Torgeir Eikeland Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 SIG Perkele sover aldri. Mens jeg venter på referansebok på polsk til Marylanden bygger jeg Finskefiat. Det første jeg må gjøre er å velge skjema. Special Hobby har vært generøs med mulighetene. Her er hele ni av dem, selv om det er snakk om tre ulike maskiner på ulike stadier i karrieren. Pga flere omganger ommalinger og rekonfigureringer finnes det en finsk Fiat til nesten enhver trosretning. Alternativ A: FA-25 i finsk kamo med italienermalt vinge i mars-juli 1942. B: Samme maskin samme høst med nedtonet italieerkamo på vingen og annet nummer på halen. C: FA-1 med ski. D: FA-1 i finsk kamo mars 1942. E: FA-33 i helitaliensk kamo uten gule østfrontmerkinger. F: FA-33 ditto men med gult halebånd, spinner og taktisk 8-tall. G: FA-1 i italienerkamo med halebånd. H: FA-1 etter oppshining med lavere hale, ny type antenne og dødninghode på spinner. I: FA-33 med ski og italienerkamo. Akkurat nå er jeg mest fristet av alternativ G, mye på grunn av dette ekstremt kule bildet i Fiat-boka til Kari Stenman og Kalevi Keskinen. Mye chipping og BMF på panelet foran halebåndet. Tror nok jeg må droppe flapsen. Det blir en del gøy sløyd. Man er da så smått i gang også. Resincowlingen og motoren lover veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 For et fantastisk tempo, Torgeir. Nok en maskin jeg gleder meg til å se bli bygget! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Myrland Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Endelig dukker denne tråden opp! driver selv og parallellbygger på den modellen samtidig med Brewsteren. Har ikke helt bestemt meg for hvilket skjema jeg skal gå for, men det blir sansynlig finsk kamo i grønt og sort. Har kommet litt lengre enn deg, men i kjent effektiv stil vil du nok frese forbi. ser fram til flere bilder Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Synes du har valgt deg et bra forbilde. Spaghettikamo er du jo glad i så dette passer jo perfekt Glæ mæ te å sjå framgang i deinn hær trå'n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Bygger jeg SÅ fort altså? Jaja. Jeg må si jeg er fristet av den med ski og gul nese og halebånd også. Gul nese er tøft. Ski er tøft/snålt. Men jeg liker egentlig fiaten best med hjul. Akkurat nå. Fantastisk sett dette med tre ulike spinnere, to ulike haler, mulighet for ski samt eventuelt tropefilter som noen maskiner jo hadde. Jeg har forresten tenkt å åpne cockpitflapsen også slik det er vist på bildet. Der ser det jammen ut til å være NMF på innsiden, noe som er sterkt betenkelig mtp grønnfargen jeg har malt interiøret med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Finsk Fiat med ski og italiensk kamo høres tøffest ut, synes jeg. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Direkte inne fra plastsløyden nå. Det går tregt fordi det er sol ute og fordi dette settet ikke akkurat bygger seg selv. Special Hobby er Special Hobby. Her er jeg i gang med å fylle vingerot med syltynne strips. Og nei: jeg skulle IKKE limt vingeoverdelene til skroget før jeg limte på undervingedelen. Da hadde ikke panellinjer korrespondert eller jeg hadde fått en syk vingevinkel. Siden jeg bygger så mange britiske fly har jeg ikke felt flaps fra scratch før. Her fikk jeg endelig sjansen. Møkkajobb såklart, men spennende å se om jeg får det til. Fyda, så uskarpt et bilde! Her skimter vi møysommelig tilpassing med shims og ståk. Nå er det viktig å ta en kamp av gangen (sitat: alle fotballtrenere i hele verden) Motoren var bra fra eska, men ble enda mer lik originalen da jeg hadde limt på disse pinnene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Så special Hobby er SÅ utfordrende? Wow, jeg som akkurat har kjøpt meg en F-86K fra de. Angrer nå. Ser bra ut så langt, Torgeir. Stilig med flapsen du bygger litt om på. De setebeltene. Følger de med i settet eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Flott driv på makaronisatanen. Ser ut til at det er et flott Special Hobby-sett dette med sine utfordringer og snags. Her er jeg i gang med å fylle vingerot med syltynne strips. Og nei: jeg skulle IKKE limt vingeoverdelene til skroget før jeg limte på undervingedelen. Da hadde ikke panellinjer korrespondert eller jeg hadde fått en syk vingevinkel. Lurer også på hvordan de som limer øverste halvdel fikser dette med å fluktet panellinjene Mvh Rune Haugen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Så special Hobby er SÅ utfordrende? Herren behager å spøke ved hjelp av ironi? Dette er lett jogg i forhold til Special Hobbys mer hardbarka sett. Setebeltene følger med ja. Ikke pre painted, men fine saker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Myrland Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 blæh... det ser mye tøffer ut med hengende flaps. kanskje jeg også skal lage det på min pastamaskin mon tro?... Ser at du har mange av de samme ujevnhetene som jeg, men dog færre Dritt i sola, kjør på! Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 blæh... det ser mye tøffer ut med hengende flaps. kanskje jeg også skal lage det på min pastamaskin mon tro?... Ja, jeg så i tråden din at du har har limt sammen vingene? Er det ikke litt vanskelig å sage løs flapsen da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Tross nydelig sommer og mye uteliv, får jeg gjort litt på nettene med denne makaronikokeren. Jeg har vært slapp med å oppdatere på plastsløyd, sparkling, pussing og kjedelige ting. Faktisk er jeg vel så godt som ferdig med lakkjobben nå. Mottling er fremdeles hysterisk morsomt. Dette er bruno mimetico og verde mimetico representert ved Hu 26 og 155 henholdsvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Du har utnytta sommernettene godt, ser det ut til. Flott mottling! Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Enig med Einar her. Mottlingen ser uovertruffen bra ut Du har vært flittig på nettene. Humbrol 155 sier du? Er det fargen Humbrol oppgir til Olive Drab? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 For en mottling! Aldeles nydelig utført, Torgeir!Likte også esken som flyet står på. hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Enig og atter enig - veldig bra mottling, du må vel kunne anses for å være ekspert på Italo-mottling nå Det er godt å se at ikke finværet setter en fullstendig brems for byggeaktivitetene, og i dag er jo en grå, overskyet dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Takk til alle fire. Jo Hu 155 er oppgitt av Humbrol som Olive Drab. FS-koden er veldig nærme det Kari Stenman oppgir for fargen man har funnet på haleroret til FA-1, var det på museet i Helsinki trur eg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Etter fire-fem strøk Johnson og dekaler på plass begynner perkelefeelingen å melde seg for fullt. En diskret vask har jeg også rukket. Etter mattlakk blir det chipping og bleking, og helt til slutt skal jeg male over serienumrene der de er inne på det gule halebåndet. De skal akkurat vises gjennom gulfargen. Dette vil si at jeg må maskere på dekaler, og DET blir spennende det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Etter mattlakk blir det chipping og bleking, og helt til slutt skal jeg male over serienumrene der de er inne på det gule halebåndet. De skal akkurat vises gjennom gulfargen. Dette vil si at jeg må maskere på dekaler, og DET blir spennende det! Det går helt fint hvis du bare gjør det motsatte av det Anton gjør.......... Post-it lapper fungerer fint eller tape som har sittet på en svett panne, men dette vet du allerede så det er i grunnen bare tull at jeg skriver det. Flyet ser fint ut i alle fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Ooooo, spennende, Torgeir! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Nei og nei helsikkes tusseladd! nå har du kværnet ut et par "perkele "maskiner fortere enn det tar en gjenomsnitts sullik å få flaske korken av himkok flaska.....Bra blir det også.... , denne maskinen er ultra sliten har jeg sett på bilder...... Jeg sverger hevn >:(og må nå sette i gang intensiv research på en M.S 406 for å lage noe du ikke har....? . Blues festivalen på Notodden skulle gi mye anledning til å studere understellsføring på kjerra som er relativt kalvbent... Men resinen er ikke bra......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Nei og nei helsikkes tusseladd! nå har du kværnet ut et par "perkele "maskiner fortere enn det tar en gjenomsnitts sullik å få flaske korken av himkok flaska.....Bra blir det også.... , denne maskinen er ultra sliten har jeg sett på bilder...... Jeg sverger hevn >:(og må nå sette i gang intensiv research på en M.S 406 for å lage noe du ikke har....? . Blues festivalen på Notodden skulle gi mye anledning til å studere understellsføring på kjerra som er relativt kalvbent... Men resinen er ikke bra......... Ja, hele TO perkelefly på skal vi se: fire måneder? Treg med himkok-flaska du ? Angående ultraslitenhet tror jeg nok du må blande den med for eksempel FA-17 eller FA-1? Denne maskinen er nemlig en av de mindre ultraslitne skal jeg dømme etter bildet jeg har funnet av den i boka til Keskinen/Stenman. Det er tatt i august 1941 rett før den fikk gul nese 1. september. Og jeg ar bestemt at denne modellen framstiller FA-33 i september `41, før den fikk ski og sort, spiss spinner vinteren året etter. Det er nemlig det andre bildet jeg har av den som er tatt på rimelig nært hold. Og det er egentlig greit nok, for det er ikke lett å chippe noe sønder og sammen uten at det ser overdrevent ut. Nå har den fått diskret chipping som selv en ingeniør med væringsvegring ville kunnet godtatt som realistisk. Mulig jeg flesker til med noen skikkelige panelskygger i kveld. Se nå til å rive deg løs fra Notodden-MILFsene og riv heller lokket av eska til denne Moranen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det har du helt rett i, var langt unna Kari Stenman bøkene ved siste innlegg og har sjekket det ut. Stemmer bra. Blir sjefs flott dette. En kalvbeint franskmann, er under oppseiling! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Hva skjedde med lysanderne dine? Tror jeg må bestille meg en Morane nå. Men ka farsken! De er utsolgt hos Hannants og Modelimex... http://www.modelimex.com/detail/aircraft/1-48/1-48-morane-saulnier-m-s-406-over-finland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.