Gå til innhold
  • Bli medlem

Innlevering av modeller til monter i Forsvarets flysamling Gardermoen


Anbefalte innlegg

Erik Torp skrev (11 timer siden):

Jeg har en Vampire Mk 3 som sikkert kan bygges og doneres i løpet av høsten/vinteren hvis det av interesse?

 

Vampire

Det kan absolutt være av interesse. Jeg kan sette deg på lista over tildelt, med Vampire Mk. 3. Med det tempoet du bygger i, føler jeg meg rimelig trygg på at du blir ferdig, i motsetning til en del andre som har stått på tildelt-listene i over to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (17 timer siden):

Legg til:
F-86K - Nesten bygget ferdig av Olve, men modellen står hos meg for ferdigstillelse

 

Det er flere andre modeller som bør vurderes å legge til kategori C :

Avro Anson - Modellen i monteret er helt ok bygget, men fargene bryter med tilsvarende farger for Cornell, Harvard og Storch.

Vampire Mk.III - Modellen i monteret er ikke veldig bra, og den gar ikke vekt i nesa så den er en "halesitter"

C-119 - Modellen i monteret er (nesten) på nivå med Vampire nevnt ovenfor

C-130H - Når vi med tiden får inn en grå C-130J, bør C-130J byttes ut med et tidlig fargeskjema (for å vise variasjon)

 

Snart bør vi vel også legge til SH-60R Sea Hawk...?

 

 

Synd med den Avro Anson-modellen. Den er jo nybygd og ble levert inn i fjor. Byggeren bygde ikke med noen byggetråd, så vi fikk ikke gitt noe tilbakemelding underveis. 

 

Jeg satte spørsmålstegn ved Lynx. Ny underveis står det i oversikta di, Nils. Er det du som bygger den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 31.8.2023 den 22.46):

Legg til:
F-86K - Nesten bygget ferdig av Olve, men modellen står hos meg for ferdigstillelse

 

Det er flere andre modeller som bør vurderes å legge til kategori C :

Avro Anson - Modellen i monteret er helt ok bygget, men fargene bryter med tilsvarende farger for Cornell, Harvard og Storch.

Vampire Mk.III - Modellen i monteret er ikke veldig bra, og den gar ikke vekt i nesa så den er en "halesitter"

C-119 - Modellen i monteret er (nesten) på nivå med Vampire nevnt ovenfor

C-130H - Når vi med tiden får inn en grå C-130J, bør C-130J byttes ut med et tidlig fargeskjema (for å vise variasjon)

 

Snart bør vi vel også legge til SH-60R Sea Hawk...?

 

 

Spørsmålet om Lynx er avklart på PM, Så jeg setter Jens Håkon Brandal på tildelt-lista.

 

Endelig løsna det tekniske og de siste innlegga i denne tråden ble synlige.

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 31.8.2023 den 22.46):

Legg til:
F-86K - Nesten bygget ferdig av Olve, men modellen står hos meg for ferdigstillelse

 

Det er flere andre modeller som bør vurderes å legge til kategori C :

Avro Anson - Modellen i monteret er helt ok bygget, men fargene bryter med tilsvarende farger for Cornell, Harvard og Storch.

Vampire Mk.III - Modellen i monteret er ikke veldig bra, og den gar ikke vekt i nesa så den er en "halesitter"

C-119 - Modellen i monteret er (nesten) på nivå med Vampire nevnt ovenfor

C-130H - Når vi med tiden får inn en grå C-130J, bør C-130J byttes ut med et tidlig fargeskjema (for å vise variasjon)

 

Snart bør vi vel også legge til SH-60R Sea Hawk...?

 

 

 

Jeg har et Fairchild C-119-byggesett fra Italeri liggende på lager. Eska tar stor plass i boden. Jeg kunne kanskje sette meg sjøl på lista for å bygge den? Det kunne vært morsomt å bygge noe stort til en forandring.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (1 time siden):

Jeg har hatt Hasegawas Orion P-3C liggende halvferdig i eska siden forrige årtusen. Hvilke endringer trengs for å bygge enn P-38 av den, mon tro, bortsett fra svart nese?

 

 

Det er langt mer enn svart nese Einar...  Tomas Kolstad hadde en 5 1/4 sides artikkel i Memo (har dessverre ikke datoen) om hva som maa gjoeres for aa bygge en P-3B.  Det var og en artikkel i Limtuben Vol 6 Nr.2 fra 1980 av Tom Arheim med beskrivelse hva som maa legges til og hva som maa fjernes.  Min egen artikkel - dog om P-3C - i Limtuben 4/2004 - 1/2005 gir og noen tips om bygging og forbedring av settet.

 

Og saa trenger vi bare noen dekaler...:)

Endret av Jens Håkon Brandal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 1.9.2023 den 8.05):

Hvordan er dekalene på dette settet? Det er ikke uvanlig at byggesettdekaler er feil.

Jeg har ikke sjekket ennå, men jeg regner med at de ikke holder Vingtorstandard… Jeg bygget Italeris F-5 med norsk merking for en stund siden og der trengte man ikke å være ekspert for å se at fargene var alt for lyse. Jeg skal finne frem Vampiren og ta et bilde av dekalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (1 time siden):

Jeg har hatt Hasegawas Orion P-3C liggende halvferdig i eska siden forrige årtusen. Hvilke endringer trengs for å bygge enn P-38 av den, mon tro, bortsett fra svart nese?

 

 

Det er langt mer enn svart nese Einar...  Tomas Kolstad hadde en 5 1/4 sides artikkel i Memo (har dessverre ikke datoen) om hva som maa gjoeres froo aa bygge en P-3B.  Det var og en artikkel i Limtuben Vol 6 Nr.2 fra 1980 av Tom Arheim med beskrivelse hva som maa legges til og hva som maa fjernes.  Min egen artikkel - dog om P-3C - i Limtuben 4/2004 - 1/2005 gir og noen tips om bygging og forbedring av settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 1.9.2023 den 10.39):

Med det tempoet du bygger i, føler jeg meg rimelig trygg på at du blir ferdig, i motsetning til en del andre som har stått på tildelt-listene i over to år.

Litt disiplin og tidsplanlegging gjør at det ofte går fort unna. Kveldstid fra 21:00 til 22:30 er ofte satt av til alenetid i hobbyrommet 😁

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (5 minutter siden):

Det er langt mer enn svart nese Einar...  Tomas Kolstad hadde en 5 1/4 sides artikkel i Memo (har dessverre ikke datoen) om hva som maa gjoeres for aa bygge en P-3B.  Det var og en artikkel i Limtuben Vol 6 Nr.2 fra 1980 av Tom Arheim med beskrivelse hva som maa legges til og hva som maa fjernes.  Min egen artikkel - dog om P-3C - i Limtuben 4/2004 - 1/2005 gir og noen tips om bygging og forbedring av settet.

 

Og saa trenger vi bare noen dekaler...:)

Takk for tips om artikler, Jens! Memo vet jeg ikke om jeg har, men Limtuben-artklene har jeg i alle fall tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke sjekket ennå, men jeg regner med at de ikke holder Vingtorstandard… Jeg bygget Italeris F-5 med norsk merking for en stund siden og der trengte man ikke å være ekspert for å se at fargene var alt for lyse. Jeg skal finne frem Vampiren og ta et bilde av dekalene.

 Vingtor Decals har i alle fall ark med norske rondeller på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Nils Mathisrud kopierte artikkelen til meg, og det er mulig vi har den i det scannede biblioteket vaart?  Hvis ikke kan jeg scanne artikkelen og sende til deg.

 

Angaaende dekaler, saa hadde Microscale et ark som inkluderte en norsk maskin - KK-L om jeg ikke husker feil.  Rundeller og call no kan man ta fra andre ark, og stensiler fra byggesettet, saa sant det er High-Vis US Navy utgaven.  Derimot blir det vanskeligere aa finne dekaler til navnet...

 

Jens

Endret av Jens Håkon Brandal
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (1 time siden):

Jeg tror Nils Mathisrud kopierte artikkelen til meg, og det er mulig vi har den i det scannede biblioteket vaart?  Hvis ikke kan jeg scanne artikkelen og sende til deg.

 

Angaaende dekaler, saa hadde Microscale et ark som inkluderte en norsk maskin - KK-L om jeg ikke husker feil.  Rundeller og call no kan man ta fra andre ark, og stensiler fra byggesettet, saa sant det er High-Vis US Navy utgaven.  Derimot blir det vanskeligere aa finne dekaler til navnet...

 

Jens

OK. Takk for tilbudet! Jeg skal se om jeg finner artikkelen i det digitale biblioteket først.

 

Mangel på dekaler og referanser var nok hovedgrunnene til at modellen aldri ble ferdigstilt, trur jeg. 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (4 minutter siden):

Dekalene i Vampiresettet ser ikke så gærne ut. Nå er ikke jeg noen ekspert, men når jeg sammenlikner med Vampire hefte til Olve Dybvig ser det ut som om Special Hobby har truffet ganske bra.


 

DD82EB8D-658D-4A69-8D04-9F3152306475.jpeg

29C02E8D-982D-4F5B-BEF5-08D3EF46615B.jpeg

Jo da, dette ser brukbart ut, synes jeg. Passform kan være et problem med Special Hobby-byggesett. Hvordan ser det ut med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (11 minutter siden):

Jo da, dette ser brukbart ut, synes jeg. Passform kan være et problem med Special Hobby-byggesett. Hvordan ser det ut med det?

Vanskelig å si uten å ha prøvd, men settet ser bra ut på støperammen. Detaljene ser veldig bra ut til å være 1/72. Og litt dårlig passform har vel ikke stoppet oss fra å bygge modeller vi har lyst på, Einar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (2 timer siden):

Dekalene i Vampiresettet ser ikke så gærne ut. Nå er ikke jeg noen ekspert, men når jeg sammenlikner med Vampire hefte til Olve Dybvig ser det ut som om Special Hobby har truffet ganske bra.

 

Den blå ringen i roundellen er for tynn ser jeg. De norske Vampirene skal ha norske stensil-tekster. Bildet av dekalarket er ikke skarpt nok til å se om tekstene er på norsk eller engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (2 timer siden):

Den blå ringen i roundellen er for tynn ser jeg. De norske Vampirene skal ha norske stensil-tekster. Bildet av dekalarket er ikke skarpt nok til å se om tekstene er på norsk eller engelsk.

Stensilene er faktisk på norsk. Har du riktige rundeller til salgs? Har både litt ets og resin til flyet så kan jo like gjerne oppdatere med riktige rundeller. På den andre siden så er det vel kanskje 1 av 10.000 som ser forskjell…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (14 timer siden):

Stensilene er faktisk på norsk. Har du riktige rundeller til salgs? Har både litt ets og resin til flyet så kan jo like gjerne oppdatere med riktige rundeller. På den andre siden så er det vel kanskje 1 av 10.000 som ser forskjell…

 

Vingtor Decals, Ark nr. 72-144

 

Et av de aller første dekalarka fra Vingtor Decals var 72-003 Vampire F.3, FB.52 og T.55. Det er utsolgt for leeeenge sia. Jeg har et ark sjøl, som jeg har brukt deler av, så jeg kan være behjelpelig med bokstaver og tall, til en viss grad, om det skulle oppstå behov.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (3 timer siden):

Vingtor Decals, Ark nr. 72-144

 

Et av de aller første dekalarka fra Vingtor Decals var 72-003 Vampire F.3, FB.52 og T.55. Det er utsolgt for leeeenge sia. Jeg har et ark sjøl, som jeg har brukt deler av, så jeg kan være behjelpelig med bokstaver og tall, til en viss grad, om det skulle oppstå behov

Bestilt og takk for det.

Vi får se hva som trengs når den tiden kommer. Det ser ut som jeg var litt kjapp med stensiltekst. Det er bare «ikke tråkk» og «advarsel» stensiler som er på norsk. Resten er engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (5 minutter siden):

Bestilt og takk for det.

Vi får se hva som trengs når den tiden kommer. Det ser ut som jeg var litt kjapp med stensiltekst. Det er bare «ikke tråkk» og «advarsel» stensiler som er på norsk. Resten er engelske.

Arket med norske rondeller er nyttig, nesten uansett hva en bygger av norske forbilder.

Vi får se hva Nils har å si med hensyn til stensilene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.