Gå til innhold
  • Bli medlem

Sisu i roed bil


Jens Håkon Brandal

Anbefalte innlegg

Som nevnt i traaden om F1-2000, saa maatte jeg ha noe mer aa bruke roedfarge paa, og da passet denne bra.  Bilen er Kimi Raikkonen sin F2007 fra Australia GP - hans foerste seier i foerste loep for Ferrari - samme bedrift som Nigel Mansell gjorde i 1989 Brasil GP.  Lenger ute i sesongen ble bilen dypere roed og metallic, mens denne skal altsaa ha samme farge som F1-2000.  Ikke gamle settet, men det var likevel endel aa renske opp i, for ikke aa snakke om aa slanke kanter for et litt mer skalariktig utseende.

 

F2007-001.jpg

 

F2007-002.jpg

 

F2007-003.jpg

 

Formmessig saa virker den som en krysning mellom en Alien og en bil med alle disse aerodynamiske hjelpemidlene, og det er flere finner paa denne bilen enn i ytre Kilpisjarvi wOOt.  Det skal enda flere duppeditter paa enn det som vises her. 

 

F2007-004.jpg

 

F2007-005.jpg

 

Igjen er nesevingen satt paa, men den skal limes paa foer hellakkering.  Problemet er at det skal vaere to "barter" fra nesetuppen og ned til endeplatene, og jeg klarte bare ikke aa faa en god overgang.  Dermed maa vingen paa saa jeg kan lime paa "bartene", sparkle og pusse glatt foer resten lakkeres.  Det er trangt om saligheten under nesen, saa da lakker jeg roedt med klarlakk og maskerer denne for aa vaere sikker paa at jeg kan faa det blankt inne i alle kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her er det kriker og kroker.

Var hos Lars og fikk med meg Fujimi's 1/20 av samme bil og i det settet består den røde cowlingen av et par og tredve deler... plus front og hekkspoilere.

Gruer meg mer enn nok til å lakke denne i 1/20, så skulle jeg bygd 1/43 så tror jeg at jeg hadde valg å bare dyppe den  wOOt

Men den her blir nok like bra som de andre små røde jeg har sett fra deg  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det har skjedd litt paa denne Ferrarien og, dog ikke saa mye.  Nesevingen med "barter" er paa og disse trenger og sparkles.  Det kan vaere paa sin plass og vise jiggen som jeg kjapt satte sammen for aa faa soerge for at nesevingen er parallell med bunnplaten sett fra siden og forfra.

 

F2007-006-1.jpg

 

Bakvingen skal passe mellom to horisontale finner men og ha to vertikale stoetter.  Det ble glipper der hvor stoetten gaar inn i hekkvingen og disse ble sparklet.  Derimot passer stoettene relativt bra over girkassen.  Noen ganger er det lettere aa faa et pent resultat om man avviker fra instruksene, men det avhenger og av at byggesettet har bra passform.

 

F2007-007.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nesevingen er symmetrisk plassert den Knut, men vingen er for naer hjulet saa det ville vaert vanskelig aa gaa rundt svinger med denne:)  Hjulopphenget er riktig plassert og det er ikke mulig aa gjoere dette feil.  Derimot var plasseringen av de to stagene som holder nesevingen litt flytende og jeg plasserte de for langt bak.  "Bartene" skal gaa i flukt med forkanten av vingen, men disse er litt tilbakestroeket - jeg burde ha luktet lunta da.  Heldigvis har jeg ikke kommet lenger, men naa maa jeg planlegge hvordan jeg skal faa knekt av vingen uten aa gjoere ubotelig skade.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Naa som F-16 er unnagjort, er det lettere aa konsentrere seg om denne, men det har jo vaert endel pussing paa denne ogsaa da.  Endelig har jeg faatt det meste av dekaler paa den og, men mer om det.  Dette er den mest plundrete F1 bilen jeg til naa har bygget paa grunn av de mange finnene og utstikkerne paa denne.  

 

Karosseri med bunnplate er praktisk talt ferdig.  Nesevingen ble lakket, dekalert og klarlakket slik at den kan maskeres naar jeg skal klarlakke resten av bilen.  Tobakksreklamen som ikke er tobakksreklame :shifty: fulgte med paa et eget dekalark, men det er ingen referanse til hvor disse skal plasseres i instruksene.  Faktisk er de til og med retusjert bort fra bildene av den virkelige bilen.

 

F2007-013.jpg

 

F2007-011.jpg

 

Ingen perkele-bygg uten litt Perkele...  "Bartene" limte jeg paa foerst for aa faa de soemloest inn i nesen, mens der de skal limes inn mot endeplatene til vingen er det lettere aa skjule sprekker.  Selvsagt klarte jeg aa knekke av ene "barten", saa her blir det reparasjon...  Er glad denne ikke skal lakkes i metallic lakk, men det ble den senere i 2007 sesongen.

 

F2007-012.jpg

 

Her er karosseri og bunnplate satt sammen for aa gi et inntrykk av hvordan det blir seende ut til slutt.  Stagene ved forstillingen maa passe i slisser paa disse finnene, og passformen var grei, men det krevet endel tilpassing.  Ikke saa lett etter lakk.

 

F2007-010.jpg

 

Nav og bremser.  Flotte detaljer som knapt vil sees paa den ferdige modellen.  Litt slurvete maling paa bremsekaliperne, men den delen vil ikke synes.  Bakhjulene skal ha hjulkapsler, saa dette ser man ingen ting av.

 

F2007-009.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store perkele-oeyeblikkene uteblir naa, saa naa er "the chequered flag" i sikte.  Cockpit er paa plass, og saa var det paa tide aa faa hjulopphenget paa. Limte et par punkter paa strategiske steder, og saa satte jeg bilen paa hjulene for aa sjekke at de beroerer bakken.  Naar det er bekreftet kan man lime de med tyntflytende superlim.  Meeeeeget forsiktig.

 

F2007-015.jpg

 

Tok en runde med polering i morges, men ser ut til at jeg maa til pers igjen for aa faa vekk fingeravtrykkene.

 

F2007-014.jpg

 

Uvant aa se en F1 bil med bakkeklaring som en firehjulstrekker:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, den ligger kanskje littegranne hyt, men det fixer du sikkert. Utrolig flott lakkert og decalert er den i hvertfall. Synes egentlig det var litt stilig med bakkeklarering så man får sett formen til bilen skikkelig. Ser jo mere ut som jagerfly. Vakkert bygg er det i hvertfall ingen tvil om at det er. Den dingsen på toppen av luftinttaket over cockpit, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer - den ser bedre ut paa bildene for i virkeligheten plukker jeg opp "rusk", men jeg skal proeve aa rydde opp mest mulig.  Dingsen over luftinntaket er en kaape til kameraet som alle bilene er utstyrt med.  Det gjoer seg paa TV aa foelge med der de suser av gaarde i 300+ km't paa langsidene.  Det er og kamera i de svarte dingsene paa nesen.  Alt for TV-seerne vet du:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnen har tatt drikkepause Kosti:D

 

Det er Red Nose Day i UK i dag, og neser blir knapt roedere og mer nesevise enn dette.

 

F2007-017.jpg

 

F2007-023.jpg

 

F2007-022.jpg

 

F2007-018.jpg

 

Og en sammenlikning med F1-2000 for aa vise hvordan ingenioerene har tynet aerodynamikken i loepet av syv aar.  Begge er fra Australia GP.

 

F2007-016.jpg

 

Og med det kan jeg legge pakke eskene til Southern Expo og gjoere slutt paa siste slurken med Glenmorangie "The Lasanta" :drink:

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.