Gå til innhold
  • Bli medlem

Junkers W. 34 (FERDIG Christian Skottun)


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Når Flysamlingen har laget en liste med ønskede fly, så hadde jeg trodd at de satt på info, dvs bilder, av de aktuelle flyene? De ønsker vel at modellene skal være representative, og da må jo modellbyggerne ha et minimum av informasjon. Nå kjenner ikke jeg til detaljene rundt avtalen mellom IPMS og Flysamlingen, men det virker som at det trengs en oppklarende runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Olve Dybvig skrev:

Her er nå et bilde av en W. 34 som var underlagt 21. Transport Flight på Skattøra i 1945

 

Interessant! Kan ikke si jeg husker å ha sett dette bildet før. Vet vi noe mer om dette flyet og bruken? Det er kanskje samme flyet som Nils refererer til?

 

Er enig i at det blir litt søkt å inkludere fly som ikke ble flydd av Luftforsvaret i modellsamlingen, bare fordi de har hatt norsk merking. Det inkluderer fly som kun er brukt som instruksjonsmateriell. Håper @Jan Erik Johansen tar dette opp i samtalene med Flysamlingen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av bildene er gode. Men de viser en (delvis) tildekket W.34 i bakgrunnen med norsk/britisk merking på Skattøra.

 

Jeg har bygget MPM (Special Hobby) W.34 en gang i tiden, som DNLs Ternen (faktisk påbegynt under en byggehelg på Skattøra). Det holder for min del. Jeg hadde et byggesett til, men det har jeg rett og slett kassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Special Hobby sin Junkers w.34 Hi er litt nyere enn MPM sitt byggesett. Det mangler flottører, men Kora har utgitt flottørsett i resin. Kora har også produsert et trallesett for å kjøre flottørflyet på land. 

 

Så seint som i 2017 utga Special Hobby en "RAF captured hack plane"  av Junkers W. 34 hi.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Junkers W. 34 (tildelt Christian Skottun)
  • 8 måneder senere...
  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Junkers W. 34 (tildelt Christian Skottun) Ferdig!

Antar at alle fly etter 1944 med flaggstriper eller norske rondeller er kvalifisert? Selv om det er usikkert om de fløy. Tvilen kommer tiltalte til gode, som det heter. Når det gjelder utseende så vil det vel i noen tilfelle være dårlig med dokumentasjon tilgjengelig, så da er man henvist til kvalifisert gjetning. Christian har lagt ned betydelig tid og penger i gratisarbeid for klubben, og det skal han ha kred for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen er grei den. Jeg har selv bygget samme modell, så jeg vet godt hvor mye arbeid som ligger bak. Men jeg er skeptisk til at flytypen skal høre inn under Luftforsvarets flytyper. Med samme kritere må man glatt ta med en håndfull flytyper til som ikke har fløyet i Luftforsvarets tjeneste, samt flere som faktisk har det, men som ikke er med....

 

Sideroret var forlenget i toppen, og både sideror og vertikal finne var forlenget på undersiden, noe som tydelig synes på bildet tidligere i tråden. Undersiden av vingene hadde roundellene plassert mye lenger ut mot vingetippen (som også synes på samme bilde), og ville trolig vært det på oversiden dersom det faktisk var påmalt roundeller der (noe det ikke var på flere flytyper i 1945). Tidligere tyske kjennetegn burde vel ha vært malt over på en eller annen måte....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Junkers W. 34 (FERDIG Christian Skottun)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.