Gå til innhold
  • Bli medlem

Innlevering av modeller til monter i Forsvarets flysamling Gardermoen


Anbefalte innlegg

Jens Håkon Brandal skrev (På 2.9.2023 den 11.51):

Det er langt mer enn svart nese Einar...  Tomas Kolstad hadde en 5 1/4 sides artikkel i Memo (har dessverre ikke datoen) om hva som maa gjoeres froo aa bygge en P-3B.  Det var og en artikkel i Limtuben Vol 6 Nr.2 fra 1980 av Tom Arheim med beskrivelse hva som maa legges til og hva som maa fjernes.  Min egen artikkel - dog om P-3C - i Limtuben 4/2004 - 1/2005 gir og noen tips om bygging og forbedring av settet.

Artikkelen i Limtuben nr. 2 fra 1980 av Tom Arheim, har jeg funnet og skrevet ut fra arkivet til IPMS Norge. Fant det gjennom medlemssidene på heimesida. Fant ingen eksemplar av Memo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (På 2.9.2023 den 11.51):

Det er langt mer enn svart nese Einar...  Tomas Kolstad hadde en 5 1/4 sides artikkel i Memo (har dessverre ikke datoen) om hva som maa gjoeres froo aa bygge en P-3B.  Det var og en artikkel i Limtuben Vol 6 Nr.2 fra 1980 av Tom Arheim med beskrivelse hva som maa legges til og hva som maa fjernes.  Min egen artikkel - dog om P-3C - i Limtuben 4/2004 - 1/2005 gir og noen tips om bygging og forbedring av settet.

Artikkelen i Limtuben nr. 2 fra 1980 av Tom Arheim, har jeg funnet og skrevet ut fra arkivet til IPMS Norge. Etter tips fra Kåre Paulsen, fant jeg det gjennom medlemssidene på heimesida. Fant ingen eksemplar av Memo der. Det skal være scanna, men ikke lagt ut i arkivet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Einar Sandvik endret tittelen til Innlevering av modeller til monter i Forsvarets flysamling Gardermoen

Jeg har endra tittelen på denne tråden for å gjøre den mer allmenn. Lista over byggesett som vi prøver å få bygd for monteren på Gardermoen er justert i tråd med innspill og jeg har lagt ut noen nye byggetråder i pakt med lista.

 

Navn på personer som har fått tildelt å bygge modellene i parantes:

 

De Havilland Vampire MK. 3 (Erik Torp)

Republic (R)F-84 E Thunderjet (Kåre Paulsen)

Republic F-84F Thunderflash (Sakarias Elsness)

Republic F-84G Thunderjet (Walter Barretos)

North American F-86F F-40 Sabre (Nils Mathisrud)

North American F-86K Sabre (Olve Dybvik/Nils Mathisrud)

Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)

Westland Lynx Mk. 86 (Jens Håkon Brandal)

Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)

Lokheed Martin C-130J-30 Hercules (Per Olav Viborg-Maurstad)

Dassault Jet Falcon 20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen)

De Havilland DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Short Sunderland MK V m. beaching gear (Jens Håkon Brandal)

Lokheed P-3B Orion (Einar Sandvik)

Lokheed C-130H Hercules i tidlig skjema (Einar Sandvik)

Fairchild C-119G

Avro Anson Mk. 1

.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden meldte jeg meg på til å bygge Fairchild C-119G, sia jeg har et Italeri-byggesett i skala 1:72  liggende, men etter å ha sett etter, oppdaga jeg at jeg har byggesett for C-119C og ikke for C-119 G. 

 

Ettersom våre tidligere belgiske C-119 G hadde en annen motor, og visstnok også andre propeller,  enn C-119 C, lurer jeg på om det uten videre lar seg gjøre å bygge en C-119G av byggesettet jeg har. 

 

Ettermarkedsmotor finnes å få kjøpt, men motorgondoler og propeller finner jeg ikke på nettet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (20 timer siden):

Vi får se hva som trengs når den tiden kommer. Det ser ut som jeg var litt kjapp med stensiltekst. Det er bare «ikke tråkk» og «advarsel» stensiler som er på norsk. Resten er engelske.

 

For en 1/72 skala modell inne i monteret vil det kun være de største stensilene som eventuelt vil være leselige. Så dette kan vi nok la passere. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

For en 1/72 skala modell inne i monteret vil det kun være de største stensilene som eventuelt vil være leselige. Så dette kan vi nok la passere. 🙂

Det samme tenkte jeg. Vil tro det er vanskelig å lese stensilene på en 1/72 modell inne i et glasskap...

 

Har du noe tips til maling, Nils? Jeg tenkte å eksperimentere litt i forkant med Alclad aluminiumsfarger for å få til noe som likner den halvblanke malingen på flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med klarlakkene til Alclad etter å ha gått over til disse, siden Johnson ikke lenger er å få tak i den gamle formelen. Alclad har ulike typer klarlakk, både blank, silkematt og matt. 

 

4ZC3AHB.jpg

 

Alclad har også ulike sjatteringer av aluminium i sortimentet, slik at det går an å skyggelegge forsiktig for eksempel White Aluminium med Dull Aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (På 4.9.2023 den 10.01):

Det samme tenkte jeg. Vil tro det er vanskelig å lese stensilene på en 1/72 modell inne i et glasskap...

 

Har du noe tips til maling, Nils? Jeg tenkte å eksperimentere litt i forkant med Alclad aluminiumsfarger for å få til noe som likner den halvblanke malingen på flyene.

Tamiya's LP-11 - Silver er utmerket maling til aa gjengi soelv*maling* alternativt en oksidert aluminiumsfinish.  Pigmentet er meget fint og lakken gaar paa som en droem tynnet med MrColor Levelling Thinner, alternativt Tamiya's egen lacquer thinner med retarder (oransje kork).  LP-serien er lacquer basert akryl og ikke den samme som X- og XF-serien som er alkoholbaserte akrylfarger.  Pigmentene i disse metallfargene er langt grovere og mindre realistiske.

Naar det gjelder klarlakker, saa har Tamiya og blank, halvblank og matt klarlakk som alle kan tynnes med MrColor Levelling Thinner og gi et utmerket resultat.  Jfr P-8 Poseidon.

Endret av Jens Håkon Brandal
  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har lagt ut spørsmål om statusen for disse modellene før Skala 2024 på IPMS Norway-forumet i dag. Etter Skala 2024 får jeg vel legge ut ei ny liste, bla. med Fairchild 119G og Avro Anson Mk. 1, som ikke er blitt tildelt.  

De Havilland Vampire MK. 3 (Erik Torp)
Republic (R)F-84 E Thunderjet (Kåre Paulsen)
Republic F-84F Thunderflash (Sakarias Elsness)
Republic F-84G Thunderjet (Walter Barretos)
North American F-86F F-40 Sabre (Nils Mathisrud)
North American F-86K Sabre (Olve Dybvik/Nils Mathisrud)
Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)
Westland Lynx Mk. 86 (Jens Håkon Brandal)
Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)
Lokheed Martin C-130J-30 Hercules (Per Olav Viborg-Maurstad)
Dassault Jet Falcon 20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen)
De Havilland DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)
Short Sunderland MK V m. beaching gear (Jens Håkon Brandal)
Lokheed P-3B Orion (Einar Sandvik)
Lokheed C-130H Hercules i tidlig skjema (Einar Sandvik)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som eventuelt vil bygge C-119 men mangler dekaler, så har jeg lurt unna et ark. Men man må vise at man faktisk vil bygge modellen. Dekalarket vil ikke gå til noen som bare vil legge det i skuffen.

For Jet Falcon kan jeg også hjelpe med dekaler til 041 og 053 i siste konfigurasjon og fargeskjema.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 22.1.2024 den 10.05):

For den som eventuelt vil bygge C-119 men mangler dekaler, så har jeg lurt unna et ark. Men man må vise at man faktisk vil bygge modellen. Dekalarket vil ikke gå til noen som bare vil legge det i skuffen.

For Jet Falcon kan jeg også hjelpe med dekaler til 041 og 053 i siste konfigurasjon og fargeskjema.

Fint tilbud, Nils! Forbeholdet angående dekaler er nok lurt.

 

Vi har jo to mann i sving med Jet Falcon, men det ser ut til å være liten framdrift med det trasige byggesettet.

 

Jeg hadde ellers tenkt å tilby meg å bygge C-119 sjøl, siden jeg hadde både dekaler og byggesett, men byggesettet ,mitt viste seg å være for C- 119 C og ikke C-119G, som Norge hadde. G-utgaven hadde annerledes motor og propeller enn C-modellen etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det ble ikke levert inn en eneste modell til monteren på Gardermoen, sjøl om vi har ei lang liste med tildelte modeller. Skuffende.

 

Nå har jeg gått igjennom lista til Nils over modeller som gjenstår å byttes ut, av type B og A/B, altså ganske fine modeller, men som har små mangler i form av feil farger eller merking.

Her er lista:

 

Modeller for monteren på Forsvarets flysamling Gardermoen

 

Tildelt:

Supermarine Spitfire P.R. Mk XI (Jens Håkon Brandal)

De Havilland Vampire MK. 3 (Erik Torp)

Republic (R)F-84 E Thunderjet (Kåre Paulsen)

Republic F-84F Thunderflash (Sakarias Elsness)

Republic F-84G Thunderjet (Walter Barretos)

North American F-86F F-40 Sabre (Nils Mathisrud)

North American F-86K Sabre (Olve Dybvik/Nils Mathisrud)

 Agusta Bell 47J (Einar Sandvik)

Westland Lynx Mk. 86 (Jens Håkon Brandal)

Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)

Lokheed C-130H Hercules i tidlig skjema (Einar Sandvik)

Lokheed Martin C-130J-30 Hercules (Per Olav Viborg-Maurstad)

Dassault Jet Falcon 20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen)

De Havilland DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Short Sunderland MK V m. beaching gear (Jens Håkon Brandal)

Lokheed P-3B Orion (Einar Sandvik)

 

Ikkje tildelt:

de Havilland F.B. 52 Vampire

Lokheed T-33

Fairchild 119G

Junkers Ju 52/3m (Laila eller Jompa)

UH-1B (Grønn)

 

Jeg har fått spørsmål om vi også kunne innlemme en Hurricane MK. IIC som flyvåpenet fikk forært fra RAF, og som ble brukt som undervisningsmateriell.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er vel ikke helt overrasket over at ting stopper opp. Tror ikke at det skyldes vond vilje av de involverte, men det er fort gjort å ta seg vann over hodet. Kanskje noen blir skremt av mengden research som kreves? 

 

Jeg håper at dere har snakket med dem som har bygget modeller som skal skiftes ut. Det er ikke motiverende å bruke tid og penger på å bygge modeller for museet hvis disse risikerer å bli refusert og kassert.

 

Når det er sagt kan jeg sikkert ta på meg et nytt oppdrag hvis det er noen på listen som kaster inn håndkledet. 

 

Mvh

Ragnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til å inkludere undervisningsmateriell i monteret. I så fall kan vi ikke kan det bli med én utvalgt modell, men vi må ta med alle flytypene som har vært brukt som undervisningsmateriell. I samme slengen kan jeg jo nevne at det er flytyper som faktisk har fløyet i Luftforsvarets merking, men som ikke er funnet verdig å bli inkludert.

 

Mange av modellene i monteret er kun plassholdere som vi ikke vet hvor kommer fra og hvem som har bygget. Målet må vel være å stille ut gode og riktige modeller av Luftforsvarets flytyper. Et par av modellene i den ikke-tildelte listen stusser jeg imidlertid på. Grumman Albatross holder absolutt mål. En godt utført konvertering som også er premievinner i landskonkurransen (som det het i sin tid). Hva er feil med denne? Den andre er UH-1B. Er det fargeskjemaet som er feil? Da må vel 412SP også byttes ut.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (3 minutter siden):

Jeg er skeptisk til å inkludere undervisningsmateriell i monteret. I så fall kan vi ikke kan det bli med én utvalgt modell, men vi må ta med alle flytypene som har vært brukt som undervisningsmateriell. I samme slengen kan jeg jo nevne at det er flytyper som faktisk har fløyet i Luftforsvarets merking, men som ikke er funnet verdig å bli inkludert.

 

Mange av modellene i monteret er kun plassholdere som vi ikke vet hvor kommer fra og hvem som har bygget. Målet må vel være å stille ut gode og riktige modeller av Luftforsvarets flytyper. Et par av modellene i den ikke-tildelte listen stusser jeg imidlertid på. Grumman Albatross holder absolutt mål. En godt utført konvertering som også er premievinner i landskonkurransen (som det het i sin tid). Hva er feil med denne? Den andre er UH-1B. Er det fargeskjemaet som er feil? Da må vel 412SP også byttes ut.

 

Nils

Albatrossen og UH-1B har du sjøl stilt spørsmålstegn ved i lista du lagde, men jeg kan fjerne dem igjen.

 

Ellers er jeg sjøl tvilrådig til undervisningsmateriell, men fikk et spørsmål fra en som ville bygge Hurricame IIC, så derfor tar jeg opp saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (55 minutter siden):

Hei,

 

Jeg er vel ikke helt overrasket over at ting stopper opp. Tror ikke at det skyldes vond vilje av de involverte, men det er fort gjort å ta seg vann over hodet. Kanskje noen blir skremt av mengden research som kreves? 

 

Jeg håper at dere har snakket med dem som har bygget modeller som skal skiftes ut. Det er ikke motiverende å bruke tid og penger på å bygge modeller for museet hvis disse risikerer å bli refusert og kassert.

 

Når det er sagt kan jeg sikkert ta på meg et nytt oppdrag hvis det er noen på listen som kaster inn håndkledet. 

 

Mvh

Ragnar 

Du har nok rett i det med å ta seg vann over hodet.

 

Jeg ser bare med meg sjøl at det blir mye glaning på bilder og tegninger for å finne ut av detaljer, så det går ikke så fort som jeg tenkte det skulle gå. Motivasjonen har lett for å forsvinne når man møter veggen på enkelte punkt. 

 

Jeg har redusert lista litt. Det er mange modeller å holde styr på, og det blir uoversiktlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen ønsker å bygge en modell, kvalifiserer nok ikke for at faller inn underutstillingens tema - synes nå jeg da.

 

Kanskje jeg kan ha ment at våre to "hærhelikoptre" ikke bør presenteres i hvit FN-drakt for begge to. Så la gjerne en grønn UH-1B stå på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 minutt siden):

Det at noen ønsker å bygge en modell, kvalifiserer nok ikke for at faller inn underutstillingens tema - synes nå jeg da.

 

Kanskje jeg kan ha ment at våre to "hærhelikoptre" ikke bør presenteres i hvit FN-drakt for begge to. Så la gjerne en grønn UH-1B stå på ønskelisten.

Ja, du nevnte dette med representativitet angående FN-fargene i oversikta du lagde.

 

Ellers er det kanskje rom for å ha ekstra modeller av enkelte flytyper? Det er allerede to F-16 i monteren, og det vil etter hvert bli to P-3 Orion og to Hercules i ulike varianter og fargeskjema. Legger til grønn UH-1B igjen.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart må vel Sea Hawk inn på lista også. Og hva med droner som vi visstnok skal anskaffe?


Et problem som melder seg snart er plassen. Det begynner å fylles opp. Helikopter-hylla er allerede full. Med P-3B og C-130J blir det ikke plass til mange flere nye modeller.

 

Forøvrig så er Lynx ferdig bygget, og befinner seg midlertidig hjemme hos meg. Der vil den bli inntil det samles opp nok modeller til å gjøre et nytt dypdykk i monteret. Jeg må (igjen) uttrykke min bekymring for monterets utforming og manglende mulighet for å bytte ut modeller. Jeg mener det bør inngå en dialog med FFG om å få byttet monter. 

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (21 minutter siden):

Snart må vel Sea Hawk inn på lista også. Og hva med droner som vi visstnok skal anskaffe?


Et problem som melder seg snart er plassen. Det begynner å fylles opp. Helikopter-hylla er allerede full. Med P-3B og C-130J blir det ikke plass til mange flere nye modeller.

 

Forøvrig så er Lynx ferdig bygget, og befinner seg midlertidig hjemme hos meg. Der vil den bli inntil det samles opp nok modeller til å gjøre et nytt dypdykk i monteret. Jeg må (igjen) uttrykke min bekymring for monterets utforming og manglende mulighet for å bytte ut modeller. Jeg mener det bør inngå en dialog med FFG om å få byttet monter. 

Fint, da kan jeg krysse ut Lynx som ferdig.

 

Jeg er enig med deg i at monteren bør byttes ut. Det burde vært skyvedører i fronten. Det har vært en del prat om det med ansatte på Gardermoen, men det er vel først og fremst et spørsmål om penger, trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for alt annet så er nok penger en faktor også her. Men ikke den eneste. Det er unødvendig komplisert å ta seg inn i monteret for å få gjort forflytninger av modeller. Særlig etter hvert som det kommer flere og flere modeller på grunnflaten. Vi nærmer oss en grense for forsvarlighet ganske raskt.

Det er ikke minst også risikofylt. Det er fort gjort at plasttaket eller braketter til dette glipper når vi skal "åpne" monteret, og faller ned på modellene under. Det må tilskrives en god porsjon flaks at dette ikke har skjedd til nå. Men det har vært nære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (20 minutter siden):

Som for alt annet så er nok penger en faktor også her. Men ikke den eneste. Det er unødvendig komplisert å ta seg inn i monteret for å få gjort forflytninger av modeller. Særlig etter hvert som det kommer flere og flere modeller på grunnflaten. Vi nærmer oss en grense for forsvarlighet ganske raskt.

Det er ikke minst også risikofylt. Det er fort gjort at plasttaket eller braketter til dette glipper når vi skal "åpne" monteret, og faller ned på modellene under. Det må tilskrives en god porsjon flaks at dette ikke har skjedd til nå. Men det har vært nære på.

Det høres ikke bra ut. Jeg skal ta det opp i styret, så vi kan ta opp saken formelt og påpeke farene ved ikke å bygge om monteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.