Niclas.A.Gedde Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 SYKT! Men bra Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 Smått og godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 Helt rått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 Vannvittig bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 Er du frisk JHB. Eller er du bare flink til å bygge? UTrolig bra. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 5, 2008 Author Share Posted May 5, 2008 Takk for kommentarene folkens. Her er enda en liten føljetong. Det følger med hvite dekaler til å sette på hekkvingene da det skal være en rød kant på hver side som går litt ut på vingen. For å sørge for at nesevingene ville ha samme fargetone som hekkvingene valgte jeg å lakkere vingene hvite - eller rettere sagt beholde den hvite primeren - og maskere. Cluet ville bli å få de røde stripene like brede på hver side. En kjapp måling på deler og dekalark viste at forskjellen var 1.5 mm. Jeg hadde heldigvis noe 0.7 mm bred maskeringstape som jeg kjøpte fra hiroboy. Dette ble lagt på hver side. Stripene med maskeringstape ble brukt som mal for det som virkelig ville maskere det hvite. På med lakk og vekk med tapen - voila! Lakken er Hiroboy sin Ferrari rød for Formel 1 biler før 2004 og gikk på som en drøm gjennom sprøyta med 0.3 mm dyse. Den må nok glattes ut med micromesh før den får et strøk med Zero 2K klarlakk og dekaler. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Ser at lakken er litt ujevn, men den blir helt sikkert fin med en runde med Micromesh. Nydelig fasong på det "karosseriet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Ser meget bra ut lakken på den, Jens Håkon Et lite spørsmål ang. bruken av Micromesh for å jevne ut lakken: Er det noen spesiell teknikk du bruker? Jeg pusser alltid gjennom lakken uansett hvor forsiktig jeg er - til og med med 12000-duken.. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 5, 2008 Author Share Posted May 5, 2008 Det er lett å pusse gjennom Rune, så det eneste forslaget jeg kan gi er å være forsiktig - spesielt på kantene. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Og samme problem har jeg alltid hatt. På de siste bilene har jeg imidlertid brukt pussepastaen til Finishers. Dersom det ikke er for store ujevnheter virker dette helt flott. Supplert med litt micromeshing på store ujevnheter funger det bedre for meg. Fåes f.eks hos Hiroboyen: http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=70&products_id=1053 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Flere enn meg i den "klubben" da skjønner jeg Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har pussa gjennom på en kant eller et hjørne. Det har litt å si med hvordan en lakker også. Normalt vil lakken trekke vekk fra kantene og derfor være tynnere der. Derfor bruker jeg å støve på et lag på alle ender før jeg går på flatene. I tillegg er det veldig lett å pusse "over" kanten, og da blir det en mye mindre kontaktflate som slipes ned raskere. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trygve Jeppestøl Posted May 6, 2008 Share Posted May 6, 2008 Her er mine innerste tanker når jeg pusser: Hold deg unna kantene, hold deg unna kantene, hold deg unna kantene, hold deg unna kantene, osv... Bruker å fungere ganske bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 6, 2008 Share Posted May 6, 2008 Ja, dette er vel et stadig tilbakevendende problem under modellbygging. Sjøl om jeg har prøvd å være spesielt forsiktig med kantene, har det hendt flere ganger i det siste året at jeg har sagt rimord til fokker når jeg har drevet med malingspuss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 11, 2008 Author Share Posted May 11, 2008 Har som sagt gjort mye lakking i helgen, og en av tingene er å teste Zero Paints som 2K klarlakk. Jeg valgte å kjøpe meg en enklere sprøyte med større dyse til tross for Leif's råd om at 0.3 dyse fungerer, og valget falt på en Iwata Revolution CR med 0.5 mm dyse. Eksperimenterte på en gammel Monogram Sabre for å finne det ideelle blandingsforholdet, og fant vel ut at litt mer tynner var nødvendig. 2 deler lakk, 1 del herder og 1 del tynner gav resultat som dette. Trengs noe pussing et par steder, og lakken har bygget opp en god del, så et tynnere strøk er kanskje påkrevet. I alle fall er den klar for dekaler nå. Har og lakket eksosrørene matt hvite - noen som har noen gode råd hvordan man kan være disse? Regner med at det hvite kan være et keramisk belegg? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Helt utrolig at det går an å få det så detaljert og nydelig i en så liten skala Hadde jeg brukt hatt så tror jeg nok at jeg hadde tatt den av meg Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bugace Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Ja, jo JH!! Ser godt ut ditta. Den neste 1/24 modellen du bygger blir vel så kjedeleg, at motoren må sviva for at du skal vær fornøyd TH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 18, 2008 Author Share Posted May 18, 2008 Dette er ikke kremen av detaljerte modeller, men det er hyggelig å se at dere verdsetter arbeidet. Det har vært litt jobbing i kulissene og lite å ta bilde av, men her er nå ståa slik den er nå. Siste lag med klarlakk er på, og det ble litt ruglete, så jeg må nok frem med micromesh, men dybden i lakken er upåklagelig. Sidespeilene skal være krommet, så i stedet for å male de, så polerte jeg bare metallet. Før og etter... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Ja, vi er imponert. Det er beundringsverdig ryddig og pent. Jeg skal jo også til pers med hvitmetelldeler i Ferrari gruppen. Nyttig å se litt av hvordan du arbeider med slke deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 En nydelig modell, som kommer veldig til sin rett i metall.Liker de bilene fra denne epoken, hvor de var kommet i gang med litt spoilere og greier, klare til å kjøre inn i "the Seventies". Blir bra denne modellen også Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Haga Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Blir bare bedre og bedre den der. Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Pent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 20, 2008 Author Share Posted May 20, 2008 Gårsdagen ble et lite høydepunkt - lakken ble glattet ut og polert og da kunne cockpit og motor monteres og. Har funnet tak i noen eminente poleringspinner fra MasterCasters - kalt Miracle Polisher som glatter ut lakken og deretter polerer den til en fin glans som virkelig skinner under et lag med voks. De som er interessert bør sjekke www.mastercasters.co.uk. Da motoren var på plass kunne jeg og begynne å se på å feste hjulopphenget, og jeg begynte med bakhjulsopphenget. Nedre radiusarm går i motorblokken og dens posisjon bestemmes av fjær (ja, det er en virkelig fjær) og støtdemper som er en blanding av fotoets og dreid aluminium. Har ikke kommet lenger da jeg begynner med noen smååååå deler nå, og da er det ikke dumt å rydde benken så jeg kan finne de igjen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 ohmmm, dette blir SÅ bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 Det vi alle spørr oss nå... vil den starte Nice! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 Den er jo like realistisk som 1/1 skala jo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts