Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Og slik ble etterkrigscornellen seende ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg har granska bilder og funnet ut at det er vanskelig å se av bilder at innsida i åpninga her er lysere enn ellers, så jeg trur jeg lar innsida av åpninga fortsatt være blå på modellene mine. Er det noen som kjenner til historia til cornellen i Bodø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Plasseringa av pitotrøra var forskjellig på cornellutgavene PT-19 og PT-26. PT-19 hadde pitotrøret plassert langt inne på vingen, slik som nr. 107 på dette fargebildet, som er en PT-19, sjøl om den har fått lukka cockpit. Heile bildet, som jeg har tatt et utsnitt av, står som midtsidebilde (via Cato Guhnfeldt) i Norsk Flyhistorisk Tidsskrift nr. 4/1988: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 På PT-26, som hadde lukka cockpit i utgangspunktet, var pitotrøret plassert ute ved vingespissen, og røret var tydeligvis malt hvit-og rødstripete. På det øverste bildet ser vi nr. 189 fra Little Norway. Utsnitt av foto via Bjørn Hafsten, fra Warbirds of Norway-hefte nr.1,vol 16. Det nederste bildet er et utsnitt av et bilde fra samme kilde, og viser L-BC under landing i 1956. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Laging av pitotrør har vi diskutert nylig i en annen tråd. Jeg pleier å lage pitotrør av nålespisser. Spissen av nåla ble filt ned for å simulere den lille bøyen på tuppen av pitotrøret. Her har jeg bora opp et dypt hol og limt fast pitotrøret. Jeg har brukt trelim for å sikre meg tid til å justere posisjonen på røret, for med superlim sitter det gjerne fast øyeblikkelig, og gjerne i feil stilling. Nå gjenstår stripemalinga av pitotrøret. Det vil kreve ei støøøødig hand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Nå gjenstår stripemalinga av pitotrøret. Det vil kreve ei støøøødig hand. Bruk dekal så slipper du å være bekymret for skjeløvinga. Hvis det er hvitt og rødt rør (som det ofte var) så maler du bare hvitt først. Deretter skjærer du ut striper i rød dekalfilm og legger på dette, enten som ringer eller i spiral. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Jeg takker for tipset, Nils, sjøl om jeg har prøvd det på en F-104 og mislyktes tidligere. Det er mulig jeg prøver det igjen likevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Byggesettet mangler vingelys, men i kveld ble vingelys fra Chech Master montert på vingespissene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Dertter fikk det meste av lysa et strøk aluminiumsfarge. Pitotrøra har fått røde striper påmalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Nå har jeg endelig fått gleden av å prøve et dekalsett fra Vingtor på en modell. Gleden er ordet. Vingtordekalene er solide og behagelige å arbeide med, og de fester godt, uten nevneverdig silvering. Valgfriheten med alle talla og bokstavene i "laus vekt" på arket, gjør at en kan bygge nesten hvilket som helst forbilde innafor tidsperioden. At det kan være en liten ulempe med valgfriheten også, fikk jeg merke da jeg klipte ut og lirka på plass knøttsmå tall enkeltvis i tallserien 1018 fire ganger. Men, nå er de på plass. Nå gjenstår et lag Johnsons Pledge og litt vask og væring på denne modellen. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan H Vold Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Bare å gratulere med nok en supermodell. Linker her til et foto av flyet i dets korte sivile karriere: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=66832 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Dette så jo meget bra ut Einar. Gjør seg med dekaler ja Blir artig å prøve Vingtors dekaler på fremtidige prosjekter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ser ut som et fint bidrag til monteret dette Einar. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Den første cornellen ble helt ferdig på nyttårsaften, akkurat i tide til å bli med på årsregnskapet for 2008. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg holder på å gjøre meg ferdig med cornell nummer to, som skal bli nr. 175 med navnet "Spirit of Little Norway II". På bilder av 175 og 189 vises det en dynamo eller noe slikt som henger under buken, festa ved rota av venstre vinge. Øverst er et utsnitt av et bilde av 175 og nederst av 189: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg lagde dingsebomsen av en bit strukket plast, som ble runda av i begge enden. Jeg bora hol i den og limte en bit av en ryggstift fra ei avis i hullet. Ei remse vinflaskefolie ble limt rundt "dynamoen", som feste. Til slutt spikka jeg til en propell i plast og limte den på, med en ørliten tupp av tynnstrukket plast. Det hele ble malt i gult og blått. Det blir temmelig smått i skala 1:72: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes at du har fått til gulfargen meget bra, men blåfargen er i mine øyne for lys. Blåfargen (og gulfargen) på Corneller varierte sterkt gjennom årene fra Little Norway. Den fargen som ble standard treningsflyfarge i Luftforsvaret etter krigen var ikke veldig lys. Muligens er det lyset på bildene som lyver, la oss håpe det. Ellers er jeg mektig imponert over vel utført arbeid. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 På etterkrigscornellen har jeg brukt Xtracolor, X152 til det blå og X106 til det gule. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så er dynamoen på plass på undersida av flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg har i flere dager prøvd å få ferdig den andre cornellen med en passe silkematt overflate, ved å blande Johnson og Tamiya flat base, men det har en tendens til å bli for blankt eller for matt. I går fikk jeg tak i ei flaske Johnson Klar i tillegg til Johnson Hårdglans, som jeg hadde fra før. Johnson Klar er helt blank, i motsetning til Hårdglans, som er melkehvit. Jeg erfarte at KLar tørker hakket fortere enn Hårdglans. Det gjelder å være snar når Johnson er blanda ut med flat base, for da tørker det veldig fort. Jeg forsinka prossessen litt ved å blande det ut med destillert vatn, battervatn som jeg hadde kjøpt på en bensinstasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg lagde vikinglogoen ved å klippe til gule dekalbiter, som jeg satte sammen. Konturene av hodet ble handmalt med tynn pensel og uttynna blåmaling. Etter at jeg hadde baksa med vikinglogoen i to timer, satte jeg på teksten "Spirit of Little Norway" fra dekalarket i byggesettet, og fant ut at skrifta var alt for stor! Jeg resignerte og satte på et sjøllaga romertall to bak. Det er nok marked for et Little Norway-dekalark, trur jeg. Slik ble den ferdige Little Norway-cornellen seende ut. Den er kanskje litt i blankeste laget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tallet 175 laga jeg ved å mikse tall fra dekalarka til Pt-19 og PT-26 byggesetta. Et par bilder til: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Little Norway-cornellen fikk et siste lag med Johson Klar med mer Tamiya flat base, og ble en god del mattere. Nå står den i utstillingsskapet. Den tredje cornellen som skal bli en norsk etterkrigscornell, for jeg må ha en i skapet heime også. Jeg har ikke avgjort med meg sjøl om hvorvidt det blir den første eller denne siste som havner på Gardermoen. Mener du Xtracolor 152, som jeg malte på de to andre cornellene er for lys blåfarge for en etterkrigsmodell, Nils, eller kan den passere? Den siste cornellen har fått canopy pålimt med trelim. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Du holder koken med Cornellene Du fikk fikset på vikingeode-dekalen også ser jeg. Den var vel ikke den beste i settet. Fiffig metode å holde på plass canopy på forresten. Den legges på minnet for fremtidig bruk. Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg brukte ikke vikinghodet i dekalarket i byggesettet i det hele tatt. Nils omtalte det i artikkelen sin i Limtuben, treffende, som "død måke". I stedet skar jeg en gul sirkel fra et anna dekalark i to og satte på hjelm i forkant på den øvre sirkelhalvdelen og vinger på den nedre. Fremre del av den gule kroppsstripa ble skåret av og gjort tynnere og den fremste delen av stripa bak vikinghodet skar jeg til en bølge i. Dermed var det bare litt forsiktig konturmarkering med blamaling som gjenstod. Hadde jeg imidlertid visst at navnet "Spirit of Little Norway" hadde for stor skrift, så hadde jeg nok valgt å bygge flyet som et av de navnløse flya. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.