Einar Sandvik Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 I og med gruppebygget er norske starfighterfarger blitt svært aktuelt, så det kan kanskje være greit med ei fargeoversikt. Disse fargene ble oppgitt på Luftforsvaret SIG sine fargesider, som, vel og merke, ble tatt ned på grunn av noen feil i sidene, så ha det i mente: F-104G: Skrog og halefinne: Bart metall (Ulike metalllegeringer, bla titan, resulterte i ulike metallfarger, særlig på halepartiet.) Haleflater: Dark Gray, FS 16118, tilsvarende Xtracolor 130 eller Humbrol 125 Vinger: Blank hvit overside, FS17875, Xtracolor 141 eller en annen blank hvitfarge ADC Gray underside, FS16473, Xtracolor 138 Canadairsammensatte helgrå F-104G: ADC Gray, FS16473, Xtracolor 138 CF 104 ved levering til Norge: Overside: Green 503-322, FS 34102, Xtracolor 116 eller Humbrol 117 Senere flekkverk mellom brunlig FS34087 og grønnlig FS34098 (Den bevarte nr. 801 på Gardermoen matcher FS34098 og 34127) Underside: Medium Gray 101-327, FS36375, Xtracolor 136 eller Humbrol 127 + litt aluminium Fargen ble blanda med litt aluminium og ga litt metalikkutseende på de norske CF 104 Jens Håkon hadde ei fin oppskrift på grønnfargen på CF 104 i en tråd her i forumet: http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=4914.0 Lykke til! Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Jeg er ikke enig i at haleflate er FS16118 på alle tidlige F-104G-fly. Det er flere eksempler på at elevatorer er hvite. Mulig de var mørke grå under, men jeg har en mistanke om at det var en herlig miks her. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 12, 2010 Author Share Posted March 12, 2010 Jeg er ikke enig i at haleflate er FS16118 på alle tidlige F-104G-fly. Det er flere eksempler på at elevatorer er hvite. Mulig de var mørke grå under, men jeg har en mistanke om at det var en herlig miks her. K Ja, det har du rett i. Det glemte jeg. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Mine referanser paa CF-104 var at de var malt groenn FS 34098 paa oversiden. Denne fargen finnes ikke i noe sortiment saavidt jeg vet. FS 34097 kan IKKE brukes da den er for "kald" i tonen. CF-104 var malt i en varm olivengroenn farge, og min oppskrift var aa blande til Xtracolor NATO Green og RLM04 Gelb i omlag 50-50 (husker dessverre ikke eksakt blandingsforhold), men var fornoeyd med resultatet Undersiden skal ha metallpartikler i lakken, men forsoek paa aa blande FS 36375 med soelv medfoerte bare en moerkere graa farge med altfor grove metallpartikler, saa i liten skala kan man droppe metallic lakken etter min mening. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Teksten fra den "konfiskerte" websiden sier dette: Green 503-322: This colour was used on CF-104 when these were delivered to Norway. It is not a standard colour for Canadian aircraft. The official FS equivalent should be FS34102. Patchwork of the colour appears in various shades, between brownish (FS34087) and greenish (FS34098). (The preserved CF-104 #801 at Gardermoen matches FS34098/FS34127). Gelboliv RAL-6014: A variation of "Olive Drab" colour used e.g. on repainted CF-104s. Also used on DHC-6 Twin Otters. Jeg vi også legge til at jeg har et bilde av to relavitivt nye CF-104 (begge i original leveransefarge) der det er tydelig forskjell på grønnfargene. Dette bildet vil bli publisert i kommende nuller av Flyhistorie. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Kan jo for å kaste meg inn i fargedebatten bare legge ved mitt fargevalg av oversiden på CF-104. Som olivengrønn overside har jeg brukt HUMBROL 150 som godt matcher FS 24098. Jeg hadde i noen få dråper gult i blandingen uten at jeg tror det gjorde noe særlig utslag på den fulle koppen i sprøyta. Ved å sammenligne fargen på lakkert modell med Federal Standard’s fargevifte klarer ikke jeg å skjelne forskjell på fargechipen på vifta og modellen. Har også lett opp fargen på IPMS Stockholms hjemmeside og fargeblandingen der er som følger:12*Hu:150 + 1*Hu:155 + 1*Hu:154 (150). Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Jeg så modellen din på Skala og synes den så voldsomt ut som en forminsket CF, Ole, så jeg tror vi går god for tolkningen din. Kyrre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Det er en svært lekker modell du har bygd, Ole. Jeg er meget imponert. Vi andre får trøste oss med at den ble premiert på Skala 2010, og dermed er diskvalifisert for konkurranse i 2011. Men den tåler absolutt å stilles ut på nytt. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 12, 2010 Author Share Posted March 12, 2010 Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ørjan Johannesen Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten. Einar S Nei men da passer det jo fint å dele med de som ikke vet:P hehe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten. Einar S Nå som Starfighter er valgt som gruppebygg så kan jeg jo bare nevne at jeg har levert en artikkel til Limtuben som omhandler mine fargevalg og endringer jeg har gjort på modellen for at den skal framstå som norsk CF-104. Når artikkelen kommer i Limtuben er er det andre som vet. (Kim, Tommy) Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 Intet gruppebygg uten en god fargedebatt.....og vi har ennå ikke nevnt nesekonen, den lyse luka bak cockpiten eller interiørfargene i cockpiten. Einar S Nå som Starfighter er valgt som gruppebygg så kan jeg jo bare nevne at jeg har levert en artikkel til Limtuben som omhandler mine fargevalg og endringer jeg har gjort på modellen for at den skal framstå som norsk CF-104. Når artikkelen kommer i Limtuben er er det andre som vet. (Kim, Tommy) Ole Det blir nok en leseverdig artikkel for andre som skal bygge CF-104. Modellen din er jo en juvel, OLe. Når det gjelder grønnfargen på oversida, så er det tydelig at fargen kunne variere betydelig, og i tillegg kunne flya være flekkmalt i andre grønntoner, slik Ole har gjengitt på modellen sin. Noen norske CF-104 ble nok levert fra Canada i grønnfargen Ole har brukt, mens andre fløy med en brunere farge, som den Jens Håkon har brukt. Dersom jeg skal bygge en CF-104 igjen, vil jeg nok velge oversidefarge-oppskrifta til Jens Håkon, rett og slett fordi den stemmer best med fargen på akkurat de bevarte maskinene jeg sjøl har sett med det blotte øyet, og dermed blir fargen jeg personlig assosierer med CF-104. Angående det lyse grønngule eller kremfarga panelet bak cockpiten på CF-104, spurte jeg om det en gang på Luftfartsmuseet og fikk til svar at det var et plastdeksel, og at dette falma i fargen over tid. Det tilsvarende dekselet på F-104G ser ut til å ha hatt en litt annen lys farge. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Noen norske CF-104 ble nok levert fra Canada i grønnfargen Ole har brukt ... Ingen av Luftforsvarets CF-104 ble levert fra Canada. Alle flyene hadde vært i tjeneste i Europa, og ble overkalt og malt i Skottland før de ble levert til Norge. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 Ja vel, takk for presiseringa. Det er ei stund sia jeg var borti historia til Starfighterne. Det begynner å demre litt nå. Jeg synes å huske å ha lest at de gjennomgikk en ganske omfattende overhaling i Skottland før de ble overlatt til Norge. De ble i alle fall bygd i Canada og opprinnelig levert derifra. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Det lyse dekslet bak cockpit er et antennedeksel, og jeg mener at det er natulig glassfiber. Det samme ser man paa bukfinnen. Mulig det var malt paa CF-104, men maling nedsetter effekten av antenner - spesielt om den inneholder bly og andre metaller, noe som ikke var uvanlig paa den tiden. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 De ble i alle fall bygd i Canada og opprinnelig levert derifra. Enseterne ble det. Toseterne ble bygd av Lockheed i USA, selv om de har betegnelsen CF-104D. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 Nils: Takk. Så veit vi det. Jens Håkon: Glassfiber var det ja, ikke plast. Jeg beit meg merke i at de ikke var av metall. Husken min er ikke det den var. Det har den forresten aldri vært. Jeg oppfatta det slik at disse glassfiberdekslene var umalte, ja. Det virker som det er en annen fargenyanse på de tilsvarende dekslene på F-104G, synes jeg, men det er mulig jeg tar feil. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remi Karlsen Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Forslag på fargevalg etter 1972 på F-104G? legger ved bilde tatt i 1979 av 626, tidligere FN-B... Lyst på å nettopp bygge denne maskinen i gruppebygget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Ser ut som graametallic all over for meg... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remi Karlsen Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Et bedre bilde her... ingen fargekjenner jeg, så takk Jens... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 Ja, denne er opplagt gråmalt over det hele. Hadde den vært i barmetallfinish, så hadde halepartiet hatt panel i ulike metallfarger, men her ser vi at halepartiet er ensfarga. De tre grå F-104G hadde barmetallhaleparti den første delen av tjenestetida, da de hadde bokstavkoder på skrogsidene, men seinere ble halepartiet også malt med grå antikorrosjonsmaling, og flya fikk nummer på halefinna i stedet for bokstavkoder på skroget. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.