Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiat G55 Centauro 1/32


Stein Meum

Anbefalte innlegg

IMG_1385.jpg

 

Fått gjort litt idag også. Noe gjenstår i første bildet, bl.a. stropper på pedalarmen. De er av fotoets. Stikka i settet var oversized til de grader! Må ha vært nærmere 1/16, så jeg kappet og scratchet slik at jeg fikk en stikke som ikke vil smelle i panna til piloten.

 

IMG_1386.jpg

 

Prøvemontering i bilde 2. Det ble mye filing og pussing på resinbrønner, eksos og accessories-området med bakpart av motor, etc. Alt buttet imot hverandre. Men det gikk til slutt!

 

IMG_1387.jpg

 

Fryktelig dårlig passform mellom de ferdige vingene og senterseksjonen. Her må det limes i mindre omganger og la det herde ordentlig før man går videre. Her har jeg limt sammen det hele i bakkant først. Neste steg imorgen en gang.

 

Stein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1388.jpg

 

Her måtte det drastiske tiltak til, ja! I tillegg har jeg strukket litt sprue og brukt det og litt flytende lim som "sparkel". Så får vi se hvordan det gikk.

Blir nok ikke gjort så mye mer idag og imorgen, men på onsdag bør man ha kommet i gang med montering av skrog, vinger og haleflatene. Understellsleggene mangler stort sett bare noen bremseledninger, så er de klare også.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så går en onsdag full av bannord, etsdeler som går i bane rundt jorda og et helvetes slit mot sin slutt. Det hele begynte med disse instrumentfjesene i fotoets som skulle forestille instrumentene på instrumentpanelet. Jeg klarte etter mye om og men å få plassert de to største delene på instrumentpanelet. Men de resterende ørten, med en diameter på under 1 mm? Glem det! Det ble hvit maling, fulgt av et strøk med halvblank sort. I morgen skal scriber'en til pers og risse inn detaljene.

 

Skrog, vinger og haleflate er nå sammensveiset. Passform? Tja, "it fits where it hits!"  Men veien hit var lang, og full av bannord. Jeg innså tidlig at det ville bli problemer med cockpitseksjonen. Gulv og fremre bulkhead (med radioen) var nemlig for bredt. Jeg limte sammen skroghalvdelene etter at jeg hadde limt på plass sideveggene. Lot det hele størkne og herde en stund, så presset jeg gulvet på plass uten at skroget revnet. Da valgte setet å løsne fra sin pidestall, men ble holdt igjen av kjettingene fra setebeltene som hadde feste i gulvet (dørken). O.K. "out you go" sa jeg og reiv gulvet ut av modellen før superlimet hadde gjort jobben sin. Mer superlim under setet, så en tur i butikken for å handle middag. Vel hjemme, så trykket jeg dørken på plass igjen og klinte til med superlim.

 

Så var det de halvtoms mitraljøsene. Bare to relativt indistinkte spor i panelet på oversiden av nesa. Først et lite drill, så et større, så et enda større før jeg avsluttet med en omgang rundfil. Inn gikk to messingløp fra Master, og dett var dett og Stein var svett! Vinger og haleflate ble så montert. Det er dette standpunktet bildet dokumenterer. Bygger jeg en modell til av dette settet? NEVER! Modellbygging skal være morsomt. Nemlig!

 

IMG_1390.jpg

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser da ut til at du får klasket det sammen på en eller annen måte Stein.......får bare håpe det ikke er noen nabounger i umiddelbar nærhet som lærer deler av det norske språket de ikke har kjennskap til fra før. ;D

 

Nei, Simen i nabohuset har flyttet på hybel i Oslo, og dattera i huset er alpinfantast og befinner seg vel mer eller mindre kontinuerlig på samlinger og treningsleire.

Så jeg er fri til å brøle så høyt jeg kan! På dagtid, vel å merke. Når naboene er på jobb.

 

Stein skrikhals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva man ønsker å bruke tid, blod, svette og skjellsord på, men

jeg ser jo at det har skjedd ting her!

Så det kanskje trygt å si at du er i ferd med å ta innersvingen på limesettet!?

 

Morsomt å se den ta form, sååå stilig maskin.  :thumb:

 

Selv har jeg kjempet med mine egne demoner i natt, idet jeg har fått gjenoppfrisket

i hvor stor grad jeg HATER maskering av glassdeler!!!!!! Pfføyy!!  >:(

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble veldig mye pussing igår. Noen "helligdager" er oppdaget og må sparkles på nytt. I tillegg er oljekjøler og radiator limt på plass. Her blir det mer sparkling og pussing utover dagen. Jadda!

Propellen så enkel og grei ut før montering, men der tok jeg feil. PCM har valgt "butt joint" i stor grad på dette settet. Jeg hater "butt joint"!

Liming av bladene til akterdelen gikk greit for såvidt. Resten av spinneren også. Men så var det dette med å få til denne Y-fasongen med like store vinkler mellom bladene. Og at alle tre bladene befant seg i samme plan. Selvfølgelig måtte først ett blad, så ett til løsne. Ut av spinneren kom de ikke, så jeg måtte til med en tynn pensel med lim og bare håpe at jeg traff der jeg skulle! Men det gikk til slutt. Regner med å ha maskinen ferdig pusset med 1200 slipepapir i løpet av helgen.

 

IMG_1393.jpg

 

Jeg har bestemt meg for å bruke emaljemaling til kamuflasjen og bestilte noen farger fra White Ensign Models sin Colourcoates serie. Har tross alt over 50 års erfaring med Humbrol et. al. og antar at det blir masse trøbbel med akryl.

 

Nå tar jeg en liten pause med denne tråden til malingen kommer fra England.

 

Men jeg må jo bygge noe nå som jeg endelig har kommet igang og har fri. Jeg går på gaupejakt!

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke behoeve aa vente saa veldig lenge Stein - WEM er kjappe med leveringen.  Lakken deres er og meget bra - bare vaer sikker paa aa roere og riste boksen godt foer du bruker den.  Foroevrig vil jeg og slaa et slag for Mr Color thinner.  Den fungerer utmerket paa disse, samt Xtracolor OG Tamiya og Gunze *akrylfarger*.

 

http://www.modeldesignconstruction.co.uk/mall/departmentpage.cfm/ModelDesignConstruction/_54281/1/Thinner

 

Morten - pay attention:D

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke behoeve aa vente saa veldig lenge Stein - WEM er kjappe med leveringen.  Lakken deres er og meget bra - bare vaer sikker paa aa roere og riste boksen godt foer du bruker den.Jens

 

Ja, jeg har bare god erfaring med WEM's maling. Jeg fikk med meg 12-13 bokser fra Telford, men det var noen mangler når det gjaldt de italienske fargene. Takk for tynnertipset!

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så er man hjemme etter noen ekstremt deilige dager ved Gardasjøen. Og i postkassen lå det en liten pakke fra WEM. Jeg bestilte fire bokser. De hadde bare en av dem på lager, nemlig Grigio Azzurro Chiaro. I pakken lå en boks Grigio Azzuro Scuro, som jeg allerede har i min samling. Og min lokale Humbrol pusher hadde ikke 141, som visstnok skal være kompatibel med Chiaro. Ja, ja, dett var dett i første omgang. Får vel blande sammen en ladning med Chiaro ser det ut til. Det har blitt litt pussing og sparkling og litt mer pussing i løpet av dagen. Litt gjenstår fremdeles, men jeg håper å ha modellen klar til spraying i løpet av morgen ettermiddag. Har vel egentlig bestemt meg for "splintercamo'et" med gult, brunt og grønt.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er man hjemme etter noen ekstremt deilige dager ved Gardasjøen.

 

Spennende, hvor drar man og hva gjør man, og hvor spiser man i det området?

 

Har vel egentlig bestemt meg for "splintercamo'et" med gult, brunt og grønt.

 

Håpet du ville lande på det Stein! Gleder meg til å se gjennomføring, den vil skille seg ut på bordet,

til neste Skala!

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der tok jeg en "trgr"! :doh:

 

Under finpuss med 1200 slipepapir, så sprakk en av skjøtene mellom senterseksjonen og den ene undervingen! Aarghhh...

Tamiya lim, så litt pussing før sparkling. I morgentidlig ny pussing og priming. Og primingen tidligere idag avslørte enkelte "helligdager", så noe finsparkling måtte til.

 

Håper på å begynne med opprissing av tapte panellinjer etc. imorgen formiddag. Inch' Allah!

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er man hjemme etter noen ekstremt deilige dager ved Gardasjøen.

 

Spennende, hvor drar man og hva gjør man, og hvor spiser man i det området?

 

1. Man drar til Gardasjøen. ;)

 

2. Man lever livet. :cheers:

 

3. Man spiser på restaurant. :thumb:

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er man hjemme etter noen ekstremt deilige dager ved Gardasjøen.

 

Spennende, hvor drar man og hva gjør man, og hvor spiser man i det området?

 

1. Man drar til Gardasjøen. ;)

2. Man lever livet. :cheers:

3. Man spiser på restaurant. :thumb:

 

Aaah, vel, som man sier i Italia: Point taken! Anywhere, anytime - greit nok.

 

:)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.