Reidar Berg Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Det ble tatt opp noen timer med film under de forskjellige "Workshops" på SKALA. Er det mulighet å få kjøpe kopi av disse på DVD ? Hadde vært kjekt som "oppfriskning", i tillegg var det mange "Workshops" man ikke fikk med seg på grunn av andre ting (dømming etc.) Reidar Quote
Edward H. Valholm Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Hei, Jeg filmet det meste. Holder på å overføre dette til DVD'er nå. Men kan ikke love at kvalitet, kameraføring m.m. er 100%. Når jeg har fått alt over kommer jeg til å lage en ISO fil som legges ut på nettet, tilgjengelig til alle på dette forumet. Med en DVD .iso fil er det enkelt å brenne sin egen DVD hjemme. Eller få noen til å brenne for deg. Jeg har desverre ingen mulighet til å etterkomme ønsker om DVDer. Håper det er greit.. hilsen Edward Quote
Kjell Bråten Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Etter min mening er dette VELDIG greit! Var mye jeg ikke fikk med meg, og en mye jeg kunne tenkt meg å se på nytt. Tror denne kommer til å stå fremst på dvd hylla mi (jeg har nesten ingen dvd'er) Ser veldig fram til å laste ned og brenne og SE denne dvd'en! Quote
Håvard S. Nisja Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Hvis det blir litt størrelse på iso'n, så kan jeg stille med serverplass med 100 Mb linje ut slik at det går fort å laste ned. Ikke er det noe særlig med andre begrensninger heller... Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Hvis vi får områdd oss litt mer neste år, med dedikerte "filmere" neste år, kan vi nok få kombinert selve foredragsfilmen (I år hadde vi ikke film i mens gutta holdt på) med vanlig filmkamera. Hvis noen stiller seg frivillig som kameracrew skal vi nok få til noe bra. Det er bare å melde seg på i Skala2011-tråden. K Quote
Edward H. Valholm Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Hei, Har også laget en .mkv fil på ca. 4,5GB som har alt jeg har filmet. For de av dere som kan se på mkv filer så er denne ganske grei å ha.. Noen som ønsker en slik tilgjengelig? Ed Quote
Anton Chumak Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Sure, men hvordan skal du gjøre den tilgjengelig? Torrents? Quote
Edward H. Valholm Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Kan legge det ut på et FTP område, eller slenge hele filen zippet på et nettsted jeg har.. Torrents er vel også en mulighet.. Ed Sure, men hvordan skal du gjøre den tilgjengelig? Torrents? Quote
Kjell Bråten Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Torrents er ikke en dum ide, ulempen er at den kan bli spredt alle vinder og vel så det. Det er kanskje greit å ha litt styring på hvem som har den. Ftp eller noe slikt burde funke bra det også. Quote
Andrzej Boniukiewicz Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 En glimrende tilbud. Takk skal du ha Edward Quote
Kim Tony Salomonsen Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 En torrent vil jo kun bli delt til de som har tilgang til trackeren (selve .torrent fila), i tillegg så vil jo torrent være med på å spre båndbreddebruken slik at ikke kun en person må ta den belastningen. Quote
Henrik Melvold Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Hvorfor i alle dager gjøre dette så komplisert? Edward sier han kan legge dette ut på en server. Gjør det, og del linken i denne tråden. Ferdig. Forøvrig flott at du filmet. Henrik Quote
Håvard S. Nisja Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Torrents er ikke en dum ide, ulempen er at den kan bli spredt alle vinder og vel så det. Det er kanskje greit å ha litt styring på hvem som har den. Ftp eller noe slikt burde funke bra det også. Torrents er ikke et effektivt medium før det er mange som deler. Og for å være ærlig, så trur jeg ikke de knappe 710 brukerne på forumet + pluss eventuelt andre utgjør stor nok brukermasse. Og så snart man har først en hel utgave en annen plass en hos rettighetshaveren, uavhengig av metode for distrubisjon, så kan den bli spredt for alle vinder. Det er f.eks ikke noe problem å ta noe man har lastet ned via torrents og laste det opp på en webside, ftp-server eller whatever. Det samme gjelder også motsatt selvfølgelig. Derimot er det mulig å begrense hvem som kan laste ned vha passordbeskyttelse på ei nettside (selv om denne passordbeskyttelsen er mulig å cracke). Torrents har ingen slike beskyttelsesmekanismer. og hvis Noén tar tilbudet om serverplass med 100Mb linje ut, så slipper vi å tenke på hastigheten også. Uansett er det til syvende og sist et spørsmål om hvem man stoler på, og om disse sprer materialet videre. Selv det beste sikkerhetssystemet er bare unødvendig staffasje hvis man ikke kan stole på menneskene i systemet. Just my 50 øre... (og for så vidt enig med Henrik) Uansett: Jeg vil gjerne ha et eksemplar. Quote
Edward H. Valholm Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Da har jeg laget et sett (totalt fire DVDr) for meg selv og sjekket kvaliteten på tv'n. Ble ikke så bra som jeg hadde håpet (kommer noen striper på bildet når det er raske bevegelser, som f.eks. hender ol. - vet ikke hva jeg har gjort feil i konverteringen underveis) Hvis det er noen som har kjennskap til komvertering fra .MTS (sonys AVCHD format) til f.eks. rå .mov format så si ifra.. Men filmene ble passe greie sett ut ifra det ståsted at det er amatøropptak... Håvard, hvis du gir meg tilgang til serverplass så kan jeg sende deg filene. Kanskje du klarer å lage en DVD iso ut fra filene. Jeg sitter på en iMAC og har ikke programvare pr. dd. for å gjøre dette? hilsen Ed Quote
Edward H. Valholm Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Oppdatering: Fant en måte å kopiere ferdige filmer til .iso format. Da er det løst. Deretter blir det bare å zippe filene ned og oversende den til Håvard. Skal også sjekke om det finnes noe gratis software for iMAC som klarer å konvertere .mts til .mov format uten tap av kvalitet og som lager de overnevnte "stripene"... Hva man ikke må lære seg... Ed Quote
Håvard S. Nisja Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Deretter blir det bare å zippe filene ned og oversende den til Håvard. Jepps, jeg tar i mot jeg. Sjekk PM Quote
Kim Tony Salomonsen Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Vet at .mov er macs format for film. Men er det ikke en vanlig video DVD du har laget? Konverter rett over fra .mts til mpg, så slipper du to konverteringer. (først fra .mts til .mov og deretter .mov til .mpg) Quote
Edward H. Valholm Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Jepp, er vanlig DVD. Prøver bare å få best kvalitet på dem og pr. dd. synes jeg ikke at jeg har lykkes 100% Ed Quote
Kjell Bråten Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Kjempe bra film! Sitter å ser på Spencer akkurat nå. Jeg gikk glipp av hans første demo, men får den med meg nå! Kjempe jobb med filming og produsering av DVD! -Kjell Quote
Edward H. Valholm Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Godt å høre Kjell, du er faktisk den aller første som ser filmen på DVD. Jeg har ikke sett alt selv engang. Ed Quote
Edward H. Valholm Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Håvard, har du fått lastet ned filene? Ed Quote
Håvard S. Nisja Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Har fått lastet ned ja, men jeg får CRC-feil hver gang. Tredje eller 4 gangen jeg prøver nå, med forkjellige program. Du må sjekke rar-filen, muligens lage ny, eller legge ut bin-filen. Uansett: lag en MD5sum for filen, slik at man kan kontrollere at nedlastingen ble korrekt. Quote
Recommended Posts