Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari 312B, Italia G.P. 1970


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg er huket nå...  I tillegg er det en annen motivasjon.  Jeg husker at jeg som guttunge stirret storøyd på 1:12 versjonen fra Tamiya som faren til en kamerat av meg bygget, og jeg kan ikke nekte for at jeg var misunnelig.  Nå har jeg tenkt å skaffe meg en selv, dog i mindre skala, men omtrent til samme pris:)  Dette settet er fortsatt klassifisert som "Normal kit", men fordi motoren er ganske så eksponert, så er det langt fler deler i dette settet - omtrent 180 i alt.  Tenkte jeg skulle dele litt mer av byggeprosessen med denne her.

 

Jeg synes det er greit å få unna hjulene, og felgene er dreid aluminium, men med senter i støpt hvitmetall.  Alclad primer må til for at lakken skal bite på metallet, og deretter et strøk Xtracrylics svart eller veldig mørk grå, og så Alclad Pale Gold.  Det skal dekksdekaler på, så felgene må maskeres i påvente av diverse lag med klarlakk.

Ferrari_312B_00101-800.JPG

 

Motorblokk og girkasse må monteres sammen, og det som vises her består av seks deler.  Huller til drivakslinger og liknende er markert, men de må bores opp av byggeren, så slik sett er det ikke bare å sette seg til og lime.  Toppen av motorblokken var litt for lang, så den måtte pusses.  Ellers passer ting meget greit sammen, bare man gir seg tid og tenker litt hva man gjør.

Ferrari_312B_00302-800.JPG

 

Eksosrørene kunne lett blitt en lei affære, men de slynger seg om hverandre og der de skal - i hvertfall så langt.  Opprensking var heller ikke noe stort problem.

Ferrari_312B_00603-800.JPG

 

Karosseriet er i to deler - nesen er separat, og som en forbedring ble luftinntaket i snuten boret opp.  Det blir litt mer sparkling og pussing av slikt, men jeg syntes det måtte gjøres.  Veltebøyle og det der passer bra, men igjen skal man sjekke først og lime etterpå.  Setet er litt trangt, så her må det og pussing til.

Ferrari_312B_00704-800.JPG

 

Her er posen med smågodt for teppemonsteret.  Bremseskivene er ikke fotoets, men de er dreid.  Komplett med representasjon av kjølespor...

Ferrari_312B_00905-800.JPG

 

Her er alle unntatt ett ark med fotoets.  Det siste arket var til vingene, og de er allerede underveis og sparkles.

Ferrari_312B_01006-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis du går inn her,klikker på "Finishers Paint" i venstrekanten,så finner du lakk av toppkvalitet.

#43 er en Ferraripakke med Dayglo Orange basefarge og rød topplakk.

Hans klarlakk er også helt suveren.

Koster ikke så mye og sender over hele verden.

 

http://www.rainbowten.co.jp/english/index.html

 

Obs. Din kjerre er litt eldre så da er det mulig du bør bruke rosa base,det gjorde Ferrari på den tiden.

 

Leif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Leif - det ser ut som om nr.43 blir en litt skarpere rød.  I grunnen er jeg fornøyd med Tamiya sprayboks både i blankhet og det er og den fargen som Tameo anbefaler.  Ser også for meg at flekkmaling med denne to-sjiktslakken kan bli vanskelig - for en lakkløne som meg.  Derimot bør jeg finne en grunning som virkelig biter på metallet og en god klarlakk da Future/Klear har sine begrensninger.  Har du noen erfaring med Gunze Super Clear? Men det var endel interessant der på Rainbow Ten, og til meget hyggelige priser.  Ellers takk for interessen fra alle dere andre.  Det kommer mer i helgen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulene er nå ferdige, og her er fremgangen.

 

Siden dekkene strekkes litt da de settes på felgene, så må de på felgene først.  Hvis ikke risikerer man at klarlakken og dekalene sprekker når man trær dekkene på.  Felgene maskeres derfor først, og dekkene settes på.  Her er hjulene etter noen strøk Polly S blank klarlakk.

 

Ferrari_312B_01401-800.JPG

 

Dekalene er på, og disse er blant de mer interessante dekk-dekalene jeg har satt på.  Heldigvis følger det med to sett med dekaler, så lærdommen var at dekalene må flytes på plass med mye vann før man fjerner det overskytende og går på med Tamiya akryltynner.

 

Ferrari_312B_01501-800.JPG

 

Et lag med Polly S mattlakk...

 

Ferrari_312B_01701-800.JPG

 

Og ferdig!

Ferrari_312B_01801-800.JPG

 

Innimellom tørketid, limte jeg vingene også.  Det skal enda en flate på denne - nesten som en permanent slot, som ikke er på plass her enda.  Før så skjer vil jeg passe på at det er glatt og fint da det blir vanskeligere å pusse med den på plass.

 

Ferrari_312B_01601-800.JPG

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å legge på klarlakk på dekkene Roy, så unngår du silvering.

 

Jens

De skal jo sitte på felgene da........ Og der er sort blanke, men stripene er såååå smale

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært stille på denne fronten i det siste, men det har da gått fremover i det små.  Her er fremgangsmetoden på setet.

 

Setet ble grunnet i en mørk rød farge og belagt med klarlakk.

 

Ferrari_312B_01901-800.JPG

 

Stoffet i setet har et mønster, og dekalene passer så perfekt som man kan forvente.  Girspaken er i dreid aluminium, og boksen er en kombinasjon av fotoets of hvitmetall.  Her vasket og mattlakket.

 

Ferrari_312B_02203-800.JPG

 

Setebeltene er det svakeste ledd i Tameo settene, og da jeg var på et modellstevne i dag kjøpte jeg noen Eduard fotoetsede og ferdigmalte setebelter.  De er en sinnsyk forbedring av settet, og går utenpå alt jeg kunne ha laget selv.  Jeg må bare overmale Sparco logoen og legge på Britax dekalene som kommer i settet.

 

Ferrari_312B_02405-800.JPG

 

Her er instrumentpanelet.  Det består av 14 deler - tre dreide aludeler for instrumenthusene pluss rattstammen, resten er fotoets.  Selv la jeg til ledninger ti linstrumentene da disse blir synlig under vindskjermen.

 

Ferrari_312B_02001-800.JPG

 

Ferrari_312B_02102-800.JPG

 

Cockpit ferdig - med unntak av Britax dekalene...

 

Ferrari_312B_02606-800.JPG

 

Og motoren har fått pluggledninger.

 

Ferrari_312B_02304-800.JPG

 

Fikk pakke fra Hiroboy i går, og nå må jeg bare komme videre på karosseriet så jeg kan prøve Zero Paint Ferrari formel 1 rød og 2K klarlakken...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert! Hvor stor er denne "sittebalja" egentlig? Hvis den er på størrelse med det jeg forestiller meg, tror jeg deg nesten ikke. ( ;))

 

Her er cockpit - nå med ratt.  Måtte slipe litt av rattstammen for det kom litt nær girspaken.  Er fortsatt ganske nære, men vet ikke hvor mye lenger frem det er råd å få rattet - vil jo helst ikke kollidere med vindskjermen, så det får bli som det blir inntil videre.

 

En penny mynt er omtrent på størrelse med en 50-øring, så da har man litt å sammenlikne med...

 

Ferrari_312B_02701-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.