Gå til innhold
  • Bli medlem

VW 1303S Bandai 1/20 (Ferdig)


Gaute Halsaunet

Anbefalte innlegg

Har så vidt begynt på Bandai sin 1303S i 1/20 skala. Dette er et ganske fint sett som daterer seg tilbake til den gangen bilen var ny, altså ca 1974.

Noen bilder av innholdet:

DSCN7324.jpg

DSCN7326.jpg

DSCN7327.jpg

DSCN7328.jpg

DSCN7329.jpg

DSCN7330.jpg

DSCN7331.jpg

DSCN7332.jpg

DSCN7333.jpg

DSCN7334.jpg

DSCN7336.jpg

Som dere kan se så er det hvitmetall deler i hjuloppheng samt at det følger med pluggledninger og slanger til motoren.

Settet er vel enkelt å greit det beste en kan få av en 1303 boble, Imai har jo en i 1/24 men den er ikke i nærheten så bra som denne.

Det betyr ikke at Bandai sin er perfekt den heller, den har noen småfeil. Blant annet så har de fått for seg at reservehjulet er av den gamle 5 bolts utgaven med stort boltmønster noe som selvsagt ikke er korrekt samt at de har på en eller annen måte fått baksete til å nærmest ha liggestilling.

Rattet er også på høyre side, har lyst til å konvertere over til venstre ratt men er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å få dashbordet til å bli riktig.

Det jeg har gjort hittil er å bygge litt på motoren, ikke helt ferdig med den enda men her er iallefall noe bilder av progresjonen så langt.

DSC00477.jpg

DSC00476.jpg

DSC00475.jpg

Beklager litt dårlig kvalitet på de siste bildene her, det eneste jeg har av kamera nå er mobilkamera og det er ikke så særlig på å ta makro bilder når lyset ikke er bra.

Da er det bare for meg å sette igang å prøve å bli ferdig til LU ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masser av 1/20 sett jeg så for meg passer det fint.

Har 3 stk av dette settet, en USA Entex utgave og en bandai versjon i gult. Så har jeg jo Renault 16 fra Heller samt Triumph TR7, Ford Capri mkI, Golf 1 (5 dørs), Porsche 911, Porsche 928 og 2 stk T-ford i 1/20

Har jo også igjen et par av de Ford vanene fra Revell (Vanker bilen) som er 1/20, samt restene av en bygd MPC Ford van. Men den tøffeste er vel IMC Surf Buggy, psykedelisk sett med instruksjontegninger formet som en blomst og eske lokk i sort-hvitt slik at du selv kan bruke eska til å finne ut hvilken farge du skal ha på modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lyst å bygge en slik selv jeg nå. mamma hadde slik når hun var ung, og hun hadde en mint grønn utgave med 3 rosa elefanter som dekor, 1 stor på panseret og 1 på hver dør, i litt mindre varinant, tror hun mor hadde blitt glad da ja :)

 

blir moro å følge tråden, så jeg ser litt tips :)

 

noen bra forslag på ei lett bygd boble fra slutten av 60 tallet?

 

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault 16  wOOt

Selg den til meg nå..............pliiiiis :'(

 

Leif

 

Hehe, nei. Men du er velkommen i jakten på slike på Ebay. Har selv to nå så jeg tror det kanskje holder. Den første jeg kjøpte var jeg råheldig med. Handla den fra ei dame som akkurat hadde registrert seg på Ebay og dermed ikke hadde feedback. Det stod heller ingenting om Paypal men jeg spurte og hu ordna det til så jeg kunne betale med det. Hun hadde ikke lagt ut bilde og svært lite info om modellen så jeg endte opp som buggiver nr. 2 og vinner av modellen til den lave sum av 8 dollar og 59 cent. Den andre jeg kjøpte ble nok en del dyrere :P

 

Ronny:

Kjøp Hasegawa sin 66 eller 67 boble du. Den er curbside, med karosseri i en hel del og ypperlig passform på alt. 1:24 skala på den, gjør seg meget bra i hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering, er nesten ferdig med motoren nå. Slangene som følger med i settet er veldig stive så de ser litt rare ut akkurat nå. Skal prøve å ha de i varmt vann for å se om de blir litt mykere. Har enda ikke montert luftfilterboksen og slanger dit men ellers så er alt klart.

DSC00491.jpg

DSC00490.jpg

DSC00492.jpg

La pluggledninger slik de skal være, i følge Bandai så skal de gå fra fordeler og over viftehus og dynamo og til hver enkelt plugg men dette er feil. På en 1:1 motor går ledningene helt inne ved viftehuset der de sitter i små klips. Så jeg dro de bak dynamofot og slanger slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bra denne her Gaute :)  Litt synd med 1/20 i forhold til utstillinger da men.... blir jo smått og stort på hjul, men det er vel egentlig ikke noe å bry seg så mye med for vi bygger jo det vi har lysst på så får man se hva det blir til da modellene er ferdig.

Er det snart så du skal prøvestarte bokseren ?  :shifty:;)  ser ganske naturtro ut  :)

 

Svein Ivar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm skikkelig retrosett, kunne ikke unngå å se Britfix limet :D. Husker disse orange boblene gikk her på byen også. Bestemora til en kamerat hadde en av de siste som ble produsert. Den var med ekstralykter og ganske stor motor 1.6 l. Hvor lenge ble bobbla produsert? Husker også noen med champis farge og sølvgrå med fartsstriper. De siste utgavene var ganske luxeriøse for sin tid. Tøff motor :thumb:

 

Har veldig lyst til å lage en Baja verson, med stingerpotte og eksponert motor. Litt grove dekk og recaro stoler, veltebur osv. Må få tak i en Tamiya Bobble snart, ingen som har en til salgs? vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm skikkelig retrosett, kunne ikke unngå å se Britfix limet :D. Husker disse orange boblene gikk her på byen også. Bestemora til en kamerat hadde en av de siste som ble produsert. Den var med ekstralykter og ganske stor motor 1.6 l. Hvor lenge ble bobbla produsert? Husker også noen med champis farge og sølvgrå med fartsstriper. De siste utgavene var ganske luxeriøse for sin tid. Tøff motor :thumb:

 

Har veldig lyst til å lage en Baja verson, med stingerpotte og eksponert motor. Litt grove dekk og recaro stoler, veltebur osv. Må få tak i en Tamiya Bobble snart, ingen som har en til salgs? vel

 

130kr +frakt fra Hiroboy det er billig  ;)

 

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?currency=NOK&products_id=1507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen spiller egentlig liten rolle, har mest lyst til å kjøpe den i Norge evt hente den.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Rebelbaja.jpg[/img]]Rebelbaja.jpg

Tenkte meg noe i denne rettning, med hjul fra Dessert Rat (GMC) settet. Det blir stinger potte, gamle Parker penner har slike hylster. Min Mont Blanc fyllepenn skal jeg la ligge i fred, kjøpt inn for egene penger fra David Andersen i Oslo. Det er forøvrig en penn som sklir over papiret på en måte som får en til å dvele ved ord og skrivemåter på en helt egen måte. Her sliter jeg med klissete tastatur og PC dysklesi.. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det blir "hugger Orange" med Goodrich dekker blank sort felg, og Stinger potte på denne :thumb: Gleder meg. Kjøp deg en ny du Nick, på nettet, du har sikkert mange av disse på lager....he he.

 

Ikke mange nok  ::) kan vel ikke få for mange av disse  ;D

 

skal du til Jørn den 24 eller kommer du innom en dag ?

 

Vi skal nok få til en utveksling ja på Svalbard resten av uken :) PM sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt gjort litt på bobla i løpet av uka også, er nesten ferdig med interiøret og motoren er montert på.

DSC00512.jpg

Kunne tenkt meg å legge inn gummimatter i gulvet på denne, er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan få til realistiske matter?

DSC00514.jpg

Har begynt litt prøve montering av hjulopphenget bak, dette skal males og skrus fast i torsjonsrøret når det er ferdig.

Mangler enda å montere varme slangene som går fra varmepottene og inn i karossen. Disse er veldig stive og vanskelige å få på plass. Kan kanskje være at de er stive av alder, hva vet jeg. De mykner opp bra i varm vann men stivner fort til igjen så je gmå være kjapp for å få de på plass riktig.

DSC00520.jpg

DSC00518.jpg

Blir en høyrerattet bil dette, tar ikke sjansen på å konvertere over denne til venstre ratt. Planen er at dette skal bli en fabrikksny bil så det bli lite væring.

DSC00516.jpg

Her kan en se hvilken farge bilen skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt småfikling er det på denne innimellom også

DSC00553.jpg

Den er nå på hjul, har tenkt å prøve å få til ventiler på felgene også. Har en plan om å gjøre dette ved å kutte små biter med tynn ståltråd som jeg fester på.

 

DSC00556.jpg

Dashen har blitt detaljert litt, ikke helt samme nå som Trygves kreasjoner men jeg er allikevel fornøyd.

 

DSC00560.jpg

Det er fungerende styring og fjæring framme på denne modellen.

 

DSC00561.jpg

Den to-delte karossen har fått seg et strøk med grunning, skal begynne å pusse litt på denne når grunninga har herda skikkelig. Har tatt noen støpeskjøter allerede men det dukker vel opp en del flere nå med grunninga på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, et lite tips når det gjelder å få til vinyl "look" på seter etc.

 

Fikk tipset av en gammel modell ringrev. Bruk rett og slett fettet fra fingrene dine, høres sykt ut, men gni og gnukk med fingrene på stolene dine, og du vil få frem skai glansen fra lakken. Har du ekstremt tørre never, let rundt i familien etter små barnehender  :D he he!

 

vennlig hilsen

 

Arnfinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, et lite tips når det gjelder å få til vinyl "look" på seter etc.

 

Fikk tipset av en gammel modell ringrev. Bruk rett og slett fettet fra fingrene dine, høres sykt ut, men gni og gnukk med fingrene på stolene dine, og du vil få frem skai glansen fra lakken. Har du ekstremt tørre never, let rundt i familien etter små barnehender  :D he he!

 

vennlig hilsen

 

Arnfinn.

 

Takker for tipset, har selv hørt noe slikt. Har også hørt at en kan fingre litt på en skive salamipølse for så å gnikke litt på settene, da skal en få en slags skinn sete look :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.