Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Det er mange K-Sabre byggesett fra Special Hobby rundt om kring. Skal de bare likke i hyllene? Nå står en F-86D modell i monteret, forkledd som en K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Har er halvferdig K Sabre på gang Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Solgt !! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Har er halvferdig K Sabre på gang Olve Det betyr vel at du er ferdig med selve flyet, men kvier deg til å ta fatt på alle de små vortex generatorene i fotoets? Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Spørsmålet er om jeg skal "glemme" å lime de på Møkkasett Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Sånn ser den ut nå Litt maling og noen vortedingser (kanskje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Ser man det. Første påbegynte Special Hobby K-Sabre jeg har sett. Vortexgreiene er ikke kjempefremtredene på originalflyene og bør ikke bli det på modellen heller. Kanskje like greit å droppe dem ?? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Siden modellen skal stå i et monter og være lite synlig fra undersiden, hadde jeg tenkt å droppe de som var under Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Hoeres ut som en plan det der for aa komme i maal. Den ender og opp paa oeverste og bakerste hylle, saa fine detaljer er bortkastet arbeide. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Så det er takken for svette, tårer, lange netter og slunken lommebok ; borti en mørk krok........... Ja ja høres ut som en plan Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Aaneida, det er ingen moerke kroker i det monteret - det er glass paa tre sider, og bunnen og veggen er tatt i bruk. Om de ikke har blitt flyttet paa, saa staar jagerflyene paa oeverste hylle paa veggen. Saa du kan spare deg detaljering i cockpit - kanskje til og med maling:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 Sånn, mangler bare noen avdelingsmerker Har jeg forresten sagt at vacum cockpit er noe møl ? Iallefall så mener jeg det nå Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 En til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 25, 2007 Author Share Posted September 25, 2007 Det blir bra dette, Olve! Pass på at pitotrøret skal være rett, ikke kroket som i byggesettet (det skal være kroket for korte vinger slik at det kommer klar av slatsen). Hvordan er passformen forøvrig på settet? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 Passformen er grei nok Lett å komme litt skjevt ut når skrogdelene skal sammen, så en del tørrprøving anbefales. Ryggen ble en smule flat i mitt tilfelle Går rimelig kjapt å sette sammens egentlig Cockpit etsedelene kan settes på plass etter at skroget er ferdig malt (hvis man synes det er en fordel da) Husk å legge litt vekt i nesen. Ellers må man finne på noe lurt etterpå (slik som jeg må) Vacum cockpit glass er noe dritt. Passer dårlig med mindre man er en jævel til å klippe/skjære driten til Hva limer man egentlig vacum glass med ? Skal modellen ha dropptanker og raketter eller ikke? Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 Tatttaaaaaa Mangler bare noen avdelingskoder som skal kjøpes i morgen Ikke helt fornøyd med glasskuppelen, men det fulgte med to i settet, så jeg tror jeg prøver en gaang til på den Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 25, 2007 Author Share Posted September 25, 2007 Hva limer man egentlig vacum glass med ? Vanlig plastlim pleier jeg å bruke. Skal modellen ha dropptanker og raketter eller ikke? De fløy vanligvin med tanker og rakettskinner (uten raketter). Det blir litt stiligere med tanker synes jeg, særlig med farget tupp. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 25, 2007 Author Share Posted September 25, 2007 Merk også at venstre vingetippen har glassfiberdeksel og ikke er metall. Og at halevingene gjerne (men ikke alltid) hadde røde vingetipper. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Fin modell Olve! Jeg bruker litt ymse får å lime vakuum-canopies. Superlim er det som sitter best - men faren er at man kan få permanent dugg på glasset om man ikke er forsiktig. Hvis passformen er god kan det funke med Micrascale Kristal Kleer (hvordan kom de på den skrivemåten??) - ulempen er at limskjøten tåler lite. Synes det er rart at Nils bruker vanlig plastlim - min erfaring er de fleste vakuum-hetter er laget av en plast som ikke lar seg lime med slik lim. Men jeg har kanskje for liten erfaring? - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Har hørt at ved å dyppe glasset i gulvpolish (Future) unngår man den fryktede duggen ved bruk av lynlim Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 De få gangene jeg har limt denslags har jeg brukt 5-minutt epoxy. Klar og fin, sterkt lim som kan glattes ut med q-tip og vann før det tørker. Epoxy blir vanligvis gult etter hvert men det skal vel i utgangspunktet ikke være noe problem. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Litt mer decaler er lagt på Ikke helt fornøyd med cockpitglasset. Tror jeg må gjøre det en gang til Har tenkt å montere på tanker og rakett festene også (snart) Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Ser man det - snart i mål! Og du har bevist at du faktisk kan gjøre ferdig en modell! - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Jeg har pleid å lime med trelim. Det gir ikke "frosting" på glasset. Aberet er at det tar litt tid før det tørker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Ser meget bra ut Olve! Du hadde brukt Alclad var det så? Har du brukt klarlakk over den igjen? Hvordan gikk det i såfall med dekaler på sølvfinishen? Jeg sleit litt med dekalfilm som syntes da jeg la dekaler på Hustler'n min. Jeg brukte ikke klarlakk - hverken under eller over dekalene den gangen. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts