Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari 312B, Italia G.P. 1970


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Etter å ha fiklet med noen av de minste deler jeg kan huske, så har jeg møtt første skjær i sjøen...  Til tross for Tameo's vanligvis grundige instrukser, så følger det med to sett med ferdig kappede rør - ett sett skal gå til styrestag, og ett sett skal være øvre radiusarm.  Lengden er litt forskjellig, men ikke stort, og instruksene angir ikke lengden.  Ergo måtte jeg bygge forstillingen for å prøve meg frem, og den ser lovende ut.  Ser ut som hjulene får en merkbar helning innover, men dette er vel ikke unaturlig etter det jeg har skjønt.  Selve styrestagene er ikke på enda da jeg må flekkmale litt med Alclad på svingarmen.

 

Ferrari_312B_04403-800.JPG

 

Og her er problemet - den øvre radiusarmen gjør at bakhjulene vil helle merkbart utover, og dette virker meget underlig.  Det må foretas noen justeringer på lengden av rørene for at de i hvertfall skal ha lik helning, men kanskje noen som har erfaring fra bilmekking og gjerne løp kan si om dette ser så spinnvilt ut som jeg tror...?

 

Ferrari_312B_04302-800.JPG

 

Ferrari_312B_04001-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som Herodes Falsk; Ser bra ut, men ser ikke bra ut  ;)

(men han monterte vidvinkel "linse" på innsida av frontruta da)

 

Vidar har rett sånn reint teknisk, og det stemmer jo med forhjula.

Men det skal ikke være mye på en F1 bil.

At forhjula heller innover og bakhjula utover blir jo i tillegg litt... visuelt forvirrende.

Minner meg litt om hjulopphenget på ei boble, bakhjula på den henger sånn når en setter garasjekken midt bak.

Kanskje fjærene gir litt etter og det blir rett, bare du får på dekk og felger  ::)

Næ, tror du må være kreativ og modde litt.

Selv om framhjula går litt inn, ville jeg satset på å få bakhjula mest mulig rett.

Tror det vil se best ut med så breie bakdekk som det er på en F1.

 

1/12 settene jeg bygde hadde ingen helling, men 641/2 er jo en nyere bil.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bekreftelsen folkens - jeg sjekket de bildene jeg tok fra nett av 312B, og der er det ikke mye camber å se på bakhjulene i det hele tatt, men ingen av bildene er tatt rett bakfra eller forfra.  Er i gang med modifikasjoner, men det blir nok en pause da en av delene sa ping, og borte var den.  Det var dessverre en av radiusarmene, så her blir det nok en tigger-mail til Tameo...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ingen av bildene er tatt rett bakfra eller forfra.

 

Vet ikke om du har sett disse, riktignok 312 og ikke 312B

Chris Amon, Silverstone 1969, sn0017

312-4.jpg

Pedro Rodriquez, Monza 1969, sn0019

312-2.jpg

Pedro Rodriquez, Silverstone 1969, sn0009

312-3.jpg

og en 312B som jeg ikke helt vet hvor er fra

312-1.jpg

 

Litt interessant for et nostalgisk "F1 hue" som meg å følge utviklingen på bilene også.

Tredje bilde er sn0009, altså en eldre bil, som kan sees på det mer "smilende" luftinntaket.

Chris Amon fikk forøvrig ny bil til løpet på Monza, og kjørte 1969 sessongens fire siste runder i 312B sn001

Fram til da hadde Ferrari hatt en mer eller mindre uforståelig chassis nummerering på F1 bilene,

men dette var første bil i en nummerering som har gått fortløpende fram til d.d.

 

Og årets bil har faktisk tydelig helling på hjula

F2008_FRONTVIEW.jpg

 

bable i vei litt til, når jeg første er på gli...

gamle Ferrari'er er på vei tilbake til prisnivået de hadde i de gale 80 åra, og vel så det

denne ble solgt på Sothebye's jubileumsauksjon på fabrikken forrige helg

saturday-s-q-40.jpg

 

pris ???

7.040.000... Euro! eller sånn ca 55.700.000 norske daler  :doh:

og da kan jeg ikke la være å erte Leif litt... det tilsvarer hele Drammenskaia med nye Hyundai  wOOt

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det har gått en stund siden sist, og i mellomtiden har jeg hatt ferie og PC' har oppført seg rart, så disse bildene ligger noen dager i fortiden...  Like greit det, for endel av motordetaljene blir borte nå som oljekjølerne har kommet på.

 

Tornado_IDS_nose2008-08-31.JPG

 

Tornado_IDS_nose2008-08-31_1.JPG

 

Tornado_IDS_nose2008-08-31_2.JPG

 

Heldigvis ser det ut til at PC'n fungerer som den skal nå, så da skal det ikke bli lenge til neste oppdatering.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig ferdig, og endelig kan jeg vise den frem.  Gamle laptop'en knelte og det ble noen uker foer jeg fikk den jeg ville ha, selv om jeg maa gi avkall paa visse bokstaver.  Saa langt er dette den som har krevet mest jobb og som jeg er mest fornoeyd med selv om den ikke er perfekt.  Bedre lykke med neste...eller kanskje ikke?  Kommer mer i en annen traad.

 

Jens

Ferrari-312B-046.jpg.25697bdf8b3700784d5a0df7daf20f38.jpg

Ferrari-312B-047.jpg.52c961f37a3a2bc8f1ab19eaa15f258c.jpg

Ferrari-312B-048.jpg.39feff13319ca11797f6eae42c1b7309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarene folkens.  Felgene er Alclad Pale Gold over et stroek Xtracrylics Night (som er blank svart) som igjen er lagt over et stroek med Alclad graa primer.  Det siste er noedvendig for at Xtracrylics skal sitte.

 

Jens

 

Det var som jeg tenkte.Hadde tenkt til å gjøre det sånn jeg også, for å få den noe "mørkere/dypere" gullfargen ;)

 

 

Per Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.