Gå til innhold
  • Bli medlem

DA-20 Jet Falcon


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Einar Sandvik skrev (42 minutter siden):

Det antydes i denne tråden at AModel sin Falcon 50 er et bedre utgangspunkt for å bygge DA-20:

Det var kanskje jeg som antydet det? En slik konvertering vil innebære mye scratch-bygging, så vedkommende som påtar seg dette må være inneforstått med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt utgangspunk vil være å ta flykropp og nese fra A-Model sin Falcon 50, og sette på Mach2 sin bakkropp og hale. A-Model har gof form og støp, og langt mer skalariktige vinduer. Vingerøttene og -fester må skjæres løs fra Mach2 flykropp. De er asymmetrisk plassert, og må flyttes på uansett.

 

Dette blir mye plastsløyd uansett hvilken fremgangsmetode man velger.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Einar Sandvik said:

Espen Eriksen og Carl Bretteville som er tildelt bygginga av modeller av DA-20 for å oppfylle ønskelista til Forsvarets flysamling Gardermoen, ønskes lykke til. Det står respekt av det.

 

Vet tydelig vis ikke helt hva jeg har gitt meg ut på :-0. Resin-settet fra Scratchaeronautics ser ikke ut til å være lett å finne. Så jeg får se etter A-Model settet og et sett med tegninger for DA-20.

Endret av Carl Bretteville
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Bretteville skrev (15 minutter siden):

 

Vet tydelig vis ikke helt hva jeg har gitt meg ut på :-0. Resin-settet fra Scratchaeronautics ser ikke ut til å være lett å finne. Så jeg får se etter A-Model settet og et sett med tegninger for DA-20.

Jeg tror jeg har et resinsett liggende et sted. Skal se om jeg finner det. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det. Det er et short run-sett, som jeg kjøpte for en del år sia. Det er produsert i Spania av en enkeltmannsbedrift. En eller annen la ut kontakt-adressen på forumet her, husker jeg.

 

Jeg vet sant og si ikke om det er særlig mye bedre enn Mach2-byggesettet, som jeg også har. Skjøten mellom de to skroghalvdelene må pusses ned, eller fylles litt på midten, for at de to halvdelene skal gå sammen. Det følger ingen byggeanvisning med i byggesettet. 

 

Jeg kan sende byggesettet til deg, dersom du sender meg adressen din på PM.

 

86N6QFs.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Einar Sandvik said:

Fant det. Det er et short run-sett, som jeg kjøpte for en del år sia. Det er produsert i Spania av en enkeltmannsbedrift. En eller annen la ut kontakt-adressen på forumet her, husker jeg.

 

Jeg vet sant og si ikke om det er særlig mye bedre enn Mach2-byggesettet, som jeg også har, men jeg kan sende det til deg, dersom du sender meg adressen din på PM.

 

86N6QFs.jpg

Fantastisk Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Einar Sandvik said:

Jeg trur i utgangspunktet at modellen kan bygges til en akseptabel standard fra Scratchaeronauticsbyggesettet  uten å gå veien om A-models Falcon 50. 

 

Har du bygd byggesett i resin før, Carl?

Nei, jeg har et par sett i stash, men har ikke satt tennene i annet en detaljeringssett i resin så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Bretteville skrev (7 timer siden):

Nei, jeg har et par sett i stash, men har ikke satt tennene i annet en detaljeringssett i resin så langt.

OK. Noen tips:

Delene er sprøere enn plast. Vær svært forsiktig når små deler klippes løs og pusses!

Vask alle deler med rødsprit for å fjerne fett, slik at lim og maling sitter bedre.

Plastlim kan ikke brukes. Bruk superlim eller hutigtørkende tokomponent-lim!

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to skroghalvdelene i byggesettet buler litt utover. Resin kan varmes opp i kokvarmt vann og bøyes, men skroghalvdelene er såpass massive at jeg tviler på at de kan rettes ut noe særlig.

 

Det kan fikses med fyllmasse i skjøten, men jeg ville nok heller lagt halvdelene på et stort sandpapir og pussa dem ned, slik at halvdelene møtes på midten. Sjekk imidlertid hvordan frontglasset til cockpiten passer før du bestemmer deg for metode. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.