Gå til innhold
  • Bli medlem

Fåkker 21 med mærkørri motor 1:48


Tommy Myrland

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ubs! Drakk ølla sjøl  :cheers:

Var faktisk inne på den tanken å lime på overvingen først, men jeg valgte å la matchende panellinjene på vingefronten gå foran. Oppdaget at dimensjonen på den ene overvingen var ca 1mm for kort og fikk missmatch fra midten og ut til vingetuppen.

Blir fin helgeaktivitet med plaststrips, putty, pils og sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk. Det er ikke alltid lett å vite om det man driver med blir opplevd som grov trakassering eller velment motivasjon.  ::)

 

Hvordan det oppfattes vil nok i stor grad avhenge av den som blir forsøkt motivert. Det vel også grensetilfeller hvor man kanskje føler seg plaget nok til å gyve løs etter stagnasjon i prosjekter. Uansett så lenge det fører til oppbretting av ermer og økt bygging, uten en større opplevelse av krenkelse, er man vel innenfor  ;)

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! det er helt greit med ekstra puff i ryggen både med og uten sarkasme  :D

 

I kveld var det månedlige byggemøte  for TPMK, noe som kom litt brått på, men passet egentlig  veldig bra, siden man da fikk avsatt tid til å gnukke på skjøter.

 

Ikke så imponerende fremgang, men det begynner å ligne noe. I løpe av helga skal det bli påført litt grunning over skjøtene. Sannsynligvis må jeg ta en ekstra puttyrunde til på vingeroten, men det er lovt å håpe...

Typisk  for SH er den tykke Vingekanten man får i bakkant av, her burde jeg egentlig tynnet plasten innvendig for å få en skarp skjøt. Istedenfor valgte jeg en annen enkler løsning ved å slipe ned fra utsiden og lage ekstra arbeid med å rescribe tilbake detaljene  :doh:

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått det tett rundt fugleburet, og skjøtene ser bra ut. Neste trinn blir risse opp bortpussa panellinjer.

 

 

ae362e8ebe91efed9aaae9dc52bb1ab7.jpg

 

Har også modifisert rundt motoren, litt eksosrør og slikt. Tilpasset 2 messingrør for de mitraljøsene i flykroppen, detaljer som manglet i settet.

 

8878d69e46071d642018b38ea393b71d.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fint. Er det blytråd eller noe annet som står og stritter ut fra motoren? Og enda mer spennende: passer cowlingen utenpå alt dette? Etter min erfaring må sylindrene på ni av ti resinmotorer fra Special Hobby og denslags raspes grundig før cowlingen lar seg tre på.

 

jepp, det er blytråd. Boret tvers igjennom sylinderhodene. Har liten teknisk peiling på motorer og slikt, men det går opp to  rør i bakkant på stemplene og to eksosrør som går ut på hvert stempel disse går mot en oppsamler i front på cowlinga (eksospotte?). problemet mitt er nå å få justert riktig lengde på blytrådene slik at når frem og at cowlinga ikke stikker for langt frem eller for langt bak.

 

Angående å få cowlinga til å passe, har jeg ikke hatt det problemet på mine fokkere, husker ikke i farta om det var et problem på Fiat G-50'n. Bruker bare å slipe ned tykkelsen i bakkant av cowlinga for å få en mer visuell skalariktig tykkelse.

Mitt problem har vært å finne riktig plassering av cowlinga, men der har bøkene til Kari Stenman vært til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosrørene går opp og ut til manifoilringen, ja, der eksosen samles og spyttes ut i eksosrør nede på sida. På baksida mener jeg at det pumpes luft inn fra inntak og filter.

 

Måtte Google manifoil for å få litt mer teknisk input, så dette er da en eksosmanifoil der flere eksosrør samles til ett. Kanskje det er en sånn innsugningsmanifoil bak motoren også?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en sånn innsugningsmanifoil bak motoren også?..

Det skal du ikke se bort fra. Jeg vet at mange hadde et luftinntak oppå cowlingen, der luften ble filtrert og så kjørt inn i midten før den ble distribuert til sylinderne.

Ting kan tyde på at Fokkern tok inn lufta under

http://www.dutch-aviation.nl/pictures/Fokker/Military/Fokker%20D21%20with%20Bristol%20Mercury%20engine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga er jeg hjemme hos ho mor og da blir det ikke mye arbeid på fokkern. Noen timer ble det no avsatt denne uka. Rescribing, sparkling og pussing, blir lissom aldri helt fornøyd. Vil jo helst alt er bra før grunning.

Har montert ferdig motorendetaljene og laget nye gønnere av messingrør. Et par små detaljer til som skal på før grunning.

 

9befb2e9f32f0e2d8c76868e399c45ec.jpg0839ada60b125ee1960b69d67d3d1df0.jpgb009460c61f936bbe7b359656cddd20c.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.