Gå til innhold
Ruben Husberg

Canadien Pacific Airlines Mk IV CF-BAW + Widerøe Mk IV LN-BIT

Anbefalte innlegg

Da var jeg vel hjemme og klar til å kaste meg over en Norseman.

Valget har jo blitt CF-BAW på ski. Og tanken var da å lage en liten

base med snø på, og modellen parkert med innpakket cowling og

litt "frostig" etter en kald natt ute.. Så jeg kommer nok til å måtte

spørre dere diorama gutter om litt hjelp underveis.

 

Det er jo fristende å følge i Nils sine fotspor med hensyn til interiør etc,

men maskinen skal fremstå som lukket og kald, så det er vel ikke så mye av

interiøret som blir synlig.

 

Jeg har brukt mye tid idag og sett gjennom mange bilder av Norseman

på ski, men ingen har ski som er i nærheten av de som følger med i settet,

så her må det vel drives litt hjemme snekring. Er det noen som har skala tegninger

av Norseman ski ?????.

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og tanken var da å lage en liten

base med snø på, 

 

Jeg hadde egentlig tenkt samme sak, men fant ut at snøen vil smelte når man kommer innedørs....  wOOt

 

og modellen parkert med innpakket cowling og

litt "frostig" etter en kald natt ute..

 

Ser frem til å få vite om det går å kjøre melisvann gjennom malesprøyta...  wOOt

 

men ingen har ski som er i nærheten av de som følger med i settet,

så her må det vel drives litt hjemme snekring. Er det noen som har skala tegninger

av Norseman ski ?????.

 

Det endeste jeg kan hjelpe deg med der er svenske-ski. De ser slik ut:

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bildet Mats,

 

Jeg ser av det du sendte om SE-CGM, så står det at Heller sin Gladiator

har den andre typen ski som ble brukt på Norseman. Er det noen som

har denne liggende som gidder å ta et bilde av skiene og legge ut her ??.

 

Hvis de de er brukandes, så kjøper jeg gjerne noen sett med ski av de

som ikke kommer til å bygge Gladiatoren på ski......

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare si i fra,Ruben,så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.Har ikke så stor erfaring med

snølandskap jeg heller,men har jo den Tigeren jeg hadde med til SC.Skal ligge noen

bilder av den på galleriet her på forumet et eller annet sted :'(.

 

 

Vidar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bildet Mats,

 

Jeg ser av det du sendte om SE-CGM, så står det at Heller sin Gladiator

har den andre typen ski som ble brukt på Norseman. Er det noen som

har denne liggende som gidder å ta et bilde av skiene og legge ut her ??.

 

Hvis de de er brukandes, så kjøper jeg gjerne noen sett med ski av de

som ikke kommer til å bygge Gladiatoren på ski......

 

Happy modelling,

Ruben

 

Jeg har et par Gladiatorski du kan få, men spørs om ikke de er for små. Jeg har for såvidt lest noe om at man tok Gladiatorski og forlenget disse, men jeg har mine tvil... Det følger med ski i MPM-settet til ASJA B 5/Northrop 8A-1, de virker kunne passe bedre da de er både breiere og lenger... Jeg er dog ikke helt 100 på størrelsen som skal passe til Norseman, men jeg tror dog på det senere alternativet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fint å se at du er i gang, Ruben. Iallefall at du har funnet fram stæsjet og er klar til å bygge.

 

Vi diskuterte tidligere om BAW faktisk var en Mk.IV eller ikke. Hvis du sender meg en scan av bildet i boka di, så skal jeg foreta en analyse.

 

Jeg har fått gjort fint lite bygging i dag selv, kun fjerning av glare shield ....  :'(

 

Nils

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi diskuterte tidligere om BAW faktisk var en Mk.IV eller ikke.

 

Er det noe tvil i det?

 

1 stk Mk I, -AYO (Prototyp)

3 stk Mk II, -AZA, -AZE og -AZS

2 stk Mk III, -BAU, -BAM

Deretter ble det bygget Mk IV der den første var -AZA ombygget fra Mk II.

 

-BAW hadde c/n 9.

 

BAW was a Nordyn Norseman aircraft, designed and built in Montreal. The

prototype first flew on November 14,1935. The early Norseman had Wright

Whirlwind 420 horsepower engines. Later models had Pratt and Whitney Wasp

550 horsepower engines. Brownie's BAW was a Mark 4 with the bigger engine.

 

CF-BAW (9)

Delivered to E & M Air Transport, Sheridon, Manitoba, and registered as CF-BAW on March 19, 1937.  Registered to Arrow Airways, The Pas, Manitoba  on May 13, 1941.  Registered to Canadian Pacific Airlines in 1942.  CPA fleet No. 40.  On January 3, 1944 it was destroyed by fire while being serviced in a nose hangar at Yellowknife, NWT.  As of March 27, 1943 total time was 3,245 hours.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi diskuterte det ut fra instruksjonstegningene til dekalarket, som viser Mk.VI konfigurasjon.

 

Nils

 

Ja, jeg så det. Men det vet vi jo at sånn info kan man ikke stole på... :)

 

Jeg ser nå også at -BAU ble bygget om til en Mk IV også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildet av MK IV'en.

 

Men siden kjerra ble ødelagt allerede i 1944, så spørs det

hvilke type ski den hadde. De første årene var det vel ski

fra Elliot som ble brukt, og som ligner på de som er med i

settet. Jeg har hektet på et scan av brosjyren til Elliot, som

jeg har fått via Lars Opheim i Alaska. Siden jeg ikke finner et

bilde av CN 9 med ski, så er det vel bare å velge.....

 

Mats, er det mulig å overta de skiene som følger med i MPM settet ??.

 

Happy modelling,

Ruben

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg 100% overbevist. Dette er en Mk.IV.  :thumb:

 

Det er et par finurligheter med maskinen slik den er avbildet. Den har ikke noe halehjul, ei heller stigtrinn. Og så ser det ut som om vinduet i kabindøra mangler.

 

Den har "lang" motorcowling med "langt" krumbøyd luftinntak under. Matchboxsettet har "kort" cowling. Du kan prøve å ta cowlingen fra en Harvard, f.eks. Heller sin. Noorduyn bygde Harvarder på lisens, og Norseman og Harvard hadde samme motor. Både "korte" og "lange" cowlinger blr brukt på begge flytyper, de korte var mest vanlig på maskiner som ble levert til USA mens de lange var mest vanlig på maskiner som gikk til Canada.

 

Skiene som følger med i settet synes jeg virker alt for smale, og muligens noe lange. Men det burde være relativt enkelt å lage seg nye av 3 lag tynn plasticard (f.eks. rømmelokk). Det står jo et par ski på flymuseet på Sola som du kan kikke på. Svenskeskiene blir vel ikke helt riktig for en canadisk maskin vil jeg mene.

 

Nils

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som leter enda lenger, han finner.......

 

Her er iallefall maskinen fotografert med orginale ski i et

tidligere skjema, så da blir det slik.....

 

Det ser ikke ut til at den har vindu i døra på noen sider nei...

 

I og med jeg skal kle inn cowlingen, så tar jeg "en spansk en" og

bruker den som følger med i settet....

 

Her er en link til ca 400 Norseman bilder, nesten bare i sort/hvitt :

http://www.aviation.technomuses.ca/collections/image_bank/manusearch.cfm

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de siste bildene har BAW endatil den tidlige, tettsittende cowlingen med blistere over sylindertoppene. Ser også ut til å ha et slags deksel over deler av motoren.

 

- Ragnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også ut til å ha et slags deksel over deler av motoren.

 

Du mener det som sitter i front, foran sylinderne?

 

Det er et vinterdeksel, med spjel hvor man kan justere åpningene fra cockpiten, slik at man får regulert luftgjennomstrømningen. Dette ble også brukt på norske Norsemenner.

 

Nils

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut ifra trafikken her på gruppebygginga, så skjer det ikke mye......

 

Etter å ha grubla mye, fant jeg ut at jeg går for interiør "al'a Nils", selv

om kjerra skal ha alle dører igjen. Det er greit å få trent litt før man

våger seg på en "åpen" maskin seinere.

 

Heldigvis kom jeg på i farten å lage noen maler til neste gang....

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis kom jeg på i farten å lage noen maler til neste gang....

Ruben

 

Dægen! Det ser skikkelig bra ut!

 

Det var smart å lage maler, du er lur du Ruben...  :thumb:  Må jeg også gjøre!  :praise:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermegås !!

 

wOOt

 

Det ser bra ut, Ruben. Fortsett slik.

 

Og dere andre, ut med bilder dere også.

 

Nils

PS. Det går meget langsomt fremover med meg, men det går fremover. I dag har jeg laget rorpedaler, og arbeidet med nytt instrumentpanel er i gang. Bilder kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig har jeg fått tid til å gjøre litt mere på Norsemanen min.

Som pappa til en vilter to åring som har fri hele romjula fra barnehagen,

så er det ikke mye en får lurt seg unna til å gjøre noe vettug....

Sier en som helst ville avlyst hele jula så barnehagene var åpne.....

 

Som en ivrig "copycat" så har jeg kommet så langt med cocpiten. Det

jeg trenger nå, er et bilde som viser radio og det andre som henger under

instrumentpanelet. Bildet av Nils sin cocpit viser ikke dette nok til at jeg

kan lage det likt...... Er det noen der ute som kan hjelpe med et bilde av dette ??.

 

Jeg tror det er første gang jeg har brukt så lang tid på noe som omtrent ikke

kommer til å vise.....

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo Ruben  :)

 

De skiene Mats viser til er av en helt annen type enn de som ble brukt i Canada og i Norge... :)

 

Skitypen som var i bruk i Norge er den du viser til fremme i tråden...Og som var lagret i et stort antall

på Skattøra...

 

Mvh Einar -  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var jeg begynt å lage ski. Her er de sammelignet med

de som følger med i settet, så det viser godt hvor mye

for små de er........

 

Så var det bare det som skal oppå skiene igjen......

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skulle nesten tro skiene i byggesettet er lagd i en annen skala.

 

Som du ser på bildet av kjerra jeg bygger, så starter skiene ca ved start cowling og

ender rett foran stagfestet i forkant lasteluke.  Produsenten Elliot Bros.Aeroplane Skis,

spesifiserer en bredde på 24 inches, som skulle bli ca 61 cm og delt på 72 blir det en

bredde på 8.46 mm, eller hur ??

 

Happy modelling,

Ruben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.