Rune Haugen Posted May 3, 2010 Posted May 3, 2010 Hei! Ble litt bitt av denne Perkele-basillen og kjøpte meg dette settet for å bygge kjapt og rett ut av eska: Finnene fikk tak i flere I-16 i løpet av vinterkrigen og fortsettelseskrigen og av disse ble VH-21 satt i flygedyktig stand og testet grundig. Finnene kalte I-16 Siipiorava , som jeg tror kan oversettes med flyge-ekorn Den fikk etterhvert finske farger. VH-21 så da slik ut: Ingen gule felter, da flyet ble testet mellom vinterkrigen og fortsettelseskrigen. Startet med enkel cockpit. MAlt i Tamiya XF-66 og detlajert med egenproduserte setebelter Gikk kjapt å smelle sammen denne lille rakkern: Finskmodifisert skiunderstell på plass og modellen står på egne ben. Alt skulle være lyseblått så understellet minus skia ble montert før maling: Malinga startet med RLM 76 (Xtracrylics) for finskblå på undersida: Snudde på flisa og startet på den mørkeste fargen (Xtracrylics sort), da de sorte feltene er mindre og dermed lettere å maskere etterpå: Deretter ble modellen maskert med Silly Putty (geniale greier ). Og deretter ble grønnfargen sprøytet ( i egen Haugenvariant vha Tamiya Deep Green): Så ble dekaler lagt på og deler montert før Xtracrylics Gloss Varnish: Deretter var det tid for væring. La oljevask, chippet litt, pastelleksos og krutt. La til oljemaling som oljesøl. Til slutt monterte jeg og håndmalte windshield. Da ble det sånn: Kjempemorro med disse Perkele-greiene Kommentarer mottas med takk Mvh Rune Quote
Einar Sandvik Posted May 3, 2010 Posted May 3, 2010 Her går det unna, må jeg si. Hvilken maling brukte du denne gangen? Einar S Quote
Rune Haugen Posted May 3, 2010 Author Posted May 3, 2010 Her går det unna, må jeg si. Hvilken maling brukte du denne gangen? Einar S Samme oppskrift som på Buffaloen. Tamiya Deep Green, Xtracrylics sort og RLM 76 Quote
Torgeir Eikeland Posted May 3, 2010 Posted May 3, 2010 Skikkelig fin modell av et helsikes stygt fly. "Siperæva" sa du? Strengene på skia er prikken over. Men når skal du begynne å fade farger med f.eks. olje egentlig? Det ser jo ut som du har steinkontroll på alt det andre. Quote
Rune Haugen Posted May 4, 2010 Author Posted May 4, 2010 Skikkelig fin modell av et helsikes stygt fly. "Siperæva" sa du? Strengene på skia er prikken over. Men når skal du begynne å fade farger med f.eks. olje egentlig? Det ser jo ut som du har steinkontroll på alt det andre. Takker Joda, siperæva burde nok vært fada, men jeg kvier meg litt til å begynne med det... Hvilken farge burde jeg fadet med på disse fargene? Mvh Rune Quote
Torgeir Eikeland Posted May 4, 2010 Posted May 4, 2010 Det er jo egentlig bare snakk om litt utvidet tørrbørsting. Ikke mye skummelt akkurat. På det svarte kunne du brukt en ikke altfor lys grå, og på det grønne ville jeg brukt kremgult eventuelt lett blandet med grønt. Det fine med oljefarger er at de er såpass transparante at underlagsfargen lyser gjennom selv om blekefargen avviker en del fra denne. Derfor blir det aldri HELT krise om du bommer. Det meste lar seg dessuten gnukke vekk med mer eller mindre tørr q-tip hvis det blir helt feil. Quote
Kosti Eriksen Posted May 4, 2010 Posted May 4, 2010 WOW!!!!! Kongefly!!!! Synes du har gjort en kjempejobb med et knøttefly!!!! Jeg bare lurer på om du skal presse meg til å lage en sånn også. Hehehehe. Synes undersiden av flyet var været kjempefint! Så ordentlig realistisk ut i mine øyne, Rune. Bildene var en fryd å se på. Gleder meg til å se den i virkeligheten! Quote
Rune Haugen Posted May 4, 2010 Author Posted May 4, 2010 WOW!!!!! Kongefly!!!! Synes du har gjort en kjempejobb med et knøttefly!!!! Jeg bare lurer på om du skal presse meg til å lage en sånn også. Hehehehe. Synes undersiden av flyet var været kjempefint! Så ordentlig realistisk ut i mine øyne, Rune. Bildene var en fryd å se på. Gleder meg til å se den i virkeligheten! Takker, Kosti Skal ikke tvinge deg til å bygge en, men det var iallefall moro Quote
Einar Sandvik Posted May 4, 2010 Posted May 4, 2010 Jeg bygde Revell-byggesettet i samme skala for noen år sia. Det hadde noe så avansert som motor og avtagbare motordeksler. Flyet fikk klengenavnet "rata" (rotta) under den spanske borgerkrigen, synes jeg å huske å ha lest Modellen min representerer den andre sida, så jeg kan kanskje ta den med på neste møte i plastmodellklubben i Trondheim, slik at vi kan "krige" litt. Einar S Quote
Rune Haugen Posted May 5, 2010 Author Posted May 5, 2010 Jeg bygde Revell-byggesettet i samme skala for noen år sia. Det hadde noe så avansert som motor og avtagbare motordeksler. Flyet fikk klengenavnet "rata" (rotta) under den spanske borgerkrigen, synes jeg å huske å ha lest Modellen min representerer den andre sida, så jeg kan kanskje ta den med på neste møte i plastmodellklubben i Trondheim, slik at vi kan "krige" litt. Einar S Ja, Einar. Ta den med på neste møte så flyr vi litt omkring og kriger rundt øra på Kjell Terje og co Quote
Recommended Posts