Gå til innhold
  • Bli medlem

Karmann Box Strong


Anbefalte innlegg

Selv om ikke settet mitt er kommet enda går det jo an å starte strengen. Bilder skal bli, når det kommer så langt.

 

Jeg tenkte å bygge min omtrent som en original uten ombygginger eller lignende. Tamiya settet er vel rimelig korrekt håper jeg, og visstnok en '66?

Det er jo en del som har bygget Ghia'n tidligere og noen som har startet er det noen av dere som har noen kommentarer på dette?

 

Jeg har heller ikke bestemt farge, men er det noen som kjenner til noen oversikt over originalfarger fra denne tiden på nettet?

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ghia'n til Tamiya er som Tamiyasett flest, et nyyydelig lite mesterverk! Passform og detaljer er som man kan forvente fra dem, og den stemmer godt med det jeg har sett av Ghia'er i virkeligheten. Har bygd et par av disse, (en original og en Callook variant...) og bilder av dem finner du her...

http://public.fotki.com/slabbedask/my_vw_models/

Oversikt over farger på karosseriet og det meste av andre smådetaljer finner du her:

http://www.wolfsburgwest.com/Colors/colorchrt.htm

Se på fargene som ble levert til bobla (Bug) det stemmer ganske bra med Ghia'n også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Slabbedask.

 

Jeg har sett på bildene dine tidligere. Flott bygging, til å få presasjonsangst av. Men litt av poenget med gruppebyggingen er vel at vi skal lære av hverandre. Og kanskje få bedret ferdighetene. Det er alltid gøy å prøve nye knep. :'(

 

Men et spørsmål; fordelerene på Ghiaene, er de ferdige med ledninger, eller har du et godt knep på å bygge de.  ??? ??? Mine blir aldri så ryddige og fine. Sliter med å få hullene beine og på rett plass. Det er små ting i 1/24.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelerne er de som var med i eska. Et lite triks er å male fordelerlokket først, deretter file ned de små "tappene" der hullene skal bores litt med en fin fil. Dette gjør at det blir lettere å se hvor men skal bore, samt at det blir lettere å sentrere boret på en helt flat overflate. Hvis fordelerlokket er nogenlunde flatt på toppen, kan du snu det på hodet og dra det et par ganger over et slipepapir som ligger på arbeidsbenken. Har en 4mm glassplate som byggeplate selv, alltid rett og flat den.

Bruker 0.4 bor i en sånn pin vise til å bore hullene.

 

 

Og du har helt rett i at det er mye lettere å lære nye teknikker av hverandre når man driver med de samme settene. Selv om man lærer mye av å se hvordan andre bygger helt forskjellige ting enn det man kanskje vanligvis bygger selv, blir det noe annet når man ser andres innfallsvinkel på de samme delene man selv står med i hånda..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå så smått fått startet på min også. Jeg synes også det var mye støpekanter etc. å pusse til å være Tamiya, men karosseriet er jo flott støpt så en kan nesten ikke klage. Mitt er pusset og grunnet med Tamiya White primer oppå grå, fantastisk stoff å arbeide med de primerene særlig den hvite.

 

Jeg har tenkt å bygge modellen omtrent rett fra esken. Noen tenningsledninger og sikkerhetsbelter blir nok alt av tillegg.

 

Jeg fant dette bildet fra en originalbrosjyre

 

page3 (2015_03_07 09_39_20 UTC).gif

 

Flotte farger til denne bilen, men istedet for å bygge en "ny" 66 modell, tenkte jeg at den skal være som nyrestaurert og nyimportert. Så jeg har tatt bilder av skiltene på den nye lastebilen på jobben. Med litt vasking i fotoshop tror jeg disse vil passe godt.

Siden den skal forestille "nylakkert" vil jeg bruke White Pearl på toppen og Mica Red nede. Jeg har lite erfaring med metallakk (bortsett fra 2 Subaruer som var hadde ene 'uhellet' etter det andre i lakkeringen) så det blir kjekt å prøve. Jeg har sprayet et par prøver og de går godt sammen. Bilen står akkurat nå til tørking etter første lagene med hvit perle så bildene av dette får komme litt senere.

 

Har fått på litt alklad på motoren så jeg føler at ting er på gang.

 

 

Knut

 

IMG_3360 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her skjer det ting ja. Bra det er fremgang på Ghia-fronten til noen, har ikke begynt enda jeg.... ::)

 

Husk at selv om bilen er nyimportert, er det fortsatt en veteranbil. Og siden den er eldre enn 72-modell kan du selv velge et ledig reg-nummer, og få de fine gamle reg-platene. Synes det ser litt guffent ut med nydelige gamle biler med de fæle EU-platene jeg. Men det er jo opp til smaken til hver enkelt.....

 

Høres ut som at du har valgt en klassisk fargekombinasjon som kler disse bilene godt. Moderne perlemorfarger vil gi en fin effekt på de runde formene på Ghia'n også.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte helt original. Bruke felger og dekk fra settet, og alt annet også. Siden den skal være nyoppusset så får den 3-punkt seler, ellers rett fra esken.

 

Det var jo populært med pynteringer på felgene på 60 tallet, men det er mer enn jeg kan klare å lage. Lurte derfor på å lakke felgen (utenom ytterste ringen mot dekket) i alclad crom, bare for å illudere disse. Kanskje det blir kjempeharry?

 

Lurer ellers på om noen har erfaring med Tamya Mica Red. Den er fryktelig gjennomskinnelig. Jeg lurer neste på om jeg burde ha rød grunnfarge under. Opprinnelig hadde jeg tenkt å lakke direkte på hvit grunning. Noen erfaringer noen?

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes flere typer pynteringer som var populære på VW, og av disse var to vanlige her hjemme. Den ene typen så ut som en kromma originalfelg (Blankpolert aluminium med hull som matcha felgen, ikke ulik Porsche 356-felger...) Og den andre typen hadde et slags eikemønster.

 

Når det gjelder underlag for fargen, Kommer det litt an på hvilket resultat du er ute etter. Sølv gir en "kaldere" nyanse, og gull en "varmere". Denne effekten vises best når du lakkerer med candyfarger. Her er et par eksempler. Begge disse modelleme er lakkert med samme candyfarge. (Fra en NOS Metalflake Candy-boks fra tidlig søttitall... :shifty:) På buggy'n ligger den på sølvbase, og på T-bucket'en på gull...)

EmpiImp2-vi.jpg

HPIM1425-vi.jpg

 

Prøv å lakkere felt på ca 5x5cm med de aktuelle "grunnfargene" ved siden av hverandre på en plate, for så å legge et par strøk med Mica'n over det hele. Da ser du fort hvilken farge du må bruke under for det ønskede resultatet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaga akkurat at Ghia'n i brosjyren du posta lengre opp her har den første typen jeg tenkte på, den som ser ut som en polert originalfelg.

En annen fargekombinasjon som er populært på restaurerte VW'er er å lakkere felgsenteret i bilens farge, og felgbanen hvit, kremhvit, eller en helt lys variant av karosserifargen. VW gjorde noe tilsvarende på endel av eksportmodellene, men jeg husker ikke helt når de gikk over til hvit/svart og tilslutt sølvfargede felger...

Her finner du iallefall de originale konfigurasjonene, velg først årstall, så farge, og du finner fargene på det meste av lakkerte detaljer for den valgte kombinasjon...

 

 

http://www.wolfsburgwest.com/Colors/colorchrt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaga akkurat at Ghia'n i brosjyren du posta lengre opp her har den første typen jeg tenkte på, den som ser ut som en polert originalfelg.

En annen fargekombinasjon som er populært på restaurerte VW'er er å lakkere felgsenteret i bilens farge, og felgbanen hvit, kremhvit, eller en helt lys variant av karosserifargen. VW gjorde noe tilsvarende på endel av eksportmodellene, men jeg husker ikke helt når de gikk over til hvit/svart og tilslutt sølvfargede felger...

Her finner du iallefall de originale konfigurasjonene, velg først årstall, så farge, og du finner fargene på det meste av lakkerte detaljer for den valgte kombinasjon...

 

 

http://www.wolfsburgwest.com/Colors/colorchrt.htm

 

Tror at de gikk over til hvit/svart felg på midten av 60-tallet og sølv på tidlig 70-tall.

En nabos 61 1200 har samma farge som bilen på felgene mens min 69 1300 hadde hvit/svart orginalt. Noen hadde prøvd å gjøre bilene "nyere" engang ved å lakkere felgene sølv.. :shifty:

Sølvfargen regner jeg med kom sammen med "plastikkdashen" og slikt rundt 71 kanskje (kanskje sammen med 1302 også)

Jeg tror svart/hvit var fra 1966/67 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, tips og referanser. Det blir svart felg med hvit ring. VW oppgir Pearl White som farge på ringen, og det er samme jeg har brukt på taket. Tenker det blir knall.

 

Jeg har prøvelakket Mica Røden over Alclad II Gull og Pale Burnt Metal (den er veldig gul/gull aktig). Det var utrolig artig. Fra noen vinkler ser det helt likt ut, mens fra andre vinkler er det mørk rød på den ene og helt lyst på den andre. PBM som underlag gir mest spill ved forskjellig vinkel og en fin dyp glød, så det blir denne. Prøvde å ta bilder av prøven, men på en flat plate var det ikke mulig å få frem noe bilde som gav mening.

 

Dette blir mye bedre enn å lakke rett på primeren :thumb:

 

Dette blir mest omfattende lakkjobben min noensinne. Først 2 strøk grå primer med pussing mellom, så hvit primer, så 4 lag Pearl på taket, så et lag klar på denne for beskyttelse, så maskering og så var det kommet litt rusk på resten så det måtte pusses og litt mer primer, så Pale Burnt Metal, så blir det noen lag Mica rød og så klarlakk. Puh  :P Får holde lagene tynne så det er noe detaljer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg også. Klarlakken på taket var kun for å beskytte fargelakken mot maskeringen. Det har hent at det har vært litt limrester og smuss etterpå. Greit å ha klar lakk og ikke metalikk å rense opp.

Når alt er lakket blir det vel en 3-4 lag klar oppå alt.

 

La på underlagsfargen i kveld. Alclad får frem alle små ujevnheter så det blir en liten runde til med 2400 Micro Mesh. Så mye arbeid skal ikke bli ødelagt av for dårlig grunnarbeid. Tilslutt blir det vel like stor kostnad i lakk som settet kostet. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har det endelig blitt litt fremgang.

 

IMG_3419 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

 

Her er det lagt på Alclad II Pale Burnt Metal, blank og fin.

Det var da jeg kom på at flybyggerne har noe de kaller preshading. Å få skygge i døråpninger etc. har jeg ikke hatt helt dreisen på, men jeg tenkte at å legge på de før fargestøkene kanskje kunne være en god ide. Jeg brukte India ink den flyter så fint ned i linjene.

 

IMG_3429 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

Så sprayet jeg Mica Red fra airbrush forsiktig og pent med 3 "mist" lag og 2 våte.

 

IMG_3440 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

 

 

Det er de mest realistiske panellinjene jeg har fått til.

 

 

 

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette her :thumb:

India Ink,hva er det??

 

Leif

 

India Ink er blekk. Den er helt tyntflytende og tørker helt matt. Den er vel svart eller mørk koksgrå. Den beste egenskapen er at den går av med rent vann, selv etter at den er tørket. Min er laget Winsor & Newton, men det finnes hos stort sett alle firmaene som lager "kunstmaling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har nå skjedd litt på GHIA'n hele tiden. Jeg har "flocket" for første gang. Det ble overraskende bra. Jeg brukte vanntynnet trelim til feste. Det ser litt grovt ut på bilde, men på modellen er det ganske bra

 

IMG_3518 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

 

Det går sakte fremover med resten også. Her er et bilde av motoren så langt.

 

 

IMG_3521 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vandrer med freidig mot, ser jeg. Og helt klart i riktig retning også!! :thumb:

Synes flockingen ser jevn og fin ut jeg, eneste jeg kanskje ville gjort litt annerledes selv, er å velge en litt lysere farge. Tror det vil bli litt snedig kontrast med det lyse interiøret med de røde feltene mot det mørke teppet. Men det kan jo være fotolyset som lurer med litt, og det blir jo litt mørkere når du får på karosseriet. :)

 

Nyyydelig farge forresten, den røde der! Skal du legge klarlakk over også?

Vil anbefale et par omganger á to-tre tynne strøk, med forsiktig mellomsliping i mellom omgangene. Kommer til å bli sinnsyk dybde i den fargen da...! wOOt

(Men presiserer forsiktig mellomsliping, er lett å slipe gjennom. Bare ta "toppene" på den første runden med lakk.....

 

Fortsett som du stevner, blir bra detta...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.