Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari 312B, Italia G.P. 1970


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for kommentarene folkens.  Her er enda en liten føljetong.

 

Det følger med hvite dekaler til å sette på hekkvingene da det skal være en rød kant på hver side som går litt ut på vingen.  For å sørge for at nesevingene ville ha samme fargetone som hekkvingene valgte jeg å lakkere vingene hvite - eller rettere sagt beholde den hvite primeren - og maskere.  Cluet ville bli å få de røde stripene like brede på hver side.  En kjapp måling på deler og dekalark viste at forskjellen var 1.5 mm.  Jeg hadde heldigvis noe 0.7 mm bred maskeringstape som jeg kjøpte fra hiroboy.  Dette ble lagt på hver side.

 

Ferrari_312B_02801-800.JPG

 

Stripene med maskeringstape ble brukt som mal for det som virkelig ville maskere det hvite.

 

Ferrari_312B_03002-800.JPG

 

På med lakk og vekk med tapen - voila!

 

Ferrari_312B_03101-800.JPG

 

Lakken er Hiroboy sin Ferrari rød for Formel 1 biler før 2004 og gikk på som en drøm gjennom sprøyta med 0.3 mm dyse.  Den må nok glattes ut med micromesh før den får et strøk med Zero 2K klarlakk og dekaler.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget bra ut lakken på den, Jens Håkon :thumb: Et lite spørsmål ang. bruken av Micromesh for å jevne ut lakken: Er det noen spesiell teknikk du bruker? Jeg pusser alltid gjennom lakken uansett hvor forsiktig jeg er - til og med med 12000-duken.. :(

 

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og samme problem har jeg alltid hatt.

På de siste bilene har jeg imidlertid brukt pussepastaen til Finishers. Dersom det ikke er for store ujevnheter virker dette helt flott. Supplert med litt micromeshing på store ujevnheter funger det bedre for meg.

 

Fåes f.eks hos Hiroboyen: http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=70&products_id=1053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg i den "klubben" da skjønner jeg  ::)

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har pussa gjennom på en kant eller et hjørne.

 

Det har litt å si med hvordan en lakker også.

Normalt vil lakken trekke vekk fra kantene og derfor være tynnere der.

Derfor bruker jeg å støve på et lag på alle ender før jeg går på flatene.

I tillegg er det veldig lett å pusse "over" kanten, og da blir det en mye mindre kontaktflate som slipes ned raskere.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt gjort mye lakking i helgen, og en av tingene er å teste Zero Paints som 2K klarlakk.  Jeg valgte å kjøpe meg en enklere sprøyte med større dyse til tross for Leif's råd om at 0.3 dyse fungerer, og valget falt på en Iwata Revolution CR med 0.5 mm dyse.  Eksperimenterte på en gammel Monogram Sabre for å finne det ideelle blandingsforholdet, og fant vel ut at litt mer tynner var nødvendig.  2 deler lakk, 1 del herder og 1 del tynner gav resultat som dette. 

 

Ferrari_312B_03401-800.JPG

 

Trengs noe pussing et par steder, og lakken har bygget opp en god del, så et tynnere strøk er kanskje påkrevet.  I alle fall er den klar for dekaler nå.  Har og lakket eksosrørene matt hvite - noen som har noen gode råd hvordan man kan være disse?  Regner med at det hvite kan være et keramisk belegg?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugace

Ja, jo JH!! Ser godt ut ditta. Den neste 1/24 modellen du bygger blir vel så kjedeleg, at motoren må sviva for at du skal vær fornøyd ::)

 

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke kremen av detaljerte modeller, men det er hyggelig å se at dere verdsetter arbeidet.  Det har vært litt jobbing i kulissene og lite å ta bilde av, men her er nå ståa slik den er nå.  Siste lag med klarlakk er på, og det ble litt ruglete, så jeg må nok frem med micromesh, men dybden i lakken er upåklagelig.

 

Ferrari_312B_03602-800.JPG

 

Sidespeilene skal være krommet, så i stedet for å male de, så polerte jeg bare metallet.  Før og etter...

 

Ferrari_312B_03501-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen ble et lite høydepunkt - lakken ble glattet ut og polert og da kunne cockpit og motor monteres og.  Har funnet tak i noen eminente poleringspinner fra MasterCasters - kalt Miracle Polisher som glatter ut lakken og deretter polerer den til en fin glans som virkelig skinner under et lag med voks.  De som er interessert bør sjekke www.mastercasters.co.uk.

 

Da motoren var på plass kunne jeg og begynne å se på å feste hjulopphenget, og jeg begynte med bakhjulsopphenget.  Nedre radiusarm går i motorblokken og dens posisjon bestemmes av fjær (ja, det er en virkelig fjær) og støtdemper som er en blanding av fotoets og dreid aluminium.  Har ikke kommet lenger da jeg begynner med noen smååååå deler nå, og da er det ikke dumt å rydde benken så jeg kan finne de igjen.

 

Ferrari_312B_03701-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.