Ragnar Eckhoff Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 5 minutter siden, Arild Moland skrev: Har du ikke hørt om Google, Ragnar? Google-hva-for-noe? Aldri hørt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Hehe, det er det inntrykket man kan få noen ganger. Selv om det sannsynligvis helst handler om at man ikke gidder å søke selv, da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 PLA er en type plast som brukes til 3D printere som bruker filament. Det er en plast som ikke er lett aa slipe, og den kan ikke limes med plastlim. Antar Tamiya har bare forkortet Plastic Plate til Pla-Plate som en marketing gimmick. Platene er i polystyren - PS som Arild nevner. Og skroghalvdelene er limt sammen:) Naa skal de faa toerke en stund for aa unngaa "ghost seams". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 14, 2021 Share Posted January 14, 2021 Faar vel vise at det skjer litt paa denne Catalinaen... Godt vingespenn paa denne flytypen er det, og med nesten halve vingen dekket i duk med stoept tekstur blir det litt jobb for aa eliminere illusjonen om stoff. DEt har blitt noen runder med MrSurfacer, og flere blir det kanskje. En unoeyaktighet jeg ikke var klar over med disse Catalina-settene fra Academy er at hoeyderorene har for liten korde. Forkanten paa hoeyderorene skal gaa frem til panellinjen foran og korrespondere med forkanten paa sideroret under stabilisatorene. Her har de modifiserte hoeyderorene samt sideroret faatt et godt stroek med MrSurfacer som skal faa toerke noen dager foer det blir nok en omgang med slipepapiret... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 15, 2021 Share Posted January 15, 2021 Det er tydeligvis ikke bare å klaske sammen dette byggesettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Du er godt igang ser jeg! Det dukker ofte opp sånne unøyaktigheter når man er i gang med å bygge et sett. Et kjent problem med Academysettet er vel at motorcowlinger har for liten diameter. Men det er det vanskelig å gjøre noe med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Ja, den modifikasjonen valgte jeg aa overse Ragnar. Har oenske om aa bli ferdig med modellen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Det finnes jo ettermarkedssett, men de koster litt, og det tar sikkert lett noen uker før man har det i postkassen: https://www.ebay.com/itm/Quick-Boost-72007-1-72-Pby-5-Catalina-Engine-Cowling-For-Academy/174596766689?hash=item28a6c73be1:g:IMwAAOSw6vpgAQp4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 24 minutter siden, Einar Sandvik skrev: Det finnes jo ettermarkedssett, men de koster litt, og det tar sikkert lett noen uker før man har det i postkassen. De cowlingene har jeg faktisk. Kjøpte inn 2 sett for bruk på mitt Sunderland Mk V prosjekt. Problemet er de er laget for å passe Academysettet, og dermed har for liten diameter de også. Så jeg endte opp med å lage nye cowlinger. (Om den Sunderlanden noen gang kommer til å bli ferdig er forøvrig høyst usikkert.) Et alternativ er å ta cowlinger fra Special Hobby sin Sunderland Mk V. Men da må man utvide nacellene på Catalinaen for at de skal passe. Nei, det eneste fornuftige er å ignorere denne «feilen». Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 17, 2021 Share Posted January 17, 2021 Jepp. En ting er aa montere paa cowlinger og motorer av stoerre diameter, men aa modifisere nacellene er en omfattende jobb, saa Quickboost har ikke helt tenkt gjennom den der etter min mening. Lurer paa hvor mange av disse de har solgt som faktisk har blitt brukt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 9, 2022 Share Posted July 9, 2022 Da er den oransje blandingen paa... Skal faa toerke godt i en solfylt vinterhage foer et stroek klarlakk for aa beskytte lakken og saa er det maskering og glossy sea blue. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 9, 2022 Share Posted July 9, 2022 Ser bra ut, og oppskrifta på oransje-fargen kjenner nå til. Fikk du forresten svar på den henvendelsen du la ut på Facebook angående oransje på oversida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 9, 2022 Share Posted July 9, 2022 Ja, Dag Roger la ut et bilde som viser at balanserorene ikke var malt oransje. Enhvaer maling av kontrollflater medfoerer at man strengt tatt skal rebalansere rorflatene, saa ofte proever man aa unngaa det. Sideror og hoeyderor paa KK-C og KK-F var fortsatt i moerk blaa, saa det virker da fornuftig at balanserorene og ville vaere i moerke blaa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 9, 2022 Share Posted July 9, 2022 Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden): Ja, Dag Roger la ut et bilde som viser at balanserorene ikke var malt oransje. Enhvaer maling av kontrollflater medfoerer at man strengt tatt skal rebalansere rorflatene, saa ofte proever man aa unngaa det. Sideror og hoeyderor paa KK-C og KK-F var fortsatt i moerk blaa, saa det virker da fornuftig at balanserorene og ville vaere i moerke blaa. Ja, det virker sannsynlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 10, 2022 Share Posted July 10, 2022 (edited) Jens Håkon: Er det greit at jeg legger ut bildet ditt av Bjerkes oransje Bengalac jamført med diverse oransje hobbymaling på Norsk Flyhistorisk Facebook-gruppe i forbindelse med spørsmålet mitt om Day Glo kontra Bjerkes oransje Bengalac? Saken har interesse for et framtidig prosjekt på flymuseet på Sola, fikk jeg vite av Tormod Enholm. Edited July 10, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 10, 2022 Share Posted July 10, 2022 Ikke noe problem Einar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 10, 2022 Share Posted July 10, 2022 Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 Det har akkurat kommet ett konverteringssett fra Redroomodels... https://www.redroomodels.com/product/catalina-engine-correction-set-1-72/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 Det kom for sent for dette prosjektet Mats... Og dette er siste Catalina jeg bygger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 23, 2022 Share Posted July 23, 2022 Catalinaen er naa blaa og oransje. Maskeringen var saerdeles vellykket med kun litt overspray paa undersiden av stabilsator/halefinne som var lett aa fjerne med litt micromeshing. Blank klarlakk i morgen for beskyttelse, Og saa dekaler... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Saann, da kan vi sette hake ved denne... Naa er det bare transportetappen til Flysamlingen som gjenstaar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Blank og fin modell. Jeg krysser fingre for en problemfri transport til Gardermoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Takk for det Einar. Neste modell blir og blank - en Lynx Mk.86 og der er lakken paa, men tror det blir en liten strafferunde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Hva er trikset for å få blank overflate uten rugler, Jens? Husker at du tidligere har penslet Johnson Clear. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Jeg brukte Tamiya akryl klarlakk tynnet med Tamiya sin egen *lacquer* tynner med retarder - oransje kork. Husker ikke eksakt blandingsforhold, men det er relativt generoest med tynner - tenker 1/3 klarlakk til 2/3 tynner eller deromkring. Deretter fikk modellen en omgang med Tamiya lacquer thinner med retarder for aa "smelte" klarlakken. Ikke gaa paa for kraftig med tynneren, ellers vil den ete seg gjennom fargelagene og loese opp eventuell emaljelakk som ligger under. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts