Gå til innhold
  • Bli medlem

Siipiorava - russisk I-16 i finsk tjeneste i 1/72 skala


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ble litt bitt av denne Perkele-basillen og kjøpte meg dette settet for å bygge kjapt og rett ut av eska:

 

P1.jpg

 

Finnene fikk tak i flere I-16 i løpet av vinterkrigen og fortsettelseskrigen og av disse ble VH-21 satt i flygedyktig stand og testet grundig. Finnene kalte I-16 Siipiorava , som jeg tror kan oversettes med flyge-ekorn ??? Den fikk etterhvert finske farger. VH-21 så da slik ut:

 

P2.jpg

 

Ingen gule felter, da flyet ble testet mellom vinterkrigen og fortsettelseskrigen.

 

Startet med enkel cockpit. MAlt i Tamiya XF-66 og detlajert med egenproduserte setebelter

 

P3.jpg

 

Gikk kjapt å smelle sammen denne lille rakkern:

 

P4.jpg

 

Finskmodifisert skiunderstell på plass og modellen står på egne ben. Alt skulle være lyseblått så understellet minus skia ble montert før maling:

 

P5.jpg

 

Malinga startet med RLM 76 (Xtracrylics) for finskblå på undersida:

 

P6.jpg

 

Snudde på flisa og startet på den mørkeste fargen (Xtracrylics sort), da de sorte feltene er mindre og dermed lettere å maskere etterpå:

 

P7.jpg

 

Deretter ble modellen maskert med Silly Putty (geniale greier :) ).

 

P8.jpg

 

Og deretter ble grønnfargen sprøytet ( i egen Haugenvariant vha Tamiya Deep Green):

 

P9.jpg

 

Så ble dekaler lagt på og deler montert før Xtracrylics Gloss Varnish:

 

P9_1.jpg

 

Deretter var det tid for væring. La oljevask, chippet litt, pastelleksos og krutt. La til oljemaling som oljesøl. Til slutt monterte jeg og håndmalte windshield. Da ble det sånn:

 

P10.jpg

 

P11.jpg

 

P12.jpg

 

P13.jpg

 

P14.jpg

 

P15.jpg

 

P16.jpg

 

 

Kjempemorro med disse Perkele-greiene :thumb: Kommentarer mottas med takk :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fin modell av et helsikes stygt fly. "Siperæva" sa du? Strengene på skia er prikken over.

Men når skal du begynne å fade farger med f.eks. olje egentlig? Det ser jo ut som du har steinkontroll på alt det andre.

 

Takker :) Joda, siperæva burde nok vært fada, men jeg kvier meg litt til å begynne med det... Hvilken farge burde jeg fadet med på disse fargene?

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig bare snakk om litt utvidet tørrbørsting. Ikke mye skummelt akkurat.

På det svarte kunne du brukt en ikke altfor lys grå, og på det grønne ville jeg brukt kremgult eventuelt lett blandet med grønt. Det fine med oljefarger er at de er såpass transparante at underlagsfargen lyser gjennom selv om blekefargen avviker en del fra denne. Derfor blir det aldri HELT krise om du bommer. Det meste lar seg dessuten gnukke vekk med mer eller mindre tørr q-tip hvis det blir helt feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW!!!!! Kongefly!!!! Synes du har gjort en kjempejobb med et knøttefly!!!! :) Jeg bare lurer på om du skal presse meg til å lage en sånn også. Hehehehe. Synes undersiden av flyet var været kjempefint! Så ordentlig realistisk ut i mine øyne, Rune. Bildene var en fryd å se på. Gleder meg til å se den i virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW!!!!! Kongefly!!!! Synes du har gjort en kjempejobb med et knøttefly!!!! :) Jeg bare lurer på om du skal presse meg til å lage en sånn også. Hehehehe. Synes undersiden av flyet var været kjempefint! Så ordentlig realistisk ut i mine øyne, Rune. Bildene var en fryd å se på. Gleder meg til å se den i virkeligheten!

 

Takker, Kosti :) Skal ikke tvinge deg til å bygge en, men det var iallefall moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde Revell-byggesettet i samme skala for noen år sia. Det hadde noe så avansert som motor og avtagbare motordeksler. Flyet fikk klengenavnet "rata" (rotta) under den spanske borgerkrigen, synes jeg å huske å ha lest

 

Modellen min representerer den andre sida, så jeg kan kanskje ta den med på neste møte i plastmodellklubben i Trondheim, slik at vi kan "krige" litt.  :)

 

Einar S

04_05.10_rata_red.jpg.262c3348052b6dd797644bac5fe7642c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde Revell-byggesettet i samme skala for noen år sia. Det hadde noe så avansert som motor og avtagbare motordeksler. Flyet fikk klengenavnet "rata" (rotta) under den spanske borgerkrigen, synes jeg å huske å ha lest

 

Modellen min representerer den andre sida, så jeg kan kanskje ta den med på neste møte i plastmodellklubben i Trondheim, slik at vi kan "krige" litt.   :)

 

Einar S

 

Ja, Einar. Ta den med på neste møte så flyr vi litt omkring og kriger rundt øra på Kjell Terje og co :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.