Tommy Myrland Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Da jeg var i Moson her i vår, fikk jeg en sykelig trang til å kjøpe denne finlenderen fra SH. Jeg har tidligere bygd varianten med Wasp motor og full perkele kamo, men jeg ville også bygge en mer døll maskin fra vinterkrigen og med ski! Av den grunn ble denne maskina med i kofferten fra Ungarn. Fugleburet er montert. Rammeverket er blitt oppgradert med noen plastrør fra Evergreen og deler av førerhuset er byttet ut med stasj fra SBS models oppgraderingssett. Nå er det straks klart for litt grunning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Fin start, ser det ut til. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Kult modellvalg Tommy, har samme settet selv og det frister veldig. Nuvell - har bare 7 halvferdige modeller som skal ferdigstilles først. Når du kommer til lakkering så har jeg fargenyansene klar blandet av Tamiya maling - da er det bare å rope ut. Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Drita tøft. SBS sier du? Aldri hørt om. Og jeg har såklart også denne her liggende... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Bygge gleden er på topp og med en elendig merittliste over ferdigstilte modeller de siste årene, skal denne bli klar før jul. Om det blir base for denne gjenstår å se... ofc må jo vise boksartbilde Planen er å bygge denne maskinen fra vinterkrigen FR-97, der piloten klarte det utrolige å skyte ned ikke mindre enn 6 russiske bombefly på samme oppdraget. Blir å prøve meg med farger fra Life color, men skjærer det seg roper jeg på hjelp Reidar. SBS model lager mye fint i resin. http://www.sbsmodel.com/resinsets mitt sett inneholder dette: Oppgraderingen inneholder deler for å ha åpen cockpit, ser på det som kanskje den største utfordringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Forskjellige instrumentpaneler for ulike land, det var ikke dårlig! Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Bygge gleden er på topp og med en elendig merittliste over ferdigstilte modeller de siste årene, skal denne bli klar før jul. Om det blir base for denne gjenstår å se... ofc må jo vise boksartbilde Planen er å bygge denne maskinen fra vinterkrigen FR-97, der piloten klarte det utrolige å skyte ned ikke mindre enn 6 russiske bombefly på samme oppdraget. Døll kamo ja, men desto mer inspirerende forbilde. Seks bombere skutt ned på en mission med bare fire mitraljøser (i riflekaliber!) må vel være max Perkele? Veldig flott resinsett au. Ser at det kan bli spennende å sage opp canopy.... Og en ting til: flott at noen bidrar til å holde liv i SIG Perkele. Jeg har også ting under planlegging her.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Imponerende bragd av Ltn. Sarvanto, må vel være verdensrekord i antall nedskutte fly på ett tokt (?) Uansett så var det jo et svææært kjedelig fargeskjema på Sarvanto's maskin, Fokker'n på boxarten ser mye mer sirkus ut Reidar (som bare må bestille detaljeringssettet til SBS) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Imponerende bragd av Ltn. Sarvanto, må vel være verdensrekord i antall nedskutte fly på ett tokt (?) Uansett så var det jo et svææært kjedelig fargeskjema på Sarvanto's maskin, Fokker'n på boxarten ser mye mer sirkus ut Reidar (som bare må bestille detaljeringssettet til SBS) Ja, det er jo drit kjedelig. Like kjedelig som den finske P40en du selv bygde for noen år siden? Men med fin finish og væring kan det bli bra lell, noe du vel beviste da du tok topplassering på Skala med nevnte doning? Jeg kan huske feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Du husker nok rett, hukommelse som en elefant. Nå skal det jo sies at denne var gul under vingetupper, bak på skrog og hadde gul cowling (i tillegg til hvit spinner) så litt mere sirkus var det Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Du husker nok rett, hukommelse som en elefant. Nå skal det jo sies at denne var gul under vingetupper, bak på skrog og hadde gul cowling (i tillegg til hvit spinner) så litt mere sirkus var det Reidar Aha. Et helt vilt skjema sammenlignet med Sarvanto-kjerra! Takk for gjensynet forresten. Deilig modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 Du husker nok rett, hukommelse som en elefant. Nå skal det jo sies at denne var gul under vingetupper, bak på skrog og hadde gul cowling (i tillegg til hvit spinner) så litt mere sirkus var det Reidar Aha. Et helt vilt skjema sammenlignet med Sarvanto-kjerra! Takk for gjensynet forresten. Deilig modell. Joda, de var lite spreke i fargeskjema under vinterkrigen, men den med Wasp'n jeg bygde siste var mer fargerik Jeg var en tid inne på lage en senere variant med enhjørnings Muldyr(?) Jeg slo dette fra meg, da jeg oppdaget at jeg måtte høvle ut ventilene i vingene. For øvrig følger det med resinski i AMLA dekalsettet men de virker helt feil og leggene er alt for tynne. Trur dette er myntet på et eldre sett enn SH. Jeg kommer sannsynligvis til å bruke et par av de fottrinn dekalene, som mangler i SH(!). Resten kan doneres til andre som kanskje vil lage en donkey reinlender. For øvrig har SH kommet ut med et kombisett med begge variantene, med mange spennende dekalvarianter og oppgraderte detaljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Mumle, mumle ... må ikke la meg friste, må ikke la meg friste.....holde meg til det jeg holder på med.... Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Joda, de var lite spreke i fargeskjema under vinterkrigen, men den med Wasp'n jeg bygde siste var mer fargerik Se der ja, der har du skjema så det holder Finnene måtte hatt en fantastisk dyktig fargekonsulent under vinterkrigen... Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Tøft prosjekt Det kan lages mye spennende ut fra kjedelige skjema med diverse væring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted October 22, 2015 Author Share Posted October 22, 2015 Det har ikke bare vært byggetørke i heimen, oppdaget også at jeg var blitt rammet av malingstørke også. Utrolig var gråfargen jeg skulle bruke på interiøret tørka opp(!). Okey kunne laga en gråfargemiks ut av det man har, men det er jo veldig gøy med netthandel. Så mens jeg venter på postmannen, har jeg gjort ferdig instrument panelet. Sånn at folk ikke skal tro at tråden har stoppet opp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Det ser jo sjefolainen ut, very well done Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Å tråden var ikke død ennu... Jeg har fått satt sammen fugleburet, etter å ventet i evigheter på malingen jeg skulle bruke (2 mnd. i hest og kjerre fra Asia). Første gang jeg prøver en farge fra Mr.Hobby og den fungerte berre lekkert! Det er ikke så mange bilder å oppdrive av interiøret i den finske versjonen, men noen er det. Men den delen med superdetaljering av cockpiten overlater jeg til sånn gærninger som lyder Reidar og bor i Salangen, jeg fikk nok utfordring med å få fugleburet på plass, noe som voldet meg mye smerte og utålmodighet.... Prøvemontering av motorcowling og vinger... Her blir det mye tilpassingsarbeid, sparkling og pussing... ...boring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Dette ser så bra ut at det fortjener åpen hood. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Dette blir jo bare bra Tommy Synd man ikke vil se så mye av rammestruktur når modellen er lukket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Prøv å handle din Mr. Hobby fra Rebell i Sverige i stedet. Da snakker vi normalt om 2 dagers postgang... Ikke det at jeg innerst inne tror det vil øke din ferdigstillelsestakt, men det kan jo hjelpe litt Ellers ser dette jo pent og pyntelig ut! Men hvorfor bygger du fly, du som jo egentlig er panserbygger? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Ser meget bra ut dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Takk skal dere ha, så langt alt vel Prøv å handle din Mr. Hobby fra Rebell i Sverige i stedet. Da snakker vi normalt om 2 dagers postgang... Ikke det at jeg innerst inne tror det vil øke din ferdigstillelsestakt, men det kan jo hjelpe litt Ellers ser dette jo pent og pyntelig ut! Men hvorfor bygger du fly, du som jo egentlig er panserbygger? Arild Vel, når det gjelder panser, så har jeg gravd meg ned i ei smørje av prestasjonsangst, malevegring, utålmodighet og kaotiske arbeidsforhold. Dessuten har fått for meg at fly er lettere å få ferdigstilt, noe som har vært en realitet for meg. Har bare en 109'er på skammens hylle mot 13-15(!)panser i forskjellige faser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Hehe, jeg skal ikke si noe jeg, Tommy, for jeg har det på omtrent samme måten selv. Siste ferdige modell er en Spitfire fra Eduard som jeg klemte sammen på nokså kort tid. Har dog et lønnlig håp om å få utvidet 251-samlingen min om ikke så lenge. Stå på! Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Selvsagt bygger man heller ferdig fly enn Panzzzzzer! Men Arild har rett i en ting: det er lurt å handle Mr Hobby hos Rebell. Flott fuglebur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts