Knut Børgesen Posted April 27, 2007 Author Share Posted April 27, 2007 Jo Kjell Terje, kanskje du har rett i at det er litt mørkt i kontrast til setene som jeg har hatt en beige farge på. Men nå får det stå sin prøve. Det blir noen runder med klarlakk ja. Men til pussingingen mellom lagene; hvilken grad anbefaler du på slipearkene? Jeg har Micromesh ark. Og til Stein; nesten riktig. Jeg er dog Haugesunder som har gjordt Osing av seg etter å ha bodd 20år+ i Bergen. Og skiltene er fra den (nå nesten) nye lastebilen vi har på jobb. Og gruppebygging er vel ikke annet enn at vi er flere som bygger samme modell samtidig. Det er kjekt å se hva andre gjør med samme utgangspunkt, og det er mange gode råd å få med på veien. Så er planen å ta modellene med på Norwegian Challenge i september, for treff og gjensidig beundring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein brandal Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Ok. Bor i Arna. Har hatt med modeller fra Tor Henning og levert til en på Os. Er vel ikke deg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted April 27, 2007 Author Share Posted April 27, 2007 Nei det er nok ikke meg. Jeg vet ikke hvem Tor Henning er heller. Jeg var inne på teamsoerlandet forumet du refererte til i en annen tråd. Var mye fint å se der også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted April 28, 2007 Share Posted April 28, 2007 Bruker 1500-2000 våtslipepapir til slik mellomsliping på modeller. Dette er dog paipir som er gradert etter en eller annen DIN-skala, mens amerikanerne bruker helt andre graderinger. Hvis jeg skal tippe, vil jeg si at 2000 til 3M (Som jeg bruker til slikt) ligger mellom 4-6000 hos Micromesh og Micromarkputene. Bruker de siste selv til sluttfinisharbeid på lakk.... Når det gjelder KG gruppebyggingen, har jeg nok desverre ikke fått begynt på min enda. Har hatt litt andre greier å hebge fingrene i en stund, så jeg har faktisk ikke grafset på noe plastikk siden LU! Har hatt et par lakkeringsoppdrag, og sitter akkurat nå og lakkerer russefrakk som må være ferdig før første mai. Så jeg vet hva jeg må gjøre i helga...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted April 28, 2007 Author Share Posted April 28, 2007 Ja, nå er det best å komme igang. September er rett rundt hjørnet, for etter været å dømme er det midtsommer her på Vestlandet. Takk for rådet om slipegrader. Første laget med klar kommer på nå i helgen. Jeg begynte egentlig for en måned siden, jeg festet bagasjelokket midlertidig. Rigget meg til og var helt klar. Idet jeg skal til å sprøyte ser jeg at hengslen på motorlokket har chippet av en god bit lakk ved festet. Da tok byggetørken meg litt, og jeg har brukt en måned på å få ordnet den lille flekke på kanskje 1 mm. Men av og til er en millimeter mer enn nok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 22, 2007 Author Share Posted May 22, 2007 (edited) Litt arbeid har det vært i det siste også. Interiøret begynner også å ta form og farge. Jeg skulle ønske det var dekaler til instrumentene, men med litt dårlig fotovinkel og Crystal Clear i ser det ikke værst ut. Setebeltene (delene, ikke beltene) er forresten fra en Fujimi Countach. Synes de gjorde seg. Edited February 6, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Se her ja, det er noen som har frem gang ja. Detta ser jo bærre lækert ut :praise: Niclas (som ligger litt etter) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Ser kjempebra ut Knut! Beltene gjorde seg virkelig, og jeg ser at du har fått med deg at knottene på spakene til varmeapparatet har forskjellig farge også....! Kjell Terje - som skamfull må innrømme at jeg har fortsatt ikke begynt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Bra jobba Det med knottene har jeg fått gjort,men ikke så mye mer :'( Leif (På Gang) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Flott arbeid.Jeg kan glede meg til å begynne på min ser jeg. Per Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Kjell Terje - som skamfull må innrømme at jeg har fortsatt ikke begynt..... Ikke du heller? Dette ser mycket bra ut ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 Beltene gjorde seg virkelig, og jeg ser at du har fått med deg at knottene på spakene til varmeapparatet har forskjellig farge også....! Så det er knotter til varmeapperatet, jeg har lurt litt på det. Fulgte bare instruksjonene Takk for kommentarene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Beltene gjorde seg virkelig, og jeg ser at du har fått med deg at knottene på spakene til varmeapparatet har forskjellig farge også....! Så det er knotter til varmeapperatet, jeg har lurt litt på det. Fulgte bare instruksjonene Takk for kommentarene Den ene åpner et spjeld i hver varmeveksler i eksosanlegget, og slipper dermed varme i retning kupeen. Den andre åpner to spjeld under baksetet. Er disse lukket, ledes varmlufta til fremre del av kupeen og frontruta, er de åpne, kommer det også varmluft ut under baksetet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted June 13, 2007 Author Share Posted June 13, 2007 (edited) Hei Det humper og går sakt på frem. Lakken er ferdig og er blitt ganske flott. Den er polert med Tamiya Compound og klar for folie. Bakviduet er ferdig. Det var et styr for det er bare en liten svak kant å støtte seg på når en kutter. Jeg la maskeringstape rundt først for å forenkle det noe, fulgte kanten og er godt fornøyd. Synes imidletid det er vanskelig å få frem dybde i lakken på foto. Men jeg sliter med listene nede på siden. Som dere ser på bildet er de grusomme. Jeg er begynt å plukke de vekk for å prøve på nytt. Også her er kanten svak og vanskelig å følge (kanskje det har noe med alle lagene med lakk å gjøre) Er det noen som har gode forslag til å få til så lange rette og jevne foliestriper Edited February 6, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Øvelse Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian høiby Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 eller slipe dem bort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Ser helt kanon ut herifra Knut! Når det gjelder listene på siden, kan du prøve dette.... Legg karosseriet på en plan flate. Deretter bruker du biter av plasticard eller lignende for å bygge under kviven slik at den kommer i riktig høyde for de forskjellige "kuttene". Dra kniven forsiktig langs listene, slik at du klarer å holde jevn høyde. Juster med plasticart for neste kutt, og skjær i vei... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Du har vel huska å bytta til et helt nytt skalpellblad før du skjærer! Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 (edited) Jeg har prøvd med litt forskjellig for å få Metall folien slett og fin. Rundt overkanten av front og bakvinduene maskerte jeg med maskeringstape slik at jeg fikk en kant å skjære etter. Det fungerte kjempefint. Jeg var nemlig livredd for å få knivriper i lakken og støpekanten var veldig rund. Sidelistene er blitt noe bedre siden sist. Jeg fjernet dem og prøvde på nytt. Jeg brukte Dyno tape over og under listene. Fikk en fin kant å skjære på. Så var det bare stykket i midten igjen å fjerne. Det gikk høvelig, men det var ikke lett. Jeg må fortsatt finspikke litt på de for å få listen jevner, men det går seint og svetten siler. Hadde vært idiotisk med riper nå. Karosseriet er polert og har fått litt voks på seg. et par runder til med voks så tror jeg lakken skal få fred. Understellet er også så godt som ferdig. Jeg monterte noen svarte ledninger som skal forestille bremseslanger. Kanskje de var litt tykke? Felgene ble tilslutt lakket helt hvit (for fjerde gang), og så malte jeg senteret med Humbrol Blank Svart. Faktisk lenge siden jeg har penselmalt så store deler på utsiden av en modell. Men jeg var godt fornøyd med resultatet. Spesielt etter alle de mislykkede forsøkene. Edited February 6, 2019 by Knut Børgesen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Ser jo veldig bra ut dette Ferdig i god tid til NC,du rekker kanskje en til Leif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Jo, ferdig i god tid, men med mitt tempo for tiden blir det ikke en til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 bra jobba, denna blir fin Niclas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Spør du meg,så er det en nydelig modell . Vidar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Stilig!!! Bremseslangene ser ok t for meg. Kanskje litt tykke men ikke mye iallefall. Denne modellene ser jo ut til å bli helt topp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 Takk for ros, er rimelig fornøyd selv også. Men jeg har prøvd å montere sammen karosseriet og understellet, og det var ikke lett. Jeg gav opp og håper noen her har gode råd, for jeg var redd for å knekke hele bilen, og da var jeg ikke i nærheten av å få de sammen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts