Gå til innhold
  • Bli medlem

de Havilland Canada DHC-3 Otter (Tildelt Jørgen Tangerud)


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • Jan Erik Johansen endret tittelen til de Havilland Canada DHC-3 Otter (Tildelt Jørgen Tangerud)

Takk for at du tar på deg jobben med å lage denne modellen!

 

Jeg tenker det er helt greit at modellen representerer et fly i norsk FN-tjeneste. Det representerer ei viktig side ved innsatsen til luftforsvaret og skaper litt variasjon i samlinga. Jeg sendte med dekalene for både 301 og 302, ettersom de har nesten identisk merking, men ulik farge på hjulkapslene.

5r97B2h.jpg

 

4384XS9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har kikka litt å nettet etter interiørbilder, men ingen var like, og alle bildene så ut til å være tatt av sivile maskiner. Jeg synes å se gjennom vindu på et par bilder av FN-flya at det var brune, faste seter, og ikke klappseter, men har ingen formening om antall seter.

 

Med så lite å gå på, ville jeg nok malt interiøret brunt og latt de bakre dørene være lukka på modellen, eller i eventuelt litt på gløtt. Cockpitdørene kunne kanskje være åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg har et bilde av 304 i Kongo der bakre dør står åpen. Den er iallefall brun på innsiden. Sånn ca. Dark Earth-aktig.

 

Kanskje dette bildet av 301 (svensk) også kan være til nytte.

 

.

Oi! Jeg lot Jørgen velge fra VIngtor-arket og sendte han dekaler for 301 og 302, og nå skriver du at 301 var svensk!

 

Ved nærmere ettersyn, ser jeg at lenkene med bilder av 301 og 302 som jeg la ut tidligere, har svenske fotograf-navn under. 

 

Var det bare 303 og 304 som ble brukt av norske mannskap i Kongo?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

301 og 302 var opprinnelige svenske maskiner, 303 og 304 kom fra Luftforsvaret. 305 (og kanskje flere) kom fra Canada. Men flyene inngikk i samme avdeling, og hvilke mannskap som fløy hvilke maskiner var nok primært avhengig av flyenes (og mannskapenes) operative tildtand.

OK! Takk for presiseringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå studert dekalarket og har funnet ut at jeg kan sende deg dekaler for 304. Da kan jeg sjøl fremdeles bygge 303, malt om til katangesiske farger, om jeg skulle få ånden over meg å bygge en norsk Norseman i FN-tjeneste fra krigen i Kongo 1960-64. 

 

Kan du sende meg adressen din på nytt, Jørgen? Jeg finner den ikke igjen.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen illustrasjoner fra instruksene for Vingtor-dekalarket:

 

304 med United Nations malt på styrbord side og 303 under, snikmalt i katangesiske farger.

hkSlQaw.jpg

 

Undersida av 303 og 304, Forente nasjoner malt på fransk under styrbord vinge og på engelsk under babord vinge.

siGWmzG.jpg

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftkrigsskolens skriftserie, volum 14: På side 117 i denne artikkelen om krigen i Kongo, er det et bilde av Norseman 304, med åpen bakdør. Bildet bekrefter at det var fransk tekst på babord side og at det ikke var merking oppå vingene. På bildet synes jeg å ane brune seter inne i kabinen. 

 

Tok et mobilbilde av PC-skjermen:

thumbnail_IMG_5669.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sendt 1100 norske FN-soldater til Kongo 1960-64, der norske styrker, samme med styrker fra andre land,  deltok med både bakkestyrker, fly og helikoptre. Til tider kunne det gå tøft for seg under FN-tjenesten i Kongo, med brudd på reglene, i følge en NRK-artikkel på nettet:

"Vi hadde selvfølgelig stående ordre om ikke å bruke våpen. Men av og til var situasjonen slik at vi ikke hadde kommet oss vekk i live om vi ikke hadde brukt våpen. De som ville ta oss lå i skjul ute i jungelen. For å hindre dem i å skyte oss ned idet vi skulle lette, skjøt vi ofte først for å holde dem i ro, forteller Karl-August Nilsen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.