Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) Junkers W. 34 i skala 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited November 22, 2021 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 15, 2020 Author Share Posted November 15, 2020 Noen som besitter informasjon om denne? Ser at det fantes hjul, ski og flottører. Ser også ut som man må på jakt etter MPM eller Special Hobby? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Denne kan vel knapt sies å ha vært i Luftforsvarets tjeneste. En ex-tysk maskin ble riktignok malt i "norske" farger (dvs. britiske roundeller), slept ut på fjorden utenfor Skattøra, og sprengt i filler. Stryk den fra lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Når Flysamlingen har laget en liste med ønskede fly, så hadde jeg trodd at de satt på info, dvs bilder, av de aktuelle flyene? De ønsker vel at modellene skal være representative, og da må jo modellbyggerne ha et minimum av informasjon. Nå kjenner ikke jeg til detaljene rundt avtalen mellom IPMS og Flysamlingen, men det virker som at det trengs en oppklarende runde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 16, 2020 Author Share Posted November 16, 2020 Da sjekker jeg opp med flysamlingen om disse tvilsomme flyene. Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Her er nå et bilde av en W. 34 som var underlagt 21. Transport Flight på Skattøra i 1945 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 57 minutter siden, Olve Dybvig skrev: Her er nå et bilde av en W. 34 som var underlagt 21. Transport Flight på Skattøra i 1945 Interessant! Kan ikke si jeg husker å ha sett dette bildet før. Vet vi noe mer om dette flyet og bruken? Det er kanskje samme flyet som Nils refererer til? Er enig i at det blir litt søkt å inkludere fly som ikke ble flydd av Luftforsvaret i modellsamlingen, bare fordi de har hatt norsk merking. Det inkluderer fly som kun er brukt som instruksjonsmateriell. Håper @Jan Erik Johansen tar dette opp i samtalene med Flysamlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Bildet er kjent. Det finnes flere andre bilder av flyet også. Alle med presenning over cockpit. Men har det noengang vært brukt av Luftforsvaret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Flysamlingen opplyser at det skal ha vært i bruk en periode på Skattøra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Viser de andre bildene av flyet mer detaljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Ingen av bildene er gode. Men de viser en (delvis) tildekket W.34 i bakgrunnen med norsk/britisk merking på Skattøra. Jeg har bygget MPM (Special Hobby) W.34 en gang i tiden, som DNLs Ternen (faktisk påbegynt under en byggehelg på Skattøra). Det holder for min del. Jeg hadde et byggesett til, men det har jeg rett og slett kassert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Var "vår" Junkers W.34 av versjon hi eller hau, mon tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kåre Paulsen Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Ifølge boken "Norske Militærfly" er det snakk om W.Nr 1349 W.34 hi See Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 (edited) Special Hobby sin Junkers w.34 Hi er litt nyere enn MPM sitt byggesett. Det mangler flottører, men Kora har utgitt flottørsett i resin. Kora har også produsert et trallesett for å kjøre flottørflyet på land. Så seint som i 2017 utga Special Hobby en "RAF captured hack plane" av Junkers W. 34 hi. Edited November 17, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Byggesett av Junkers W. 34 HI finnes å få kjøpt: https://www.kawabiis.com/index.php?main_page=product_info&products_id=592346 https://www.tonyshop.fr/special-hobby-1-72-188/special-hobby-72086-junkers-w34-hi-with-bmw-132-engine--17547.html https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2322090.m570.l1313&_nkw=junkers+W.34+hi+model+kit&_sacat=0 Fiottører: https://www.modelimex.eu/172-junkers-w-34-see-floats-correction-set-mpm-kords72159 Transportsett fra Kora: https://www.1001modelkits.co.uk/dioramas-vegetation-and-scenery/22591-kora-korc7212-junkers-w-34-floatplane-transport-carriage-designed-to-be-assembled-with-model-kits-from-mpm.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 (edited) Nå ser jeg på fjesboksida til IPMS at denne modellen er ferdig. Edited November 22, 2021 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Oi. Så den virkelig slik ut...? Det eneste "oppdraget" jeg kjenner til for denne, var å bli slept ut på fjorden, og bli sprengt. Så det er noe merkelig at man ønsker den i en samling med Luftforsvarets flytyper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Antar at alle fly etter 1944 med flaggstriper eller norske rondeller er kvalifisert? Selv om det er usikkert om de fløy. Tvilen kommer tiltalte til gode, som det heter. Når det gjelder utseende så vil det vel i noen tilfelle være dårlig med dokumentasjon tilgjengelig, så da er man henvist til kvalifisert gjetning. Christian har lagt ned betydelig tid og penger i gratisarbeid for klubben, og det skal han ha kred for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Modellen er grei den. Jeg har selv bygget samme modell, så jeg vet godt hvor mye arbeid som ligger bak. Men jeg er skeptisk til at flytypen skal høre inn under Luftforsvarets flytyper. Med samme kritere må man glatt ta med en håndfull flytyper til som ikke har fløyet i Luftforsvarets tjeneste, samt flere som faktisk har det, men som ikke er med.... Sideroret var forlenget i toppen, og både sideror og vertikal finne var forlenget på undersiden, noe som tydelig synes på bildet tidligere i tråden. Undersiden av vingene hadde roundellene plassert mye lenger ut mot vingetippen (som også synes på samme bilde), og ville trolig vært det på oversiden dersom det faktisk var påmalt roundeller der (noe det ikke var på flere flytyper i 1945). Tidligere tyske kjennetegn burde vel ha vært malt over på en eller annen måte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Takk til Christian Skottun for bidraget i dugnaden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts