Gå til innhold
  • Bli medlem

PT-76 - russisk panserbalje fra grensetrakten Norge/Russland (Trumpeter 1/35)


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ettersom jeg er glad i gruppebygging har jeg bestemt meg for å hive meg på med en PT-76 - en lett amfibietanks. Forbildet skal være fra "131 Motorized Rifle Regiment Motorized Rifle Division" som tilhørte 63rd Guards Kirkenneskaya Brigade - stasjonert på grensa mot Norge på 80-tallet, midt under den kalde krigen. De som har tjenestegjort på grensa vil sikkert kjenne igjen denne fra kjenningstjenesten ;) Den var nok tiltenkt å svømme over Grense Jakobselv under en evt invasjon. Sånn ser eska ut:

 

PicasaUp.jpg

 

En review av settet kan du finne her: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=3241

 

I tillegg skal jeg bemanne den med disse figurene fra Dragon:

 

PicasaUp.jpg

 

Vogna blir nok i vanlig russergrønt, døllt skjema, men den skal være skikkelig været, så grønnfargen skal brytes opp, og gjørme og støv skal påføres i liberale mengder.

 

Har kommet så vidt i gang med å lage 12 løpehjul. Det medfølger litt ets, så denne vil nok hovedsaklig bygges ut av eska :)

 

PicasaUp.jpg

 

Så da er det bare å oppfordre flere til å hive seg på gruppebygget - dawai, dawai!! :D

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig vogn du har valgt deg Rune og jeg liker forbildevalget ditt  :thumb:  Når det gjelder russiske amfibievogner, er favorittene mine T-37 og T-38, ekstremt tynt pansret og med et tårn som minner om ei søppelbøtte. Egentlig en fiaskovogn som forsvant rimelig fort utover høsten '41. Finnes noen crappy øst-europeiske plastsett av T-38, men håper at Bronco eller Trumpter kommer ut med en nytoolet versjon en dag..

 

Figurer + tængs = base?  :shifty:

 

Stå på! Tipper du er den første til som kommer til å ferdigstille modell i denne gruppebygginga  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dawai dawai høres bedre ut enn babushka på trøndersk!  ;D

 

PT-76 er kul sak, riktignok er jeg enda større fan av Sprut-SD men denne finnes det ingen byggesett av ennå dessverre. Blir spennende å se hva du får til av denne!

 

Hehe, Sprut-SD = kult navn på vogn ;D Mon tro hva det blir på russisk-trøndersk :) Om flere lurer på hvordan Sprut-SD ser ut - sjekk her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2S25_Sprut-SD

 

Figurer + tængs = base?  Hmmm

 

Jepps, base er under planlegging. Har nå startet å montere deler på skrog, da løpehjul og drivhjul er ferdigstilte :)

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Husker denne fra kjenningstjenesten på GSV ja (1983-1984), men selv om det ble en del jeg fikk sett live, dog på avstand, så jeg aldri denne. Men husker den godt, så da blir det artig å den den live på neste Skala kanskje?

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker denne fra kjenningstjenesten på GSV ja (1983-1984), men selv om det ble en del jeg fikk sett live, dog på avstand, så jeg aldri denne. Men husker den godt, så da blir det artig å den den live på neste Skala kanskje?

 

:) Janse

 

Satser på å få med denne på Skala ja :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gøy å se hva slags diorama/base dette blir!  Har du kommet deg videre i bygget, eller styrer du mest med å trekke i land fisk?

 

Du ser jo ut til å være kommet langt med hjulene, så da er det verste over?

 

:)

SAS

 

 

Har vært knallsol og vårstemning i to dager på Vestlandet nå, så bygget har ikke hatt så stor fremgang. Fisking har vært hovedaktiviteten :) Nå er jeg imidlertid ferdig med hjul og skal til med å montere opphengene. Her er imidlertid Trumpeter ganske uenig med seg selv når det gjelder teori og praksis. Tegninga viser ikke ting slik de er i virkeligheten, så jeg må nok fundere litt... Det er jo ikke alltid så enkelt, men med en Hansa-pils i hånda går det nok greit :)

 

 

Mht base skal det bli noe sånt med gubber poppende opp fra alle luker. Det skal være gjørmete, men usikker på om det blir noe med vading, som jo er tanksens forte :)

 

tank-pt-76.jpg

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig at det blir litt mindre bygging under slike forhold  :)

 

En godt befolket vogn kommer til å gjøre seg! Om ikke det blir til at vogna svømmer i klart vann, så er jo gjørme ikke så langt unna vann - og gir sikkert god effekt det også (selv om vading hadde vært helt konge!)

 

Håper Hansaen hjelper på de ingeniørske nervebaner og at du finner ut av det opphenget, så lenge du har greit med referansemateriale hjelper vel det godt. At det kan være lurt å tenke seg om et par ganger før man iverksetter tiltak er jo noe man har erfart at kan lønne seg.

 

:)

SAS

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ja, åra kan gå fort når en setter til side byggesett.

 

Det ble få ferdigstilte byggesett i det gruppebygget. Jeg synes å huske at det var tre utstilte modeller på Skala det året, deriblant min Berkut. Men, nå ser det ut til at det blir enda en ferdig modell.

 

Etter påkledningen på figurene å dømme, blir det en sommerbase. Bildet ovafor med forbildet kjørende i gjørme, burde være et fint utgangspunkt.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åra kan gå fort når en setter til side byggesett.

 

Det ble få ferdigstilte byggesett i det gruppebygget. Jeg synes å huske at det var tre utstilte modeller på Skala det året, deriblant min Berkut. Men, nå ser det ut til at det blir enda en ferdig modell.

 

Etter påkledningen på figurene å dømme, blir det en sommerbase. Bildet ovafor med forbildet kjørende i gjørme, burde være et fint utgangspunkt.

 

Einar S

 

Kommer sent, men muligens godt til gruppebygget denne ja 8) Opprinnelige ambisjoner er senket litt, så det blir ikke noe mannskap, men gjørme vil det nok bli :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei André!

 

Har brukt dette settet fra Vallejo og moduleringsmetodikk for maling av balja.

 

http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/modern-russian-green/family/17/130

 

cb0bec3823531ea543aa3e0ea1578ab2.cms_307_307_1_380_ffffff_.jpg

 

Modulering kan du se mer om her - kort fortalt går det ut på å legge lysere farge på utsatte steder, og mørkere i kriker og kroker:

 

http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/colour-modulation-part-1_-airbrushing-basecoats/blog/1/40

 

Kul den BMD-1'ern :thumb:

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.