Gå til innhold
  • Bli medlem

Starfighterfarger


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

I og med gruppebygget er norske starfighterfarger blitt svært aktuelt, så det kan kanskje være  greit med ei fargeoversikt. Disse fargene ble oppgitt på Luftforsvaret SIG sine fargesider, som, vel og merke, ble tatt ned på grunn av noen feil i sidene, så ha det i mente:

 

F-104G:

Skrog og halefinne: Bart metall (Ulike metalllegeringer, bla titan, resulterte i ulike metallfarger, særlig på halepartiet.)

Haleflater: Dark Gray, FS 16118, tilsvarende Xtracolor 130 eller Humbrol 125

Vinger: Blank hvit overside, FS17875, Xtracolor 141 eller en annen blank hvitfarge

          ADC Gray underside, FS16473, Xtracolor 138

 

Canadairsammensatte helgrå F-104G: ADC Gray, FS16473, Xtracolor 138

 

CF 104 ved levering til Norge:

Overside: Green 503-322, FS 34102, Xtracolor 116 eller Humbrol 117

              Senere flekkverk mellom brunlig FS34087 og grønnlig FS34098

              (Den bevarte nr. 801 på Gardermoen matcher FS34098 og 34127)

Underside: Medium Gray 101-327, FS36375, Xtracolor 136 eller Humbrol 127 + litt aluminium

              Fargen ble blanda med litt aluminium og ga litt metalikkutseende på de norske CF 104

 

Jens Håkon hadde ei fin oppskrift på grønnfargen på CF 104 i en tråd her i forumet:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=4914.0

 

Lykke til! :)

 

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine referanser paa CF-104 var at de var malt groenn FS 34098 paa oversiden.  Denne fargen finnes ikke i noe sortiment saavidt jeg vet.  FS 34097 kan IKKE brukes da den er for "kald" i tonen.   CF-104 var malt i en varm olivengroenn farge, og min oppskrift var aa blande til Xtracolor NATO Green og RLM04 Gelb i omlag 50-50 (husker dessverre ikke eksakt blandingsforhold), men var fornoeyd med resultatet

 

CF-104conversion26-800.jpg

 

Undersiden skal ha metallpartikler i lakken, men forsoek paa aa blande FS 36375 med soelv medfoerte bare en moerkere graa farge med altfor grove metallpartikler, saa i liten skala kan man droppe metallic lakken etter min mening.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten fra den "konfiskerte" websiden sier dette:

 

Green 503-322:

This colour was used on CF-104 when these were delivered to Norway. It is not a standard colour for Canadian aircraft. The official FS equivalent should be FS34102. Patchwork of the colour appears in various shades, between brownish (FS34087) and greenish (FS34098). (The preserved CF-104 #801 at Gardermoen matches FS34098/FS34127).

 

Gelboliv RAL-6014:

A variation of "Olive Drab" colour used e.g. on repainted CF-104s. Also used on DHC-6 Twin Otters.

 

Jeg vi også legge til at jeg har et bilde av to relavitivt nye CF-104 (begge i original leveransefarge) der det er tydelig forskjell på grønnfargene. Dette bildet vil bli publisert i kommende nuller av Flyhistorie.

 

Nils

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo for å kaste meg inn i fargedebatten bare legge ved mitt fargevalg av oversiden på CF-104.

Som olivengrønn overside har jeg brukt HUMBROL 150 som godt matcher FS 24098. Jeg hadde i noen få dråper gult i blandingen uten at jeg tror det gjorde noe særlig utslag på den fulle koppen i sprøyta. Ved å sammenligne fargen på lakkert modell med Federal Standard’s fargevifte klarer ikke jeg å skjelne forskjell på fargechipen på vifta og modellen.

Har også lett opp fargen på IPMS Stockholms hjemmeside og fargeblandingen der er som følger:12*Hu:150 + 1*Hu:155 + 1*Hu:154 (150).

Ole

801-4.JPG.d5738ecfb07b653b380e117c67b3199b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten.

 

Einar S

 

Nå som Starfighter er valgt som gruppebygg så kan jeg jo bare nevne at jeg har levert en artikkel til Limtuben som omhandler mine fargevalg og endringer jeg har gjort på modellen for at den skal framstå som norsk CF-104. Når artikkelen kommer i Limtuben er er det andre som vet. (Kim, Tommy)

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten.

 

Einar S

 

Nå som Starfighter er valgt som gruppebygg så kan jeg jo bare nevne at jeg har levert en artikkel til Limtuben som omhandler mine fargevalg og endringer jeg har gjort på modellen for at den skal framstå som norsk CF-104. Når artikkelen kommer i Limtuben er er det andre som vet. (Kim, Tommy)

Ole

 

Det blir nok en leseverdig artikkel for andre som skal bygge CF-104. Modellen din er jo en juvel, OLe.

 

Når det gjelder grønnfargen på oversida, så er det tydelig at fargen kunne variere betydelig, og i tillegg kunne flya være flekkmalt i andre grønntoner, slik Ole har gjengitt på modellen sin. Noen norske CF-104 ble nok levert fra Canada i grønnfargen Ole har brukt, mens andre fløy med en brunere farge, som den Jens Håkon har brukt.

 

Dersom jeg skal bygge en CF-104 igjen, vil jeg nok velge oversidefarge-oppskrifta til Jens Håkon, rett og slett fordi den stemmer best med fargen på akkurat de bevarte maskinene jeg sjøl har sett med det blotte øyet, og dermed blir fargen jeg personlig assosierer med CF-104.

 

Angående det lyse grønngule eller kremfarga panelet bak cockpiten på CF-104, spurte jeg om det en gang på Luftfartsmuseet og fikk til svar at det var et plastdeksel, og at dette falma i fargen over tid. Det tilsvarende dekselet på F-104G ser ut til å ha hatt en litt annen lys farge.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, takk for presiseringa. Det er ei stund sia jeg var borti historia til Starfighterne. Det begynner å demre litt nå. Jeg synes å huske å ha lest at de gjennomgikk en ganske omfattende overhaling i Skottland før de ble overlatt til Norge.

 

De ble i alle fall bygd i Canada og opprinnelig levert derifra. :)

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Takk. Så veit vi det. :)

 

Jens Håkon: Glassfiber var det ja, ikke plast. Jeg beit meg merke i at de ikke var av metall. Husken min er ikke det den var. Det har den forresten aldri vært.  wOOt 

 

Jeg oppfatta det slik at disse glassfiberdekslene var umalte, ja. Det virker som det er en annen fargenyanse på de tilsvarende dekslene på F-104G, synes jeg, men det er mulig jeg tar feil.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne er opplagt gråmalt over det hele. Hadde den vært i barmetallfinish, så hadde halepartiet hatt panel i ulike metallfarger, men her ser vi at halepartiet er ensfarga.

 

De tre grå F-104G hadde barmetallhaleparti den første delen av tjenestetida, da de hadde bokstavkoder på skrogsidene, men seinere ble halepartiet også malt med grå antikorrosjonsmaling, og flya fikk nummer på halefinna i stedet for bokstavkoder på skroget.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.