Gå til innhold
  • Bli medlem

Stella combattente - F-104S TigerMeet 1/72


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Buongiorno!

Ja da er jeg i gang med en- hold dere fast- fargerik italiensk fugl, nemlig Hasegawas F-104S i 1/72 med Cutting Edge decaler. I cockpiten brukte jeg vannmerke over et veldig bra instrumentpanel, og malte og tørrbørstet sidepanelene, det får holde i denne skalaen synes jeg. Når det gjelder setet hadde jeg tenkt å bruke fotoets setebelter til det medfølgende, men er usikker på om det tillates i Basic ( har allerede planer om Skala 2012....), er den noen som vet?

Passformen på settet er upåklagelig, alt som trengtes var litt pussing rundt luftinntakene til motoren, og Voila! så er maskinen snart klar til å lakkeres. Læna med runehaugentempo ;D

Ciao!

EspenA

21sqnb.jpg.169654f99babe8aaf30222ed3fc0b6c3.jpg

Nedlastet_1.sept_10_031.jpg.beb1b3d41ed068433acaad32fb2e5c0b.jpg

Nedlastet_1.sept_10_037.jpg.ecbb8d1c14474cc8994df4f78aa31b9e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Den er grei, Jens Håkon. Har nemlig fått forskjellig svar avhengig av hvem jeg har spurt, men da er det som jeg har forstått overhode ingen fotoets i Basic.

hilsen EspenA- som ser skitvær mot vest og håper regnet snart kommer hit så jeg kan slutte å snekre og heller sette meg på hobbyrommet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Da er visstnok påsken over, potetene satt, sommerdekkene skiftet uten løse hjulmuttere og tror dere jaggy ikke jeg har fått tid til å plaste litt også :thumb:. Ligger fabelaktig langt etter med oppdatering av tråden da jeg har datakunnskap og -interesse på nivå med et mindre begavet tøffeldyr, men har nå etter 14 dagers intense studier av datamaskinens mørke irrganger endelig sprengt Photobucket-koden.....  En stor takk til Kyrre for bruksanvisningen :praise:

Så for å fortsette der jeg slapp, det ferdigmalte Verlindensetet ble forkastet! da jeg hadde bestemt meg for å bygge denne rett ut av esken med basic som mål for evt. deltagelse i Skala12. En smule kvalitetsforskjell:

IMG_0657.jpg

Men med belter av blyfolie, maling og tørrbørsting så ble det da ikke så hakkandes gæli allikevel.

IMG_0931.jpg

Etter en mislykket maleseanse med etterfølgende nedpussing ble Starfighteren atter påført et lag Humbrol 11, og denne gang satt den som den skulle

IMG_0968.jpg

 

Og mens malingen tørker,er det tid for en god natts søvn....

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

En glede å se flere bygge starfighter!

hvor ble det egentlig av gruppebygg starfighter??

kun Tormod som fikk sin ferdig?!?

Tja, forrige Starfighter jeg bygde ferdig kjøpte jeg på slutten av 80-tallet, startet å bygge rundt 1992, og rakk akkurat å bli ferdig til Skala11....så for min egen del har jeg nok brukt feil filosofi i alle år; for høye ambisjoner & altfor dårlig byggetempo-> lite erfaring-> mange feil-> bruker altfor mye tid på å rette opp feilene->rykk tilbake til start-> mister motivasjonen -> dårlig byggetempo-> lite erfaring-> osv.

Derfor har jeg senket listen endel og latt meg inspirere av endel speed-byggere her på forumet (spesielt Rune Haugen) hvor mengdebygging skal gi mere erfaring og dermed høyere kvalitet, men ikke nødvendigvis i pågående bygg. Klask sammen, prøv ut nye teknikker og høst erfaringer som du tar med deg til neste prosjekt gir et mye raskere tempo-> mere erfaring->færre feil-> lite tid på å rette opp->ferdigstill-> masse motivasjon-> nytt bygg :cheers:

Nuh-vel! Over til dagens dont.

Malingen er tørket, og tid for maskering. Brukte Blue-tacpølser for å få en "feathered" overgang på det blå.

 

IMG_0971.jpg

 

Blåfargen var uten referansenummer, så her var det bare å prøve seg frem i forhold til bilder funnet på nettet (fem stykk etter en dags søking.. :'(). Humbrol 15 og 68 i skjønn forening gav en i utgangspunktet tilfredsstillende blå-lilla farge.

 

IMG_0972.jpg

 

Da jeg tok av maskeringen erfarte jeg at den myke overgangen ikke ble så myk som jeg hadde håpet, men ifølge min nye filosofi (se over) så skulle jeg bare la det være og ta med erfaringen videre til neste bygg. Skitt au, jeg har litt svak karakter og bestemte meg for å prøve å forbedre litt med frihåndssprøyting

 

IMG_0985.jpg

 

og resultatet synes jeg ble mye bedre. Selvfølgelig ble det en betydelig lengre runde å gå med overspray, fjerning av denne, stygg kant , mere sølv ( som viste seg å ikke være noe jeg kommer til å repetere-> mye overspray >:() og så blålilla igjen. Og da var jeg fornøyd.....helt til solen gikk ned og jeg fikk sett resultatet i kunstig lys. Da lærte jeg noe om skalariktig farge; nå var blåfargen etpar hakk for mørk etter min smak. Og sånn får det bli, erfaring tatt med til neste bygg!!

EspenA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

italienerne har hatt en del fargerike starfightere ja. Artig å se en bli bygd her.  :cheers:

 

Fargerike? Da er det vel noe sånt du tenker på da, Kosti?

 

IMG_0993-1.jpg

 

Jeg trengte ikke lete lenger enn til versjon 2 på Cutting Edge-decalene, så fant jeg et flott eksempel på outrerte italienske designperler. Men dette når vel ikke opp hos en som har bygget det ultimate når det gjelder farger og smak: Pokemon-flyet ;D

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klask sammen, prøv ut nye teknikker og høst erfaringer som du tar med deg til neste prosjekt gir et mye raskere tempo-> mere erfaring->færre feil-> lite tid på å rette opp->ferdigstill-> masse motivasjon-> nytt bygg

 

Toppers oppsummering det der. Har vært gjennom samme løypa fra jeg begynte å bygge igjen ca 2000 fram til ca nå faktisk. Har lagt lista alt for høyt og revet med brask og bram slik at få modeller er ferdigstilte. Da nytt hobbyrom ble klart i fjor høst kasta jeg over 20 påbegynte fadeser som jeg vet jeg aldri ville få ferdig og starta på scratch med den filosofien du beskriver her. I tillegg er byggedisiplin innført for første gang slik at jeg til enhver tid ikke skal ha mer enn max 3 påbegynte prosjekter. Det er så lett å åpne ett nytt sett og "skal bare sette sammen cockpiten". Resultatet er mer motivasjon til bygging og dermed mer kos å sette seg ned.

 

Cockpiten ser flott ut og fargeskjemaet er jo grisetøft. Blir en snansen lite sak det der og en artig variant av et klassisk fly. På den lange lista overkommende prosjekter står det et par Starfightere, men det blir med mindre spektakulære norske skjema.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes setet ble effektivt med hjemmelaget seletoey, og soelv er en krevende farge.  Forsaavidt ikke fargen selv, men det viser daarlig grunnarbeide meeeeget tydelig.  Ser ut som du har god kontroll paa dette.  Filosofien din er det heller ikke noe i veien med.  Man trenger noen krevende prosjekter for aa toeye grensene, men faren er da at man mister ferdigheter og kanskje litt motivasjon om man ikke faar noe ferdig paa en stund. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

HEPP!

Da er det på tide å få oppsummert denne tråden, og som de fleste sikkert vet er 104-ern allerede ferdig og har kommet nesten helskinnet hjem fra Skala...

Så for å ta fatt der jeg slapp, aller først et bilde av mislykket "feathered" edge ved hjelp av bluetack

 

IMG_0973.jpg

 

Trenger adskillig flere runder med denne teknikken før den sitter....

Etter etpar runder med brush-up som nevnt tidligere i tråden ble hele maskinen dekket med et lag gulvlakk for å få et helblankt grunnlag for decalene. Etter å ha ventet over en uke på at det skulle tørke kan jeg trygt anbefale å ikke bruke 40 år gammel lakk du finner bak en reol i kjelleren :'(

Vannmerkene kom da tilslutt på, og slapp unna alt som kunne minne om silvering. Derimot fikk jeg akutt angst da dette skjedde ved ivrig bearbeiding av Microsol

IMG_0988.jpg

Lot det hele tørke, men til ingen nytte. :( På med mere Microsol, og da forsvant det melkehvite delvis; pøste så på med mengder av vann og jobbet iherdig med en Q-tips mens jeg ba ti AveMaria, og jammen begynte lakken å bli gjennomsiktig igjen.PUH!!

Dekalene var tynne og veldig grei å jobbe med, helt til det ene skvadronmerket på halen begynte å gå i oppløsning!

IMG_0986.jpg

Iherdig jobbing kombinert med småbanning berget heldigvis kvelden :thumb:

Så tilslutt så det slik ut

IMG_0990.jpg

IMG_0989.jpg

That's all for tonight, folks!! Spennende fortsettelse følger......

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Så var det litt småtteri igjen, etpar markerings-/navlys som var et herk å få på plass, og som viste seg å være litt for store i tillegg >:(. De ble etterhvert erstattet med Elmers white glue og siden malt med Tamiyas transparente orange, rød og blå.

Understellet gav meg en særs utrolig opplevelse! Når landingslysene skulle limes fast ble de holdt med minste pinsetten siden de er ca en mm i diameter. PIOOIIING-og jeg var et landingslys i manko :( Nåvel, teppemonsteret må jo ha litt føde det også, bare å fortsette, var vel ikke engang sikkert at italienerne hadde landingslys i det hele tatt.....etter en dag eller to skulle jeg ha et av de originale vannmerkene som lå nederst i esken, og hva tror dere lå der og lyste på meg? Joda, landingslyset hadde rikosjert rett oppi esken wOOt. Så fortsatte jeg med pitot'n som ble møysommelig maskert etter å ha fått et lag hvitt, og den ble overraskende bra til slutt med et nesten usynlig NoHold-merke som var et he#%¤te å få på rett plass. Siden denne maskinen var nylakkert til Tigermeet så ville jeg være den minimalt, og kun en veldig tynn vask ble påført.

Presto! Ferdig på under et år!!

IMG_1250.jpg

IMG_1249.jpg

IMG_1248.jpg

And the rest is history!

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Flott modell. Grattis med pris på Skala :cheers:

Nei dæffen! E de liv i deinn skrotten og......kor det går med Mirage 2000'n? Jeg tauer min straks inn i lakkverkstedet...forøvrig; takk for velfortjent ros :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.