Gå til innhold
  • Bli medlem

Monstrum ved ishavsfronten.


Anbefalte innlegg

Tidligere i år tygde jeg meg gjennom denne boka (se bilde). På side 150 sperret jeg øynene opp. «Etwa um diese Zeit setzen eines tages in Petsamo zwei seltsame Maschinen zur Landung an».

De selsomme maskinene var nemlig Arado 240, to prototyper sendt opp til tundraen for utprøving som rekomaskiner. Det heter også i boka at de ble utstyrt med Geschwaderwappen, altså våpenskjold. Men hvilket?

Jeg ringte like godt til El Guru Andreas Brekken og spurte. Den foreløpige teorien hans er at det kan være snakk om våpenskjoldet til Fernaufklärungsgruppe 124 som holdt til i nord på denne tida, og som maskinene sannsynligvis ble underordnet.

Bildet dere ser på eskelokket fra Revell er med merkingen den ble utstyrt med da den senere ble sendt til Kharkov.

Settet et helt greit. Sykt kult fly. 

79D52832-39AD-4D1B-B964-F86795C0752B.jpeg

06934C55-C85D-412F-A9AF-CFDD50FFC7F5.jpeg

87AE2B76-999F-41EF-9D1F-6BC3C920D3F8.jpeg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Haugen skrev:

Jau, disse har jeg lest en del om for lenge siden. Ga opp å bygge da jeg ikke fikk tak i settet. Kult at du har hivd deg over denne syke maskina. Blir spennende å se hvordan den blir :thumb:

Ja, dette ser jo mest ut som Luft ‘46, synes jeg. De var visstnok ganske rå disse her, men tyskerne fant likevel ut at de hadde mer bruk for andre modeller. Har fått grunna og lakka RLM 76 nå i kveld. Et par strafferunder, så blir det finmottling.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da regner jeg skapningen for å være passe fullbragt. Det er bare bjelkekorset som ble brukt av byggesettdekalene, ettersom det var av en dimensjon som var vanskelig å oppdrive andre steder. Bokstavene er Tally Hos generiske sett, og øvrige kors er fra et Xtradecals-ark for 110. 

Det gjelder også emblemet, og bruken av dette er helt og holdent spekulativ. Tanken er at maskina kan ha vært underlagt denne enheten (1. Fernaufkl. 124) da den var stasjonert i Kirkenes.

Bygget er enkelt og greit, og jeg har ikke latt meg friste til scratching og detaljering. 1/72 er ikke favorittskalaen til sånt noe.

Væring er holdt på den diskrete sida, og jeg imøteser gjengangernes mas om sliping av hjul og mer gris. 

 

A3343EC6-2709-43CD-8A8F-6BFEE91E24E4.jpeg

EE623EFE-5549-46F2-BCCB-3E7DF92BFA56.jpeg

57C0EE80-FD9F-4241-BFBA-64188F0E433B.jpeg

A57D6B76-0596-4EBF-9797-AB924CC7F56D.jpeg

C81D0D09-570A-4C20-8691-9AE332987488.jpeg

5C370D0B-D779-456A-9962-120CA33187E8.jpeg

38911940-ECF6-45DF-907D-D5C2C8A8F31F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Når ord blir fattige....ikke ofte jeg kunne tenkt meg å være en 100+ år gammel nasse, men Ar240 må ha vært überkald å ratte rundt i. FOR en utsikt da du, og sjekk den tøffe halen, finnen, skrogavslutningen, rompa, ehh..whatever!!

Og nok et høyst overbevisende byggverk fra din side Torgeir, selv om byggetråden denne gang ikke stod til laud (look who’s talking...) Lov meg nå bare at du ikke skal demolere eller drukne modellen før SKALA, så jeg får anledning til å ta den nærmere i øyensyn?

EspenA

Endret av Espen Andreas Hoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle :).

Hvis det ikke kommer flere syndfloder til Sørlandet i vinter, kan det hende jeg får tatt med monstrum til Skala.

Og nei: hobbyrommet er fremdeles demolert. Denne modellen er fullført ved spisebordet i stua, mens lakking og mottling er foretatt stående ved en sløydbenk i kjelleren hvor byggtørkeren durer døgnkontinuerlig på tredje eller fjerde uka. En dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 8.22, Espen Andreas Hoff skrev:

Når ord blir fattige....ikke ofte jeg kunne tenkt meg å være en 100+ år gammel nasse, men Ar240 må ha vært überkald å ratte rundt i. FOR en utsikt da du, og sjekk den tøffe halen, finnen, skrogavslutningen, rompa, ehh..whatever!!

Og nok et høyst overbevisende byggverk fra din side Torgeir, selv om byggetråden denne gang ikke stod til laud (look who’s talking...) Lov meg nå bare at du ikke skal demolere eller drukne modellen før SKALA, så jeg får anledning til å ta den nærmere i øyensyn?

EspenA

Takk Espen! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.