebyggingsforslaget, så jeg anskaffet meg denne Tamiya Hetzern i 1/48 skala:

 

tam32511.jpg

 

Her er link til en review: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/48/tamiya/tam32511.htm

 

Min skal bli fra StuG.Abt. (Sturmgeschutz) 1708, 708. VGD. (Volks-Grenadier-Division). Hva er egentlig en VolksGrenadier Division? Heimevernet med tanks?? Anyways, sånn skal den se ut:

 

tam35285pic1.gif

 

Den var stasjonert i Halloville, Frankrike i november 1944. Her er et bilde jeg fant som jeg tror er forbildet i slått ut tilstand:

 

hetzer1.jpg

 

Ikke sikkert min blir i sånn slått ut tilstand, men kanskje like før ;)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

...und jetzt fahren wir los! Tamiyabygging er rimelig plankekjøring, så slik ser det ut etter dagens økt:

 

hetzer2.jpg

 

Panzerfarger fra Vallejo Air er handlet inn etter ekvivalentanbefalinger (71028 Sand Yellow som "Dark Yello",  71011 Tank Green som "Dark Green" og 71035 Cam. Light Brown som "Red Brown") fra Arild Moland:

 

hetzer3.jpg

 

Så faor me sjao hvor fort det strider frem heretter :) Prosjektet blir rimelig ut av esken, men tenkte å prøve meg på litt gjørme på denne. Mer om det senere.

 

Natta!

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En VolkGrenadier var en type avdeling som dukket opp i 1944 etter de store tapene i den regulære armeen.

En VG Div hadde kun tiltenkt defensive operasjoner (ikke offensive), hadde 6 battalioner med infanteri mot den normale 9 stk. Mannskapene var rasket inn av det reservehæren kunne finne; marinegaster, kokker, gamle, unge osv. Normalt dårlig trent og heller laber moral. Normalt utrustet med lette våpen, men ofte med StG 44 og andre senere kule våpen

 

Må ikke forveksles med Volksturm, som var sivilister med Volksturm armbånd og Panzerfaust

 

Olve

 

Sakset fra internett:

 

708. Volksgrenadier-Division was formed in Slovakia Sep 1944 from the partially formed 573. Volksgrenadier-Division. It was sent to the Western front Nov 1944 and was destroyed at Colmar Feb 1945.

 

Commanders

Commanders

Generalmajor Wilhelm Bleckwenn  (? Sep 1944 - 17 Feb 1945)

 

Area of operations

Czechoslovakia  (Sep 1944 - Nov 1944)

France  (Nov 1944 - Feb 1945)

 

Order of battle

728. Grenadier Regiment

748. Grenadier Regiment

760. Grenadier Regiment

658. Artillery Regiment

  1. Battalion

  2. Battalion

  3. Battalion

  4. Battalion

708. (Bicycle) Fusilier Company

708. Panzerjäger Battalion

708. Feldersatz Battalion

708. Signals Battalion

708. (Bicycle) Pioneer Battalion

Supply Troops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! 

 

En god start Rune, gøy at du velger 1/48 modellen.

Blir interesant å følge hvordan du løser camo mønsteret, har du tenkt å male for hånd?

 

Husker at silly putty til maskering ble friskt diskutert på dette forumet tidligere, er det noen som har vurdert å prøve dette på Hetzer'n?

 

Jeg brukte og det bildet som inspirasjon til min (spesielt groundworken)

 

Lykke til videre  :thumb:

 

Per Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Morgenstund har gull i munn :) Var oppe tidlig med barna i dag og fikk bygd ferdig Hetzern. Nå er det tid for grunning og maling:

 

hetzer4.jpg

 

Husker at silly putty til maskering ble friskt diskutert på dette forumet tidligere, er det noen som har vurdert å prøve dette på Hetzer'n?

Jeg brukte og det bildet som inspirasjon til min (spesielt groundworken)

 

Lurer på om jeg tar det på frihånd med pensel, men jeg har jo Silly Putty så vi får se.

 

Takker for oppklaring på VolksGrenadier, Olve :thumb: De hadde tydeligvis ganske bra utstyr til å være en slags andrerangs avdeling.

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna i svingene ja! Tamiya sine småpanzer er jo veldig raske å få maleklare om en ikke roter seg bort i detaljeringshelvete.

 

Selv har jeg aldri hatt sansen for Hetzeren. Syns den ser utrolig dust ut, og når jeg har begynt å få los på et par gamle prosjekter igjen, så skal jeg holde fokus. Men gleder meg til fortsettelsen på dette gruppebygget. Det er jo stor stemning og ikke så lite aktivitet heller. Og jeg tror vi får se flere Hetzere på LU enn vi fikk se Norsemenner...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetzern hadde ofte et "originalt" ambush-skjema, der de lyse prikkene ikke var malt på, men dukket opp fordi man ikke hadde malt over alt.

En måte å løse dette på er å male kamofargen først, sette på en haug med maskeringstape-rundinger og så male panzergelb til slutt. Da får man prikker og åpne felt i lys farge.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takker for tilbakemeldinger :) Camo skal etter litt tankevirksomhet males som følger:

 

Airbrush grønt over hele vogna

Airbrush brunt på hjulene som skal være brune

Pensle brune felter

Pensle gule felter

pensle småprikker i ulike farger for å komplettere ambushskjemaet

 

Deretter følger klarakk, dekaler og væring :)

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er grønnfargen ferdig sprøytet :) Den er en blanding av Vallejo Air Tank Green og Vallejo Hvit. Jeg lysnet malingen i flere omganger for å få litt variasjon i finishen:

 

hetzer8.jpg

 

hetzer9.jpg

 

hetzer10.jpg

 

I tillegg har jeg sprøytet beltene i grunnfarge. De er sprøytet Vallejo German Camo black - en mørk rustbrunfarge. Ble litt mørk på bildet.

 

hetzer11.jpg

 

Nå venter penselmaling av kamomønstret - det også med Vallejomaling (nevnt først i tråden)

 

PS! Anton, modellen er 10,1 cm lang uten kanonen :)

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott utgangspunkt Rune!

 

Leste på Mig forumt om en som outlinet camomønsteret med pensel og fylte i med airbrush. Sikkert en grei måte å løse det på hvis du har en sprøyte som fungerer optimalt.

 

Men pensselmaling fungerer og veldig greit, viktig med tynne strøk og en god rund pensel (no 2-3)

 

Lykke til

 

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.