Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) De Havilland Canada DHC-3 Otter 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited November 13, 2020 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Da tar jeg om ønskelig på meg denne. Modellen har jeg, og dekaler er på vei fra Einar Sandvik. Referansebilder mottas med stor takk, interiøret kan vel gjøres nokså basic, men fint med en pekepinn på sånn ca hvordan det så ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Dekalene er til en Kongo maskin da, om det ikke helst skal være i "standard" merking? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Takk for at du tar på deg jobben med å lage denne modellen! Jeg tenker det er helt greit at modellen representerer et fly i norsk FN-tjeneste. Det representerer ei viktig side ved innsatsen til luftforsvaret og skaper litt variasjon i samlinga. Jeg sendte med dekalene for både 301 og 302, ettersom de har nesten identisk merking, men ulik farge på hjulkapslene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Jeg kom over disse bildene av 301 på nettet. Det er tydeligvis mulighet for å male flyet veldig væra, men det passer vel dårlig til å ha i monteren. https://www.dhc-3archive.com/DHC-3_164.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Og her er noen fargebilder av 302 i Kongo. https://www.dhc-3archive.com/DHC-3_159.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 På 13.11.2020 den 21.03, Einar Sandvik skrev: Og her er noen fargebilder av 302 i Kongo. https://www.dhc-3archive.com/DHC-3_159.html Jeg legger merke til at det å fikle veldig for å få dører til å passe osv, egentlig er ganske bortkasta, hehe. Skulle gjerne sett noe av interiøret, det er vrient å finne på nett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Du kan i alle fall gå inn for brunt interiør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Jeg har kikka litt å nettet etter interiørbilder, men ingen var like, og alle bildene så ut til å være tatt av sivile maskiner. Jeg synes å se gjennom vindu på et par bilder av FN-flya at det var brune, faste seter, og ikke klappseter, men har ingen formening om antall seter. Med så lite å gå på, ville jeg nok malt interiøret brunt og latt de bakre dørene være lukka på modellen, eller i eventuelt litt på gløtt. Cockpitdørene kunne kanskje være åpne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Jeg har et bilde av 304 i Kongo der bakre dør står åpen. Den er iallefall brun på innsiden. Sånn ca. Dark Earth-aktig. Kanskje dette bildet av 301 (svensk) også kan være til nytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 53 minutter siden, Nils Mathisrud skrev: Jeg har et bilde av 304 i Kongo der bakre dør står åpen. Den er iallefall brun på innsiden. Sånn ca. Dark Earth-aktig. Kanskje dette bildet av 301 (svensk) også kan være til nytte. . Oi! Jeg lot Jørgen velge fra VIngtor-arket og sendte han dekaler for 301 og 302, og nå skriver du at 301 var svensk! Ved nærmere ettersyn, ser jeg at lenkene med bilder av 301 og 302 som jeg la ut tidligere, har svenske fotograf-navn under. Var det bare 303 og 304 som ble brukt av norske mannskap i Kongo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Maler du kabinen svart eller annen moerk farge, saa er det ikke en kjeft som kommer til aa se interioeret der modellen staar i monteret. Men "det er kjekt aa vite at det er der":) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 301 og 302 var opprinnelige svenske maskiner, 303 og 304 kom fra Luftforsvaret. 305 (og kanskje flere) kom fra Canada. Men flyene inngikk i samme avdeling, og hvilke mannskap som fløy hvilke maskiner var nok primært avhengig av flyenes (og mannskapenes) operative tildtand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 16 minutter siden, Nils Mathisrud skrev: 301 og 302 var opprinnelige svenske maskiner, 303 og 304 kom fra Luftforsvaret. 305 (og kanskje flere) kom fra Canada. Men flyene inngikk i samme avdeling, og hvilke mannskap som fløy hvilke maskiner var nok primært avhengig av flyenes (og mannskapenes) operative tildtand. OK! Takk for presiseringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 I følge blekka til Olve kom 301 og 302 fra USAF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Så er 1000kr spørsmålet? Vil det fremdeles være innafor å bygge 301 eller 302? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Det er ikke opp til meg å vurdere. Men selv ville jeg bygge 303 eller 304. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 Hva sier du, Jørgen? Vil du bygge 303 eller 304 i stedet for 301 eller 302? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 57 minutter siden, Einar Sandvik skrev: Hva sier du, Jørgen? Vil du bygge 303 eller 304 i stedet for 301 eller 302? Er vel kansje best, om det blir mer riktig for en Norsk maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 (edited) Jeg har nå studert dekalarket og har funnet ut at jeg kan sende deg dekaler for 304. Da kan jeg sjøl fremdeles bygge 303, malt om til katangesiske farger, om jeg skulle få ånden over meg å bygge en norsk Norseman i FN-tjeneste fra krigen i Kongo 1960-64. Kan du sende meg adressen din på nytt, Jørgen? Jeg finner den ikke igjen. Edited January 24, 2021 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 (edited) Noen illustrasjoner fra instruksene for Vingtor-dekalarket: 304 med United Nations malt på styrbord side og 303 under, snikmalt i katangesiske farger. Undersida av 303 og 304, Forente nasjoner malt på fransk under styrbord vinge og på engelsk under babord vinge. Edited January 24, 2021 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 (edited) 303 med fransk tekst på babord side. Jeg antar 304 var malt på samme måten, sjøl om det ikke er nevnt i teksten. Ingen tekst på oversida av vingene, visstnok. Edited January 24, 2021 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 25, 2021 Share Posted January 25, 2021 (edited) Luftkrigsskolens skriftserie, volum 14: På side 117 i denne artikkelen om krigen i Kongo, er det et bilde av Norseman 304, med åpen bakdør. Bildet bekrefter at det var fransk tekst på babord side og at det ikke var merking oppå vingene. På bildet synes jeg å ane brune seter inne i kabinen. Tok et mobilbilde av PC-skjermen: Edited January 25, 2021 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 Det ble sendt 1100 norske FN-soldater til Kongo 1960-64, der norske styrker, samme med styrker fra andre land, deltok med både bakkestyrker, fly og helikoptre. Til tider kunne det gå tøft for seg under FN-tjenesten i Kongo, med brudd på reglene, i følge en NRK-artikkel på nettet: "Vi hadde selvfølgelig stående ordre om ikke å bruke våpen. Men av og til var situasjonen slik at vi ikke hadde kommet oss vekk i live om vi ikke hadde brukt våpen. De som ville ta oss lå i skjul ute i jungelen. For å hindre dem i å skyte oss ned idet vi skulle lette, skjøt vi ofte først for å holde dem i ro, forteller Karl-August Nilsen." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 De nødvendige dekalene for å bygge Norseman 304 i Kongo er nå klipt ut sendt deg i brev i dag, Jørgen, så du får dem vel i løpet av uka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts