Jens Håkon Brandal Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Som nevnt i traaden om F1-2000, saa maatte jeg ha noe mer aa bruke roedfarge paa, og da passet denne bra. Bilen er Kimi Raikkonen sin F2007 fra Australia GP - hans foerste seier i foerste loep for Ferrari - samme bedrift som Nigel Mansell gjorde i 1989 Brasil GP. Lenger ute i sesongen ble bilen dypere roed og metallic, mens denne skal altsaa ha samme farge som F1-2000. Ikke gamle settet, men det var likevel endel aa renske opp i, for ikke aa snakke om aa slanke kanter for et litt mer skalariktig utseende. Formmessig saa virker den som en krysning mellom en Alien og en bil med alle disse aerodynamiske hjelpemidlene, og det er flere finner paa denne bilen enn i ytre Kilpisjarvi . Det skal enda flere duppeditter paa enn det som vises her. Igjen er nesevingen satt paa, men den skal limes paa foer hellakkering. Problemet er at det skal vaere to "barter" fra nesetuppen og ned til endeplatene, og jeg klarte bare ikke aa faa en god overgang. Dermed maa vingen paa saa jeg kan lime paa "bartene", sparkle og pusse glatt foer resten lakkeres. Det er trangt om saligheten under nesen, saa da lakker jeg roedt med klarlakk og maskerer denne for aa vaere sikker paa at jeg kan faa det blankt inne i alle kriker og kroker. Quote
Jens Roger Kristoffersen Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Joda, her er det kriker og kroker. Var hos Lars og fikk med meg Fujimi's 1/20 av samme bil og i det settet består den røde cowlingen av et par og tredve deler... plus front og hekkspoilere. Gruer meg mer enn nok til å lakke denne i 1/20, så skulle jeg bygd 1/43 så tror jeg at jeg hadde valg å bare dyppe den Men den her blir nok like bra som de andre små røde jeg har sett fra deg Quote
Jens Håkon Brandal Posted September 29, 2010 Author Posted September 29, 2010 Dyppe den ja....det var en tanke:) Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Det har skjedd litt paa denne Ferrarien og, dog ikke saa mye. Nesevingen med "barter" er paa og disse trenger og sparkles. Det kan vaere paa sin plass og vise jiggen som jeg kjapt satte sammen for aa faa soerge for at nesevingen er parallell med bunnplaten sett fra siden og forfra. Bakvingen skal passe mellom to horisontale finner men og ha to vertikale stoetter. Det ble glipper der hvor stoetten gaar inn i hekkvingen og disse ble sparklet. Derimot passer stoettene relativt bra over girkassen. Noen ganger er det lettere aa faa et pent resultat om man avviker fra instruksene, men det avhenger og av at byggesettet har bra passform. Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Dette har naa blitt et skikkelig perkele-bygg dette... Noen som ser problemet? Jens Quote
Knut Børgesen Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Enten er frontspoileren lenger på høyre side, eller så er dette hjulet nærmere karosseriet??? Quote
Jens Håkon Brandal Posted February 8, 2011 Author Posted February 8, 2011 Nesevingen er symmetrisk plassert den Knut, men vingen er for naer hjulet saa det ville vaert vanskelig aa gaa rundt svinger med denne:) Hjulopphenget er riktig plassert og det er ikke mulig aa gjoere dette feil. Derimot var plasseringen av de to stagene som holder nesevingen litt flytende og jeg plasserte de for langt bak. "Bartene" skal gaa i flukt med forkanten av vingen, men disse er litt tilbakestroeket - jeg burde ha luktet lunta da. Heldigvis har jeg ikke kommet lenger, men naa maa jeg planlegge hvordan jeg skal faa knekt av vingen uten aa gjoere ubotelig skade. Jens Quote
Arild Moland Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Kan du ikke bare late som om dette er dragrace-versjonen, da? Arild Quote
Jens Håkon Brandal Posted February 8, 2011 Author Posted February 8, 2011 Slev dragstere har ratt og styring Arild... Jens Quote
Arild Moland Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Hehe, det har de nok. Nei, da er det nok bare å brekke opp og slutte å slurve. Arild Quote
Jens Håkon Brandal Posted February 8, 2011 Author Posted February 8, 2011 Alternativt tenke to trekk frem i stedet for ett... Selv om Tameo settene er bra, saa straffer det seg aa koble ut hjernen. Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Naa som F-16 er unnagjort, er det lettere aa konsentrere seg om denne, men det har jo vaert endel pussing paa denne ogsaa da. Endelig har jeg faatt det meste av dekaler paa den og, men mer om det. Dette er den mest plundrete F1 bilen jeg til naa har bygget paa grunn av de mange finnene og utstikkerne paa denne. Karosseri med bunnplate er praktisk talt ferdig. Nesevingen ble lakket, dekalert og klarlakket slik at den kan maskeres naar jeg skal klarlakke resten av bilen. Tobakksreklamen som ikke er tobakksreklame fulgte med paa et eget dekalark, men det er ingen referanse til hvor disse skal plasseres i instruksene. Faktisk er de til og med retusjert bort fra bildene av den virkelige bilen. Ingen perkele-bygg uten litt Perkele... "Bartene" limte jeg paa foerst for aa faa de soemloest inn i nesen, mens der de skal limes inn mot endeplatene til vingen er det lettere aa skjule sprekker. Selvsagt klarte jeg aa knekke av ene "barten", saa her blir det reparasjon... Er glad denne ikke skal lakkes i metallic lakk, men det ble den senere i 2007 sesongen. Her er karosseri og bunnplate satt sammen for aa gi et inntrykk av hvordan det blir seende ut til slutt. Stagene ved forstillingen maa passe i slisser paa disse finnene, og passformen var grei, men det krevet endel tilpassing. Ikke saa lett etter lakk. Nav og bremser. Flotte detaljer som knapt vil sees paa den ferdige modellen. Litt slurvete maling paa bremsekaliperne, men den delen vil ikke synes. Bakhjulene skal ha hjulkapsler, saa dette ser man ingen ting av. Jens Quote
Trygve Jeppestøl Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Synes du er flink jeg... alt er rent og pent og forseggjort Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Takktakk...skal vaere glad naar jeg kan parkere denne paa basen sin. Det sa jeg om F1-2000 og:) Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Går det virkelig an å bygge noe som ikke er militært i denne kategorien? Stilig bygg, og garantert annerledes i kategorien. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 De store perkele-oeyeblikkene uteblir naa, saa naa er "the chequered flag" i sikte. Cockpit er paa plass, og saa var det paa tide aa faa hjulopphenget paa. Limte et par punkter paa strategiske steder, og saa satte jeg bilen paa hjulene for aa sjekke at de beroerer bakken. Naar det er bekreftet kan man lime de med tyntflytende superlim. Meeeeeget forsiktig. Tok en runde med polering i morges, men ser ut til at jeg maa til pers igjen for aa faa vekk fingeravtrykkene. Uvant aa se en F1 bil med bakkeklaring som en firehjulstrekker:) Jens Quote
Trygve Jeppestøl Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Ser bra ut Artige bilder. Dette må jo være dirt track varianten til Ferrari Quote
Jens Roger Kristoffersen Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Hadde vel blitt "perkele" i første sving med den bakkeklaringa der Men det nærmer seg mål nå. Kan ikke følge med på 1/43 trådene dine lenger tror jeg... får litt lyst til å prøve. Men, investerte heller i en David Piper 250LM fra ModelFactory når det var salg hos Hiroboy Quote
Kosti Eriksen Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 jaja, den ligger kanskje littegranne hyt, men det fixer du sikkert. Utrolig flott lakkert og decalert er den i hvertfall. Synes egentlig det var litt stilig med bakkeklarering så man får sett formen til bilen skikkelig. Ser jo mere ut som jagerfly. Vakkert bygg er det i hvertfall ingen tvil om at det er. Den dingsen på toppen av luftinttaket over cockpit, hva er det? Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Takk for kommentarer - den ser bedre ut paa bildene for i virkeligheten plukker jeg opp "rusk", men jeg skal proeve aa rydde opp mest mulig. Dingsen over luftinntaket er en kaape til kameraet som alle bilene er utstyrt med. Det gjoer seg paa TV aa foelge med der de suser av gaarde i 300+ km't paa langsidene. Det er og kamera i de svarte dingsene paa nesen. Alt for TV-seerne vet du:) Jens Quote
Jens Roger Kristoffersen Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 JH, jeg tror du kan lage en quiz her... hva mangler på siste bilde? Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 Hehehe...det er endel mangler igjen ja. Vinneren kan bli fotografert med ansiktet bak den ferdige modellen paa Skala:D Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 Finnen har tatt drikkepause Kosti:D Det er Red Nose Day i UK i dag, og neser blir knapt roedere og mer nesevise enn dette. Og en sammenlikning med F1-2000 for aa vise hvordan ingenioerene har tynet aerodynamikken i loepet av syv aar. Begge er fra Australia GP. Og med det kan jeg legge pakke eskene til Southern Expo og gjoere slutt paa siste slurken med Glenmorangie "The Lasanta" :drink: Jens Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.