Gå til innhold
  • Bli medlem

Spitfire Mk.IX FN-Z mai 1945 1/48 Hasegawa


Anbefalte innlegg

Ja da blir det forsøk på fly fra en stakkars bilbygger. Settet var innkjøpt for lenge siden,men nå kom rette anledningen..

Jeg har vel bygget 3 fly siste 10 år, og ingen av de har vært annet enn enkle modeller uten noe ekstra.

 

Denne gangen kaster jeg meg ut i det og prøver både ets og resin. Samt at jeg får prøve å få til en noenlunde realistisk væring.

 

Har ikke gjort noe enda (utenom å lese meg opp på Spit), men her håper jeg det blir mange modeller. Og ettersom dette vel er en av de lettest tilgjengelig forbildene så tenkte jeg det er best å melde seg på raskere en svint.

 

 

IMG_5642 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ja, det er ikke det at det er bygget noe, men jeg har lest og kjøpt litt.

 

Og en ting jeg fant var et konverteringssett fra Heritage Aviation. Jeg såg omtale av dette i Scale Aviation Modeller september i år utgaven.

Nettsiden ble funnet http://www.heritageaviationmodelsltd.com/spitfire-ix--correction-set-for-hasegawa-kit-270-p.asp og settet inkjøpt.

 

Men er dette riktig da?

Settet er like langt totalt som Hasegawa, men cockpiten er flyttet fram 1 mm, altså lenger hale og kortere snute. Er det riktig da?

 

Her har jeg tapet fast Hasegawaen på venstre og Aeroclub til høyre. Dere ser sikker hva jeg mener.

 

 

IMG_0443 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe stygt om Hasegawasettet (denne gangen). Men du bør være obs på ar dekalene for FN-Z ikke er helt korrekte. Bl.a. er rundellene for vingene (overside) feil type, de skal være med hvit ring.

 

Nils

 

Ja, det har jeg fått med meg, og kjøpt inn egne rundeller fra Eagle Strike. Rødfargen er også lik resten av dekalene til Haesgawa, så den nøtten tror jeg er knekket.

 

Men er det enda flere feil på dekalene? Det har ikke jeg fått med meg.

 

Og hva jeg skal gjøre med denne beryktede nesen har jeg heller ikke klart å bestemme meg for. Mest sannsynlig bruker jeg skroget som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut,

 

Du er en bilbygger. Det virker på meg som om du ikke faktisk vil se forskjell på et korrekt skrog (finnes ikke) og Hasegawa-skroget. Så hvorfor bruke energien på dette?

Jeg har bygget Hasegawa-spit'en rett fra eska, og for meg ser den ut som en IX. Majoriteten av Norges modellbyggerskare vil ikke klare å se a) hva som er galt med Hasegawa-skroget og b) hvilket skrog som faktisk er rett, skulle man sette opp Aeroclub, Heritage eller Tom's Modelworks (eller hvem det nå var) sine skrog ved siden av hverandre.

 

Bygg settet.  :thumb:

 

PS Nesen er visstnok helt fin. Det er oljetanken mellom nesen og windscreen som er for kort. Visstnok.  DS

 

PPS. Hvis det derimot hadde vært Ocidental (les: Italeri og Revell) sin Spit, så kunne du snakket om ta nesen er feil. DDS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Aeroclub sitt korrigeringssett, saa er det brukbart - om du vil beholde mer av Hasegawa detaljeringen, saa er det ikke store jobben aa forlenge nesen slik som jeg beskrev i en annen byggetraad - kapp og lim gjoer du paa en kveld.  La toerke noen kvelder, og saa er det kun snakk om noe pussing og sparkling.  Om du vil bygge Hasegawa settet rett fra esken, saa kommer ingen til aa slippe noe tungt paa den av den grunn.  Om du derimot ikke har betalt kontingent, saa kan vi vurdere det:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har fortsatt håp om å få denne ferdig til Skala 2010.

 

Jeg bestemte meg for å beholde nesen rett ut av esken, og heller prøve å bygge en detaljert og "fin" modell.

Spanderte på meg Aires cockpit sett. Nå er den klar til å gå inn i kroppen. Jeg glemte å ta bilde av sidepanelen før jeg limte sammen halvdelene. Men her er nå noen bilder av det som er klart.

Jeg har gått for en skitten og litt slitt variant. Kan ikke tenke meg at det var spesielt reint og fint i cockpit ved krigens slutt.

 

Eventuelle påpekinger av ting som er feil mottas med stor taknemlighet.

 

IMG_0772 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0766 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0770 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0771 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å se ut som en Spitfire, i mine øyne i alle fall.

Jeg angrer litt på at jeg fjernet balanserorene (de på vingene) det blir ikke helt lett å få inn Ultracast sine på en pen måte ser jeg. Høyderorene er jeg glad jeg brukte, de smatt rett inn. Perfekt passform.

 

Ellers er det ikke måte på så mange ganger jeg må flikke på setebeltene. Malingen detter av bare jeg ser på dem. Men oksygenslange har jeg nå fått med meg. (Lav E-streng fra gitaren)

 

IMG_0775 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0777 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par detaljer jeg ikke har fått helt oversikt over.

 

Kanonløpene; er de malt med skille på midten, eller er de i oversidefargen helt rundt?

                  Jeg forstår at løpene var dekket over (til og med kanskje med kondom), gjelder det også for den inderste korte kanonen?

 

Og skillet mellom kamuflasjefargene skal ikke være helt hardt? En liten "feathering"? Det var tillat med en halv inch eller så overspray, ifølge kamuflaskepolitiet under krigen?

 

Eg berre spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt kanonene skal ha samme farge helt rundt varierer nok.  Jeg har sett fly som har oversidefargen helt rundt, og andre igjen har hatt fargeskille.  Det beste er aa sjekke referanser og sammenlikne med fly i samme skvadron paa samme tidspunkt for aa foreta en kvalifisert gjetning.  Munningen kan du dekke til med hvitlim for aa illudere denne gummien, men du kan og la vaere - mange bilder viser munninger uten "beskyttelse":)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror fortsatt at det er mulig å bli ferdig til SKALA med denne.

 

Jeg er kommet helt frem til væring. Det er helt sikkert ikke siste flyet jeg kommer til å bygge.

Det er ikke lettere å bygge fly, men det er godt å vite at en feil i lakken kan kamufleres som væring. Det er dog utrolig anderledes og jeg har gjort en rekke feil. Spesielt med dekalene.

 

Det var også uvant mye arbeid med sparkel og pussing før grunning såg bra ut.

Preshading har jeg også prøvt meg på

 

 

 

 

 

IMG_0785 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0783 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

Den viser fortsatt gjennom kamoen, spesielt på undersiden.

 

IMG_0020 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0019 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet også litt hvitt inn i grunnfargene på oversidekamoen. Den ble brukt mest på toppen, og litt her og der for å få litt liv.

 

IMG_0028 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0023 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_0025 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Dekalene er kommet godt ned i panellinjene og ligger og tørker med et siste drag av Sol. Så blir det væring. Forsiktig slik at den ser velholdt og nyvasket ut, men slitt.

Det blir vel panelvask, chipping og litt filter.

 

Har da ellers tabbet meg ut på Zen på flyets venstre side. Alle kjennemerke bokstavene skulle vært på en jevn linje.

Jeg begynnte bakerst og såg ikke hvor skjeivt det var før Fen kom på. Da satt Zen som limt. Jeg prøvde med både varmt vann og Set. Fikk den litt på gli, men feiget ut da den begynnte å revne.

Men for å få litt symetri i det så er også FN på andre siden lagt på i samme vinkel. Vet det er feil, men det får være. Walkway stripene skulle vel heller ikke gått over rundellene på vingene, men de får jeg kanskje bare la være. De sitter i alle fall som spikret.

 

Bak eksosen har jeg så vidt begynnt med litt pigmenter og chipping.

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det bare småting igjen å gjøre.

 

Væringen var skikkelig kosearbeid. Jeg overdrev kanskje litt, men det får være.

Ellers gikk det nesten til h...... med canopy maskeringen. Jeg brukte BMF, sikkert flott det. Men jeg hadde festet canopy på modellen, og med interørfarge, litt mye grunning kamofarge og litt både blank og matt på toppen, var det så tykt at det var nesten umulig å få den av igjen. Måtte bruke pensel for å få det til å se noenlunde ut. Tenker kanskje jeg kommer til å skifte ut denne senere.

 

IMG_0178 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Jeg la på nye rundeller på vingene for å skjule gangstripene.

IMG_0181 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

 

Eksosen ble grunnet med Alclad Jet Exhaust. Resten av fargen er MIG pigmente, mest Old Rust, og litt annet. Det er forresten Ultracast sine. Flaggstipene på spinneren ble ikke så aller værst, ikke perfekt, men...

 

IMG_0184 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja - enda en Spitfire paa bordet:)  Resultatet ser jo helt greit ut det, saa denne gleder jeg meg til aa se neste helg. 

 

Jeg har noen canopies til overs om du vil ta en "omkamp" paa den, men ut i fra bildene har du ikke saa mye aa klage over.  For aa bli kvitt limet fra BMF, ta aa poler canopyen med modellbilvoks - The Final Detail eller Finisher.  Har du brukt Johnson's Klear paa canopyene, saa tar det Klear en og, saa derfor proever jeg aa ikke bruke Klear paa canopyer naa til dags.  Vakuumformede canopies har en annen plast enn sproeytestoepte, saa de liker ikke polering.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.