Gå til innhold
  • Bli medlem

Messerschmitt Bf 109T-2 "Jagdgruppe Drontheim" (Hasegawa 1/48)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forsetter "Far North"-sporet og har kommet godt i gang med Hasegawas T-2. Dette er en av deres originale E'er, men den inneholder forlengede vingespisser og slats i resin. I tillegg følger det med fotoets radiatorgriller og hodestøtte. Snacks altså ;D

 

109T2_00.jpg

 

Her er en review http://aeroscale.kitmaker.net/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=4153

 

Selve byggingen er ikke så veldig spennende. Jeg har malt mitt interiøret på min modell RLM02, men det nevnes at det var RLM66 (mørk grå) på T-modellene. Noen som vet der ute? Mht flapsene til Hasegawa, anbefaler jeg å sjekke så man ikke får for støre glipper mellom vingen og flap. Jeg løste dette med at jeg skjærte av festene til flapsen og limte de manuelt. De som bygger Hasegawas T og E vil skjønne hva jeg mener. I tillegg er resin-slatsene litt korte. Mine var deformet, så jeg rettet de ut ved å holde de i varmt vann og bøye de til rett from. Vær også obs på når du kutter av vingespissene for å tilpasse resinbitene. Der skal det kuttes på skrå slik at man beholder balanseroret. Sånn ser den ut nå (sorry - dårlig bilde):

 

109T2_01.jpg

 

Jeg tenker å bygge den som "Hvit 8" Det spesielle med T'er fra "Jagdgruppe Drontheim", var en lys overspray av mottlingen langs sidene samt kamoen på øver del av skroget. Dette er illustrert i dette heftet av de to kjente herremenn Åkra og Kjærås:

 

bf109t250x344.jpg?w=218&h=300

 

Hvis jeg får Kjetils tillatelse skal jeg legge ut profil av maskina her :) Litt sparkling og pussing nå, så er det klart for RLM-malefest :cheers:wOOt

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! godt i gang også, denne skal jeg følge med på.  :thumb:

 

Holder ikke Andre på en sånn også i 1/32?... Har veldig lyst bygge den flammesaken, men den var vel stasjonert i Legoland eller der omkring?....

 

Tror administrator må opprette Far North SIG'n snart, så slipper de å måtte flytte alle de kommende luftwaffe byggetrådene  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål...Hva med decaler til alle disse flyene? Dere bygger jo norskrelaterte fly ( tyske) i flere scalaer. Finnes det produsenter som tilbyr disse decalene i et bredt utvalg?

Er interesert i å bygge noe norskrelatert selv, og boka til Åkra har jo inspirasjon så det holder, men ingen sett jeg er i besittelse av har norskrelaterte decaler.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder av T´er fra jagdgr. Drontheim følger her for referansens skyld. Kamuflasjen til disse T´ene er godt synlig på disse fotoene. Først noen av Hvit 8:

 

JgrDrontheim001_CUT.jpgJgrDrontheim010.jpg

 

Så noen av Hvit 10 som nok var den som ble fotografert mest:

 

JgrDrontheim002.jpgJgrDrontheim015_CUT.jpg

 

Så ett fra ebay som ble solgt for noen år siden, dette var nytt og ukjent for oss da vi skrev det heftet:

 

fl32.jpg

 

Og dette er fra ett annet salg på ebay, merk at her ser man den runde luka for kompasset, noe som beviser at dette er en T-2!:

 

BF109T_White10_Hatch_View.jpg

 

Dette tror jeg er en annen Hvit 10 (en E-7) som fløy for JFS 3 (merk panserglasset, T´ene hadde ikke denne, men jeg tar det med ettersom det kom fra samme album på ebay som bildet ovenfor som viser de to T´ene der tallene ikke er synlig:

 

fl28.jpg

 

Når det gjelder hva som må legges til av antenner og slikt for å få en T så har du jo alt i boka! ser frem til flere bilder av modellen.

 

Tommy, den flammesaken (Svart 6 fra 11./JG 11 til Christmann) ble fløyet fra Lista i 1944! Når det gjelder dekaler til disse flyene så kommer det nok, men slike tall som her (hvite med sort outline) tror jeg finnes på generelle dekalark for Luftwaffe-tall.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! godt i gang også, denne skal jeg følge med på.  :thumb:

 

Holder ikke Andre på en sånn også i 1/32?... Har veldig lyst bygge den flammesaken, men den var vel stasjonert i Legoland eller der omkring?....

 

Tror administrator må opprette Far North SIG'n snart, så slipper de å måtte flytte alle de kommende luftwaffe byggetrådene  ;D

 

 

 

Ehh jo forsåvidt, tror det var Kyrre som har den i 32 skala. Jeg holder på med en tamiya/hasegawa i 48 skala. En tråd her med ymse spørsmål og svar...http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=9060.0 For min del må det bli en Luftwaffe Far south tråd i såfall.. T2 min hadde tilholdsted på Lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål...Hva med decaler til alle disse flyene? Dere bygger jo norskrelaterte fly ( tyske) i flere scalaer. Finnes det produsenter som tilbyr disse decalene i et bredt utvalg?

Er interesert i å bygge noe norskrelatert selv, og boka til Åkra har jo inspirasjon så det holder, men ingen sett jeg er i besittelse av har norskrelaterte decaler.

 

Erik

 

Foreløbig er det vel ingen produsent som peker seg ut med et veldig bredt utvalg, men hist og pist kan en finne norskrelaterte dekaler, som her hos Hannants, når en søker etter "Norway": http://www.hannants.co.uk/search/index.php?product_category_id=&product_division_id=&manufacturer_id=&code=&product_type_id=&scale_id=&keyword_search=norway&setPerPage=25&currency_id=

 

Einar S

 

PS: Lykke til Rune! Jeg har også et T-byggesett liggende liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir T fra Eismeer etter hvert - men først må vi bli ferdig med 109'ere fra 1940.

 

Det stemmer at jeg holder på med en T. Men plutselig var jeg jo på vei til utlandet - og dette var en av modellene som ble nedprioritert da jeg pakket ned hva som skulle være med og hva som skulle på lager. Så det blir ikke mer arbeid på min modell før 2013.

 

Flott modell så langt, Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Da har jeg endelig kommet gjennom oppussing av kjøkken, 2 nye plattinger, maling samt byttet 3 vindu på hytta.. 8) Da kan man begynne å la sommerfreden senke seg, og gjenoppta hobbyen sånn smått. Har nå fått lagt kamo på T-2'ern. Det er Xtracrylics RLM 74/75/76 jeg har brukt. Jeg har forsøkt å få til den karakteristiske oversprayinga av kamo på skroget med RLM 76 man ser på JG Drontheim sine maskiner. Dette vises godt på bilder. Jeg ble sånn tålelig fornøyd :) Se bildene Kjetil har postet over for dokumentasjon.

 

Sånn ser den ut etter 2 lag med Klear. Må flikke litt før dekalene blir påført.

 

109T2_03.jpg

 

109T2_04.jpg

 

Forhåpentligvis får flere tid til å oppdatere Far North trådene side etterhvert :thumb:

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen litt av et program du har vært gjennom, godt du kan ta deg litt mer tid til bygging i plast nå. Resulatet ditt ser strålende ut så langt, følger med her... må se å få satt i gang noe Far-North materiale her også snart.

 

Har hatt litt byggetørke her, men satser på å komme ut av den snart nå, jeg får hjelp...  wOOt

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent ;), vingeskjøten er jo fin og usynlig. Lakkeringen helt prima. Var egentlig slatsene opperative på T- modellene? De fleste bilder viser disse inne.... ::), hva med luftbremsene på overvingene, var de der var de trukket over med metall plater ... ? jeg lurer på dette. Min T er klar for lakk og du innspirerte meg til å gjøre den ferdig nå :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens :) Holder på med dekalering nå. Ser ut til at dekalene fra Hasegawa holder mål ved bruk av Tamiyatynner som dekalvæske. Bilder følger i nærmeste fremtid.

 

Apropos dekaler André: Det følger med luftbremser som dekaler på denne. Jeg har ikke gjort meg mer flid med dette enn at jeg bruker de. Har sett bilder av det som ligner metallplate som dekker dette området, men er usikker på om det gjelder alle. Mht spoilere er jeg også usikker. Har et bilde der jeg mener spoilere er utfelt, men de fleste bilder viser at de er opptrukket. På settet jeg bygde var spoilerne av resin forholdsvis bøyde, så jeg fikk bedre resultat med utfelte :)

 

Lykke til med T-en. Håper vi får se ferdig modell snart :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bare litt teknisk informasjon:

slatsene av denne typen styres av undertrykket over vingen ved høy angrepsvinkel (start/landing/hard manøvrering). Det er altså ikke noe som opereres av piloten slik som flapsen. Derfor ses ikke disse normalt ikke ved parkering eller normal flyging. På de landbaserte T-ene var spoilerne lukket og ikke i bruk.

Arild Tangerud (tidl. Kjæraas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bare litt teknisk informasjon:

slatsene av denne typen styres av undertrykket over vingen ved høy angrepsvinkel (start/landing/hard manøvrering). Det er altså ikke noe som opereres av piloten slik som flapsen. Derfor ses ikke disse normalt ikke ved parkering eller normal flyging. På de landbaserte T-ene var spoilerne lukket og ikke i bruk.

Arild Tangerud (tidl. Kjæraas)

 

Takker for info, Arild :) Beklageligvis for sent å gjøre noe med på min modell. Får late som om den var inne til vedlikehold eller noe. Da fikk iallefall André svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Da var denne ferdig. Været på sedvanlig vis med Flory vask, bleking med oljemaling og chipping med sølvblyant. Ny lærdom tatt også: Akselerator for superlim og gulvpolish går ikke sammen i store mengder. Nesten katastrofe under rigginga... Ordna seg, men det var nære på. Antennetråden ble litt i strammeste laget, men ellers er jeg rimelig fornøyd.

 

Alle kommentarer mottas med takk :)

 

109T2_06.jpg

 

109T2_07.jpg

 

109T2_08.jpg

 

109T2_09.jpg

 

109T2_10.jpg

 

109T2_11.jpg

 

Så til neste prosjekt. Stay tuned :)

 

Mvh

Rune :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.