Jump to content

Canadien Pacific Airlines Mk IV CF-BAW + Widerøe Mk IV LN-BIT


Ruben Husberg

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Litt av grunnen til at dette prosjektet mitt har tatt sånn tid, er

at det faktisk er TO prosjekter. Da jeg startet og ble enige med

meg selv om at jeg skulle gjøre så mye som mulig med modellen,

fant jeg ut at da kunne jeg bygge to i samme slengen......

 

Valget falt da på Widerøe sin LN-BIT på flottører i det hvite skjemaet.

På denne valgte jeg å åpne både lasteluke og frontdør på høyre side.

Så får vi se om jeg blir ferdig til LU....

 

Nå er interiøret med unntak av innertak ferdig på begge modellene.

I CF-BAW har jeg valgt å kutte ut de to bakerste stolene pga at

vinduene i lastelukene er tettet. Dette tolker jeg som at de brukte

bakre del av cabinen til frakt.

 

I LN-BIT har jeg kuttet ut de fire bakerste stolene da tanken er å

lage modellen liggende inntil ei brygge mens de laster ut diverse

oljefat og jerrykanner.

 

På instrumentpanelet er nå radioen på plass og det holder for mine

pølsesnabber av noen fingre.

 

Happy modelling,

Ruben

 

Link to comment
Share on other sites

Din luring!  ;)

 

Husk at LN-BIT skal ha "lang" motorcowling. Selv tenkte jeg at denne kunne man enkelt ta fra f.eks. Heller sin Harvard. Vel, den har riktig lengde, men ikke riktig form. Heller sin cowling utvider seg bakover mens Norseman sin lange cowling skal faktisk smalne av litt balover.

 

En annen milighet er å ta en Wright-cowling fra MPM/Italeri/Special Hobby sin Hudson/Lodestar. Denne har riktig form men er litt for lang. Det siste er lett å fikse på ved å kutte av i bakkant. Det høres kanskje råflott å ofre et slikt sett, menn dette har flere typer motorer og cowlinger. Så man kan rett og slett bygge en med P&W-motorer.

 

Jeg holder akkurat nå på med min cowling og vil komme med en beskrivelse på min tråd om ikke så lenge.

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

Da var skrogene isammen og stubbvingene modifisert, fritt etter Nils...

Hadde det ikke vært for Nils, så hadde det nok gått betraktelig raskere

med prosjektene mine.. Men jeg takker og bukker for alt jeg kan "kopiere"

fra han for at modellene mine skal bli mere korrekte.

 

Neste skritt blir masse sparkling og pussing på stubbvingene og å lage

nytt luftutblåsing på BIT. Jeg har bilde fra høyresiden av BAW, og den

er mere lik settet sitt.

 

Dagens "pain in the ass" er at de to bakerste setene i BAW løsnet.... og

ikke f.... om det går an å få satt de på plass igjen. Så for at de ikke skal

slå løs flere ting inni der, så ble det sprøytet inn en god dash med flytende

superlim... Nå er det ingenting løst der inne mere.... Trøsten er at det ikke

går an å se så mye inni der, så lenge jeg ikke åpnet dørene på denne også.

 

Happy modelling,

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for Nils, så hadde det nok gått betraktelig raskere

med prosjektene mine.

 

Skal jeg få skylden for din (mangel på) progresjon også nå da. Hadde det ikke vært nok med min egen ...?  ;)

 

Et Spørsmål angående CF-BAW. Du skriver at den er en Mk.IV, men beskriver den som en Mk.VI. Hva er egentlig riktig ?

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.