Gå til innhold
  • Bli medlem

Russisk tresko 1/72


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

DSCN4851_zps8e08b658.jpg

 

Etter Spitfire-bonanzaen lovte jeg noe "fiklete og obskurt". Det var Kyrre som i sin tid donerte denne merkelige greia til meg, siden han mente "navnet mitt stod skrevet på det".

 

DSCN4850_zps6e7131cd.jpg

 

Som dere ser følger det med en god del dekaler, deriblant perkelemerker. Hvis jeg bestemmer meg for sistnevnte kommer jeg til å be om at tråden blir flyttet til SIG Perkele. Jeg har allerede innhentet referansebilder fra Kari Stenman...

Det hadde jo vært gøy å lage en nordkoreaner også, men skjemaet er noe døllt med sølvmaling og ikke så mye mer.

 

DSCN4848_zps371de780.jpg

 

Omtrent sånn ser den ut nå. Det er befriende få deler, men de passer til gjengjeld ikke veldig godt sammen....

 

DSCN4847_zps70e18884.jpg

 

Derfor har jeg lånt noe milliput av Stein Atle. Noen av dere kjenner dette remediet godt fra før, men selv har jeg bare brukt det en gang tidligere. Jeg hadde glemt hvor utrolig hardt det blir, og jeg måtte virkelig ta i bruk grovt skyts for å komme noen vei med pussinga. Men det dekker jo fint over de gigantiske glipene som var her først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For å spare papir så kan det lønne seg å våtslipe mili'n som du sikkert har merka skal det ikke mange draga til før papiret er knallgult.

Jo, altså: jeg våtsliper alltid. Nå fant jeg også noe grov scotchbrite jeg hadde liggende. Det funker veldig bra, og særlig til å rense opp rusk og rask som har festa seg på modellen underveis.

Glassdelene er ganske OK, Janse.  :thumb:

Og Rune: det er fire ulike perkeleskjema av to maskiner i ulike grader av overmaling. Det første er bare i sølv med gult halebånd og blått hakekors malt rett på sølvet uten rundell. Så følger det en med provisorisk schtøgg overmaling i kvasiskjema, og så har vi et par som er tilnærmet normale grønn-svart-blå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4852_zps04001016.jpg

 

Veldig moro å jobbe med denne bisarre greia, selv om hver eneste del krever litt innsats i form av opprensking. Her har vi fått på plass symaskinmotoren som hang i et gebrekkelig stativ oppå. Merkelig nok har jeg ikke klart å finne noe spor av rigging på referansebilder. Det imponerer for øvrig at alle pinner og stag viser seg å være av riktig lengde, noe som slett ikke er gitt i slike obskure sett, og nå begynner det å nærme seg grunning.

Som dere ser har jeg begynt å jobbe med en base.

Ideen er at båten er trukket opp på ei sandstrand med akterenden først, noe jeg har sett på et bilde. Her har jeg laget det første skråplanet av pappmache/gips inne i ei bilderamme.

Så har jeg hentet en del sand i Gravane i dag som jeg har kokt i en kjele på kjøkkenet for å desinfisere den for andepiss, bikkjedrit og annet usanitært innhold. Deretter er den silt, og når den er tørket skal jeg røre den ut i trelim som jeg skal lage sandstranda av. Roy sa dette var lurt. Til slutt har jeg tenkt å tømme på klart vann fra Warhammer som skal oversvømme forreste del av ramma. Dette er jo ei temmelig dyr suppe, så jeg lurer på om det er noe annet som kunne vært lurt å bruke? Hva med å smøre på klar akrylpasta som "første strøk", klaske båten på plass i denne for så å fylle på med "vann" når dette har tørket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4852_zps04001016.jpg

 

Veldig moro å jobbe med denne bisarre greia, selv om hver eneste del krever litt innsats i form av opprensking. Her har vi fått på plass symaskinmotoren som hang i et gebrekkelig stativ oppå. Merkelig nok har jeg ikke klart å finne noe spor av rigging på referansebilder. Det imponerer for øvrig at alle pinner og stag viser seg å være av riktig lengde, noe som slett ikke er gitt i slike obskure sett, og nå begynner det å nærme seg grunning.

Som dere ser har jeg begynt å jobbe med en base.

Ideen er at båten er trukket opp på ei sandstrand med akterenden først, noe jeg har sett på et bilde. Her har jeg laget det første skråplanet av pappmache/gips inne i ei bilderamme.

Så har jeg hentet en del sand i Gravane i dag som jeg har kokt i en kjele på kjøkkenet for å desinfisere den for andepiss, bikkjedrit og annet usanitært innhold. Deretter er den silt, og når den er tørket skal jeg røre den ut i trelim som jeg skal lage sandstranda av. Roy sa dette var lurt. Til slutt har jeg tenkt å tømme på klart vann fra Warhammer som skal oversvømme forreste del av ramma. Dette er jo ei temmelig dyr suppe, så jeg lurer på om det er noe annet som kunne vært lurt å bruke? Hva med å smøre på klar akrylpasta som "første strøk", klaske båten på plass i denne for så å fylle på med "vann" når dette har tørket?

Jau.. du blir nødt til "impregnere" sanden med noe, ellers så ser du det dyre vannet ditt bli absorbert av sanden

hva med å prøve et tynt lagg med lakk, koster 89.90 på biltema for 1 liter...

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4852_zps04001016.jpg

 

Veldig moro å jobbe med denne bisarre greia, selv om hver eneste del krever litt innsats i form av opprensking. Her har vi fått på plass symaskinmotoren som hang i et gebrekkelig stativ oppå. Merkelig nok har jeg ikke klart å finne noe spor av rigging på referansebilder. Det imponerer for øvrig at alle pinner og stag viser seg å være av riktig lengde, noe som slett ikke er gitt i slike obskure sett, og nå begynner det å nærme seg grunning.

Som dere ser har jeg begynt å jobbe med en base.

Ideen er at båten er trukket opp på ei sandstrand med akterenden først, noe jeg har sett på et bilde. Her har jeg laget det første skråplanet av pappmache/gips inne i ei bilderamme.

Så har jeg hentet en del sand i Gravane i dag som jeg har kokt i en kjele på kjøkkenet for å desinfisere den for andepiss, bikkjedrit og annet usanitært innhold. Deretter er den silt, og når den er tørket skal jeg røre den ut i trelim som jeg skal lage sandstranda av. Roy sa dette var lurt. Til slutt har jeg tenkt å tømme på klart vann fra Warhammer som skal oversvømme forreste del av ramma. Dette er jo ei temmelig dyr suppe, så jeg lurer på om det er noe annet som kunne vært lurt å bruke? Hva med å smøre på klar akrylpasta som "første strøk", klaske båten på plass i denne for så å fylle på med "vann" når dette har tørket?

Jau.. du blir nødt til "impregnere" sanden med noe, ellers så ser du det dyre vannet ditt bli absorbert av sanden

hva med å prøve et tynt lagg med lakk, koster 89.90 på biltema for 1 liter...

Roy

Det hadde jeg ikke tenkt på, så takk for jækla godt tips. Jeg hadde ikke blitt så veldig glad om dette skjedde.

Du tenker på sånn blank gulvlakk? Jeg mener jeg har en resteslant stående i en liten boks. Dette er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test vannet og trelimet sammen før du hiver det på basen, woodland scenics sin løste opp det tørka limet jeg hadde brukt på ting under vannet, så endte opp med hvite flekker under vannet.

 

Stian:)

 

Ang impregnering, dra på Pandora og kjøp acrylic gesso/ stucco, hvit pasta som tørker som Vallejo sin sparkel, kan fint brukes til å forsegle bunnen, og kan blandes med maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn igjen, så ikke det du skreiv ang  dyr suppe, ja blir dyrt pluss at den krymper litt etter tørking så da må ha på maaaasse..

Men om du veit åssen farge det skal være på vannet så kan kanskje de her være mere til hjelp ? da de er som en gel trur jeg : http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/water-_-stone/family/21

 

tenker på de 3 lista øverst der, de kommer i en samma boks som akryl mediumene dems iallefall, og vil tru du får mer ut av dem enn ei flaske flytende.

 

Prøv også å ha minst mulig kulper da dem vil dra syyykt mye av vann effektene og du ender opp med ruglete overflate, det er iallefall det jeg har lært meg nå etter noen feilinger med vanneffekter.

 

Stian:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mikker på en modelljernbane på si, og bruker der Woodland Sceninc sitt resinvann. Underlaget er Casco Husfix som er malt, enten med Lady akrylmaling (lot meg rive litt med på størrelsen på anlegget, så det ble billigere å kjøpe grunnfargene det går mye av i 1 litersbokser Lady) eller med Revell (et altfor stort og altfor gammelt lager av Revell enamel skal forbrukes på landskapet).

 

Jeg har ikke hatt problemer med reaksjoner, og slik jeg ser det så funker det fint i forhold til å avrette seg selv, selv på en topografi som varierer ift dybde. I forhold til å bruke det på base til et fly, så blir det stort sett større enn de pyttene jeg plasserer rundt på modelljernbanen, men det litt større vassdraget jeg lager ser også greit ut.  Dette skal jeg imidlertid finsjekke....siden det er både litt steiner, vegetasjon og annen dritt i sånne mindre dammer og bekker, så blir kanskje det Stian beskriver noe man slipper mer unna med og noe som ikke gjør annet enn å skape litt liv, og det gjør man ikke på samme måte på en sjøflybase.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei altfor mye kluss i det forrige svaret, så lager ett nytt, min erfaring var at det så ut som at det la seg rett, og når det tørka så krympa det så mye at det blei bulker der det var helling, og la seg i en dam i bunn.

dvs, ja det retter seg(dumt svar på forrige av meg) men, du må ha på en 2-3 kanskje 4 flasker før du har fylt tomrommet der, og da kan du jo vurdere selv om det er verdt det eller ikke.

 

Min anbefaling vil være å kjøre så liten helling som mulig og unngå kulper, og  heller bruke tradisjonelle metoden med å farge mørkt og fade det innover, jeg har fylt 2/3 av vannet jeg hadde planlagt og har brukt 2 flasker så langt.

 

Stian:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4856_zps826e7d06.jpg

Jeg har drevet litt murerarbeid. Dette er like deler kristiansand og trelim, og jeg undres hvordan det blir seende ut når det tørker. Det er blankt og hvitt der limet ennå er vått. Med så mye lim som dette synes jeg det ville være rart om det var nødvendig å "forsegle" sanden, men jeg har tenkt å følge rådet lell altså.

Jeg er ikke helt fornøyd med "oppløsningen" på sanden og synes den ser ganske grov ut til å være 1/72. Det tror jeg kan bedre seg hvis jeg går over med sandfarget maling.

 

DSCN4854_zps74d74553.jpg

 

Obskurdoningen tenker jeg å plassere sånn, og jeg lurer på å legge litt mer sand der akterenden skal være for så å "dra" flyet inn i den. Men det får vente til første strøk er tørt.

 

Min anbefaling vil være å kjøre så liten helling som mulig og unngå kulper, og  heller bruke tradisjonelle metoden med å farge mørkt og fade det innover, jeg har fylt 2/3 av vannet jeg hadde planlagt og har brukt 2 flasker så langt.

Okei. Jeg får bygge det opp gradvis. Jeg antar du mener at det første strøket som dekker den ytre og dypeste delen kan være mørkt for å skape bedre illusjon av dypt vann. Høres fornuftig ut det. Fremdeles tror jeg akrylpasta kan være smart å bruke til de innledende rundene, men spenningen ligger litt i hvordan overgangen mellom denne og dette sceniske vannet blir seende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat det jeg mener :) grovheta Det retter du opp i med litt pigmenter om du har og sandfarger, kanskje noen washes her og der med div brun oljemaling i lyse farger for kontrast etc. Kan også knuse mer sand med en morter om du har, og strø litt her og der etter eget ønske. Da får du også mer variasjon,siste laget anbefaler jeg lim først og strø på etterpå,  er ikke så flink på å forklare mens jeg skriver, blir for mange tanker som skal ned på engang hehe

en grei video om hva jeg mener, film sier mer enn 100 ord fra meg, da som regel kun 5 er nyttige hehe :)

 

er samma prinsippet bare at du skal farge vannet ditt og ikke bakken blå, husk mørkere farge på sanda der vannet skal være

 

Stian:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4866_zpsc6ca478d.jpg

 

Her har jeg lagt litt Lillesand øverst i strandlinja. Den er litt lysere av farge enn Kristiansand, og jeg knabba den fra et kommunalt installasjonskunstverk jeg skrev om i avisa. ("Hmmm, veldig finkornet sand dere hadde fått tak i, her. Hvor kommer den fra?")

Dere vil legge merke til at det har kommet på plass en del akrypasta også som er veldig kjedelig å se tørke. Helt først la jeg litt blå pasta fra det forrige forsøket mitt på å lage hav, og så har jeg smurt klar pasta oppå dette. Nå har skiten tørka en fire dagers tid, og det ser ut som den trenger ei ukes tid til for å oppnå transparens. Jeg har ikke tenkt å begynne å lakke treskoen ennå, siden jeg bruker den til å lage spor i vannet. Altså må jeg finne på noe annet imens... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.