Gå til innhold
  • Bli medlem

"kalvbent fransk dame" over Finland....


Anbefalte innlegg

Innimellom skigåing, og bihulebettenelse, litt jobb og somling.. begynner den å ta form. Alle vinger stag, MG er og ditto er limt på. Propellen er malt...

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele171.jpg[/img]]Perkele171.jpg

Mye pussing og fylling i vingerøtter og generell short run passform :doh:.

 

Så noe jeg alltid går inn i med skrekkblandet fryd... ,vaukum canopyer, de er bølige og rammene er gjerne dårlig definert. Det skummleste er jo når man skal kappe de ut å få de til å passe, godt det følger med to sett. Fordelen er jo en meget skala lik tykkelse på glassene. Det gjør at jeg vil ha hooden  tilbake for å eskponere interiøret.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele173.jpg[/img]]Perkele173.jpg

Sånn etter nitidig pussing og tilpassing fikk jeg beløning, i form at det smatt rett på skroget med minimale glipper. Det er veldig liten limeflate på vindskjermen foran. Jeg bruker Great planes superlim som ikke dugger, og en tynn nål applikator. Litt akselerator og fugen er et faktum. I bakkant måtte det litt sparkel til for å få samme høyde som bakruta.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele176.jpg[/img]]Perkele176.jpg

Da er damen flyttet inn i sminke avdelingen , for påføring av "lebestift " (rødt, tenner og lepper kommer i decal form) og gule markeringer. Maskerer omvendt, da det er mye lettere enn å få "gult som ikke alltid er kullt" til å dekke over mørke farger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for det Kosti, jeg brukte forresten Tamiya akryl tynnet med airbrush cleaneren deres da tørker de blanke fargene fort og blir slitesterke. Det trengs for jeg vil ikke ha avrivninger under maskereing. Pleier å gå bra da jeg er nøye med rengjøring før jeg legger på flere farger oppåhverandre. Neste nå er å maskere vekk det gule og rød, litt preshading.

 

Hva så med bunnfargen oppfatter denne som en lysgrå/blå farge. Oliven grønn og Sort kamo?? over skrog og vinger. her trenger jeg noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget, Tamiya har en farge som heter Nato Sort og den er det litt grått i går for den. Oliven grønn med litt mørke grønn i så er vi der ja. Gull gray fra Hannants under. Påføres ca kl 21 00 i kveld.

 

Meget bra, skal spraye sortfargen i ettermiddag på føkker'n min, kanskje vi kan se frem til to nye bildeoppdateringer på Sig Perkele i kveld.

 

Tommy  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i godt driv med denne mademoisellen, Andrè (du er jo kjent for å ha godt håndlag med det vakre kjønn. :D), og det ser jo ut som om du takler vaklevorne short-run sett med like nennsom hånd. :praise:

Ser fram til se denne i all sin fargerike prakt; jeg forventer intet mindre enn et nytt mesterverk fra deg. :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Light gull gray på undersiden. Kamoen oppå bestod av svart (med litt grått i), Humbrol 117 (grønn) humbrol 69 på nesa og magebeltet. :)

 

Nå ble jeg i tvil...

Ilmavoimat - 1940 Camouflage Scheme

1938-1942

 

 

A new two-tone disruptive camouflage scheme was introduced in November of 1940 for all the first line combat aircraft of the Ilmavoimat. A wavy soft-edged pattern of Oliivinvihrea / Musta was applied on the upper and side surfaces, the undersides continued to be painted light grey or aluminium dope as before. Although a more or less standard pattern existed for each type, many variations occurred in the colour demarcation lines.

 

On May 7, 1942, the German RLM65 colour was validated for use on the undersides of all Finnish warplanes. Although the new colour was officially denominated Vaaleansininen in the Finnish service, it was more commonly known as 'DN-vari' (DN-colour, DN for Dornier) among Ilmavoimat personnel. The change of undersides colour was always performed during major overhauls or bigger repairs at the Valtion Lentokonetehdas (State Aircraft Factory) or at the Lentovarikko (Aviation Depot), never by units on the ground.

 

Also from May of 1942 onward, the upper and side surfaces of the many captured Soviet aircraft put into service by the Ilmavoimat began to be painted in an unusual hard-edged 'splinter' pattern of Oliivinvihrea / Musta. This German-looking scheme was most probably used to prevent these aircraft from being misidentified as Soviet VVS ones.

 

A temporary coat of whitewash paint, usually just a mix of glue and chalk, was sometimes applied on aircraft for additional camouflage during the winter months. It was most often applied roughly covering the Musta segments of the standard camouflage pattern on the upper and side surfaces, although the odd solid white and random mottled schemes have also been documented.

 

sitat Wings pallette

 

Det kan virke som fargen Valiienansininen (light blue)  det foreslåes  ( 5 deler HU 34 3 deler H 115 og 3 deler HU65) fra de dype  skoger, ble foretrukket etter 1942 og flyet mitt er fra sommeren 1943. Profilene i Stenman boka mi har klare blå toner... hmm??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig info det der. Da blir det vel valeasininen under. Dette har direkte relevans for bygget mitt også, så takker så mye. :)

 

Her en tabell til...

http://www.oocities.com/finnmilpge/fmp_faf_camo.html står jo nesten klar med sprøyta her, men forsker litt til .. maskere litt. Se om dere finner ut noe smart. Ellers så går jeg for en veldig lys grå blå farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere forhåpentligvis sitter å blar i Stenmann bøkene deres :) og snuser rundt på forumer og ringer opp en gammel tante i Nord Karenelen for sannhetsvitner om lys grå eller blå....

 

Tar jeg en titt på understellsdørene til damen....

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele175.jpg[/img]]Perkele175.jpg

De er flate og uten konturer og ekstra lokk...

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele174.jpg[/img]]Perkele174.jpg

Som man ser er det enkelte detaljer som mangler.

 

Perkele-3.jpg

Piiiip fikset :thumb: plastikk card ,og en bump fra en kassert Spitfire fra ICM.

 

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele-2.jpg[/img]]Perkele-2.jpg

Sånn ellers har hun sminket seg i maskara på nivå med en fjortiss  og avventer Finske bunadaen. I det jeg tror er Oliivinvihrea (oliven grønn), Musta (sort) og Vallienansininen (lys blå )....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sjekker den engelske oppsummeringen bak i Kari Stenman boka om MS. 406. Blir MS-311 levert fra LeLv 28 den 22.11.41 for full overhaling. Den blir levert til LeLv 14 den 6.10.42. Hvis jeg har skjønt det riktig så fikk maskinene den lyse blå fargen kun ved større overhalinger. Da vil v eldenne maskina sannsynligvis være lys blå under, eller?.....

Alle Stenmans illustrasjoner i boka viser riktignok lys grå buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en mellom løsning, med en difus lys grå/blå farge...Uansett den finske lysgrå fargen har også blåtoner.  For fargene er på nå, kan ikke sende en dame ut i helgen uten anstendig påkledning. Var spent på hvordan kjeften passet og decalene,  det ikke  mange av dem, ble satt på. Decalene er tynne og krever full kons, med hensyn til at det krøller, vrir seg og har lett for å sprekke.  Har ingen orginal bilder av dama med kjeften så jeg må stole på at researchen  til fabrikanten er OK.  Jeg blander blank i Tamiya lakken og dypper de i johnson før påføring, det gir ingen silvering, og man slipper å blanke opp hele modellen.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/073.jpg[/img]]073.jpg

silke matt på og, "spenningen med å avkle damen sine maskeringer ble heldigvis ingen opplevelse i overspray, og søl.".....

 

Johu, nå ringes det fra kjøkkenet og meldes om at maten, en fransk rett: Bolja Bais.. med en Cozes Hermitage 2007 til. Herved opphører all modellbygging i kveld. Damen får vente til i morgen, for litt subtil væring...

 

God kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det staar respekt av aa dyppe dekalene i Klear foer du legger de paa - spesielt saa krevende konturer som rundt nesen.  Klear begynner aa stoerkne relativt snart, saa da skal du jobbe raskt og presist.  Ellers saa ser jo dette ut som det er helt vanlig Andre-standard saa langt.  Maskeringen paa canopyen er helmaks.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig finish!

 

Angående fargene på finske fly, så skulle en tro at fly som ble erobra av tyskerne, ble malt opp i tyske farger da tyskerne tok dem i bruk, og at disse flya ankom Finland i tyske farger, inkludert RLM 65 på undersida, mens førkrigsfly og fly som ble levert til finnene direkte fra USA eller Storbritannia etter krigsutbruddet ble malt i lysegrått eller aluminium på undersidene.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal man ikke " tro..." det finner sted i statskirken (forhåpentligvis...... wOOt:cheers:) eller andre steder. :doh:.... Dette er et uklart område som jeg har belyst og er ingen retter gang mot hverken den ene eller andre tabell... Meget  få bevis om hvilke fly som var inne til overhalingen eller ikke, men elve var nok inne så sent som det..., siden  den  også ble karrikert med hai kjeft...sent augusti 43....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god ord om Canopy, har (per)gynt en ny praksis... Det å sprøyte på første interiør farge gir en grei illusjon. Man ser dog at den er blank og synbar igjenom "tykk" plast. Denne gangen har jeg maskert på innsiden og sprøytet matt interiør grå av fransk blanding. Ellers så er jeg mere og mere fan av vakum vinduer.....http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/075.jpg[/img]]075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.