Gå til innhold
  • Bli medlem

Superdetailing a Supercar


Anbefalte innlegg

Har gått rundt i hele dag med Bowie's Space Oddity i hodet, dere vet:

Ground control to Major Tom

Your circuits dead, theres something wrong

Can you hear me, Major Tom?

 

Kanskje et hint fra underbevistheten???  ???

Ikke vet jeg, så jeg gjør som Major Tom... carry on with my crazy misson.

 

Hva galskap er blitt gjort i dag  ???

Vel, hadde lyst til å reise og kidnappe Terje og få ham til å lakke karosseriet.

Han påstår at Tamiya akryl med isopropanol er bankers.

Matt Tamiya er helt supert, men jeg ga opp den blanke for lenge siden fordi den aldri tørket.

Trodde det var fordi jeg tynna med rødsprit, så nå tenkte jeg å prøve igjen med Terje's oppskrift.

 

La på to tynne lag for en drøy uke siden, og sjekket dem i dag.

Samme #%@$! greia  >:( >:(>:(

Den er overflatetørr, men seig.

Så fort jeg begynner å håndtere delene sitter det fingermerker i lakken som ikke går bort.

 

Måtte finne en annen løsning da, og valget fallt på Testors Boyd HiGloss Black, som jeg har hatt suksess med tidligere.

La på to tynne lag, så får det stå litt før vi tar et par til.

 

Ellers ble det gjort litt på kjølesystemet.

Himmelen forby at jeg på en solskinnsdag om en fem-seks års tid løfter modellen mot lyset og gjennom de luftespaltene jeg skjærte ut i går,

skimter at jeg har glemt å male røret på undersiden.

radio-1.jpg

 

De allerede modifiserte viftene ble montert på radiatorene.

radio-2.jpg

 

Og rørene ble lakket med Alclad White Alu, trans-rød og blå på koblinger og skjøter.

radio-3.jpg

 

Hadde et par detaljer i cockpiten jeg skulle lage, men oppdaget også dette på et bilde.

Noen som vet hva det er?

Den var ikke der originalt, så den er trolig kommet som en del av oppgraderingen for sessong to.

Mulig de mest lettskremte av førerne har fått installert en elektronisk luftfrisker...

gadget.jpg

 

Hadde uansett hva det er, lyst til å ha den med.

Så da ble det litt scratching da, og tok meg noen kreative friheter.

Borret og slipte til en bit av PE ramma, og fikk en monteringsbrakett med FXX script.

To muttere av plasticard, resten av en av hjulboltskruene, en liten DetailMaster kobling og en ledningstump.

gadget-1.jpg

 

Sånn passelig fornøyd med resultatet

gadget-2.jpg

 

Det andre jeg hadde i tankene var... bensin? Nei, datatilkoblingene som sees her.

connector-0.jpg

 

Den dobble røde kontakten under dash'en som jeg lagde av små plasticard biter,

og den runde med skrulokk, antakelig en optisk kobling, som jeg lagde av to DetailMaster "muttere" med kjede av en enkel snurret kordell fra en vanlig kabel.

connectors-1.jpg

 

Th'ASS it, for 2day

 

J R Floatinginmytincan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mistenker at den blå duppeditten er et onboard camera,men da er det litt merkelig plassert

 

Leif

 

 

 

Ja, merkelig plassert og i såfall også et merkelig kamerahus.

Den blå sylinderen har gjenger langs det hele, og er festet til braketten med en stor mutter på hver side.

 

Flere av bilene har det, og den sitter likt på alle bildene jeg har sett.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shine on you crazy diamond

 

Søren, nå fikk du meg til å "kaste bort" hele formiddagen på Pink Floyd  :P

"Crazy, toys in the attic kind of crazy, they must have taken my marbles away... "  :thumb:

 

Forøvrig... Umma Gumma, som kun anbefales for hard-core fans,

med et av sporene, ikke noen favoritt låt, men tittelen fikk meg til å tenke på Bunkersen:

"Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving"

 

:)  :D  ;D no offence intended  ;)  ;D  ;D

 

Så var det Fifth Gear på kassa også da...

Sett det før, men klarer ikke rive meg løs.

Tiff kjører Enzo og F1, og Tom kjører en 599GTB tilbake til fabrikken.

 

"Everytime you drive a Ferrari trough a tunel, you should wind down the windows and give it some stick.

It's a life affirming moment!"

 

J R Groovin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhei, klarte å rive meg opp av sofa'n  :D

 

Rusla ut til hulen min og på veien kunne jeg ikke la være å legge merke til at nabo bærta allerede hadde fått på seg bikinien.

Satte meg ned og hørte andre naboer herje med motorsager og gressklippere.

Hagen min... ser ikke ut, ikke kjøkkenet og stua heller når jeg tenker meg om, men bryr meg ikke så mye.

Sitter her og koser meg med det jeg har lyst til akkurat nå!

 

So wazzup 'a?

 

Må prøve å få ferdig bunnplatene så jeg kan få montert sammen noe, og det kan begynne å ligne på en bil.

Tar litt tid, og nå drømmer jeg karbon om natta.

 

Fiksa til luftinga på frambremsene fikk jeg gjort.

Fora ut en spruebit med litt tape, så den passer akkurat inn i røret.

Spruebiten kan limes til en malingsfri flekk på innerskjermen, og det er fortsatt mulig å vri og justere.

Mattsvart med litt brunt på toppene.

luft-1.jpg

 

Og her er de på plass.

Litt større dim enn originalene, men jeg tror jeg ville trengt rikelig bremsekjøling hvis jeg skulle "trash'a" rundt i denne  wOOt

luft-2.jpg

 

Tenkte det var greit å ha dekkene liggende klare også.

Felgene hadde allerede fått et lag svart, så da var det jobben som Roy gruer seg til med dekalstripene.

Gikk greit, Roy. Og det holder med to halvdeler pr. felg. Vet ikke hvorfor de har laget de ekstra.

Mine ble imidlertid noen flere deler, da dekalarket hadde fått et par knekker i hjørnet.

Borret ut senterpinnen og mutterfestet på de to dekkene som skal være avmontert.

Her er de, fire feite lefser

lefser.jpg

 

Tenkte jeg måtte ha med ventilene.

Småborr knekker lett, og det skal noe til å holde et fullt sortiment til enhver tid.

Så her borret jeg 0,3 hull og utvidet dem litt med mer hendig "torturverktøy"

drill.jpg

 

Tannlegen er din venn!  :thumb:

Dette er slike saker som de bruker til å renske opp inni røttene med  :'(

De er utrolig alsidige og holdbare, så jeg tror den assorterte esken jeg fikk skal holde lenge.

 

Tredde en DetailMaster mutter på en stump kobbertråd og tredde dette i hver av hullene.

vent-2.jpg

vent-1.jpg

 

Så var det litt mat da... men klarer sikkert ikke la være å gå ut igjen

 

J R Ventilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg legge dekaler i kveld på dørene og dekkene, Takker JR.

 

Ellers så ser det jo enda helt utrolig ut.. Stå på.

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdt ikke med å trykke en strukket sprue-bit ned i felgen, som ventil... Detaljnivået på denne modellen er imponerende. Gleder meg virkelig til å se den ferdig. Dessuten lager du en underholdende og lærerik tråd, som jeg gleder meg til å lese hver gang jeg ser du har oppdatert den.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig stykke arbeid altså blir vanskelig å konkurere med deg :pinch: har nok ingenting å stille oppmot deg med iallefall wOOt

 

Takker  :)

Er jo bare å prøve seg på noe... er det jeg gjør her  :P

Helheten og sluttresultatet som teller, og det er ingen som har sett "karossen" enda  :o

Om den aldri ser dagens lys, så har'n jo gjort nytta for seg som et læreobjekt for både meg og kanskje noen andre  ::)

 

Keep Building  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens en transponder til rundetelling/rundetider

 

Leif

Det har du nok helt rett i Leif. Dette er mottakerenheten til laptimeren, som er koplet opp til et instrument på dashbordet, så fører kan se rundetidene sine. Det er normalt plassert en sender enhet ved pitwall som sender et signal til bilen ved passering.

 

Sigve

Kappkjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens en transponder til rundetelling/rundetider

 

Leif

Det har du nok helt rett i Leif. Dette er mottakerenheten til laptimeren, som er koplet opp til et instrument på dashbordet, så fører kan se rundetidene sine. Det er normalt plassert en sender enhet ved pitwall som sender et signal til bilen ved passering.

 

Sigve

Kappkjører

 

Heeey, en sånn sender må jeg få montert borte på veggen på senteret, så kan jeg ta rundetider hver gang jeg leter etter parkering når jeg er borte på posten og henter modellpakker  wOOt

 

J R Svimmel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæpp... noen timer ekstra på jobben i dag, så jeg var ikke så veldig opplagt til å gjøre noe.

Hjalp ikke med kaffe engang  :pinch:

 

Så da tok jeg noen bilder av "dekaleringen" jeg gjorde i går kveld.

Gikk med et helt CrazyModeler ark, men har fått dekket mesteparten av bunnen nå.

Har valgt å ha den midtre dekkplata i "carbon/bronze" som er noe brunlig.

To grunner og fluer i samme smekk

For det første så hadde jeg ikke mer dekal som stemte med det øvrige under der.

Og når det først måtte bli annerledes, syntes jeg det var greit med en liten high-tech nostalgisk vri.

Vet Ferrari brukte "skid plate" av tre ihvertfall til så sent som 643 modellen i -92 sessongen.

En relativt solid sak, bortimot 2"x8" under hele chassisets lengde for å ta av mot bakkekontakt.

Ikke samme funksjon her, men likte "looken".

Tenkte den skulle få være løs, så den har fått dekal på begge sider.

under-1.jpg

 

Her er et par bilder av den bakre delen med NACA-ducts som gjør dekalleggingen litt tidkrevende.

Men bildene viser hvor mye det er mulig å strekke dekalene med SOL og varme.

Må regne med litt fortegnelse på mønsteret når det strekkes såpass som 4-5mm.

Umulig å strekke til over alt, så splitta dekalene over midten av "vingene" og la på et litt grovere mønster på disse etterpå.

under-2.jpg

under-3.jpg

 

Eneste fornuftige jeg fikk gjort i dag, var å feie på et lag til med svart.

Hadde gnidd over litt lett med Micro 6000 i går kveld.

Er ikke mye "normalt" med det karosseriet her. Kan liksom ikke bare sette det på en jig som med et vanlig plastsett.

body-1.jpg

 

Hi-Gloss Black...

så krysser jeg fingra for at det tørker

Har noen "korn" her og der, så må vel gå over med Micro Mesh etterhvert og få på noe klarlakk, så det er bare å håpe og be for glansen.

body-2.jpg

 

J R Hopeful

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven det ser i alle fall blankt ut!  :o Har du Sony kamera?  :)

 

Ja, eller var det ynoS  :P

Synes det bildet ble litt kult, ser jo nesten ikke at det er svart  :D

 

Problemet er at jeg aldri klarer å få lakken helt slett, og heller ikke klarer å få tilbake den der helt "urørt" blanklakk looken etter pollering.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så veldig mye interessant om dagen.

Litt mer carbon her og der, og en malingsprikk ett og annet sted.

 

Brannvegg og motor er montert inn i ramma, og har  begynt å tørrprøve litt "moduler" for å se at alt passer sammen.

 

Her er cockpit modulen satt inn i ramma, og de to andre bunnplatene løslig montert.

underside-1.jpg

 

Fikk rett i at kjølerøret kom til å bli "synlig"

vent-1-1.jpg

 

Og her er diverse stadier i prøvemonteringen.

Ikke lett å få testet alt sammen samtidig, men ser at det kanskje kan bli en bil  ;D

dryrun-1.jpg

 

dryrun-2.jpg

 

dryrun-3.jpg

 

Lakken virker tørr, og om det ikke er den beste sprøytejobben jeg har gjort, så er det langt fra den værste  :D

Da er jeg fornøyd for i dag jeg.

 

J R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.