Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Da skulle det bare være å sette i gang å legge ut bilder og tråder....

 

Jeg skal gjerne være behjelpelig med å flytte byggetråder hit. Men det er sikkert best at dere sier i fra hvilke dere vil jeg skal flytte over hit  :)

 

Her er link til tråden som startet det hele.

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=13230.0

 

:)

SAS

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld ønsker jeg å være han som lager krøll.

 

IPMS er en formell greie. (Alt for formell, slik jeg ser det, men det er en annen sak).

Men en gang i tida var altså SIG en "Special Interest Group", som krevde et visst antall medlemmer og som var en undergruppe av IPMS. Nå vet jeg at dette er noe som har sklidd ut, men det finnes/fantes jo altså noe som het Luftwaffe SIG.

 

Så, hvis man skal kalle noe for SIG bør det være noe mer formelt, som blir opprettet i regi av foreningen. Hvis man skal følge retningslinjene. Når man oppretter en SIG kun for et gruppebygg så blir det litt sånn halvhjertet. Man opprettet en gang SIG Perkele, noe som er artig, men det er jo på ingen måte en SIG. Det er et gruppebygg.

 

Sånn, der fikk jeg sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kyrre her - SIG = Special Interest Group, og i mine oeyne boer det vaere en viss struktur paa dette for aa kunne kalle det en gruppe.  At flere kommer sammen og blir enige om aa bygge en rekke modeller til et tema gjoer ikke dette til en Special Interest Group.  Om denne aktiviteten faktisk gir innspill til at de samme individene vil danne en Special Interest Group for aa kunne utveksle informasjon seg i mellom og "spre budskapet til almuen" for dette temaet er jo det bare bra, men aa kalle et gruppebygg for SIG blir feil.

 

 

Hva defineres forresten som "Far North"?  Alt nord for Sinsenkrysset? wOOt

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, det er ikke lov med religion her inne!  :D

 

Syns nå at folk er lovlig trege i reaksjonen når man har latt SIG Perkele og SIG Pasta Basta passere uten større innsigelser. Historien bak "SIG" er vel og bra, men når de vi har (og hvilke er det nå egentlig i har?) virker så daue som de gjør, så bør det være lov å gi betegnelsen ny mening.

 

Avventer at styret skjærer gjennom her og mener noe om hva som bør tillates, dersom man føler at det er nødvendig i forhold til det formelle...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne fortsette med å si at det er på tide vi slutter med å kalle oss IPMS, siden det er en arkaisk våseforening med alt for mange regler osv, men når vi nå en gang har sagt at vi skal ha det sånn og slik så bør vi kanskje følge opp.

 

Eller så kan vi bare gi f*en. Reglene i IPMS Norge blir vel ganske mye enklere med en sånn formålsparagraf.

 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres forresten som "Far North"?  Alt nord for Sinsenkrysset? wOOt

 

Språkmessig er det jo ganske artig da, en gjeng med nordmenn som må bruke to fremmedspråk for å definere et tema.

 

"The far north" er selvsagt "det fjærne nord", og dit er det ganske langt fra her jeg sitter ....  wOOt

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kyrre var inne på, en SIG, dvs. en særinteressegruppe (eller Special Interest Group for de som absolutt skal ha et engelskspråklig navn) er et forum for modellbyggere (for vår del) som deler en felles interesse innenfor klubbens virksomhet. Den lever på samme måte som en lokalavdeling, men til forskjell fra en lokalavdeling så er en SIG ikke geografisk begrenset. En SIG er (som en lokalavdeling) heller ikke tidsbegrenset. Den lever så lenge medlemmene ønsker, eller i praksis til lederen går lei og ingen andre vil overta. Innenfor en SIG er det vanlig å kjøre gruppebygg med temaer som er nisjer innen særinteressen.

 

Slik er det iallefall innen andre IPMS-foreninger. Men IPMS Norge er ikke som alle andre ....  wOOt

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke heller gjøre en mer passende tolkning av denne SIG greiene? Jeg foreslår at vi kan kalle disse "SIG'ene" for STIG, Special Temporary Interest Group. Det passe kanskje bedre siden interessen for emnene ofte er tidsbegrenset, da slipper vi å tråkke noen på tærene.

 

 

 

Men da faar vi kanskje en diskusjon om hvem som vil vaere The STIG...?

 

wOOt

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet (og deler av denne diskusjonen vi har her nå) hører nok bedre hjemme et annet sted, men hvilke "ekte" SIGer har vi egentlig og er det noe liv i dem?

 

I en astronomiforening jeg er medlem av har vi en tilsvarende konstruksjon, og det er noe av det daueste som finnes av organisert aktivitet. Sitter igjen med det samme inntrykket hva angår IPMS Norges SIGer...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke heller gjøre en mer passende tolkning av denne SIG greiene? Jeg foreslår at vi kan kalle disse "SIG'ene" for STIG, Special Temporary Interest Group. Det passe kanskje bedre siden interessen for emnene ofte er tidsbegrenset, da slipper vi å tråkke noen på tærene.

 

 

 

Men da faar vi kanskje en diskusjon om hvem som vil vaere The STIG...?

 

wOOt

 

 

Jens

 

hehe, Kunne blitt en liten showgreie på SKALA, den beste modellen innefor alle gruppebygg fikk tittelen The STIG. Premien ville være en fin diplom, vinneren ikledd the STIG vandrepremie, i form av en hvit hjelm med sota glass og tettsittende lycradress  ;D Bekledningen må forøvrige benyttes under hele neste SKALA, til en ny vinner overtar tittelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner jo at det er litt meninger om bruken av SIG på dette gruppebygget, og full respekt for det. Personlig og for min egen del synes jeg at det er ett fett om det står SIG eller ikke i tittelen.

Det er såpass mye delte meninger om dette, og man vil jo nødig tråkke noen på tærne - og jeg har heller ikke spesielt behov for å utfordre gjeldende begrepsforklaringer etc, etc...

 

Som det ble foreslått har jeg derfor bedt styret om å uttale seg. Denne diskusjonen er vel ikke det mest inspirerende som innledning for et gruppebygg uansett - så fra nå av kan vi diskutere dette videre et annet sted, men da jeg personlig ikke har noen sterk mening i hverken den ene eller andre retning, kan de som måtte ha behov for å ytre ytterligere meninger gjerne ta initiativ til dette selv (på et annet, egnet sted  ;) ).

 

I mellomtiden håper jeg flere følger Olve sitt eksempel, og at det kommer mange tråder...

 

Jeg gjentar at de som allerede er i gang med bygg innenfor tematikken gjerne må gi meg beskjed om å flytte sine respektive tråder over hit. Jeg kan liksom bare ikke tvangsflytte dem heller. Send gjerne en PM til meg...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.