Gå til innhold
  • Bli medlem

Russisk tresko 1/72


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

DSCN4900_zpse423a39d.jpg

 

Det skjer litt med denne også av og til. Det tok over en måned før første "strøk" av akrylpasta ble gjennomsiktig, og jeg synes ikke det ser bra ut. Det jeg kommer til å gjøre nå er å kline utover mer akrylpasta, men denne gangen med blåmaling i. Så skal jeg bare klaske den ferdige modellen oppi dette, jevne ut rundt skroget og la tørke.

Derfor har farkosten nå fått sølvmaling og gult halebånd. Med dette er perkeliseringen påbegynt, og jeg ber moderator flytte tråden over i SIG Perkele.

Som dere ser koser Pekka og Toivonen seg på stranda mens de lurer på åssen de skal få mer liv i sølvmalinga. Noen som har noen ideer? Jeg har i alle fall tenkt å maskere av vannlinja og spraye Tamiya Smoke under, men det kommer jo ingen til å se hvis den skal stå i vann...

 

DSCN4901_zps846b9324.jpg

 

Det ser ut som Milliput funker ganske bra til å fjerne kratersprekker, også når man skal bruke sølvmaling. Det nå flate området mellom dukstrukturen og skroget var full krise og har gjennomgått store mengder pussing. Jeg har forresten brukt Alclad semi matt aluminium, lett oppblandet med airframe aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4909_zps385890b2.jpg

 

Etter en forsiktig start på dekaliseringen skjønte jeg at dekalene i settet var av middels skandaløs østblokkvalitet. Derfor bestemte jeg meg for å lakke hakaristiene. Her har jeg festet de to dekalene som utgjør hakekorset på en bit Tamiya-teip.

 

DSCN4910_zps06e3dbcd.jpg

 

Hakkapellittää med skalpellen mens dekalene ryr av underveis.

 

DSCN4914_zpsc6bef749.jpg

 

Klask.

 

DSCN4915_zpsae5dcff3.jpg

 

Spraye litt Humbrol og tadaaa. Sjablongen kunne brukes på andre sida au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaaaaa mulig jeg ikke kjenner nok nordlendinger - eller trøndere, for den saks skyld. Dette er høyst beklagelig.

Da jeg forsøkte å google ordet var den eneste betydningen av ryr, som jeg fant, Ryanodin Rezeptoren. Det høres jo ikke spesielt norsk ut.

 

Da dere, språkfinurlige savanter, ikke frivillig tilbyr noen forklaring får jeg ta til takke med et liv i uvitenhet.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for avklaringen, godt å lese at jeg ikke er den eneste som var ukjent med dette ordet. Joda, skjønte at det nok hadde noe med å falle av eller lignende, ut i fra konteksten. Men godt å få en klar og tydelig forklaring  :thumb:

 

Har vel ikke opplevd at juletrærne ryr, men snarere at de snøss.

 

 

Sånn da håper jeg at tråden ikke er avsporet hinsides det gjenkjennelige...

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN49281_zpsad762c1b.jpg

 

Da tror jeg selve treskoen begynner å bli ganske ferdig. Sandstranda har fått et strøk av sandstrukturpasta fra hobbybutikken, og så er det lakkert med noe Molak og sånt. Jeg fant ut at 1/1-sand ble litt for grovt. Så gjenstår det å fylle opp sjøen og å male figurene.

 

DSCN49301_zpscc5d853d.jpg

 

Det er ikke så mange detaljer på denne modellen, men her er da noe.

 

DSCN49311_zps6e751c43.jpg

 

Motoren fikk en lett vask. Det er ikke så lett å grise til ting på sølvfinish uten at det blir seende ut som et dass, så jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre her. Lett oljeklin kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste boret i Tamiyas eske med småborr er flott til gønnere i 1/72:) Uansett ikke utslagsgivende for modellen. Var det Alclad du brukte på tresko'n forresten? Holder på å pusse på Hawk'en, og er spent på hvordan det vil bli etter sparkling og pussing. Du har vært nøye med pussinga ser jeg, for du har fått en jevn finish :thumb: Sølvmaling er avslørende mht slurv i forabeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Alclad du brukte på tresko'n forresten?

 

Leser du ikke alt jeg skriver?  :shifty:

Jeg nevnte for et par sider siden at det er Alclad semi matt aluminium og litt airframe aluminium jeg har brukt. Grunninga foregikk forresten med Alclads grå primer fra flaske, noe som ikke var helt problemfritt. Det så ut til at områdene som var milliputtisert absorberte grunninga i en slik grad at jeg måtte sparkle dem og grunne dem på nytt for å bli kvitt den porete overflata.

Så jada: jeg har pussa og pussa på denne treskoen, og sånn sett passer det jo bra at den er ganske så fri for detaljer og panellinjer som ellers ville gått tapt. Her tror jeg nok det meste var laget av duk og treverk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.