Jens Håkon Brandal Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Paa meg virker det som om monterne innkjoep fra Amunden er et panikkjoep. Er det planlagt at de skal vaere frittstaaende? I saa fall er det stor sjanse for at en eller annen dulter borti de eller gir de en liten skubb, men paafoelgende risiko for skader. Man faar heller ikke vist "tidslinjen" for flyenes tjensteperiode paa samme klare maate som dagens loesning. Foerstnevnte problem kan loeses ved aa plassere monterne i et annet monter, men det blir litt smoer paa flesk. Skulle det likevel bli aktuellt med en ombygging av det eksisterende monteret, saa har underbevisstheten jobbet videre med tanken. En L-formet ramme forankret i en solid vegg stoetter baade veggen for modellene samt en redusert grunnplate (kun for de store modellene som foer). Glassburet gjoeres solid strukturelt ved aa la taket vaere en del av strukturen samt et tverrstag i bunnen for aa hindre bevegelse i glasset. Hele denne strukturen kan trilles paa hjul som Nils foreslo. Dette gir fullstendig adgang til alle modellene samt soerger for effektiv forsegling med tanke paa stoev. 10-20 mm klaring mellom glassburet og modellhyllene vil og gjoere at eventuelle rystelser/dult paa glassburet ikke overfoeres til modellene. Personlig tror jeg dette er den beste loesningen paa lang sikt. Og naa har jeg vel sagt det jeg trenger om denne saken:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. mai Forfatter Del Skrevet 3. mai Jens Håkon Brandal skrev (18 timer siden): Paa meg virker det som om monterne innkjoep fra Amunden er et panikkjoep. Er det planlagt at de skal vaere frittstaaende? I saa fall er det stor sjanse for at en eller annen dulter borti de eller gir de en liten skubb, men paafoelgende risiko for skader. Man faar heller ikke vist "tidslinjen" for flyenes tjensteperiode paa samme klare maate som dagens loesning. Foerstnevnte problem kan loeses ved aa plassere monterne i et annet monter, men det blir litt smoer paa flesk. Skulle det likevel bli aktuellt med en ombygging av det eksisterende monteret, saa har underbevisstheten jobbet videre med tanken. En L-formet ramme forankret i en solid vegg stoetter baade veggen for modellene samt en redusert grunnplate (kun for de store modellene som foer). Glassburet gjoeres solid strukturelt ved aa la taket vaere en del av strukturen samt et tverrstag i bunnen for aa hindre bevegelse i glasset. Hele denne strukturen kan trilles paa hjul som Nils foreslo. Dette gir fullstendig adgang til alle modellene samt soerger for effektiv forsegling med tanke paa stoev. 10-20 mm klaring mellom glassburet og modellhyllene vil og gjoere at eventuelle rystelser/dult paa glassburet ikke overfoeres til modellene. Personlig tror jeg dette er den beste loesningen paa lang sikt. Og naa har jeg vel sagt det jeg trenger om denne saken:) Det er litt uklart ennå hvilken løsning vi ender med, men Nils skal i alle fall slippe å fortsette med halsbrekkende stunt for å frakte modeller ned i monteren. Jeg lufta tanken om å sette hjul på monteren, og den ble ikke avvist på flysamlinga, men det vil eventuelt kreve mye arbeid. Folk fra flysamlinga henter i montrene hos Amundsen i uka som kommer. Hvordan de vil bli brukt, gjenstår å se. Størrelsen på montrene er en viktig faktor. Det må tas mål. De to største flytypene har lengder eller vingespenn på over halvmeteren. Vi har fått bygd eller har under bygging åtte modeller med vingespenn eller lengder på rundt 40 cm eller mer. Er det plass nok? Tidslinja med alle modellene etter hverandre i tidsrekkefølge er vanskelig å følge opp med ei rekke separate montre. Derimot er det mulig å lage tidsrekkefølger for ulike flytyper i hver monter eller la hver monter inneholde modeller fra hver sin tidsepoke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Einar Sandvik skrev (På 2.5.2024 den 20.33): En annen sak er oversikt. Hvordan bør modellene arrangeres? (Etter typer eller epoker?) Slik jeg ser det så støtter ikke disse montrene den presentasjonen som Flysamlingen ønsker - som er fordelt både etter typer OG kronologisk. Det er en tidslinje for hver type. Man vil utvilsomt kunne klare å dytte inn mange modeller i disse montrene, men jeg ser for meg at det vil bli svært rotete. Overbevis meg gjerne om det motsatte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. mai Forfatter Del Skrevet 4. mai Nils Mathisrud skrev (9 timer siden): Slik jeg ser det så støtter ikke disse montrene den presentasjonen som Flysamlingen ønsker - som er fordelt både etter typer OG kronologisk. Det er en tidslinje for hver type. Man vil utvilsomt kunne klare å dytte inn mange modeller i disse montrene, men jeg ser for meg at det vil bli svært rotete. Overbevis meg gjerne om det motsatte... Det er akkurat det jeg også ser problemer med, i tillegg til at jeg ikke er overbevist om at det er plass til alle de åtte største modellene av transportfly og maritime overvåkingsfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. mai Forfatter Del Skrevet 6. mai Det arbeides med saken. Flysamlinga skal hente montrene hos Amundsen 8. mai, samtidig som at det jobbes med å finne ut om det lar seg gjøre å sette hjul under monteren på Gardermoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet søndag kl 15:49 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:49 Hentinga av montre på Amundsen er blitt utsatt til uka som kommer, har jeg fått vite fra Ronny Rønningen. Dersom folket på Forsvarets flysamling finner ut at det går an å bygge om og sette hjul under monteren de har, er montrene fra Amundsen eventuelt gode å ha som oppbevaringssted mens jobben blir gjort, og så åpner det seg eventuelt en mulighet for at IPMS Norge kan levere modeller til en utstilling av modeller av hærens og marinens flyvåpen 1912-1944 i montrene fra Amundsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet mandag kl 07:15 Del Skrevet mandag kl 07:15 Einar Sandvik skrev (15 timer siden): ... IPMS Norge kan levere modeller til en utstilling av modeller av hærens og marinens flyvåpen 1912-1944 i montrene fra Amundsen. Der blir det store utfordringer for endel flytyper, tenker jeg. Scratchbygde tørkestativ... Hva med de norske skvadronene i RAF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet mandag kl 09:44 Forfatter Del Skrevet mandag kl 09:44 Nils Mathisrud skrev (2 timer siden): Der blir det store utfordringer for endel flytyper, tenker jeg. Scratchbygde tørkestativ... Hva med de norske skvadronene i RAF? Ja, jeg ser for meg utfordringer med den eldste perioden, med en del særegne norske flytyper, spesielt i marinens flyvåpen. Andre verdenskrig burde gå mye lettere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet tirsdag kl 05:43 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 05:43 Det viser seg at flysamlinga har problemer med å få henta montrene hoa Amundsen på grunn av problemer med akslingen på hengeren og at ingen der har store nok biler. De spør derfor om noen i IPMS Norge kan bistå med høvelig transportmiddel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet onsdag kl 18:23 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 18:23 Sørgelige nyheter. Flysamlinga fikk hjelp til å flytte montrene, men flyttinga gikk fort og gæli, slik at ett eller to av montrene er ødelagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.