Rune Haugen Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Hei! Ettersom jeg er glad i gruppebygging har jeg bestemt meg for å hive meg på med en PT-76 - en lett amfibietanks. Forbildet skal være fra "131 Motorized Rifle Regiment Motorized Rifle Division" som tilhørte 63rd Guards Kirkenneskaya Brigade - stasjonert på grensa mot Norge på 80-tallet, midt under den kalde krigen. De som har tjenestegjort på grensa vil sikkert kjenne igjen denne fra kjenningstjenesten Den var nok tiltenkt å svømme over Grense Jakobselv under en evt invasjon. Sånn ser eska ut: En review av settet kan du finne her: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=3241 I tillegg skal jeg bemanne den med disse figurene fra Dragon: Vogna blir nok i vanlig russergrønt, døllt skjema, men den skal være skikkelig været, så grønnfargen skal brytes opp, og gjørme og støv skal påføres i liberale mengder. Har kommet så vidt i gang med å lage 12 løpehjul. Det medfølger litt ets, så denne vil nok hovedsaklig bygges ut av eska Så da er det bare å oppfordre flere til å hive seg på gruppebygget - dawai, dawai!! Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Dawai dawai høres bedre ut enn babushka på trøndersk! PT-76 er kul sak, riktignok er jeg enda større fan av Sprut-SD men denne finnes det ingen byggesett av ennå dessverre. Blir spennende å se hva du får til av denne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 En artig vogn du har valgt deg Rune og jeg liker forbildevalget ditt Når det gjelder russiske amfibievogner, er favorittene mine T-37 og T-38, ekstremt tynt pansret og med et tårn som minner om ei søppelbøtte. Egentlig en fiaskovogn som forsvant rimelig fort utover høsten '41. Finnes noen crappy øst-europeiske plastsett av T-38, men håper at Bronco eller Trumpter kommer ut med en nytoolet versjon en dag.. Figurer + tængs = base? Stå på! Tipper du er den første til som kommer til å ferdigstille modell i denne gruppebygginga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Dawai dawai høres bedre ut enn babushka på trøndersk! PT-76 er kul sak, riktignok er jeg enda større fan av Sprut-SD men denne finnes det ingen byggesett av ennå dessverre. Blir spennende å se hva du får til av denne! Hehe, Sprut-SD = kult navn på vogn Mon tro hva det blir på russisk-trøndersk Om flere lurer på hvordan Sprut-SD ser ut - sjekk her: http://en.wikipedia.org/wiki/2S25_Sprut-SD Figurer + tængs = base? Hmmm Jepps, base er under planlegging. Har nå startet å montere deler på skrog, da løpehjul og drivhjul er ferdigstilte R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Erik Johansen Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Husker denne fra kjenningstjenesten på GSV ja (1983-1984), men selv om det ble en del jeg fikk sett live, dog på avstand, så jeg aldri denne. Men husker den godt, så da blir det artig å den den live på neste Skala kanskje? Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Husker denne fra kjenningstjenesten på GSV ja (1983-1984), men selv om det ble en del jeg fikk sett live, dog på avstand, så jeg aldri denne. Men husker den godt, så da blir det artig å den den live på neste Skala kanskje? Janse Satser på å få med denne på Skala ja Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Blir gøy å se hva slags diorama/base dette blir! Har du kommet deg videre i bygget, eller styrer du mest med å trekke i land fisk? Du ser jo ut til å være kommet langt med hjulene, så da er det verste over? SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Blir gøy å se hva slags diorama/base dette blir! Har du kommet deg videre i bygget, eller styrer du mest med å trekke i land fisk? Du ser jo ut til å være kommet langt med hjulene, så da er det verste over? SAS Har vært knallsol og vårstemning i to dager på Vestlandet nå, så bygget har ikke hatt så stor fremgang. Fisking har vært hovedaktiviteten Nå er jeg imidlertid ferdig med hjul og skal til med å montere opphengene. Her er imidlertid Trumpeter ganske uenig med seg selv når det gjelder teori og praksis. Tegninga viser ikke ting slik de er i virkeligheten, så jeg må nok fundere litt... Det er jo ikke alltid så enkelt, men med en Hansa-pils i hånda går det nok greit Mht base skal det bli noe sånt med gubber poppende opp fra alle luker. Det skal være gjørmete, men usikker på om det blir noe med vading, som jo er tanksens forte Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Forståelig at det blir litt mindre bygging under slike forhold En godt befolket vogn kommer til å gjøre seg! Om ikke det blir til at vogna svømmer i klart vann, så er jo gjørme ikke så langt unna vann - og gir sikkert god effekt det også (selv om vading hadde vært helt konge!) Håper Hansaen hjelper på de ingeniørske nervebaner og at du finner ut av det opphenget, så lenge du har greit med referansemateriale hjelper vel det godt. At det kan være lurt å tenke seg om et par ganger før man iverksetter tiltak er jo noe man har erfart at kan lønne seg. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Et bra valg De var leeenge i tjeneste. Husker teksten ennå, "dårlig pansret 11-14 mm, Vent til fronten viser seg.., treff punkt til høyre front.. tar ut ammo og vognfører". Artig at du velger en " Kola vogn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Hei! Her var det lenge siden det hadde vært noe aktivitet gitt. I kampen mot hyllevarmerne, er turen derimot kommet til denne. Her er balje ferdig malt og dekalert. Nå skal væringen starte Den er malt med moduleringsteknikk, og skal væres på Mig-måten. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Ja, åra kan gå fort når en setter til side byggesett. Det ble få ferdigstilte byggesett i det gruppebygget. Jeg synes å huske at det var tre utstilte modeller på Skala det året, deriblant min Berkut. Men, nå ser det ut til at det blir enda en ferdig modell. Etter påkledningen på figurene å dømme, blir det en sommerbase. Bildet ovafor med forbildet kjørende i gjørme, burde være et fint utgangspunkt. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Ja, åra kan gå fort når en setter til side byggesett. Det ble få ferdigstilte byggesett i det gruppebygget. Jeg synes å huske at det var tre utstilte modeller på Skala det året, deriblant min Berkut. Men, nå ser det ut til at det blir enda en ferdig modell. Etter påkledningen på figurene å dømme, blir det en sommerbase. Bildet ovafor med forbildet kjørende i gjørme, burde være et fint utgangspunkt. Einar S Kommer sent, men muligens godt til gruppebygget denne ja Opprinnelige ambisjoner er senket litt, så det blir ikke noe mannskap, men gjørme vil det nok bli Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Det var gledelig å se at denne har fått farge og veldig fin og realistisk Russisk grønn. Kan jeg spørre om hva du har valgt fra farge paletten. En BMD -1 er på trappene fra nord områdene her på bordet sammen med mye annet rart...Legger ved et bilde håper det ikke forstyrrer tråden din.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Hei André! Har brukt dette settet fra Vallejo og moduleringsmetodikk for maling av balja. http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/modern-russian-green/family/17/130 Modulering kan du se mer om her - kort fortalt går det ut på å legge lysere farge på utsatte steder, og mørkere i kriker og kroker: http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/colour-modulation-part-1_-airbrushing-basecoats/blog/1/40 Kul den BMD-1'ern Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Hei! Enda en hyllevarmer har blitt benådet. Panserbalja er ferdig, og ser slik ut etter en måned på manøver ved norskegrensa Kommentarer mottas med takk Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Gratulere med enda en fin ferdigstilt modell! Det tok sin tid med denne, men resultatet ble svært bra. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Gratulere med enda en fin ferdigstilt modell! Det tok sin tid med denne, men resultatet ble svært bra. Einar S Takker, Einar Tok sin tid ja, men fikk den ferdig til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Gammel venn fra kjenningstjenesten. Realistisk pasvikgjørme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Godt utført og til inspirasjon for oss andre som har flere ikke ferdigstilte modeller liggende og slenge btw, hvor ble det av gubbene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Godt utført og til inspirasjon for oss andre som har flere ikke ferdigstilte modeller liggende og slenge btw, hvor ble det av gubbene? Takker Gubbene ble dessverre ikke noe av denne gangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Lenge siden jeg har vært innpå her nu ... men den der ga meg grunn til å applaudere :thumb:og ga meg inspirasjon til å få ferdig en BRDM-2 fra samme området... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 29, 2016 Author Share Posted February 29, 2016 Takker for det Hyggelig å kunne inspirere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts