André Kristoffersen Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 Innimellom skigåing, og bihulebettenelse, litt jobb og somling.. begynner den å ta form. Alle vinger stag, MG er og ditto er limt på. Propellen er malt... http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele171.jpg[/img]] Mye pussing og fylling i vingerøtter og generell short run passform . Så noe jeg alltid går inn i med skrekkblandet fryd... ,vaukum canopyer, de er bølige og rammene er gjerne dårlig definert. Det skummleste er jo når man skal kappe de ut å få de til å passe, godt det følger med to sett. Fordelen er jo en meget skala lik tykkelse på glassene. Det gjør at jeg vil ha hooden tilbake for å eskponere interiøret. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele173.jpg[/img]] Sånn etter nitidig pussing og tilpassing fikk jeg beløning, i form at det smatt rett på skroget med minimale glipper. Det er veldig liten limeflate på vindskjermen foran. Jeg bruker Great planes superlim som ikke dugger, og en tynn nål applikator. Litt akselerator og fugen er et faktum. I bakkant måtte det litt sparkel til for å få samme høyde som bakruta. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele176.jpg[/img]] Da er damen flyttet inn i sminke avdelingen , for påføring av "lebestift " (rødt, tenner og lepper kommer i decal form) og gule markeringer. Maskerer omvendt, da det er mye lettere enn å få "gult som ikke alltid er kullt" til å dekke over mørke farger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Ser veldig pent ut! Blir også morro å se fargene komme på maskinen. Krysser fingre (og tær) for at malinga går bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 Takk for det Kosti, jeg brukte forresten Tamiya akryl tynnet med airbrush cleaneren deres da tørker de blanke fargene fort og blir slitesterke. Det trengs for jeg vil ikke ha avrivninger under maskereing. Pleier å gå bra da jeg er nøye med rengjøring før jeg legger på flere farger oppåhverandre. Neste nå er å maskere vekk det gule og rød, litt preshading. Hva så med bunnfargen oppfatter denne som en lysgrå/blå farge. Oliven grønn og Sort kamo?? over skrog og vinger. her trenger jeg noen råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Ser ut som om det er de samme fargene på Brewsteren. Er flere som kan svare deg på det her inne (deriblant meg). Skal finne frem fargene jeg brukte i morgen tidlig og gi deg de. beware: jeg brukte humbrol, men det får du sikkert "oversatt" til tamiya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Er enig med Kosti, tror light gull grey er ganske nært slik det skal være. De illustrasjonene til Stenman har i hvertfall grå buk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Jepp. Light gull gray på undersiden. Kamoen oppå bestod av svart (med litt grått i), Humbrol 117 (grønn) humbrol 69 på nesa og magebeltet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Takker så meget, Tamiya har en farge som heter Nato Sort og den er det litt grått i går for den. Oliven grønn med litt mørke grønn i så er vi der ja. Gull gray fra Hannants under. Påføres ca kl 21 00 i kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Takker så meget, Tamiya har en farge som heter Nato Sort og den er det litt grått i går for den. Oliven grønn med litt mørke grønn i så er vi der ja. Gull gray fra Hannants under. Påføres ca kl 21 00 i kveld. Meget bra, skal spraye sortfargen i ettermiddag på føkker'n min, kanskje vi kan se frem til to nye bildeoppdateringer på Sig Perkele i kveld. Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Det blir nok tre bildeoppdateringer i kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Hogga Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Du er i godt driv med denne mademoisellen, Andrè (du er jo kjent for å ha godt håndlag med det vakre kjønn. ), og det ser jo ut som om du takler vaklevorne short-run sett med like nennsom hånd. Ser fram til se denne i all sin fargerike prakt; jeg forventer intet mindre enn et nytt mesterverk fra deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Jepp. Light gull gray på undersiden. Kamoen oppå bestod av svart (med litt grått i), Humbrol 117 (grønn) humbrol 69 på nesa og magebeltet. Nå ble jeg i tvil... Ilmavoimat - 1940 Camouflage Scheme 1938-1942 A new two-tone disruptive camouflage scheme was introduced in November of 1940 for all the first line combat aircraft of the Ilmavoimat. A wavy soft-edged pattern of Oliivinvihrea / Musta was applied on the upper and side surfaces, the undersides continued to be painted light grey or aluminium dope as before. Although a more or less standard pattern existed for each type, many variations occurred in the colour demarcation lines. On May 7, 1942, the German RLM65 colour was validated for use on the undersides of all Finnish warplanes. Although the new colour was officially denominated Vaaleansininen in the Finnish service, it was more commonly known as 'DN-vari' (DN-colour, DN for Dornier) among Ilmavoimat personnel. The change of undersides colour was always performed during major overhauls or bigger repairs at the Valtion Lentokonetehdas (State Aircraft Factory) or at the Lentovarikko (Aviation Depot), never by units on the ground. Also from May of 1942 onward, the upper and side surfaces of the many captured Soviet aircraft put into service by the Ilmavoimat began to be painted in an unusual hard-edged 'splinter' pattern of Oliivinvihrea / Musta. This German-looking scheme was most probably used to prevent these aircraft from being misidentified as Soviet VVS ones. A temporary coat of whitewash paint, usually just a mix of glue and chalk, was sometimes applied on aircraft for additional camouflage during the winter months. It was most often applied roughly covering the Musta segments of the standard camouflage pattern on the upper and side surfaces, although the odd solid white and random mottled schemes have also been documented. sitat Wings pallette Det kan virke som fargen Valiienansininen (light blue) det foreslåes ( 5 deler HU 34 3 deler H 115 og 3 deler HU65) fra de dype skoger, ble foretrukket etter 1942 og flyet mitt er fra sommeren 1943. Profilene i Stenman boka mi har klare blå toner... hmm?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Veldig nyttig info det der. Da blir det vel valeasininen under. Dette har direkte relevans for bygget mitt også, så takker så mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Veldig nyttig info det der. Da blir det vel valeasininen under. Dette har direkte relevans for bygget mitt også, så takker så mye. Her en tabell til... http://www.oocities.com/finnmilpge/fmp_faf_camo.html står jo nesten klar med sprøyta her, men forsker litt til .. maskere litt. Se om dere finner ut noe smart. Ellers så går jeg for en veldig lys grå blå farge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Mens dere forhåpentligvis sitter å blar i Stenmann bøkene deres og snuser rundt på forumer og ringer opp en gammel tante i Nord Karenelen for sannhetsvitner om lys grå eller blå.... Tar jeg en titt på understellsdørene til damen.... http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele175.jpg[/img]] De er flate og uten konturer og ekstra lokk... http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele174.jpg[/img]] Som man ser er det enkelte detaljer som mangler. Piiiip fikset plastikk card ,og en bump fra en kassert Spitfire fra ICM. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele-2.jpg[/img]] Sånn ellers har hun sminket seg i maskara på nivå med en fjortiss og avventer Finske bunadaen. I det jeg tror er Oliivinvihrea (oliven grønn), Musta (sort) og Vallienansininen (lys blå ).... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Merkelig hva senile gamle tanter i Karelen husker av flyfarger. Merker at jeg begyner å glede meg til å se maskinen din live! Det der blir utrolig pent, André! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Når jeg sjekker den engelske oppsummeringen bak i Kari Stenman boka om MS. 406. Blir MS-311 levert fra LeLv 28 den 22.11.41 for full overhaling. Den blir levert til LeLv 14 den 6.10.42. Hvis jeg har skjønt det riktig så fikk maskinene den lyse blå fargen kun ved større overhalinger. Da vil v eldenne maskina sannsynligvis være lys blå under, eller?..... Alle Stenmans illustrasjoner i boka viser riktignok lys grå buk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 18, 2011 Author Share Posted February 18, 2011 Jeg gjorde en mellom løsning, med en difus lys grå/blå farge...Uansett den finske lysgrå fargen har også blåtoner. For fargene er på nå, kan ikke sende en dame ut i helgen uten anstendig påkledning. Var spent på hvordan kjeften passet og decalene, det ikke mange av dem, ble satt på. Decalene er tynne og krever full kons, med hensyn til at det krøller, vrir seg og har lett for å sprekke. Har ingen orginal bilder av dama med kjeften så jeg må stole på at researchen til fabrikanten er OK. Jeg blander blank i Tamiya lakken og dypper de i johnson før påføring, det gir ingen silvering, og man slipper å blanke opp hele modellen. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/073.jpg[/img]] silke matt på og, "spenningen med å avkle damen sine maskeringer ble heldigvis ingen opplevelse i overspray, og søl."..... Johu, nå ringes det fra kjøkkenet og meldes om at maten, en fransk rett: Bolja Bais.. med en Cozes Hermitage 2007 til. Herved opphører all modellbygging i kveld. Damen får vente til i morgen, for litt subtil væring... God kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Det staar respekt av aa dyppe dekalene i Klear foer du legger de paa - spesielt saa krevende konturer som rundt nesen. Klear begynner aa stoerkne relativt snart, saa da skal du jobbe raskt og presist. Ellers saa ser jo dette ut som det er helt vanlig Andre-standard saa langt. Maskeringen paa canopyen er helmaks. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Oioioi! For men modell! Gleder meg til å inspisere den på nært hold, André! Det siktet så spesielt snacksy ut! Vakkert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Nydelig finish! Angående fargene på finske fly, så skulle en tro at fly som ble erobra av tyskerne, ble malt opp i tyske farger da tyskerne tok dem i bruk, og at disse flya ankom Finland i tyske farger, inkludert RLM 65 på undersida, mens førkrigsfly og fly som ble levert til finnene direkte fra USA eller Storbritannia etter krigsutbruddet ble malt i lysegrått eller aluminium på undersidene. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Her skal man ikke " tro..." det finner sted i statskirken (forhåpentligvis...... ) eller andre steder. .... Dette er et uklart område som jeg har belyst og er ingen retter gang mot hverken den ene eller andre tabell... Meget få bevis om hvilke fly som var inne til overhalingen eller ikke, men elve var nok inne så sent som det..., siden den også ble karrikert med hai kjeft...sent augusti 43.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Takker for god ord om Canopy, har (per)gynt en ny praksis... Det å sprøyte på første interiør farge gir en grei illusjon. Man ser dog at den er blank og synbar igjenom "tykk" plast. Denne gangen har jeg maskert på innsiden og sprøytet matt interiør grå av fransk blanding. Ellers så er jeg mere og mere fan av vakum vinduer.....http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/075.jpg[/img]] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Wow! Hadde jeg bare kunnet lage en sånn cockpit....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Lækkert, Bottolf! Er dypt impregnert over hva du får til under inntak av Tiedemanns hjemmeavla, Sorte Mand, Henri Wintermann og diverse avkok av unevnelige botaniske finurligheter! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Dette er direkte skremmende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.