Gå til innhold
  • Bli medlem

Rainbow Warrior


Anbefalte innlegg

Da det ble litt hektisk byggeaktivitet mellom skolearbeidet for å få denne ferdig til NC, ble det smått med både bildetaking og prosjekttråd på denne mens det hele pågikk. Men noen bilder fikk jeg tatt, og den ble ferdig til NC!

Så her kommer en litt kort og forsinka byggetråd på mitt bidrag til Karmann Ghia gruppebyggingen.

For i hele tatt å bli ferdig, måtte jeg ta noen snarveier. Så superdetaljert motor og understell utgikk raskt. Har dog gjort det slik at jeg kan lage noe under motorlokket etter hvert, men foreløpig er denne en ren curbside-modell.

Chassis ble limt sammen og malt, og for og bakstiling senket ved hjelp av triksa som er gjengitt i flere av de andre byggetrådene her, (Oppflytta spindler frame, og vridd oppheng bak...) så det går jeg ikke nærmere inn på her. Det hele ble malt svart matt, med litt aluflekker her og der på motorens underside.

Istedet ble fokus rettet mot det som vises, interiør og karosseri. Fant et par seter fra en US pickup i deleeska, og modda disse ved å kape av nakkestøttene. Litt sparkling og pussing gjorde dem klare til lakk.

HPIM4707-vi.jpg

Fant også et litt mer fancy ratt, og interiøret ble lakkert matt svart, med blank svart der det er bart metall uten polstringer. Gulvet, tunellen og hattehylla ble bestrødd med en koksgrå flocking. Instrumentene fikk "glass" av epoksylim.

HPIM4714-vi.jpg

Med det unna veien ble fokus flyttet til karosseriet, og der ble vel mesteparten av arbeidet på modellen lagt ned.

Men det kommer litt senere, for nå er det køya for å ta igjen litt søvnunderskudd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on, Leif..... :thumb:

 

Før jeg kommer inn på karosserijobben må jeg kanskje nevne hjula litt. Dette er resinkopier av et sett med hvitmetallfelger jeg kjøpte via eBay for en tid tilbake. De forestiller BRM-felger, magnesiumfelger som var svært populære på Callookers på sent seksti-tidlig søttitall. Disse har blitt reprodusert i en tiårsperiode nå, og er å se på en rekke ombygde VW'er.

Brukte en av hvitmetallfelgene som master og lagde meg en silikonform, og støpte så endel resinkopier i denne forma. Disse ble støpt som en massiv del, dvs helt tette på baksiden. Liker å gjøre dette med felger, da det forenkler støpeprosessen betraktelig, og jeg slipper å lage en todelt, lukket form. Det fordrer dog litt etterarbeid, i form av utfresing av felgene. Dette gjør jeg enkelt i en søyleboremaskin med en 5mm pinnefres i.

Hjula ble primet med matt svart, fikk en runde blank svart emaljelakk, og Alclad polished alu ble lagt på topp. Etterpå la jeg de sorte feltene med Humbrol 85. Her er et litt uskarpt bilde under lakkprosessen, etter at den blanksvarte emaljefargen er lagt....

HPIM4708-vi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, på tide å avslutte denne soga....

Karosseriet til Tamiya-Ghia'n er som det meste fra den kanten en perle. Noen få lette støpekanter, og antydning til synkemerker er alt som man behøver å fikse egentlig. Men jeg ville gjøre det ferdige produktet litt mere "smooth" som det heter på godt nors, og slipte vekk listene på siden, og pressinga på panser og front. Plugga også hulla til dørhåndtakene, blinklysa framme, pressinga til Karmann-emblemet på høyre forskjerm. Ville dog ha fangere på bilen, da disse gjør at den virker lavere.

Litt sparkling og sliping ble avløst av en runde med Tamiya grå grunningspray.

Hadde liggende en litt spesiell effektlakk jeg kjøpte for en tid tilbake som jeg ville prøve på denne. Denne krever en svart blank, herda overflate som undrerlag, så jeg la en runde med AutoAir vannbasert svart base, og et par strøk med DuPont klarlakk oppå der igjen.

HPIM4710-vi.jpg

Etter at denne hadde herda, var det tid for effektlakk. Problemet var bare at jeg hadde slipt vekk litt støv, og ikke polert opp glansen helt igjen, tabbe! Når jeg la på effektbasen, ble det raskt tydelig at effekten ble ganske ujevn. Tok en sjanse, og la på et par strøk med klarlakk. Som forventa så ikke det helt bra ut. Dro ned til garasjen igjen dagen etter, og la på et par strøk til med effektbase. Denne gangen var det jo uslipt klarlakk under, så nå gikk det bra! Et par nye runder med klarlakk, og ting var i boks. Denne fikk herde over natta. (Til torsdag, dagen før vi dro til Drammen..... ::))

HPIM4711-vi.jpg

 

 

Fikk akkurat besøk, så jeg må nok ta slutten ved en senere anledning igjen. Pokkers avbrytelser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og da dro svigers igjen...

Vel hjemme med ferdigherdet karosseri, var det egentlig bare å detaljmale litt, male karossen mattsvart innvendig, og sluttmontere alt. Nå ble egentlig postene her stokket om litt, da hjula ble det siste som ble ferdig. Dro ned i garasjen fire timer før avreise, og brukte en halvtime på å frese ut de fire felgene....

Før jeg putta i rutene, malte jeg B-stolpen blank svart. (Gammelt triks fra rånetida for å få rutene til å se mørkere ut. Svart interiør og mørke ruterammer gir et visuellt inntrykk av tonede ruter, spesiellt på en lys bil......)

Chassis/interiør ble smetta inn i karosseriet, og hjula ble limt fast til sine respektive bremsetromler i passende høyde. (Sa jo at jeg måtte jukse litt.... ;))

Oppdaget selvsagt midt i lakkeringsprosessen at jeg hadde glemt å sparkle hakket der skiltlyset skulle limes midt på bakluka. En dråpe epoxylim og litt transparent rød sener ble det imidlertid et midtmontert bremselys. Ser egentlig ikke så verst ut heller.....

Front og baklys ble satt sammen og montert, likeså grillene i fronten og fangerne. Eksosrørender ble nok en gang lagr av slike "elektrikerledningsedneklemmerør", og dermed var den egentlig ferdig.

Vel egentlig ikke, da motorlokket bare er festet med et par klyser Blutack, slik at jeg kan lage noe baki motorrommet etter hvert....

Ikke så enkelt å få tatt bilde av den lakken der effekten kommer helt frem, men her er et par allikevel.

Åja, mens jeg husker det, den effektlakken heter Spectrafec og er kjøpt hos LilleRolfs Krambod. Der finnes mye annet snacks til airbrushing også.....

HPIM4786-vi.jpg

Her er den sammen med Børre's nydelige eksemlar av arten....

HPIM4783-vi.jpg

 

 

 

Så ved hjelp av et par snarveier, ble den til slutt klar til NC. Selv om jeg føler at jeg svikta litt i forhold til konseptet bak slike gruppebygginger ved ikke å poste noe underveis, får prøve å være flinkere neste gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens! :)

Litt snedig denne lakken, litt vanskelig å definere den innenfor en av de "vanlige" kategoriene.

Perlemorlakk bryter oftest i en skarpere variant av grunnfargen når lyset brytes i den. Kamelonlakk bryter i to-tre forskjellige farger avhengig av lysvinkel, mens denne bryter opp i hele regnbuespekteret der lyset bryter. Nesten som om lakken skulle være full av bittesmå glassprismer.

Fikk også prøvd ut DuPont High Solids klarlakken jeg fikk av lakkererkompis Arve. (Trøan, som hadde bygd den 1/20 RX-4'ern som sto i Drammen...) Skikkelig blank og fin den lakken. Herder relativt fort også. High Solids betyr at mer av det du sprøyter på blir værende igjen på overflata, og mindre forsvinner gjennom fordamping og avgassing. (Høyere andel tørrstoffer) Er visstnok mer miljøvennlig også..... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et halv hemlig RX projekt på g selv

 

Ripete,fullt med dekaler,muligens en vogn som figurerer i den hittil helt ukjente Hokkeido Gravel Drift Circus sporten :shifty:

Kan avsløre at det ligger greit med MIG pulver på understellet :D

Og,så klart,en av mine mislykkede flockjobs :'(

 

Leif 8)

 

Kanskje en egen RX seksjon??

Jeg har en 4-5 stykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.