Gaute Halsaunet Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Har opprettet et arrangement for bygging av Class 11 bobler på Facebook http://www.facebook.com/event.php?eid=102029219914575#!/event.php?eid=102029219914575 Class 11 er en klasse med tilnærmet standard bobler og de kjøres med i Baja løpene. Sjekk denne tråden på TheSamba for litt bilder og info: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=269844&postdays=0&postorder=asc&start=0 Målet for gruppebygget er å få ferdig en del slike modeller til NC i September 2012. Datoen som står på arrangementet på Facebook er foreløpig i Mars men det er pga at facebook ikke vil ha arrangemeter som varer lenger enn 4 måneder. Den vil bli redigert etterhvert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 Kjempe Da er jeg vist igang på en måte.... har masse spørsmål og lurerier jeg håper på å få svar på underveis. ...... Ups fangern bak skulle kanskje vært andre vegen.... vet lite eller ingen ting om folkevogner...lærer stadig Lyktene foran er fjernet til fordel for hjulkappsler. Liker ikke blingfelger, så orginal stålfelger som er et must i denne klassen passer undertegnede godt. Har kastet et utall alufelger gjennom tiden til fordel for 15" gode gamle stålfelger helst med rust. NC 2012 er nok en bra dato for ferdigstillelse, da US truck gruppebygget må få prioritet frem mot Skala, sammen med noen fly... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 Mulig litt mere innfo, eller mere forvirring?http://www.desertrides.com/reference/racing_classes.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Ja det er bare å hive seg på. Fokuserer selv mest på lastebilbygget nå men kommer sterkere tilbake senere med boble Ser foresten for meg at disse bilene skal kunne passe innunder Competion Modern klassen på NC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Da har jeg begynt på mitt Class 11 prosjekt. Går ut i fra Revell sin boble. Settet er grusomt røft, kanskje ikke så rart med tanke på at det var ut første gang i 1968 og har blitt utgitt haugvis av ganger siden da i forskjellige utgaver. Dette her er "VW 60's Beetle" med Flower Power bil på eskelokket fra 1998. Forstillinga slik den er orginalt. Heving på ene siden. Mulig det trengs mere heving etterhvert, spørs på hvilke hjul jeg skal ha. Har her gått ut i fra at det kun er andre spindler som er montert og ikke heva noe i forhold til torsjonsfjærene. Har også heva bak, her ble det mere enn fra. Som om det hadde vært montert reduksjonsbokser fra Type2 eller enn Type 181 "Thing". Virker som det er det siste som ofte blir gjort på 1:1 biler også. Reduksjonsboksene reduserer utvekslinga bak slik at en får lavere topphastighet men bedre i forhold til tunge last eller kjøring i terreng. Den hever også bilen bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Har nå snekra sammen et bur på bunnplata. Og for å svare på spørsmålet ditt André så trenger en ikke å ha like dekk foran og bak. Ser ut til at det er mye opp til sjåfør/team og bestemme selv hvilke dekk en vil ha. Står litt her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=389502 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted April 21, 2012 Author Share Posted April 21, 2012 Har montert stoler og interiør detaljer. Meget enkelt. Skal montere brannslokker og belter også. Karossen har også fått lakk på seg, tok en del tid å slipe ned alle skjøter og slikt på denne Revell bobla. Heldigvis har noen gjort litt av jobben før meg da jeg brukte karossen fra et sett jeg engang kjøpte av Stian Høiby der bredderne samt lister og skjøter var pusset ned på førersiden. Ventilasjonsruta var også fjernet så da måtte jeg fjerne den på andre siden og. Får se om det kanskje blir bare et nett der istede for ruter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Er bra fremgang her Gaute Er i planleggingsfasen på min jeg da. Må bare få unna noen andre prosjekter og ideer som må ut i livet Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted April 21, 2012 Author Share Posted April 21, 2012 Det er bra å høre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 Det begynner å se ut som en bil dette her nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Blir tøff denne her Gaute Du går for blank lakk ser jeg, skal du møkke den ned eller skal du ha rein bil ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Kommer på litt støv etterpå ja, tenkte å se om jeg får til noe som ser ut som ørkenstøv, om det er noe som heter det Blank lakk er jo naturlig, bilen skal jo se ut som en nybygd Class 11 bil. Selv bilcrossbiler er jo blanke før første løpet og jeg vil tro at innen Class 11 er det ikke fullt så mye platekontakt mellom bilene så det holder seg vel bulkfri litt lengre også. Tror også jeg skal gå for å ha skilter på bilen, ser ut til at denne stilen er såppas populær over-there at folk kjører med bilene slik. Bør vel være skilter for en litt sør-vestlig stat kanskje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 4, 2012 Author Share Posted June 4, 2012 Har fått satt sammen motor til denne nå, skulle gjerne lagt ut bilder men kameraet er på sydenferie sammen med eieren så det får vi ta siden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted June 23, 2012 Share Posted June 23, 2012 Da har jeg kommet sånn smått igang med dette prosjektet også Utgangspunktet er Tamiya sitt sett men må kombineres med litt deler fra Revell sin Cabriolet. Det som er litt dumt er at Tamiya er 1/24 og Revell er 1/25 men det skal nok gå seg til Har åpnet motorluka i overkant og satt på noen hengsler for å få bedre kjøling i grovt terreng. Ellers så ser det ut til at den skal få bli sånn noenlunde urørt i karrosseriet. Sitter og funderer på en god løsning for å få hevet den og tror jeg har funnet på noe lurt. Ellers å tenker jeg litt på å montere ei skliplate undermotor og forstilling. Kjekt å ha i tilfelle..... Fargen er tenkt å bli todelt i blått (bombe ) og grått Grunning og blåfargen er på plass allerede Motoren skal ikke bli noe særlig detaljert men det må sitte en der siden luka skal stå litt åpen. Så ikke tenk så mye på detaljer og farger da dere....vær snill mot en Fordmann nå da Den er forresten ikke ferdig men la med bildet bare for å vise at det er noe på gang der også og da den er ferdig skal den se litt brukt ut. Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 24, 2012 Author Share Posted June 24, 2012 Godt å se at det bygges rundt omkring Har selv funnet ut at Revell sin boble ikke akkurat er verdens beste i passform og slikt. Var sikkert bra i 1968 når byggesettet kom første gang men i n't utgivelse siden da er nok formene noe slitt. Skliplate under motor og forstilling blir det hos meg også, trengs sikkert når man klatrer over litt skarpe steiner og slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Godt å se at det bygges rundt omkring Har selv funnet ut at Revell sin boble ikke akkurat er verdens beste i passform og slikt. Var sikkert bra i 1968 når byggesettet kom første gang men i n't utgivelse siden da er nok formene noe slitt. Skliplate under motor og forstilling blir det hos meg også, trengs sikkert når man klatrer over litt skarpe steiner og slikt. Den Revell bobla jeg skal ta deler fra har en passform som ikke er av de beste og støpekanter er det overalt Men planen er å ta noen av delene til dette prosjektet her og bruke det meste som blir igjen til at annet prosjekt som ligger på vent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 24, 2012 Author Share Posted June 24, 2012 Er nok sikkert fornuftig, jeg slipa og pussa lenge før jeg fikk bort de fleste støpeskjøter på den jeg holder på med. Har nå ikveld malt batteri og brannslokker. Skal ta bilder å legge ut litt senere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 26, 2012 Author Share Posted June 26, 2012 Her er noen bilder av batteriet, brannslokker og mine egenproduserte dørsider. Har også laget eget dashbord som vises så vidt på det ene bildet av batteriet. Skal ta bedre bilder av det senere når jeg har fått på plass rattstamme og ratt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Mitt påbegynte bidrag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor-Erik Pettersen Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Glimrende tråd, dette liker jeg. <<har selv Herbie fra Revell i min private samling. utgitt i 68, eller noe. Den skal bygges når jeg bare fåt tid og lyst Ser at jeg i min private samling har nok byggesett for 10 år framover i den hastigheten jeg bygger nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted June 27, 2012 Author Share Posted June 27, 2012 Glimrende tråd, dette liker jeg. <<har selv Herbie fra Revell i min private samling. utgitt i 68, eller noe. Den skal bygges når jeg bare fåt tid og lyst Ser at jeg i min private samling har nok byggesett for 10 år framover i den hastigheten jeg bygger nå Det er bare å hive seg på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Nå har det vært stille i tråden lenge og jeg er vel en av de som har sviktet litt i sommer. Men nå kommer det noen bilder av hvor langt jeg har kommet Her har motoren fra Revell sin boble blitt klonet med Tamiya : Hjulene er klare : Og den andre fargen er på plass også : Resultatet ser ut til å kanskje kunne bli bra når alt har kommet på plass. Det gjenstår litt men nå begynner det å nærme seg finnishen : Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted August 19, 2012 Author Share Posted August 19, 2012 Ser ut til å kunne bli bra dette Får sette igang å gjøre ferdig min boble jeg også. Begynner å bli lite tid igjen til NC nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Ivar Braathe Posted September 9, 2012 Share Posted September 9, 2012 Så har'n endelig kommet igang med byggingen igjen etter en stund med fryktelig mye annet...... Bobla er ferdig Siste finnish er unnagjort : Svein Ivar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted September 9, 2012 Author Share Posted September 9, 2012 Mycket bra Må se å få ferdig min jeg også nå da Har du meldt på din Svein Ivar? Isåfall, hvilken klasse? Jeg tenkte at Class 11 boblene kunne stille i Competition Modern og vi må jo nesten samkjøre det slik at de blir stående ved siden av hverandre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts