Guest Espen Andreas Hoff Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 TJO-BING! Da har jeg fått blod på tann, og med nylig avsluttet byggetråd hiver jeg meg umiddelbart på en ny en. Denne gang er det et parallellbygge av F/A-18 i 1/72, Academy sin A versjon som skal bli den sveitsiske maskinen som besøkte Ørlandet under Arctic Tiger i 2007, og Hasegawa sin C versjon av spanjolenes maskin. Min totalt urealistiske ide er å bygge de fleste av deltagerne fra 2007 og stille de ut på Åpen dag på Tigermeet 2.juni i år, er vel ikke noe problem med å få ferdig 7 modeller på hele to måneder vel? Uansett, er allerede godt i gang og må jo ha noe å strekke seg etter... så aller først, settene: Academy sitt vinner allerede i esken, mange deler, veldig detaljerte og fine panellinjer, og mulighet til å bygge flere versjoner. Hasegawa sitt bærer tydelig preg av at det er endel år nå, med forenklede og grunne/diffuse panellinjer. Som nevnt i Tormods tråd er luftinntakene på Hasegawa sitt veeeldig forenklede, med sortmalte plater som dekker innsyn til modellens indre. Derfor bygget jeg opp med litt plasticard, fylte på med Tamiyasparkel og formet til med Q-tips dynket i neglelakkfjerner. Academy sine inntak var langt bedre, men jeg forbedret de på samme måte Så etter endel pussing ble det seende ut slik Hasegawa Academy Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Espen......dette er jo gammelt nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Det går med mye sparkel her ser jeg. Venter spent på fortsettelsen....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Haaper for Gud's skyld at ikke all loesemiddelsparkelen gjoer at luftinntakene blir mykere i kantene enn du oensker. Milliput eller liknende epoksysparkel hadde vaert et mer naturlig valg for aa bygge opp slike former. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Haaper for Gud's skyld at ikke all loesemiddelsparkelen gjoer at luftinntakene blir mykere i kantene enn du oensker. Milliput eller liknende epoksysparkel hadde vaert et mer naturlig valg for aa bygge opp slike former. Jens Neida, har alltid full kontroll....not!! Som Kosti hintet ble ikke denne påbegynt i forigårs, så inntakene er bygget opp over tid, med god tørke mellom lagene. Men det er som du nevner kort vei mellom suksess og fiasko ( vi lærer av våre feil, ikkesant ) Har ikke lykkes å komme overens med milliputt, altfor hard og vanskelig å forme. Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Milliput er meget formbart foer det herder. Bruk en vaat Q-tip eller liknende saa glatter du overflaten saa alt du trenger er aa vaatslipe til slutt. Min erfaring er og at den hvite (Superfine) er lettere aa slipe enn standard-pakken. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hallo igjen! Etter en periode med mye bygging, er det på tide å oppdatere tråden, noe som betyr PC-tid... som jeg hater...Ser allerede resultadet av min analoge hjerne, har klart å slette noen av de tidligere bildene fra Photobucket :'(. Får komme tilbake til det. (Og da var det fikset ..) Inntakene ble iallefall myye bedre etter pussing og en runde med Tamiyas hvite sparkel, en stor takk til Lars som fikk pushet meg en tube av denne på Skala Academy sin Hasegawa sin Og Jens Håkon, jeg har Milliput sin hvite, og den har alltid vært ganske hard å forme, selv med vann. Mulig stemplingsdatoen hardde gått ut allerede da jeg kjøpte den? Tilbake til Hornetene, jeg skal som sagt gjenskape parkerte fly, og det innebærer endel modding av ror-og kontrollflater. Først ut var derfor haleflatene på Hasegawa sin, som er faststøpt i skroget. Frem med scriberen... Så var det vingene som fikk gjennomgå med hjelp av scriber og sag. Academy sin først, saget gjennom flaps, mellomstykke og slats. Oppdaget fort at dette var litt overilet, da flap'en skal være i fullengde med overstykket inkludert.Capiche? På Hasegawa sin saget jeg derfor av flap i full lengde og delte av overstykket etterpå Ikke så mye å gå på her! Og Academy sin ble enda værre! Men kom da i mål til slutt Så var det bare å klaske på med sparkel og pusse litt, og vips! Klar til å lime vinger i parkert modus EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Du går grundig til verks her ser jeg Dette blir nok bra Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Du går grundig til verks her ser jeg Jepp! Alternativet er jo å gå på ski og gnoffle påskeegg...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Mycket bra arbete här, Espen. Inntakene ble også vakre! Analog hjerne, Espen? Ikke så rart det med alle de snurre-viserne dere har på kontoret. Hehehehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Analog hjerne, Espen? Ikke så rart det med alle de snurre-viserne dere har på kontoret. Hehehehe Rett mann på rett plass...............blir heldigvis pensjonert sammen med Dash'n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Mye arbeide med de vingene. Men det blir bra til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Mye arbeide med de vingene. Men det blir bra til slutt. Jepp, Tormod! Det var det jeg tenkte på da jeg postet i din tråd at du slapp billig unna med å sette din F-18 på påle... . Og ja, det blir bra til slutt! Er straks helt ferdig med vingene, men bilder kommer ikke før tidligst i morgen, for nå er det oppkjøring til helaften med noe jeg tror blir den største filmopplevelsen siden Ringenes Herre; nemlig IRON SKY!! Forøvrig har jeg forhåpninger om lakkering før tirsdag, tar du utfordringen?!?? Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 På tide med litt oppdatering igjen. Heretter blir Hasegawa omtalt som Has, og Academy Aca! F-18vingen blir spinkel uten kontrollflatene Var litt uheldig når jeg saget av slats'en og tok litt for mye, men kom ihu Antons Su-24 tråd hvor han lappet med plastspon oppløst i lim. Fikk lyst til å prøve det, for jeg er redd sparkel ville blitt for svakt her, og på 1-2-3 var vingen fikset. Has hadde dårlig passform i kroppssammenføyning bak vingen, og i tillegg ble det en åpning etter kutting av flaps som måtte fikses Plasticard, sparkling og pussing tok hånd om det. Samtidig bestemte jeg meg for å bruke Aca sine halefinner som er tilovers i settet. De er mye bedre detaljert, og har forsterkningene til A-modellen; men som bildet viser passer de ikke helt overens og må derfor modifiseres noe Klasket på flapsen med modifiserte hengsler, og dette ble resultatet Spennede fortsettelse i morgen tidlig..... Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Faen så digital du har blitt da? må si jeg trodde det ble mere arbeid med den modellen enn jeg trodde. Good save med vingen der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Rise & shine! Da var det plutselig morgen igjen, og tid for oppdatering. Halerorene fikk en runde med sagen og scriberen, og kunne dermed gies et utslag, akkurat som originalen når den er parkert og uten hydraulikktrykk, da lever kontrollflatene sitt eget liv. Her kan dere også se forsterkningene i innfestingen på A-versjonen. Aca sin hadde etpar c-moment ved sammenliming av skrogdeler. Passformen er knallbra men det manglet endel "fikseringspinner" så jeg måtte være veldig nøyaktig med at delene kom overrett med hverandre. Når det var i boks var det bare å få limt på alle flapsdelene, og her er begge flyene, Has er den med mørkere halefinner og et mørkt felt rett bak cockpit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Er i stimen nå, så her er ennå en oppdatering Når det gjelder cockpit ble jeg enig med meg selv om at Has sin er altfor basic i utgangspunktet og må få en Eduard zooomoppdatering. Fikk også lyst til å detaljere equipment bay rett bak setet, det ble derfor litt boring og opprensking med skalpell før oppbygging m/plasticard. Glareshield ble også forlenget litt, nå med rømmelokk. Tynt&godt.. Og om noe lurte på det, så er dette jukseets, prepainted, har ikke altfor god tid, sjø! Og er er Aca sitt etter litt maling, tørrbørsting og altfor mye macro... :'( Regner med at dette duger da Aca sin skal bygges med lukket Canopy. Og da blir det en liten pause i dette bygget , er nå en uke på jobb og langt unna noen mulighet til airbrush som stort sett er neste naturlige steg... Hilsen Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Flott resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Se der ja, nydelig jobba, dette begynner virkelig å lukte fisk.. eh.. fugl.. eh.. jo jeg vet det..: Veps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Bra tempo på bygginga. Ser bra ut også selv om makroen er nådeløs...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 På bildene set "utovervinkelen" på vertical stabilizers til å være større enn det kanskje er i virkeligheten. Lyver bildet litt? Litt bekymret bare. :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Visste ikke at du trenger briller, Kosti. Tok frem bilde tatt rett bakfra av F 18 på Ørlandet og holdt modellen opp mot pc-skjermen og zoomet bildet til størrelsen stemte med modellen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Skal du lande her neste gang du slenger innom eller skal du ikke? Puh!! Bra jeg tok feil, Espen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Advarsel eller ei, da er denne tråden nettopp stått opp fra de døde Og kan moderator flytte den til gruppebygget? Var vel ingen Best Før-dato ifølge trådstarter... Nuhvell, da er det bare å brette opp ermene og ta tak i gamle synder?. Det viste seg nemlig at innsugskanalene laget av tamiyasparkel nok var i saftigste laget for Academyplasten. Som advart mot, kan for mye sparkel løse opp plasten. Hasegawa'n tålte det men Academyen så slik ut: Litt puss og lakk, så er det forhåpentligvis ingen som legger merke til fadesen.. EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 En liten oppdatering. Innsuget ble pusset lett og jeg fikk fjernet de værste buklene uten at panellinjene tok kvelden. Dermed var det klart for lakkering, og her er Hornet'en klar for dekaler. Har den med på jobb, og fikk jobbet litt ...skal man si...i det skjulte? Jeg har iallefall problemer med å se at den her har fått hele 31 dekaler under buken?. Ser frem til å begynne med de mere fargerike halerorene. (Nei! Tigerdekor er ikke kjedelig Torgeir, stensiler og små skrift derimot..) EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.