Gå til innhold
  • Bli medlem

Hornets Nest! - F/A-18 Tigermeet 1/72


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

TJO-BING!

Da har jeg fått blod på tann, og med nylig avsluttet byggetråd hiver jeg meg umiddelbart på en ny en. Denne gang er det et parallellbygge av F/A-18 i 1/72, Academy sin A versjon som skal bli den sveitsiske maskinen som besøkte Ørlandet under Arctic Tiger i 2007, og Hasegawa sin C versjon av spanjolenes maskin. Min totalt urealistiske ide er å bygge de fleste av deltagerne fra 2007 og stille de ut på Åpen dag på Tigermeet 2.juni i år, er vel ikke noe problem med å få ferdig 7 modeller på hele to måneder vel? :doh:

Uansett, er allerede godt i gang og må jo ha noe å strekke seg etter... så aller først, settene: Academy sitt vinner allerede i esken, mange deler, veldig detaljerte og fine panellinjer, og mulighet til å bygge flere versjoner. Hasegawa sitt bærer tydelig preg av at det er endel år nå, med forenklede og grunne/diffuse panellinjer. Som nevnt i Tormods tråd er luftinntakene på Hasegawa sitt veeeldig forenklede, med sortmalte plater som dekker innsyn til modellens indre. Derfor bygget jeg opp med litt plasticard, fylte på med Tamiyasparkel og formet til med Q-tips dynket i neglelakkfjerner.

IMAG0667-1.jpg

Academy sine inntak var langt bedre, men jeg forbedret de på samme måte

IMG_1105.jpg

Så etter endel pussing ble det seende ut slik

IMG_1112-1.jpg

Hasegawa

IMG_1113.jpg

Academy

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Haaper for Gud's skyld at ikke all loesemiddelsparkelen gjoer at luftinntakene blir mykere i kantene enn du oensker.  Milliput eller liknende epoksysparkel hadde vaert et mer naturlig valg for aa bygge opp slike former.

 

Jens

Neida, har alltid full kontroll....not!!

Som Kosti hintet ble ikke denne påbegynt i forigårs, så inntakene er bygget opp over tid, med god tørke mellom lagene. Men det er som du nevner kort vei mellom suksess og fiasko ( vi lærer av våre feil, ikkesant  :P) Har ikke lykkes å komme overens med milliputt, altfor hard og vanskelig å forme.

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Hallo igjen!

Etter en periode med mye bygging, er det på tide å oppdatere tråden, noe som betyr PC-tid... som jeg hater...Ser allerede resultadet av min analoge hjerne, har klart å slette noen av de tidligere bildene fra Photobucket :'(. Får komme tilbake til det. (Og da var det fikset ;)..)

Inntakene ble iallefall myye bedre etter pussing og en runde med Tamiyas hvite sparkel, en stor takk til Lars som fikk pushet meg en tube av denne på Skala :thumb:

4april2012070.jpg

Academy sin

4april2012064.jpg

Hasegawa sin

 

Og Jens Håkon, jeg har Milliput sin hvite, og den har alltid vært ganske hard å forme, selv med vann. Mulig stemplingsdatoen hardde gått ut allerede da jeg kjøpte den?

 

Tilbake til Hornetene, jeg skal som sagt gjenskape parkerte fly, og det innebærer endel modding av ror-og kontrollflater. Først ut var derfor haleflatene på Hasegawa sin, som er faststøpt i skroget. Frem med scriberen...

 

IMAG0664.jpg

 

Så var det vingene som fikk gjennomgå med hjelp av scriber og sag. Academy sin først, saget gjennom flaps, mellomstykke og slats.

 

IMG_1104.jpg

 

Oppdaget fort at dette var litt overilet, da flap'en skal være i fullengde med overstykket inkludert.Capiche? På Hasegawa sin saget jeg derfor av flap i full lengde og delte av overstykket etterpå

 

4april2012043.jpg

 

Ikke så mye å gå på her!

 

4april2012041.jpg

Og Academy sin ble enda værre!

 

IMG_1108-1.jpg

 

Men kom da i mål til slutt

 

IMG_1109.jpg

 

Så var det bare å klaske på med sparkel og pusse litt, og vips! Klar til å lime vinger i parkert modus

 

IMG_1126.jpg

 

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Analog hjerne, Espen? Ikke så rart det med alle de snurre-viserne dere har på kontoret. Hehehehe

 

Rett mann på rett plass...............blir heldigvis pensjonert sammen med Dash'n :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Mye arbeide med de vingene. Men det blir bra til slutt. :thumb:

Jepp, Tormod! Det var det jeg tenkte på da jeg postet i din tråd at du slapp billig unna med å sette din F-18 på påle... ;).

Og ja, det blir bra til slutt! Er straks helt ferdig med vingene, men bilder kommer ikke før tidligst i morgen, for nå er det oppkjøring til helaften med noe jeg tror blir den største filmopplevelsen siden Ringenes Herre; nemlig IRON SKY!! wOOt;D

Forøvrig har jeg forhåpninger om lakkering før tirsdag, tar du utfordringen?!??

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

På tide med litt oppdatering igjen.

Heretter blir Hasegawa omtalt som Has, og Academy Aca!

F-18vingen blir spinkel uten kontrollflatene

 

4april2012084.jpg

 

Var litt uheldig når jeg saget av slats'en og tok litt for mye, men kom ihu Antons Su-24 tråd hvor han lappet med plastspon oppløst i lim. Fikk lyst til å prøve det, for jeg er redd sparkel ville blitt for svakt her, og på 1-2-3 var vingen fikset. :thumb:

 

IMG_1271.jpg

4april2012076.jpg

4april2012081-1.jpg

Has hadde dårlig passform i kroppssammenføyning bak vingen, og i tillegg ble det en åpning etter kutting av flaps som måtte fikses

 

4april2012065.jpg

 

Plasticard, sparkling og pussing tok hånd om det.

SDC13617.jpg

 

Samtidig bestemte jeg meg for å bruke Aca sine halefinner som er tilovers i settet. De er mye bedre detaljert, og har forsterkningene til A-modellen; men som bildet viser passer de ikke helt overens og må derfor modifiseres noe

SDC13613.jpg

SDC13618.jpg

Klasket på flapsen med modifiserte hengsler, og dette ble resultatet

SDC13621.jpg

Spennede fortsettelse i morgen tidlig.....

Espen A

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Rise & shine! Da var det plutselig morgen igjen, og tid for oppdatering.

Halerorene fikk en runde med sagen og scriberen, og kunne dermed gies et utslag, akkurat som originalen når den er parkert og uten hydraulikktrykk, da lever kontrollflatene sitt eget liv. Her kan dere også se forsterkningene i innfestingen på A-versjonen.

SDC13619.jpg

 

Aca sin hadde etpar c-moment ved sammenliming av skrogdeler. Passformen er knallbra men det manglet endel "fikseringspinner" så jeg måtte være veldig nøyaktig med at delene kom overrett med hverandre. Når det var i boks var det bare å få limt på alle flapsdelene, og her er begge flyene, Has er den med mørkere halefinner og et mørkt felt rett bak cockpit.

SDC13631.jpg

SDC13629.jpg

SDC13624.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Er i stimen nå, så her er ennå en oppdatering ;D

Når det gjelder cockpit ble jeg enig med meg selv om at Has sin er altfor basic i utgangspunktet og må få en Eduard zooomoppdatering. Fikk også lyst til å detaljere equipment bay rett bak setet, det ble derfor litt boring og opprensking med skalpell før oppbygging m/plasticard. Glareshield ble også forlenget litt, nå med rømmelokk. Tynt&godt..

IMG_1122-1.jpg

IMG_1123-1.jpg

IMG_1129.jpg

IMG_1128-1.jpg

Og om noe lurte på det, så er dette jukseets, prepainted, har ikke altfor god tid, sjø!

4april2012059.jpg

Og er er Aca sitt etter litt maling, tørrbørsting og altfor mye macro... :'(

4april2012077.jpg

Regner med at dette duger da Aca sin skal bygges med lukket Canopy.

Og da blir det en liten pause i dette bygget , er nå en uke på jobb og langt unna noen mulighet til airbrush som stort sett er neste naturlige steg...

Hilsen Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Visste ikke at du trenger briller, Kosti.  :D Tok frem bilde tatt rett bakfra av F 18 på Ørlandet og holdt modellen opp mot pc-skjermen og zoomet bildet til størrelsen stemte med modellen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Advarsel eller ei, da er denne tråden nettopp stått opp fra de døde :cheers:

Og kan moderator flytte den til gruppebygget? Var vel ingen Best Før-dato ifølge trådstarter...

Nuhvell, da er det bare å brette opp ermene og ta tak i gamle synder?. Det viste seg nemlig at innsugskanalene laget av tamiyasparkel nok var i saftigste laget for Academyplasten. Som advart mot, kan for mye sparkel løse opp plasten. Hasegawa'n tålte det men Academyen så slik ut:

 

20161009_181608_zps2xdn5tan.jpg

 

Litt puss og lakk, så er det forhåpentligvis ingen som legger merke til fadesen..

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

En liten oppdatering. Innsuget ble pusset lett og jeg fikk fjernet de værste buklene uten at panellinjene tok kvelden. Dermed var det klart for lakkering, og her er Hornet'en klar for dekaler.

IMG_0909_zpsbikzdc0t.jpg

 

Har den med på jobb, og fikk jobbet litt ...skal man si...i det skjulte? Jeg har iallefall problemer med å se at den her har fått hele 31 dekaler under buken?.

 

IMG_0911_zpsi3h3vf8w.jpg

 

Ser frem til å begynne med de mere fargerike halerorene. (Nei! Tigerdekor er ikke kjedelig Torgeir, stensiler og små skrift derimot..)

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.