Gå til innhold
  • Bli medlem

Innlevering av modeller til monter i Forsvarets flysamling Gardermoen


Anbefalte innlegg

Vel, et verneombud vil nok stenge monteret for all inntreden. Da vil det neppe komme noen nye modeller på plass. Jeg vet ikke hvem som vil stå som ansvarlig dersom det skulle skje noe på vei fra en vaklende kjøkkentrapp over en glasskant via en klappstol før man står på "trygg" grunn inne i monteret. Det kan være interessant å høre med Flysamlingen hvordan de ser på dette....

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (10 timer siden):

Vel, et verneombud vil nok stenge monteret for all inntreden. Da vil det neppe komme noen nye modeller på plass. Jeg vet ikke hvem som vil stå som ansvarlig dersom det skulle skje noe på vei fra en vaklende kjøkkentrapp over en glasskant via en klappstol før man står på "trygg" grunn inne i monteret. Det kan være interessant å høre med Flysamlingen hvordan de ser på dette....

Jeg tar imot alle innspill om monteren med takk. Jo flere gode argumenter vi har, jo større sjanse vil vi ha for å få gjennomslag, tenker jeg.

 

Ellers vil jeg si at det er mye sløseri med plass i den monteren med tanke på størrelsen. Det måtte da ha vært bedre å ha flere rader med hyller i bakkant i monteren i stedet for å nesten alle modellene på gulvet. Da kunne vi fått plass til mange flere små modeller på hyller i høyden og ha de største nede på gulvet.

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Skala 2024 fikk jeg høre at Jens Håkon Brandal dessverre var blitt syk, og i dag meldte han på Facebookgruppa til IPMS at han må si ifra seg de tildelte modellene, så jeg har nå endra lista:

 

De Havilland Vampire MK. 3 (Erik Torp)

Republic (R)F-84 E Thunderjet (Kåre Paulsen)

Republic F-84F Thunderflash (Sakarias Elsness)

Republic F-84G Thunderjet (Walter Barretos)

North American F-86F F-40 Sabre (Nils Mathisrud)

North American F-86K Sabre (Olve Dybvik/Nils Mathisrud)

Agusta Bell 47J (Einar Sandvik)

Lokheed C-130H Hercules i tidlig skjema (Einar Sandvik)

Lokheed Martin C-130J-30 Hercules (Per Olav Viborg-Maurstad)

Dassault Jet Falcon 20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen)

De Havilland DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Lokheed P-3B Orion (Einar Sandvik)

Short Sunderland MK V m. beaching gear* (Ragnar Eckhoff)

 

Ikkje tildelt:

de Havilland F.B. 52 Vampire

Lokheed T-33

Fairchild 119G

Junkers Ju 52/3m (Laila eller Jompa)

UH-1B (Grønn)

Leonardo Helicopters AW 101*

 

*Jens Håkon har meldt at han har kjøpt og begynt på både AW101 og Sunderland og at andre kan få overta disse modellene for å bygge dem ferdig for monteren på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står i monteret på Gardermoen.

 

Det har imidlertid dukket opp bilder av flyet, som viser at modellen avviker noe fra forbildet:

  • Bokstaven Æ hadde annen form. Det var i utgangspunktet en vanlig A med tre korte utstikkere på høyre side.
  • Flyet hadde ikke rødbrune vingetipper og halefairinger.
  • Undersidefargen var mørkere (PRU Blue).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, modellen ble malt med den informasjon (og dekaler) som var tilgjengelig da...  Vingespissene er fakisk malt i Humbrol 20 - Crimson.  En noe moerkere roedfarge enn 19 og den som rundellene er malt i.  De bildene jeg kunne finne da tydet paa at disse var noe moerkere enn roedfargen i rundellene.  Selv om det bare er aa erkjenne at modellen ikke er korrekt i henhold til nyeste informasjon, er det vel bedre aa soeke frivillige til aa bygge modeller av forbilder som ikke er representert i monteret?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Jens her. Jeg synes det er litt ufint å be folk bygge modeller til monteren, for så å bytte dem ut uten å ha en dialog med dem som opprinnelig bygget dem. Hvis vi ønsker å få folk til å være med på dugnaden, så må premissene være klare. Jeg er litt redd for at listen blir lagt så høyt at omtrent ingen vil være kvalifisert (eller interessert) i å bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 27.4.2024 den 7.46):

Jeg tar imot alle innspill om monteren med takk. Jo flere gode argumenter vi har, jo større sjanse vil vi ha for å få gjennomslag, tenker jeg.

 

Ellers vil jeg si at det er mye sløseri med plass i den monteren med tanke på størrelsen. Det måtte da ha vært bedre å ha flere rader med hyller i bakkant i monteren i stedet for å nesten alle modellene på gulvet. Da kunne vi fått plass til mange flere små modeller på hyller i høyden og ha de største nede på gulvet.

Da tanken om et monter for aa vise Luftforsvarets flytyper ble luftet for IPMS-medlemmene mener jeg aa huske at det var for aa feire Luftforsvarets 60-aars jubileum i 2004.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil.  Dette har utviklet seg til et monter som ikke har noen "sluttdato", og kan forklare plassproblemene vi naa har, og som vil oeke med tiden.  Flysamlingens oenske om at IPMS Norge bygger flere modeller tyder paa at de ser monteret som en ressurs og et  verdifullt tilskudd til utstillingen av fly i 1:1 og diverse uniformseffekter etc., og at de derfor oensker aa beholde modellmonteret.  Det er et meget godt tegn.

 

Foerste gang jeg saa monteret slo det meg at det var bygget ned til en pris og helt uten omtanke for enkel tilgang til modellene for utskiftning og vedlikehold.  Meg bekjent er det Nils Mathisrud som har vaert den utvalgte som er smidig nok til aa komme inn og ut av monteret uten aa foraarsake skader, men hva gjoer vi den dagen han ikke lenger er i stand til det?  Skal vi ta sjansen paa at det dukker opp en yngre og smidigere person som kan ta over den jobben?  Tatt i betraktning av at de som har soerget for de fleste bidragene (mitt personlige inntrykk!) og tatt ansvar for aa holde monteret oppdatert kan regnes som middelaldrende,  saa er det en daarlig loesning etter min mening, og vil lede til forfall av modellene.  Det er trist aa se en samling modeller med knekt understell, deler som har falt av og dekket av et synlig lag stoev.  Da er jeg redd for at veien til aa skrote hele greia er kort fordi utstillingen ikke lenger er saerlig presentabel.  Et tap for Flysamlingen og trist for de som har brukt mye tid paa aa bygge modellene.

 

Et nytt monter burde etter min mening ha 3-4 skyvedoerer i glass som kan laases med en klar tetningslist i mellom for aa hindre stoev og at noen stikker ispinner og soeppel inn i monteret.  Skyvedoerer som gir enkel adkomst er dog lette aa aapne for slikt vedlikehold.  Laasemekansimen kan skjules bak et panel i nedkant som igjen er laast og bare kan aapnes med en spesialnoekkel - slike finnes det flust av paa markedet.  Grunnplaten maa gjoeres smalere i dybden og kun brukes til aa vise de store flytypene som transportfly og maritim patruljefly.  I henhold til det Einar sier over.  Grunnplaten boer og  hvile paa et sjokk- og vibrasjonsdempende materiale da jeg har skjoent at noen modeller plassert paa veggen bak har vaert naer aa falle av grunnet rystelser over tid fra fly som lander og tar av.  En mindre dyp grunnplate gjoer og at publikum kan komme naermere modellene paa veggen bak og kan studere de mer i detalj.  Veggen bak maa da gjoeres hoyere og bredere (for fremtidige nyanskaffelser i 1:1), alternativt maa de pakkes tettere...  Et nytt monter vil koste penger, og om ikke Flysamlingen har penger paa budsjettet, saa kan de kanskje be sponsorene om et bidrag?  Mener aa huske at Flysamlingen har en tavle over sponsorer i foajeen...?  Kan det selges inn som kultur og historieformidning er det kanskje noen kroner aa hente fra tippemidler/lotto?

 

Selv om IPMS Norge ikke har fullfoert sin del av handelen enda, haaper jeg Flysamlingen vil de noedvendigheten av et nytt monter tilpasset mengden av modeller som vil komme og ikke minst soerge for enkelt vedlikehold.  Lykke til med videre kommunikasjon.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (1 time siden):

Da tanken om et monter for aa vise Luftforsvarets flytyper ble luftet for IPMS-medlemmene mener jeg aa huske at det var for aa feire Luftforsvarets 60-aars jubileum i 2004.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil.  Dette har utviklet seg til et monter som ikke har noen "sluttdato", og kan forklare plassproblemene vi naa har, og som vil oeke med tiden.  Flysamlingens oenske om at IPMS Norge bygger flere modeller tyder paa at de ser monteret som en ressurs og et  verdifullt tilskudd til utstillingen av fly i 1:1 og diverse uniformseffekter etc., og at de derfor oensker aa beholde modellmonteret.  Det er et meget godt tegn.

 

Foerste gang jeg saa monteret slo det meg at det var bygget ned til en pris og helt uten omtanke for enkel tilgang til modellene for utskiftning og vedlikehold.  Meg bekjent er det Nils Mathisrud som har vaert den utvalgte som er smidig nok til aa komme inn og ut av monteret uten aa foraarsake skader, men hva gjoer vi den dagen han ikke lenger er i stand til det?  Skal vi ta sjansen paa at det dukker opp en yngre og smidigere person som kan ta over den jobben?  Tatt i betraktning av at de som har soerget for de fleste bidragene (mitt personlige inntrykk!) og tatt ansvar for aa holde monteret oppdatert kan regnes som middelaldrende,  saa er det en daarlig loesning etter min mening, og vil lede til forfall av modellene.  Det er trist aa se en samling modeller med knekt understell, deler som har falt av og dekket av et synlig lag stoev.  Da er jeg redd for at veien til aa skrote hele greia er kort fordi utstillingen ikke lenger er saerlig presentabel.  Et tap for Flysamlingen og trist for de som har brukt mye tid paa aa bygge modellene.

 

Et nytt monter burde etter min mening ha 3-4 skyvedoerer i glass som kan laases med en klar tetningslist i mellom for aa hindre stoev og at noen stikker ispinner og soeppel inn i monteret.  Skyvedoerer som gir enkel adkomst er dog lette aa aapne for slikt vedlikehold.  Laasemekansimen kan skjules bak et panel i nedkant som igjen er laast og bare kan aapnes med en spesialnoekkel - slike finnes det flust av paa markedet.  Grunnplaten maa gjoeres smalere i dybden og kun brukes til aa vise de store flytypene som transportfly og maritim patruljefly.  I henhold til det Einar sier over.  Grunnplaten boer og  hvile paa et sjokk- og vibrasjonsdempende materiale da jeg har skjoent at noen modeller plassert paa veggen bak har vaert naer aa falle av grunnet rystelser over tid fra fly som lander og tar av.  En mindre dyp grunnplate gjoer og at publikum kan komme naermere modellene paa veggen bak og kan studere de mer i detalj.  Veggen bak maa da gjoeres hoyere og bredere (for fremtidige nyanskaffelser i 1:1), alternativt maa de pakkes tettere...  Et nytt monter vil koste penger, og om ikke Flysamlingen har penger paa budsjettet, saa kan de kanskje be sponsorene om et bidrag?  Mener aa huske at Flysamlingen har en tavle over sponsorer i foajeen...?  Kan det selges inn som kultur og historieformidning er det kanskje noen kroner aa hente fra tippemidler/lotto?

 

Selv om IPMS Norge ikke har fullfoert sin del av handelen enda, haaper jeg Flysamlingen vil de noedvendigheten av et nytt monter tilpasset mengden av modeller som vil komme og ikke minst soerge for enkelt vedlikehold.  Lykke til med videre kommunikasjon.

Takk for meget flotte modeller til monteren. Jeg trur nok vi må konsentrere oss mer om å få inn de flytypene som det mangler modeller av enn å bytte ut flotte modeller som vi har i monteren. 

 

Takk for innspill om forbedringer i  utforminga av monteren på Gardermoen. Jeg ser vi har tenkt ganske likt om den saken. Styret i IPMS Norge hadde styremøte søndag kveld, der forespørsel om ny monter var en av sakene.

 

Styret i IPMS Norge har nå sendt inn skriftlig forespørsel om endring av monteren til flysamlinga og pekt på svakhetene med vanskelig, for ikke å si akrobatisk og helsefarlig, tilgang, støv som drysser ned i monteren ved åpning ovenfra og fare for at takplata også kan falle ned på modellene. Det ble også pekt på faren for at modeller kan falle ned fra hyllene.

 

I forespørselen vår har vi foreslått frontdører, slik du har foreslått her. Vi har foreslått lave karmer på hyllene for å hindre modeller i å falle ned. Støtdempende materiale har vi dog ikke tenkt på. 

 

Jeg ser også at vi har tenkt likt angående dybde på monteren. Vi har foreslått flere hyller i bakkant og smalere gulvareal, slik at kun de største modellene står på gulvet. 

Det er poeng at avstanden fra publikum til modellene minker. Med tida bør vi også få lagt til navn på flymodellene og litt informasjon om dem. Vi har antyda at IPMS kan være behjelpelig med informasjon.

 

Vi har gitt flysamlinga tips om at Amundsen hobby nylig har lagt ned, og at det muligens kan være mulig å få tak i montere derfra relativt rimelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med Jens her. Jeg synes det er litt ufint å be folk bygge modeller til monteren, for så å bytte dem ut uten å ha en dialog med dem som opprinnelig bygget dem. Hvis vi ønsker å få folk til å være med på dugnaden, så må premissene være klare. Jeg er litt redd for at listen blir lagt så høyt at omtrent ingen vil være kvalifisert (eller interessert) i å bidra. 

De modellene vi tidligere har lagt ut som ønskelig å bytte ut, har hatt ganske store mangler, slik som H-19-helikopteret jeg bygde, som erstatta en som ikke var malt. En annen modell er halesitter, og Jet Falcon er i skala 1:100 og ikke i skala 1:72.

 

Nå har vi etter hvert kommet til såpass gode modeller at jeg har fått betenkeligheter med å bytte dem ut, sjøl om de ikke er helt fullkomne i farger og merking. Du har absolutt et poeng, angående motivasjon, Ragnar. Lista over ufullførte modeller som folk har tatt på seg å bygge er ganske lang, og folk har ikke stått i kø for å melde seg på for å bygge modeller denne gangen.

 

Vi får nok konsentere oss mer framover om å få inn modeller som vi mangler, for det vil komme inn nye flytyper etter hvert.

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere lagt ut klasse D, manglende modeller, og klasse C, dårlige modeller, som erstatningsmodeller.

 

Denne gangen prøvde jeg meg på å legge ut etterspørsel etter erstatningsmodeller for modeller i klasse B, som bare har små mangler, men siden ingen tegner seg på å bygge disse, tenker jeg vi kan la dem være, i alle fall foreløbig. 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa skal jeg ikke skryte av mine egne ferdigheter her, men Vampire-modellen holder etter min mening en grei utstillingsmessig standard, selv om den ikke er helt korrekt.  Vil aerlig talt noen av publikummerne legge merke til at Æ'en er feil fasong?  At undersiden egentlig skulle vaert PRU blaa?  H-19-modellen din Einar er en solkelar forbedring fra den som var i monteret, og det slike sprang i kvalitet det er vikigere aa faa gjort noe med, i tillegg til aa faa inn modeller av flytyper som ikke enda er representert.  F-86K mener jeg fortsatt staar paa stativ som "in flight"...  Lynx'en i monteret (inntil min kommer paa plass) er malt moerk blaa.

 

Vi har vel ingen faste krav til kvalifikasjon, men det som kan skremme folk fra aa vaere med paa denne dugnaden er at de ikke *foeler* seg kvalifiserte nok til aa delta hvis lista for korrekthet og standard legges for hoeyt. Selvsagt maa modellene ha en viss standard, og aapenbare feil  og svikt i det byggemessige boer ikke tolereres.

 

Angaaende sikring av modellene paa hyllene ble det gjort i fjor sommer med en liten draape hvitlim under hvert hjul, saa det burde ikke vaere noen fare for at de kommer loes med det foerste,  ingen grunn til aa bytte ut platene de staar paa medd andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om UH-1B boer vaere groenn eller hvit for eksempel er etter min mening et unoevendig sidespor som igjen vil ta en ressurs (dvs dugnadsmedarbeider) bort i fra mer noedvendige prosjekter.  Det viser en del av Luftforsvarets historie ved deltakelse i FN-regi og fredsbevarende operasjoner utenlands. 

 

Apropos manglende modell - kan ikke huske aa ha sett en CF-104D hverken i monter eller paa  noen liste?  Siden vi har baade F-104G og TF-104G representert burde vi vel ha en groenn to-seters Starfighter i monteret og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på tide å skille snørr fra barter, for det er to vidt forskjellige ting som diskuteres.

 

1) Monteret. Det er stor enighet at monteret som finnes er både uegnet, upraktisk og for lite for stadig nye modeller. Det ble dimensjonert ut fra perioden 1944-2004, men siden er flere (store) flytyper kommet til, som man ønsker skal inn i monteret. Det er i tillegg ikke helsemessig forsvarlig å ta seg inn i monteret, verken for modellene eller for den utkårede stakkaren. For min egen del er jeg lite interessert i flere inntredener i monteret. Jeg skal bidra én gang til, for å ta alle modellene ut av monteret - dersom jeg fortsatt er smidig nok til dette...

2) Hvilke modeller som eventuelt skal inn i monteret blir således hypotetisk fram til første punkt er avklart. Det har vært levert flere modeller med "feil" farger og merking. Min egen egen holdning til historisk korrekthet fraviker majoriteten, derfor vil jeg enkelt smyge unna og la være å forholde meg til dette. Nå er det litt for mange kokker og litt for mye søl.

 

 

Endret av Nils Mathisrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Jens Håkon Brandal skrev (10 timer siden):

Diskusjonen om UH-1B boer vaere groenn eller hvit for eksempel er etter min mening et unoevendig sidespor som igjen vil ta en ressurs (dvs dugnadsmedarbeider) bort i fra mer noedvendige prosjekter.  Det viser en del av Luftforsvarets historie ved deltakelse i FN-regi og fredsbevarende operasjoner utenlands. 

 

Apropos manglende modell - kan ikke huske aa ha sett en CF-104D hverken i monter eller paa  noen liste?  Siden vi har baade F-104G og TF-104G representert burde vi vel ha en groenn to-seters Starfighter i monteret og?

Ja, FN-tjeneste har vært en del av historia til det norske luftforsvaret og bør avspeiles i monteren. Otteren som står på lista vår over nybygg, er under bygging av Jørgen Tangerud som en hvit maskin i FN-tjeneste i Kongo. Det var vel noe av det tøffeste som norsk personell har vært med på etter Andre verdenskrig.

 

Et annet forbilde for en Otter-modell kunne vært en maskin på oppdrag i Antarktisk. Det ville avspeila en annen side av virksomheten til luftforsvaret. Velger man noe, velger man bort noe annet. Så enkelt er det. 

 

Dokumentasjon som dukker opp i ettertid er umulig å forutsi. Du er en fremragende modellbygger, Jens, og har bidratt med mange flotte modeller til monteren. Hvor mange har du bygd til monteren, forresten? 

 

Jeg har strøket de siste modellene på lista jeg la ut på Facebook-sida vår. Vi får heller konsentrere oss om å få bygd ferdig de modellene vi har som tildelte bygg, samt få bygd modeller av flytyper vi mangler modeller av. 

 

Godt forslag! Modell av CF-104D har vi ikke modell av i monteren, etter det jeg kan se av listene. Det er en flytype som ble mye brukt gjennom mange år.  Jeg har lagt ut etterlysning av en slik på Facebooksida vår.

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (8 timer siden):

Det er kanskje på tide å skille snørr fra barter, for det er to vidt forskjellige ting som diskuteres.

 

1) Monteret. Det er stor enighet at monteret som finnes er både uegnet, upraktisk og for lite for stadig nye modeller. Det ble dimensjonert ut fra perioden 1944-2004, men siden er flere (store) flytyper kommet til, som man ønsker skal inn i monteret. Det er i tillegg ikke helsemessig forsvarlig å ta seg inn i monteret, verken for modellene eller for den utkårede stakkaren. For min egen del er jeg lite interessert i flere inntredener i monteret. Jeg skal bidra én gang til, for å ta alle modellene ut av monteret - dersom jeg fortsatt er smidig nok til dette...

2) Hvilke modeller som eventuelt skal inn i monteret blir således hypotetisk fram til første punkt er avklart. Det har vært levert flere modeller med "feil" farger og merking. Min egen egen holdning til historisk korrekthet fraviker majoriteten, derfor vil jeg enkelt smyge unna og la være å forholde meg til dette. Nå er det litt for mange kokker og litt for mye søl.

 

 

Vi påpekte tydelig i forespørselen vår til flysamlinga om ny monter det uforsvarlige med adkomsten til monteren. Det har også vært formidla muntlig tidligere. Vi får håpe at tipset fra Edward om å kontakte Amundsen for å overta glassmonter derfra  kan føre til at det skjer noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle enige i at adkomst fra oven ikke er en god loesning, og at taket maa forsterkes og forsegles mot stoev - varme fra belysning maa selvsagt kunne unnslippe..    Skulle det vise seg at det ikke er tilraadelig eller strukturelt mulig med skyvedoerer i front (store glassplater uten fast innfesting i topp og bunn er ikke robuste), maa vi beholde konseptet vi har i dag hvor glassplatene er sikret og limt/forbundet via hjoernene.  Fra et strukturelt og sikkerhetsmessig synspunkt er det den beste loesningen.  Eneste praktisk mulige adkomst til hele monteret - med en grunnflate som er mindre dyp - blir da fra baksiden.  Slik det er naa staar vel monteret opp mot en solid vegg, og et nytt monter maa derfor flyttes litt ut og man maa skape et rom bak veggen i monteret slik at veggen kan trekkes bakover for tilgang til grunnflaten for de store modellene og modellene plassert paa veggen..  Rent praktisk vil det bli lettere aa dele opp veggen i moduler - la oss si 4-5 moduler montert paa glidere (for aa hindre rystelser under uttrekk/innskyving og mer presis posisjonering av hver modul) og som hver kan trekkes inn og skyves paa plass individuelt.  Adkomst til bakrommet via en laasbar doer paa siden.  La oss si rommet er 1.5 m dypt, og modulene kan trekkes tilbake i hele dybden, saa gir et ca en meter med klaring fra veggmodeller til kant av grunnflate - tilstrekkelig for en normal person (men ingen Snublefot!) til aa naa fatt i hjoernene av monteret samt bytte og sette paa plass veggmodeller.  Bakrommet kan og fungere som en sikker lagerplass hvis det er behov for det.  Om man maa flytte paa noen esker en gang i blant for aa plssert ut nye modeller eller erstatte gamle, er vel det overkommelig?  Etter aa ha sovet paa det tror jeg dette vil vaere den beste loesningen med tanke paa struktur og sikkerhet for glass og modeller samt akseptabel tilgang til monteret.  Kanskje ikke den billigste loesningen (den eksisterer den dag i dag), men kvaliteten bestaar lenge etter at prisen er glemt...

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden):

Vi er alle enige i at adkomst fra oven ikke er en god loesning, og at taket maa forsterkes og forsegles mot stoev - varme fra belysning maa selvsagt kunne unnslippe..    Skulle det vise seg at det ikke er tilraadelig eller strukturelt mulig med skyvedoerer i front (store glassplater uten fast innfesting i topp og bunn er ikke robuste), maa vi beholde konseptet vi har i dag hvor glassplatene er sikret og limt/forbundet via hjoernene.  Fra et strukturelt og sikkerhetsmessig synspunkt er det den beste loesningen.  Eneste praktisk mulige adkomst til hele monteret - med en grunnflate som er mindre dyp - blir da fra baksiden.  Slik det er naa staar vel monteret opp mot en solid vegg, og et nytt monter maa derfor flyttes litt ut og man maa skape et rom bak veggen i monteret slik at veggen kan trekkes bakover for tilgang til grunnflaten for de store modellene og modellene plassert paa veggen..  Rent praktisk vil det bli lettere aa dele opp veggen i moduler - la oss si 4-5 moduler montert paa glidere (for aa hindre rystelser under uttrekk/innskyving og mer presis posisjonering av hver modul) og som hver kan trekkes inn og skyves paa plass individuelt.  Adkomst til bakrommet via en laasbar doer paa siden.  La oss si rommet er 1.5 m dypt, og modulene kan trekkes tilbake i hele dybden, saa gir et ca en meter med klaring fra veggmodeller til kant av grunnflate - tilstrekkelig for en normal person (men ingen Snublefot!) til aa naa fatt i hjoernene av monteret samt bytte og sette paa plass veggmodeller.  Bakrommet kan og fungere som en sikker lagerplass hvis det er behov for det.  Om man maa flytte paa noen esker en gang i blant for aa plssert ut nye modeller eller erstatte gamle, er vel det overkommelig?  Etter aa ha sovet paa det tror jeg dette vil vaere den beste loesningen med tanke paa struktur og sikkerhet for glass og modeller samt akseptabel tilgang til monteret.  Kanskje ikke den billigste loesningen (den eksisterer den dag i dag), men kvaliteten bestaar lenge etter at prisen er glemt...

Spenstig forslag! Jeg er usikker på hvor mye gulvflate det er i monteren til å kunne gjennomføre en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jens Håkons forslag virker unødvendig komplisert, og dermed lite gjennomførbart.

 

Hva med å sette hele "buret" med glassvegger og tak, på hjul? Med åpen bakvegg kan det rekkes fram, og man kommer til fra bakveggen. Hyllene sitter fast på veggen som før. Det må finnes løsninger for bl.a. forsegling mot bakveggen, låsing osv., med det skulle ikke være vanskelig å finne ut av.

 

Da monteret i sin tid ble laget, var det uten dialog med IPMS. FFG definerte hvordan det skulle utformes og hvilke modeller som skulle inn. Planen (til FFG) var at IPMS skulle kjapt skulle skaffe til veie alle modeller. Disse skulle settes inn i monteret, som skulle settes på plass og forsegles en gang for alle.

 

Et problem som noen må finne ut av er helikopterhylla. Denne er allerede full, og har ikke plass til AW101 når den kommer. Dessuten planlegges det nye helikoptre for Luftforsvaret, MH-60R, helikopter til spesialstyrkene og erstatning for Bell 412. Hvor skal vi gjøre av disse?

 

Det ble nylig bestemt at CF-104D skulle inn i monteret. Hvor skal denne stå? Her er det allerede litt rot, i mine øyne. Toseterne F-5B og F-16B står sammen med jagerflyene, mens TF-104G står sammen med treningsflyene, selv om bruksområdet er det samme som de andre toseterne. Det er plass til ett jagerfly til på hyllene, men da sammen med F-35....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (3 timer siden):

Hva med å sette hele "buret" med glassvegger og tak, på hjul? Med åpen bakvegg kan det rekkes fram, og man kommer til fra bakveggen. Hyllene sitter fast på veggen som før. Det må finnes løsninger for bl.a. forsegling mot bakveggen, låsing osv., med det skulle ikke være vanskelig å finne ut av.

 

Jo, det er og en loesning - ingen dum ide.  Taket og grunnplaten for de store modellene maa da gjoeres til en del av strukturen (se for deg en eske uten lokk hvor bakveggen vil utgjoere lokket naar alt er paa plass) for at det ikke skal knake i sammenfoeyningene og glasset naar den delen skyves inn og ut.  Laasing mot vegg er et overkommelig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det blir aktuelt med ombygging av monteren på Forsvarets flysamling Gardermoen, nå som de fire glassmonterne er anskaffa fra Amundsen.

 

Monterne, som jeg viste bilder av i forrige innlegg, løser problemene med tilgjengelighet, støv og avstand fra publikum til modellene. 

 

På den andre sida er det usikkert om det er plass nok. Med én modell pr. hylle, er det plass til 40 modeller. Med det vi har levert og har under bygging, må det være plass til mer enn  60 modeller til monteren på Gardermoen. Ved å ha to små modeller på hver hylle, kan vi teoretisk få plass til 80 modeller. Imidlertid må de største modellene stå alene på sine hyller for å få plass til dem. Det mest usikre er om det er plass til de aller største modellene, som Poseidon. Her må det tas mål. 

 

En annen sak er oversikt. Hvordan bør modellene arrangeres? (Etter typer eller epoker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.